Hoppa till innehåll
Anime.se

Nytt Code Geass-projekt; även känt som Meatroses återkomst


Hampe
 Share

Rekommenderade inlägg

Tyckte R2 slutade perfekt så jag tar nog och hoppar vidare utveckling av den här serien även om det helt klart finns mycket frågor kvar... men jag känner just nu att det är större sannolikhet att svaren förstör det som var än gör det bättre(?).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Det har dykt upp ny kryptisk information under de senaste månaderna men då de fortfarande vägrar tala klarspråk är det svårt att veta om man ska ta dem seriöst eller ej och därför har jag valt att inte skriva något om det här. Hur som helst, det verkar tyvärr mer och mer troligt att det faktiskt är ett animerat projekt på ingång. Förhoppningsvis kommer bilden klarna den 23:e april när Code Geass: Lelouch of the Rebellion - Kiseki no Birthday släpps på Blu-Ray och DVD. Att en teaser för "det nya projektet" döljer sig på skivan har man länge vetat om men det har hittills verkat föga troligt att det skulle röra sig om något animerat. Nu pratar man däremot om att det rör sig om ett "clip" samt att titel och staff ska avslöjas vilket insinuerar att det faktiskt inte rör sig om en förhandstitt på mangan. Nåja, jag ska inte måla fan på väggen än. Om tio dagar lär vi veta mer exakt hur de har tänkt sig mjölka titeln på mer pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Sådär, jag blev kontaktad i natt av en av mina Geass-nörd-vänner. Hon hade fått fatt på Code Geass: Lelouch of the Rebellion - Kiseki no Tanjobi och mycket riktigt, ett animeprojekt är på ingång. Den nya animen heter Code Geass Gaiden Bōkoku no Akito och verkar vara en side story-OVA. Det handlar om en grupp unga människor som får i uppdrag att rädda kamrater som har blivit strandade vid den Europeiska fronten, tydligen ett uppdrag med 5% chans till överlevnad.

 

Det finns väldigt lite bekräftad info än så länge, det enda som är helt klart är att titeln är Code Geass Gaiden Bōkoku no Akito. Det verkar dock som om ingen av originalkaraktärerna är med (åtminstone inte i fokus) och som om ingen av originalskaparna är inblandade. Det låter sjukt ointressant, men så blir det när Sunrise vill tjäna pengar på något som redan är skapat, lanserat och framför allt... avslutat.

 

Jag återkommer med mer så snart en vettig källa (läs: inte ANN och sankaku med andra ord) kommer med ny information.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dina värsta mardrömmar blev precis verklighet, Meatrose xD

 

Inte riktigt. Så länge man får följa helt nya karaktärer under något räddningsuppdrag vid Europeiska fronten så kan de (Sunrise) få misslyckas precis hur mycket de vill. Så länge det inte drar ner Okouchis Code Geass eller blandar in karaktärerna därifrån är jag nöjd. Det jag var absolut mest rädd för var att de skulle få den gränslöst korkade idén att skapa en uppföljare till R2.

 

Nu är förvisso väldigt lite känt om det här projektet så helt lugn är jag naturligtvis inte. Men, så länge det inte är skrivet av Okouchi Ichiro (vilket det inte verkar vara) så är det inte heller canon.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den europiska fronten? Handlar om britter då antar jag.

 

Om det bara är en side story ova skulle det väl kunna göras något hyffsat av det. Fast känns som om konceptet kommer förytligas med mechas n shit. Annars låter det egentligen intressant. Åtminstone det som jag skulle göra av det konceptet låter intressant :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mjo, det verkar som om OVAn utspelar sig året innan R2 och det verkar som om man kommer få följa en Britannisk KnightMare Frame-enhet som ska rädda strandade kamrater vid Europeiska fronten. Jag spekulerar nu bara men det skulle inte förvåna mig om den här OVAn kommer vara för Code Geass något i stil med vad 08th MS Team var för UC Gundam.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite ny information har letat sig ut. Kiseki no Tanjobi släpps/släpptes ju idag.

 

Hursomhelst, det är fortfarande inte bekräftat huruvida det rör sig om en serie eller om det rör sig om en OVA. Det luktar onekligen OVA om projektet men det går väl inte att vara helt säker. Titeln är som sagt Code Geass Gaiden: Bōkoku no Akito där "gaiden" säger oss att det är en side story till serien.

 

Manuset står Morita Shigeru för, troligtvis mest känd för att ha stått för Gundam SEEDs "scenario" samt för att ha skrivit manus till 10 Blood+-avsnitt. Han skrev även manus till tre avsnitt av Terra e....

