Hoppa till innehåll
Anime.se

Spice and Wolf 2


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

Men min fråga är dock snarare, är inte detta en såkallad "light novel", vilken innehåller ett par bilder... dessa bör väl vara tecknade i samma stil som omslaget... känns lite som att den som förväntar sig en ganska vanlig bok köper gubben i lådan när "japanska figurer med stora ögon" helt plötsligt ändrar läsarens bild av hur karaktärerna såg ut i dennes huvud.
We hope you’re all as excited as we are to see SPICE AND WOLF hit shelves in December complete with all of the original interior illustrations
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Två upplagor av samma bok = sjuhelsikes mycket dyrare ^^;

Utan att sitta på några direkta kunskaper om branschen så gissar jag på att kostnaderna för att trycka böckerna bara uppgår till en bråkdel av utgifterna i produktionen. Släpper de en "special edition" i begränsad upplaga så kan de ju ta lite extra betalt också. Jag tror att många fans skulle betala de extra pengarna, inte minst för att få "rätt" omslag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Två upplagor av samma bok = sjuhelsikes mycket dyrare ^^;

Utan att sitta på några direkta kunskaper om branschen så gissar jag på att kostnaderna för att trycka böckerna bara uppgår till en bråkdel av utgifterna i produktionen. Släpper de en "special edition" i begränsad upplaga så kan de ju ta lite extra betalt också. Jag tror att många fans skulle betala de extra pengarna, inte minst för att få "rätt" omslag.

 

Rätta mig om jag har fel, men att skriva en bok i sig kostar inte alls speciellt mycket pengar då just själva aktionen att skriva är tämligen billig och vissa författar är även de ganska snabba med att svänga ihop sina verk.

 

Det jag syftade på är att trycka upp samma bok två gånger, med två olika omslag är enormt mycket dyrare än det egentligen hade behövt bli. Det blir också problem att få butikerna att plocka in båda böckerna, inte minst heller att marknadsföra de två som samma bok vilket kan bli, inte bara svårt, utan även förvirrande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är iofs inte helt ovanligt med två olika omslag till samma bok, det kändaste just nu är väl Harry Potter antar jag, givetvis rör den sig i en annan dimension när det gäller försäljning av ex. Men det finns flera andra böcker som också släpper olika omslag, som t.ex. "The Name of the wind".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett amerikanskt företag kollade försäljningssiffror för 1,2 miljoner böcker i USA för några år sedan. (2005 kom det ut 200 000 böcker i USA.)

* Av dessa 1,2 miljoner böcker sålde 10 böcker mer än 1 miljon exemplar.

* Färre än 500 sålde mer än 100 000 exemplar.

* 25 000 böcker sålde mer än 5000 exemplar.

* En ny bok säljer i medel 500 exemplar. Femhundra.

 

Hur stor vinstmarginal tror ni att Yen Press har att lägga på specialbehandling av en ännu mer nischad publik än den de vill tilltala med det nya omslaget?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Kommer boken ut på svenska, btw?

Finns inga planer på det vad jag vet. Med tanke på att bokförlagen minskar utgivningen av manga så har vi nog tyvärr en bra bit kvar innan det blir lönsamt att översätta böcker till svenska.

 

Någon som vet något mer om var man kommer kunna beställa Yen-press tidningen för att få originalomslaget?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon som vet något mer om var man kommer kunna beställa Yen-press tidningen för att få originalomslaget?

 

Har de sagt att de kommer ge ut boken med originalomslag i sin egen tidning?

Ja, en "slip" följer med i decembernumret av Yen Magazine (eller vad den nu heter)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon som vet något mer om var man kommer kunna beställa Yen-press tidningen för att få originalomslaget?

 

Har de sagt att de kommer ge ut boken med originalomslag i sin egen tidning?

Ja, en "slip" följer med i decembernumret av Yen Magazine (eller vad den nu heter)

 

Åhå? Kanske kan vara värt att leta upp någon som kränger den då... <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Man undrar hur många vändor den här historien ska ta...

 

Nu återstår alltså att ta reda på vilka återförsäljare som erbjuder lösningen. Sen lägga en pre-order så fort man kan för att försäkra sig om att inte bli utan ett omslag. Därefter är det bara att be till varggudarna att butiken man beställt hos inte glömmer skicka med omslaget och att det inte är vikt/skadat när det kommer fram. Jag har liksom svårt att tänka mig att en butik avbryter förbeställningar och missar stora pengar bara för att omslagen råkar ta slut.

 

Lite synd om de som missar detta och sen tvingas leva med det fula omslaget, eller de som redan har köpt tidningen bara för omslagets skull. Jag är riktigt besviken över att Yen Press tydligen inte kan göra saker riktigt. Samtidigt är det imponerande att de fortsätter hitta på alternativa lösningar för att göra alla nöjda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För er som undrar är det här hela listan över klåpare till mangautgivare i USA:

1. TokyoPoop

2. Yen Press

3. Del Rey

4. Digital Manga Publishing/June manga

5. Netcomics

6. Viz (gäller enbart de serier som censurerats i texten)

Men det är ju de största utgivarna av översatt manga. Framför allt TokyoPop, Del Rey och Viz översätter ju nästan all manga. :(

 

För att komma tillbaka till ämnet så borde väl SF bokhandeln erbjuda omslaget om det finns möjlighet.

 

Men det finns hopp om att Little Brown behandlar fansen lite bättre:

http://www.littlebrown.co.uk/Title/9780759531048

 

Little Brown ger ju även ut Haruhi novelerna och erbjuder två versioner, en med original omslag och en med omgjort omslag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Enligt Yen Press så kommer volym 2 ha originalomslaget tryckt på pärmen. De kommer göra ett eget "pappersomslag" som omsluter den för att lura kunder i butikerna att köpa något de inte är intresserade av. Tvärtom mot hur de gjorde sist alltså.

SPICEWOLF_2-199x300.gifSPICEWOLF_2ALT-199x300.gif

Jag måste dock säga att det nya omslaget till volym 2 är mer smakfullt än det förra och skulle faktiskt gå att leva med, men varför en ful helvit bakgrund?

 

Volym 2 finns i lager hos SF-Bokhandeln och Bokus. På Adlibris anges utgivningsdatum 2010-7.

 

Nån som vet om det går att köpa volym 1 tillsammans med originalomslaget någonstans? På Rightstuff står det fortfarande "så länge lagret räcker", men jag är inte så sugen på att beställa från USA och betala dyr frakt och en tullavgift som kostar mer än varan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De kommer göra ett eget "pappersomslag" som omsluter den för att lura kunder i butikerna att köpa något de inte är intresserade av.

Nej, de vill "lura" kunderna som vill köpa fantasy-/äventyrsböcker men annars skulle avfärda boken som "that mango bullshit".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Där är ju en del kvar att reda ut sedan vi lämnade Lawrence och Horo sist, när tror ni vi får se fortsättningen på denna underbara serie ?

 

Serien är ju så pass populär så jag kan inte tänka mig annat än att det kommer en fortsättning så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...