Hoppa till innehåll
Anime.se

Kimi ni Todoke


Volbla
 Share

Rekommenderade inlägg

Och är det verkligen så stor deal att tilltala varandra med deras förnamn i japan? o.o

För jag menar, det är ju som att erkänna att man är vänner. That would be preposterous.

Struntar i spoilertags, eftersom det ändå inte är spoilers.

 

Ja, det är en big deal i Japan. Det tillhör en av grunderna i sociala sammanhang där. I princip har du fyra "sfärer" runt dig i följande hierarki:

-Familj

-Nära vänner

-Klasskamrater/jobbkollegor

-Övriga

 

Hur du pratar med folk i dessa olika sfärerna spelar stor roll. T.ex pratar du ganska formellt med klasskamrater och jobbkollegor. Att kalla folk i denna sfär med efternamn följt av korrekt suffix är regel. Att gå och kalla din kollega (eller värre, din chef) för t.ex "Yoshio-kun" (dvs förnamn) kommer skapa problem på jobbet.

Samma sak med att kalla en nära vän med efternamnet (och med -san) samt att prata formellt. Din vän kommer då att bli orolig och undra om du mår bra och kolla om du har feber.

Dvs, du visar med ditt tal vart i din sfär personen ligger. Om du självmant flyttar en person till fel sfär så kommer folk att reagera. Därför blir det automatiskt en stor grej när man "får" kalla en vän med förnamnet, och ännu större om du får säga hans namn utan ett suffix. Då har ni båda erkänt att er sociala relation är närmare än andra klasskamrater eller arbetskollegor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Kan inte hjälpa att känna mig smutsig när jag kolla på serien, men likväl sitter jag klistrad varje vecka.

 

Den här serien är nästan lika frustrerande att kolla på som ToraDora. :P

 

Tycker att serien har väldigt många trevliga karaktärer. Den enda jag riktigt stör mig på är Kazehaya, som är helt oövertygande. Han kan inte vara populäraste killen på skolan och en fjant samtidigt, det är omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

man blir frustrerad och ledsen :(

Ledsen?! icon_eek.gif Jag tycker att man blir upprymd och glad. Det är ju en riktigt solskensserie.

 

Hela den här kritiken i stort har jag lite svårt att handskas med, för ni har ju inte fel i vad ni säger. Det låter bara lite som att klaga över att det inte händer något i Aria the Animation. Det handlar kanske inte om att den gör något dåligt i sig, utan mer att det den gör inte är för er. Ty jag vidhåller att det den gör, gör den med absolut bravur. Det är utan tvekan en av senare års bästa romantiska serier, på grund av just karaktärerna, manuset och animationen.

 

 

 

EDIT: Okej, jag tar tillbaka allt efter att ha läst dessa goda anledningar till "Varför Kimi ni Todoke måste ta slut!" ogmc.gif

 

 

 

09
Spoiler
Och att döma av frekvent röda ansikten så känner Herr K likadant. Det är som Romeo och Julia, fast det som står ivägen är snarare deras egna dumhet än släktfejder. Jag tycker det hela är mer irriterande än romantiskt.

Kom ihåg att tittarna vet och ser mer än vad karaktärerna gör. Och i verkligheten blir det ju aldrig heller rakt på sak. Har du aldrig varit med om hela det där "känner h@n likadant för mig?"-velandet? På riktigt är det ju verkligen en massa fram-och-tillbaka innan man kan bli ihop. icon_neutral.gif

 

 

 

Men den där Kazehaya, han verkar ju ha något hemligt förflutet med som Pin hotar med lite då och då och han får världens panik!

Jag gissar på "han kissade i sängen tills han fyllde tio" eller "han var jätterädd för Doraemon när han var barn" eller nåt. Förmodligen något mer i den stilen än något allvarligt, typ "han mobbade en tjej till självmord". ;P

 

 

 

Tycker att serien har väldigt många trevliga karaktärer. Den enda jag riktigt stör mig på är Kazehaya, som är helt oövertygande. Han kan inte vara populäraste killen på skolan och en fjant samtidigt, det är omöjligt.

Om man har lite problem med att skolans populäraste kille ska falla för skolans läskigaste och mest isolerade tjej, att det liksom idealiserar "idolen" för mycket -- i animé är det ju fullt av personer som är populära och smarta och vackra och godhjärtade och ofta även rika -- kanske man ska leta efter något som har en mer realistisk angreppsvinkel vad gäller skolans sociala liv.