 

Akane Kazuki agerar regissör. Tidigare känd från att ha regisserat Escaflowne (filmen), Noein och Birdy the Mighty Decode.

 

Karaktärsdesignen kommer vara precis som i bägge TV-serierna. CLAMP står för grunddesignen och Kimura Takahiro översätter designen till den karaktärsdesign vi är vana vid från canon Code Geass. Yasuda Akira, mannen som stod för mekanisk design (läs: designade KnightMare Frames) i huvudserien återvänder även han för att göra samma sak.

 

Det får vid det här laget också ses som bekräftat (då ett flertal oberoende översättningar hävdar samma sak) att detta utspelar sig a.t.b. 2017, det vill säga ett år innan Code Geass: Lelouch of the Rebellion R2. Det verkar också som om den första översättningen, som sade att vi skulle få följa 11 unga människor, hade fel på en punkt. Det tycks röra sig om "unga elevens" - alltså japaner. Det känns ganska logiskt med tanke på att Akito är ett tämligen icke-britanniskt namn.

 

Det som ursprungligen sades om handlingen kvarstår dock. Dessa personer kastas in i ett räddningsuppdrag med en beräknad överlevnadschans på 5%. De ska mycket riktigt undsätta kamrater som är strandade på den Europeiska fronten.

 

Då vare sig Okouchi Ichiro (författare/skapare och "original story") eller Taniguchi Goro (regissör och "original story") är inblandade kan serien omöjligen räknas till Code Geass canon, även om vissa säkerligen kommer se den som det på grund av en extremt liberal syn på uttrycket "canon".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste bara fråga Köttrosen, var står du ang. slutet av R2? Code Geass S2 sista avsnittet

Är Lulu kvar ibland oss eller var han man nog för sina ord? ("endast den som kan ta en kula får avfyra den") Jag blev ju lite intresserad efter slutet och lästa runt på nätet... alla dem här teorierna. Jag väljer alt.2(död)

 

Spoilerbeskrivning tillagd. Se även 1-G.

--Sceleris

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste bara fråga Köttrosen, var står du ang. slutet av R2? Code Geass S2 sista avsnittet
Är Lulu kvar ibland oss eller var han man nog för sina ord? ("endast den som kan ta en kula får avfyra den") Jag blev ju lite intresserad efter slutet och lästa runt på nätet... alla dem här teorierna. Jag väljer alt.2(död)

 

Jodå, ärkespoiler! Läs absolut inte om du ej har sett bägge säsongerna! =)

Ja, han är så död en fiktiv karaktär kan bli. De enda som håller fast vid kusk-teorin trots att de har tagit del av all fakta (de som jag tidigare har kallat för "The Cart Driver Club") är de som vägrar acceptera just fakta. Det finns nämligen en mängd fakta angående Lelouchs öde och samtliga säger uttryckligen att han är död.

 

"Word of God" brukar man kalla uttalanden från den som har hittat på, skapat och skrivit handlingen, karaktärerna och den fiktiva värld eller alternativa verklighet som allt utspelar sig i. I fallet Code Geass heter han Okouchi Ichiro. Okouchi har vid upprepade tillfällen, i intervjuer och dylikt, uttryckligen sagt att Lelouch är död. Regissören som även hjälpte till med "original story" jämte Okouchi, Taniguchi Goro, har även han vid upprepade tillfällen uttryckligen sagt att Lelouch är död. De ansåg aldrig att slutet på något sätt var öppet, vilket The Cart Driver Club har hävdat till och från, utan det som enligt dem var upp till var och en att bestämma var om det, trots Lelouchs död, var ett lyckligt slut. Bägge skaparna är överrens om att det för Lelouch var ett lyckligt slut och de säger att anledningen till att han dog med ett leende på läpparna var att han till slut hade kunnat ge Nunnally och Kallen möjligheten att leva sina liv i den fredliga värld han från början hade haft för avsikt att skapa.

 

Hur som helst, det är inte den enda faktan som sätter spiken i Lelouchs kista. Allt så kallat "official post screening material", framförallt Sunrises officiella "R2 Guide Book", säger uttryckligen att Lelouch är död. Just guideboken nämner det vid fem eller sex olika tillfällen, jag minns inte exakt. Slutligen... bägge säsongerna fick varsin "compilation movie", alltså ett kortare sammandrag av var och en av säsongerna. I R2s compilation movie lade man till en avslutande monolog läst av C.C. som även den uttryckligen säger att Lelouch är död.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Code Geass S2 sista avsnittet

Tack för den informationen, har inte läst vad skaparna har sagt om saken utan teorierna kom nog mest från just "The Cart Driver Club" :P

 

Även om jag blev lite fundersam i slutet så är det precis det lyckliga slut du nämner som jag upplevde och gärna håller kvar vid.

 

Spoilerbeskrivning tillagd. Se även 1-G.

--Sceleris

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Code Geass S2 sista avsnittet

Slutligen... bägge säsongerna fick varsin "compilation movie", alltså ett kortare sammandrag av var och en av säsongerna. I R2s compilation movie lade man till en avslutande monolog läst av C.C. som även den uttryckligen säger att Lelouch är död.

Det var det enda av det där som är övertygande för mig. Jag bryr mig föga om vad någon säger efter ett verk är avslutat, och om det händer önskar jag att dom inte gjort det. Spekulationer är roliga.

 

Det som talar för att han är död tycker jag är, förutom det han säger om att kunna ta en kula, att CC står och gråter i kyrkan precis innan den stora händelsen. Det är väl rätt ambiguöst vad hon gråter om, men tycker att det i alla fall skulle vara mindre chans till det om planen innefattade att Lulu skulle leva.

 

Men båda dom är bara hints, så jag tycker det som talar för att han lever är mycket större. När Nunnally rör vid honom så får hon en flash om vad han gått igenom. Någon sådan förmåga hade han inte vad vi vet, men vi har sett han själv få liknande flashes av CCs liv när han rört vid henne. Den enda förklaringen verkar vara att han har en code. Men han hade ju fortfarande sin geass, och den borde försvinna när han får coden. Well, det spekuleras om att han fick Charles code på något sätt, och eftersom hans kontrakt om geass inte är med Charles förlorade han den inte heller. Lelouch blir den första i historien som har code geass.

 

Inte för att jag tycker det spelar så stor roll, och inte för att jag vill se "Lelouches återkomst", men av dom tecken vi fått i serien ställer jag mig absolut på lever-sidan.

 

Spoilerbeskrivning tillagd. Se även 1-G.

--Sceleris

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Code Geass S2 sista avsnittet

Något som jag också ser som ett stöd till levnadsteorin är att han säger i slutet till Suzuku att brodern till honom och Nunally( prinsen med flygande fortet) kommer att lyda Zero p.g.a Geassen, något som inte borde fungera längre efter att den som satt Geassen har dött(?)

 

Jag tror att han mycket väl var bered att dö och trodde att han skulle göra det också men att han på något sätt aktiverat Charles code och helt enkelt får tillbringa evigheten odödlig vid sidan om C.C.

 

Spekulationer och teorier är roligt men jag hoppas fortfarande att det inte blir något fortsättning på det här. En prequel av skaparna till originalet hade dock kunnat funka, det är trotts allt en hel del frågor kvar, inte minst, vad fan är Geass? Varför visades Jupiter hela tiden? m.m

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Svar, innehåller extremt mycket spoilers angående R2s slut.

Slutligen... bägge säsongerna fick varsin "compilation movie", alltså ett kortare sammandrag av var och en av säsongerna. I R2s compilation movie lade man till en avslutande monolog läst av C.C. som även den uttryckligen säger att Lelouch är död.

Det var det enda av det där som är övertygande för mig. Jag bryr mig föga om vad någon säger efter ett verk är avslutat, och om det händer önskar jag att dom inte gjort det. Spekulationer är roliga.

 

Detta har jag faktiskt väldigt svårt att förstå. För mig är det det minst övertygande faktumet. Visst, det talar onekligen klarspråk och kan inte argumenteras emot. Vad en karaktär säger är naturligtvis viktigt, karaktären säger det för att skaparen gjorde så att karaktären sade det. Det kan dock aldrig ens på långa vägar mäta sig med "Word of God" - vad som sägs av skaparen själv, den som har hittat på och skapat precis allting inom den fiktiva världen som allt utspelar sig i, den som har hittat på och skapat varje karaktär och deras personligheter, den enda personen som råder över varenda tanke och utförd handling hos varje karaktär. Det är den enda personen som har alla korten på bordet, som är allvetande, därav uttrycket "Word of God".

 

En karaktär kan veta något, eller så kan den tro sig veta något men i själva verket ha fel. Skaparen vet allt som alla karaktärer vet eftersom det är tack vare honom eller henne som karaktärerna är de de är och vet det de vet. Skaparen vet även sådant som karaktärerna inte känner till. Det är inte så att skaparen tänker "jag undrar vad som hände med min huvudkaraktär i slutet av min egen berättelse egentligen" eller "jag undrar vad som drev mina karaktärer till att göra det här och det här". När skaparen uttalar sig om något inom sin skapelse är det otvetydig sanning. Nu spelar det ju ingen roll eftersom karaktären (C.C.) och skaparen är fullständigt överrens om att Lelouch är död. Att de skulle låta Lelouch dö i slutet var något som både Okouchi och Taniguchi var överrens om redan från början av första säsongen och det är det enda slutet de såg som rimligt och logiskt. Det kräver dock att man förstår hela Zero Requiem, inte bara den ytliga aspekten som innebar att det blev fred.