 

Ett exempel jag började tänka på är otecknade TV-serien Nobuta wo Produce, som handlar om att klassens stjärna (populär för att han egentligen är falsk och inställsam) slår sig i hemlighet ihop med klassens clown (opopulär för att han "kör sitt eget race"), för att göra ("producera") en osocial och dyster tjej (Nobuta) till en social stjärna. Mer en berättelse om vänskap än romantik, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

09
Och att döma av frekvent röda ansikten så känner Herr K likadant. Det är som Romeo och Julia, fast det som står ivägen är snarare deras egna dumhet än släktfejder. Jag tycker det hela är mer irriterande än romantiskt.

Kom ihåg att tittarna vet och ser mer än vad karaktärerna gör. Och i verkligheten blir det ju aldrig heller rakt på sak. Har du aldrig varit med om hela det där "känner h@n likadant för mig?"-velandet? På riktigt är det ju verkligen en massa fram-och-tillbaka innan man kan bli ihop. icon_neutral.gif

 

Det är inte alltid så, att det är velande. ;-) Och i Japan är det ju mindre av den grejen... Här i Sverige är det ju extremt mycket velande hit och dit tjafs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett exempel jag började tänka på är otecknade TV-serien Nobuta wo Produce, som handlar om att klassens stjärna (populär för att han egentligen är falsk och inställsam) slår sig i hemlighet ihop med klassens clown (opopulär för att han "kör sitt eget race"), för att göra ("producera") en osocial och dyster tjej (Nobuta) till en social stjärna. Mer en berättelse om vänskap än romantik, dock.

Helt offtopic, men Nobuta wo Produce var riktigt trevlig :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kom ihåg att tittarna vet och ser mer än vad karaktärerna gör. Och i verkligheten blir det ju aldrig heller rakt på sak. Har du aldrig varit med om hela det där "känner h@n likadant för mig?"-velandet? På riktigt är det ju verkligen en massa fram-och-tillbaka innan man kan bli ihop. icon_neutral.gif

Ja, jo, men det jag stör mig på är väl mer att dom själva inte verkar förstå vad det är dom känner :P

 

grejer om namn

Men deras relation är väl större än vanlga klasskamrater, och jag tycker dom båda borde veta om det. Då bode det väl vara mer naturligt att börja kalla varandra vid namn?

 

T o m Ekko och Tomo (eller vad dom hette) tycker det passar att kallas mer informellt fastän dom inte verkar vara Sawako så jättenära. Att då Kazehaya har svårt att säga hennes namn... javene~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, jo, men det jag stör mig på är väl mer att dom själva inte verkar förstå vad det är dom känner :P

Avsnitt 9.

Spoiler
Kazehaya vet mycket väl vad han känner, och han har väl varit betagen av henne sedan han såg hennes leende före skolan började. Sawako är däremot framlagd som en tjej så ovan med allt socialt umgänge att hon inte ens kan koppla att hon är kär, eller snarare inte koppla att hennes från början platonska beundran har övergått i romantisk kärlek.

 

Man kan förstås tycka att det är orimligt -- hon borde väl åtminstone ha läst kärlekshistorier eller sett dem på TV? -- men det är åtminstone logiken som serien spelar med.

 

Men deras relation är väl större än vanlga klasskamrater, och jag tycker dom båda borde veta om det. Då bode det väl vara mer naturligt att börja kalla varandra vid namn?

 

T o m Ekko och Tomo (eller vad dom hette) tycker det passar att kallas mer informellt fastän dom inte verkar vara Sawako så jättenära. Att då Kazehaya har svårt att säga hennes namn... javene~

Avsnitt 9.

Spoiler
Deras relation är närmare än de andras, vilket är just varför det är speciellt känsligt. Att lägga bort titlarna är relationsdefinierande, och allt som definierar en relation mellan två som tycker om varandra kräver mycket anfäktelse. ;)

 

När deras vänner retades med dem så var det liksom "se så, ni är vänner, ni kan kalla varandra vid förnamn nu", medan vännerna visste att de unga tu var på gränsen till att bli ett par, med effekten att tilltalet skulle bli för mycket som en pardefinition -- och därför blir det svårt och pinsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

11

HAHA Sceleris! Om du klagade på hur dumma moe-poserna såg ut i K-On, vad är då det här?

 

http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... /blupp.png

 

Är det verkligen hur man svarar när man får tillbaka en utlånad cd? Och för grejer som den här ses hon som den sötaste flickan på skolan, både till utseende och sätt. Jag skulle se henne som helt wacko. Som Luna Lovegood.