 

Det är ingen som har gått ut i efterhand, efter seriens slut, och "avslöjat att Lelouch verkligen dog". Det rör sig inte om några efterkonstruktioner, om det var det du opponerade dig mot. Samtliga källor som jag har räknat upp - "Word of God", Taniguchi Goro, C.C. och allt officiellt post screening material - bekräftar hans död som om det vore det absolut mest självklara med seriens slut, inte som om det vore någon sorts banbrytande nyhet eller ny information. Precis allt som har hänt under seriens förlopp leder tittaren till den punkten och det finns bara ett sätt det kunde sluta på. Enligt skaparen är seriens slut inte alls öppet.

 

Som skapare kan man dock inte förklara allt på ett sätt som gör att det inte går att komma med desperata teorier i efterhand, inte utan att göra det rent löjligt. Skaparen kan inte låta en karaktär vända sig mot kameran och förklara för publiken att "nu dog verkligen Lelouch, han hade inte blivit odödlig på något sätt och det finns ingen magisk kraft som kan återuppliva honom i efterhand". Skaparen kan bara skriva sitt slut på ett sätt som enligt honom visar precis vad som hände. Han kan inte i själva serien dementera grundlösa teorier, det får han göra själv i efterhand om han så vill. Eller så kan han göra som han nu gjorde med R2s compilation movie; lägga till en monolog som läses av karaktären som folk tror att den döde huvudrollen är med som säger att han verkligen är död. Det är inte särskilt snyggt, jag föredrar sättet på vilket man behandlade serien, nämligen att man lät slutet vara fritt från överdriven "spoon-feeding" och att man istället förklarade hur det låg till för de som eventuellt inte förstod.

 

Jag håller med om att spekulationer är roliga. Strax efter det att sista avsnittet hade visats florerade hundratals spekulationer på nätet och på den tiden, när vi inte med 100% säkerhet visste att Lelouch verkligen var död utan det bara var så att det var den ohotat mest rationella och logiska slutsatsen man kunde dra om man vägde in allt som hade visats, kunde man diskutera fram och tillbaka en hel del och det var ju inledningsvis skoj. Problemet är bara att för att argumentera för att Lelouch har överlevt måste man antingen:

 

1) avsky Lelouch och vilja honom illa.

 

eller

 

2) ha missuppfattat anledningarna bakom Zero Requiem och totalt missat vilket slut författaren valde att berätta, vilket inte är det minsta konstigt med tanke på hur otroligt rörigt seriens sista arc var. Man måste dock nästan ha uppfattat det som om vitsen med Zero Requiem var "att skapa fred", vilket inte ens är halva poängen. Om det hade varit för världsfredens skull hade det funnits bättre och mer långsiktigt hållbara sätt att gå tillväga på, bättre sätt som inte krävde att Lelouch gjorde sig själv till en hänsynslös massmördare under sin korta tid som Britannias nittionionde kejsare.

 

Det som talar för att han är död tycker jag är, förutom det han säger om att kunna ta en kula, att CC står och gråter i kyrkan precis innan den stora händelsen. Det är väl rätt ambiguöst vad hon gråter om, men tycker att det i alla fall skulle vara mindre chans till det om planen innefattade att Lulu skulle leva.

 

Jo, det är onekligen sant att den mest logiska slutsatsen man kan dra av den scenen är att Lelouch skulle dö. Själva poängen med Zero Requiem är dock ett långt mycket starkare "bevis". Om man dessutom sätter sig själv i författarens situation och sedan granskar samtliga aspekter av Zero Requiem så finns det helt enkelt inget annat alternativ, såvida man inte på fullaste allvar tror att Okouchi hatade Lelouch och ville ge honom det mest tragiska slutet han bara kunde ge honom genom att tvinga honom att verkställa Zero Requiem och sedan överleva. Men som sagt, Okouchi säger själv att han gav Lelouch ett lyckligt slut, trots att han dog. Detta var för övrigt något han skröt om att kunna göra redan under första säsongen, alltså att han kunde döda Lelouch och samtidigt ge honom ett lyckligt slut.

 

Men båda dom är bara hints, så jag tycker det som talar för att han lever är mycket större. När Nunnally rör vid honom så får hon en flash om vad han gått igenom. Någon sådan förmåga hade han inte vad vi vet, men vi har sett han själv få liknande flashes av CCs liv när han rört vid henne. Den enda förklaringen verkar vara att han har en code. Men han hade ju fortfarande sin geass, och den borde försvinna när han får coden. Well, det spekuleras om att han fick Charles code på något sätt, och eftersom hans kontrakt om geass inte är med Charles förlorade han den inte heller. Lelouch blir den första i historien som har code geass.

 

Nej du har helt rätt i att Lelouch inte hade den sortens förmåga, det var Nunnallys förmåga. Nunnallys "sjätte sinne" eller vad man nu vill kalla det har visats åtskilliga gånger under seriens lopp, dock fick det aldrig någon förklaring... som med så mycket annat i serien. Hon kunde exempelvis, trots faktumet att hon var fullständigt blind, uppfatta saker och ting i sin omgivning som ingen annan skulle ha kunnat göra. När hon rör vid Suzakus hand efter att inte ha träffat honom på 7 år, under vilka han genomgått hela sin pubertet och blivit vuxen, vet hon direkt vem det är som sitter knäpptyst intill henne och Lelouch i rummet. När V.V. utan att öppna munnen klev in i rummet hon befann sig i under slutfasen av The Black Rebellion trodde hon att det var C.C., just på grund av vilken "sorts person" det var. När Nina hade haft sex med sitt kära bord kom Nunnally in i rummet och visste precis vem som var där, trots att hon inte gjorde något ljud ifrån sig. När hon befann sig med V.V. vid "The Sword of Akasha" kände hon att något hemskt inträffade i och med skottlossningen mellan Lelouch och Suzaku, trots att hon inte var i närheten av det som skedde. När hon rör vid folk ser hon genom dem, när hon konfronterar Suzaku angående Lelouch försöker hon röra vid hans hand men Suzaku rycker undan den. De bilder som dyker upp där i Turn 25 påminner inte ens om de bilder Lelouch och Suzaku fick se när de rörde C.C.. Det finns inga som helst likheter mellan den insikt hon når när hon rör vid någon på det sättet och de bilder som en persons undermedvetna visar för den som av misstag inkräktar i en kodbärares inre värld på det sättet som Lelouch och Suzaku råkade göra.

 

När Nunnally rörde vid Lelouchs hand såg hon genom hans mask, den mask som till och med hade lurat henne. De bilder vi ser när hon rör vid hans hand visar oss att hon såg genom hans mask och såg sanningen bakom Zero Requiem. De bilder som strax därpå syns på skärmen, när man bara ser Nunnallys och Lelouchs konturer och Lelouch yttrar sin sista tanke, är Lelouchs egna minnen som passerar för hans inre blick när hans liv passerar revy. Det var bara två karaktärer som förstod Zero Requiem utan att ha inkluderats i planen. Nunnally var den andra personen som förstod och det gjorde hon när hon rörde vid Lelouch som låg döende framför henne. Den första personen som förstod Zero Requiem var Kallen, och för henne föll pusselbitarna på plats när "Zero" dök upp för att fullborda Lelouchs plan.

 

Angånde Charles kod, en kod är synbarligen ingenting man kan ge eller passa vidare till någon annan utan vidare. Charles stal V.V.s kod mot hans vilja, det var inte V.V. som gav den till honom. När C.C. var på väg att låta Charles ta hennes kod fick Lelouch henne att ändra sig, varpå hon kämpade sig ur hans grepp. Enligt C.C. själv så får den person vars Geass har utvecklats tillräckligt långt möjligheten att ta över koden, att "döda" sin kodbärare. Om man kunde passa över koden till någon annan så snart denne hade uppnått en viss nivå av Geass-kontroll, utan att mottagaren märker det, hade C.C. inte behövt bekymra sig med hennes kontrakt över huvud taget. Hon hade kunnat göra som V.V. och ge Geass till massor av personer samtidigt. Sedan hade hon bara behövt vänta tills dess att någons Geass nådde rätt nivå. Att mass-sprida Geasskrafter leder dock till okontrollerbart kaos och hade i sådana fall varit mer i V.V.s stil. C.C. förlitade sig istället på samma metod som nunnan använde sig av för lura henne till att ta över "odödlighetens förbannelse". Mao var bara ett tragiskt exempel på liv som C.C. totalt förstört under de hundratals år som hon själviskt försökt lura på någon annan "the curse of immortality" för att själv slippa den. Hur det går (eller gick, beroende på hur man ser det) med Renyas kontrakt med C.C. får framtiden utvisa. Det enda vi bör kunna slå fast redan nu är att han inte lyckas nå rätt nivå för att uppfylla kontraktet. =)

 

Inte för att jag tycker det spelar så stor roll, och inte för att jag vill se "Lelouches återkomst", men av dom tecken vi fått i serien ställer jag mig absolut på lever-sidan.