 

Men dom senaste avsnitten har väl höjt standarden något med konfrontationer och ondska som sipprar fram ur Kurumi. Blev besviken på att ingen lappade till den andra dock.

 

Men det kanske händer nåt intressant på 13 till avsnitt. Kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

HAHA Sceleris! Om du klagade på hur dumma moe-poserna såg ut i K-On, vad är då det här?

Det jag syftar på med "moé-poser" är kroppsspråk som saknar spridning och egentlig användning i mänsklig kommunikation utanför Akihabaras otaku-kaféer. Nu är jag på intet sätt expert på japanskt kroppsspråk, men medan ditt exempel från Kimi ni Todoke förvisso är inställsamt, är det knappast utan motstycke i verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

HAHA Sceleris! Om du klagade på hur dumma moe-poserna såg ut i K-On, vad är då det här?

Det jag syftar på med "moé-poser" är kroppsspråk som saknar spridning och egentlig användning i mänsklig kommunikation utanför Akihabaras otaku-kaféer. Nu är jag på intet sätt expert på japanskt kroppsspråk, men medan ditt exempel från Kimi ni Todoke förvisso är inställsamt, är det knappast utan motstycke i verkligheten.

Bah! :3

 

http://www.youtube.com/watch?v=v_nl9eCRwSw

 

Hittade den nyss. Tycker att den fångar själva essensen Kimi ni Todoke levererar. Riktigt fin video <3

Oj. På ett sätt väldigt ja. Fast byt ut det något dystra i sången mot bubblor och rosa.

 

Fast det hade ju kunnat vara förjävla bra. KnT riktigt dyster med Kuronuma som ett riktigt vrak. Åå vilken härlig känsla jag fick.

 

Vart tog du vägen Asuka?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

12

Ja! Ja! Det är så det ska vara!

 

Yanocchi är den enda bra karaktären i den här serien. Njaa, Kurumi är rätt bra också. Hoppas det blir fler fighter mellan dom :D

Och hoppas den här onda planen som nu gått i lås inte sopas under mattan för enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och hoppas den här onda planen som nu gått i lås inte sopas under mattan för enkelt.

Jag hoppas tvärtom att de löser sina meningsskiljaktigheter genom att INTE dra förhastade slutsatser och angsta om det i fem avsnitt som alla de drama-fjortisar vi redan har sett i fem dussin gymnasieromantikserier, utan snarare genom att gå rakt på sak och kanske prata om saken över en kopp té och sedan bli goda vänner för livet. Det är just den "nu går det i lås och allt är frid och fröjd"-aspekten som serien gör så bra och som känns så fräsch. :D Jag ser serien för att vara glad för Sawako och de andra godhjärtade barnens skull, så jag bävar inför varje tecken på shoujo-melodrama.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hoppas tvärtom

Det behöver ju inte bli en massa dumma sammanträffanden, som förra gången när brudarna kom fram till "jaha, du ser inte oss som vänner", men lite angst i en serie där romansen är en stor deal är väl inte för mycket att begära :P

 

Det är väl som allt annat. Så länge det görs bra. Behöver inte hålla på länge, bara det löser sig snyggt.

 

Jag ser serien för att vara glad för Sawako och de andra godhjärtade barnens skull

Inte jag. Det är det jag har teletubbies till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser serien för att vara glad för Sawako och de andra godhjärtade barnens skull

Det där håller jag med om. Volbla on the other hand är en riktigt kall person!

Ya damn straight!

 

Nämen ett flytande hoppfallerallanla tilltalar mig väl inte speciellt. Serien känns lite tom.

 

Bleach däremot!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Nu är det ju dagar sen avsnitt 13 kom!

 

Spoiler avsnitt 13

キタ━━━━━━(゚∀゚)━━━━━━ !!!!!

 

Avsnittet jag sett fram emot. Dvs där Kurumi blir totalägd på alla möjliga sätt. Jag hade faktiskt inte förväntat mig att hon skulle råka så illa ut. Först att Kazehaya sprang iväg med Sawako. Men sen även att han missförstod och trodde att Kurumi gillar Pin! Som grädde på moset blir hon konfronterad av Ayano och Chizuru (det lilla hon lyckades med. Tyckte det var så gulligt när hon desperat muttrade "Lögnare hamnar i helvetet!") <3

 

Så som Kurumi blev behandlad så kan jag inte se något annat än att hon nu blir konfronterad och samtidigt blir en god vän med gänget istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...