 

För mig spelar det en enormt stor roll då slutet hade varit extremt tragiskt för Lelouch om han mot sin egen vetskap hade blivit odödlig och på så sätt överlevt Zero Requiem. Men, smaken är som baken och det är inget jag bekymrar mig över idag då man inte längre behöver tro eller bara känna sig övertygad om att han dog, idag vet man det. Visst, serien visade aldrig exakt vad som gällde vid överförandet av "codes" så visst hade det teoretiskt sett kunnat finnas ett extremt snävt kryphål trots att det inte finns något i serien som pekar på att Lelouch skulle ha blivit odödlig. Okouchis "Word of God", Taniguchis uttalanden, deras officiella "post screening material" samt deras gemensamma beslut att låta C.C. slå spiken i kistan en gång för alla i R2s compilation movie täppte dock för eventuella kryphål permanent.

 

"Retconning" är ju naturligtvis ett alternativ genom vilket man skulle kunna ta tillbaka Lelouch men då Okouchi och Taniguchi troligtvis inte skulle sjunka så lågt är det med största sannolikhet inget man behöver oroa sig för, framförallt inte då det skulle innebära att de förstörde precis allt för Lelouch - den karaktär som de båda älskade och lät hela serien kretsa kring. Just retconning är ju något som varje död karaktär inom fiction riskerar att råka ut för så det är ju inte ett reellt argument i någon diskussion. Att Sunrise skulle kunna få för sig att återuppliva Lelouch är nog en större, om än nästan obefintlig risk. Det är alltid en risk när någon som sitter på rättigheterna till serien vill tjäna mer pengar och inte drar sig för att förstöra det som den ursprungliga skaparen etablerade. I det fallet skulle det väl inte vara retconning direkt, utan bara något som inte stämmer överens med Okouchis och Taniguchis canon.

 

Något som jag också ser som ett stöd till levnadsteorin är att han säger i slutet till Suzuku att brodern till honom och Nunally( prinsen med flygande fortet) kommer att lyda Zero p.g.a Geassen, något som inte borde fungera längre efter att den som satt Geassen har dött(?)

 

Nej, Lelouchs Geass orsakar en permanent förändring i mottagarens hjärna. Det spelar ingen roll om han lever eller är död, omskrivningen har redan skett. Att den sedan är reversibel genom Jeremiahs "Geass canceller" har ingenting med Lelouchs liv eller död att göra. Faktumet att han skulle dö var anledningen till att han beordrade Schneizel att lyda Zero istället för honom själv.

 

Jag tror att han mycket väl var bered att dö och trodde att han skulle göra det också men att han på något sätt aktiverat Charles code och helt enkelt får tillbringa evigheten odödlig vid sidan om C.C.

 

När Lelouch faller för "Zeros" svärd, omgiven av en hel värld som hatar honom mer än något annat (ett grundläggande kriterium för Zero Requiem) spelar det ingen roll om han nu, tvärt emot sin egen tro och vilja, skulle ha överlevt genom att ovetande ha blivit "odödlig". Den mest hatade människan i världen blir inte dödad på öppen gata inför en folkmassa som stormar in direkt när han har fallit och hans trupper har beordrats dra sig tillbaka (av en leende Jeremiah) för att sedan lämnas ifred så att han på egen hand får vakna till liv igen och sedan knalla därifrån, helt obemärkt, för att sedan leva ett evigt liv som på alla sätt och vis är den raka motsatsen till det liv han ville leva.

 

Spekulationer och teorier är roligt men jag hoppas fortfarande att det inte blir något fortsättning på det här. En prequel av skaparna till originalet hade dock kunnat funka, det är trotts allt en hel del frågor kvar, inte minst, vad fan är Geass? Varför visades Jupiter hela tiden? m.m

 

Jo, Jupiter-frågan är lite kul. Det är en gammal Sunrise-fetisch och i Code Geass-fallet har ingen som helst förklaring lämnats. Seriens skapare hävdar dock att han enligt honom själv lät R2 avslöja för mycket. Han hade inte tänkt att så pass mycket skulle förklaras. Den mangan som nu skrivs (av Taniguchi visserligen) är ju dock en "prequel", om man nu riktigt kan se den som det när den utspelar sig så pass långt innan Lelouch och de andra föddes. Hur definierar man "prequel" egentligen? Måste den leda upp till de händelser man fick ta del av i originalet eller räcker det med att det är något som händer tidigare, oavsett hur lång tid som skiljer berättelserna åt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mjo, jag ber om ursäkt för textväggen. Jag kunde dock inte fatta mig särskilt mycket kortare och fortfarande få sagt det jag ville få sagt. ^^;

 

Edit: För att inte vara helt off topic slänger jag med en bild från Kiseki no Tanjobi.

 

En bild från slutet av det nya Picture Dramat

2jfd502.jpg

 

Här är alltså en bild från det sista Picture Dramat, det som framfördes live under Kiseki no Tanjobi-eventet. Det här är taget från slutet, när spök-Lelouch börjar tappa kontakten med den materiella världen igen och blir mer och mer genomskinlig. Han hinner dock få iväg några avskedsord till de levande innan han återvänder till dödsriket. Spök-Rolo och spök-Shirley dök också upp med honom men de försvann lite tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tackar för väggen med text Meatrose, läste igenom allt och jag har inte några tvivel alls angående [hide]. Även om jag var bergsäker på det redan förut då jag själv uppfattade det som att jag förstod meningen med Zero Requiem fullt ut.

 

Det var intressant att läsa så jag tackar för passionen du delar med dig av!

 

Ang. Prequel så spelar det för mig ingen roll hur långt bak dem går sålänge det har en koppling till världen i fråga, det kan vara allt från att förklara Jupiter frågan till att bara följa C.Cs uppväxt och få reda på hennes riktiga namn. Eftersom det är ett intressant universum så skulle jag gärna ha svar på lite frågor men Lulu's kapitel är för mig avslutat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mera svar med spoilers om R2s slut

En karaktär kan veta något, eller så kan den tro sig veta något men i själva verket ha fel. Skaparen vet allt som alla karaktärer vet eftersom det är tack vare honom eller henne som karaktärerna är de de är och vet det de vet.
Vilket är just vad som är mycket mer intressant än om skaparen utan omsvep säger precis hur det är. Jag vill ha en absolut förklaring på om han dog eller inte lika lite som jag ville ha en absolut förklaring på vad tusan som pågick i 2001: A space odyssey (vilket jag förstörde för mig själv alldeles för snabbt). Om man inte kan uttrycka det man vill i ett verk utan att behöva förklara sig så har man misslyckats med vad man nu ville uttrycka. Om jag inte kan resonera mig fram till svaret utifrån verket själv så vill jag inte veta, och jag struntar i vad skaparen än kan säga. Det är bara hur jag är.

 

Och det är därför jag skulle acceptera monologen i filmen istället. Där har man i alla fall en ursäkt för att förklara hur det är om man nu känner att det behövs, även om det inte är så coolt att en ursäkt behövs alls.

 

Problemet är bara att för att argumentera för att Lelouch har överlevt måste man [...] ha missuppfattat anledningarna bakom Zero Requiem och totalt missat vilket slut författaren valde att berätta, vilket inte är det minsta konstigt med tanke på hur otroligt rörigt seriens sista arc var. Man måste dock nästan ha uppfattat det som om vitsen med Zero Requiem var "att skapa fred", vilket inte ens är halva poängen. Om det hade varit för världsfredens skull hade det funnits bättre och mer långsiktigt hållbara sätt att gå tillväga på, bättre sätt som inte krävde att Lelouch gjorde sig själv till en hänsynslös massmördare under sin korta tid som Britannias nittionionde kejsare.
I'm not following. Vad var hela anledningen då? Att Lulu skulle sona för sina brott genom att dö? Då skulle det ju varit större straff att leva för evigt om vi tror på dom som gjort det tidigare.

 

Nej du har helt rätt i att Lelouch inte hade den sortens förmåga, det var Nunnallys förmåga.
Det är ju dock en väldigt bra poäng. Den möjligheten hade jag aldrig tänkt på. Fast jag skulle gärna vilja veta hur hon kan ha en sådan förmåga.

 

För mig spelar det en enormt stor roll då slutet hade varit extremt tragiskt för Lelouch om han mot sin egen vetskap hade blivit odödlig och på så sätt överlevt Zero Requiem.
Jasså? C.C. såg ganska lycklig ut i slutet när hon traskade runt i världen. Ser inte att det inte skulle kunna vara samma för Lelouch. Om ingen får veta att han lever (hence hatt att skyla ansiktet med :3 ) så spelar det väl ingen roll för någon annan än han själv.

 

Den mest hatade människan i världen blir inte dödad på öppen gata inför en folkmassa som stormar in direkt när han har fallit [...] för att sedan lämnas ifred så att han på egen hand får vakna till liv igen och sedan knalla därifrån
http://www.youtube.com/watch?v=sYDcj650Gxc

 

Nämen du har övertygat mig med Nunnallys förmåga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just frågan om författaravsikt -- ska man analysera ett verk utifrån vad man ser eller utifrån vad man tror att skaparna vill förmedla med det? -- är sisådär hundra år gammal och ständigt aktuell. Finns förstås inget facit -- det beror helt enkelt på vilket perspektiv man prenumererar på, vad man värderar.

 

Samtidigt som personlig tolkning är viktig, så är jag intresserad av vad skaparnas avsikter är -- men det är något jag rent allmänt vill lista ut och resonera mig till, inte få berättat för mig. :P

 

Hur definierar man "prequel" egentligen? Måste den leda upp till de händelser man fick ta del av i originalet eller räcker det med att det är något som händer tidigare, oavsett hur lång tid som skiljer berättelserna åt?

Inga tidsbegränsningar, men det måste finnas en röd tråd. Kanske något som gör att man kan se "uppföljaren" i ett nytt ljus. Att bara utspela sig i samma miljö räcker inte, då är det bara en spin-off eller liknande.

 

Fast någon hård definition finns nog inte, det är nog mest en överenskommelse mellan fansen eller ett skaparnas påbud som får gälla.

 

Mera svar med spoilers om R2s slut
Spoiler
Problemet är bara att för att argumentera för att Lelouch har överlevt måste man [...] ha missuppfattat anledningarna bakom Zero Requiem och totalt missat vilket slut författaren valde att berätta, vilket inte är det minsta konstigt med tanke på hur otroligt rörigt seriens sista arc var. Man måste dock nästan ha uppfattat det som om vitsen med Zero Requiem var "att skapa fred", vilket inte ens är halva poängen. Om det hade varit för världsfredens skull hade det funnits bättre och mer långsiktigt hållbara sätt att gå tillväga på, bättre sätt som inte krävde att Lelouch gjorde sig själv till en hänsynslös massmördare under sin korta tid som Britannias nittionionde kejsare.

I'm not following. Vad var hela anledningen då? Att Lulu skulle sona för sina brott genom att dö? Då skulle det ju varit större straff att leva för evigt om vi tror på dom som gjort det tidigare.

Slutet på Code Geass S2

Spoiler
Jag måste säga att jag också är något konfunderad över vad slutet "officiellt innebär", för av vad man ser i serien så är det ju den slutsatsen man drar, en idé som återkommit i många verk i modern tid (ähem, Watchmen, någon?): skapa världsfred genom att förena världen mot en gemensam fiende. (Vad var den andra halvan, att få folk att hata monarki? ^^;)

 

Och att Leloch var tvungen att dö tar man just som hans sätt att sona, sprunget ur hans eget sinne för rättvisa -- "det är inte rätt att jag ska få leva"... (även om jag personligen tycker att döden är en flyktväg. Det är ju inte syndaren som ska bestämma sin egen botgörelse.)

 

Varför det då hade varit så tragiskt att överleva är bortom mig, för det ser inte värre ut än att han i så fall inte skulle få tillfälle att leva efter sin ovan nämnda personliga rättvisa -- knappast att jämföra med, säg, en evighet av tortyr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 10 months later...

Kör på samma tråd igen och denna gången kanske Meatrose återvänder, http://www.geass.jp/akito/index.html hemsidan för ett nytt code geass-projekt är uppe nu. Min japanska är rostig (med andra ord obefintlig) utom enstaka ord, så därför är jag tacksam för folk som vill tala om för mig vad som står på hemsidan. För googletranslate bara pratar om en guide vilket skulle kunna vara en missöversättning av ett namn tror jag.

 

Efter den sista omgången hade jag velat från uppföljaren till många människor.

För att möta dessa röster Vad ska jag göra?

Vi samlas igen och diskutera ett enkelt "Fortsätt" istället för "förlängning" som skall väljas.

 

Vilket får mig att tro att det faktiskt rör sig om en sequel.

 

EDIT: hittade en annan källa

The story takes place in Europe in the year a.t.b. 2017. It's about a platoon of Elevens who charge into a hostile area in order to rescue a friendly corps in a predicament.

 

http://myanimelist.net/anime/8888/Code_Geass_Gaiden:_Boukoku_no_Akito/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, Akito utspelar sig 2017 a.t.b. (Ascension Throne Britannia) vilket innebär att den nya serien utspelar sig samtidigt som säsong 1, parallellt. Den introducerar en helt ny uppsättning karaktärer och utspelar sig främst på den Europeiska fronten. En grupp från Area 11 måste bege sig bakom fiendens linjer för att rädda strandade kamrater.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, det låter mest som OVA-material. Sisådär tre avsnitt. Det hade varit lämpligt.

 

Personligen är jag ganska ointresserad av detta. Det jag gillade med Geass var inte världen, utan alla galenskaper som regissören och manusförfattaren gav oss. Utan dem... meh. :ambivalent:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...