Hoppa till innehåll
Anime.se

Nytt Code Geass-projekt; även känt som Meatroses återkomst


Hampe
 Share

Rekommenderade inlägg

wxhLbiCmz.jpg

Källa

 

Så, två säsonger av helt sjuka vändningar och maniska skratt räckte tydligen inte och Sunrise bestämde sig för att mjölka kassakon lite till (ur mitt egna väldigt subjektiva perspektiv dvs)!

 

Det finns inte specificerat om det är en direkt uppföljare, om det är en remake eller en ny story. Nyheten "signeras" av Zero däremot, vilket tyder på att denna gestalt kanske kommer att spela en stor roll igen. Är det personen som förklädde sig under denna gestalt i både första och andra säsongen som återvänder eller tar den vid den nya ägaren?

 

Finns så mycket spekulationer. Själv är jag mest :psyduck: över det hela.

 

Vad tror ni personligen? (:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror personligen att Meatrose hamnar i extem extas och kommer inte kunna tala sammanhängande det närmsta året.

 

För egen del så hoppas jag på mer CC! Men ska bli spännande att se vad de hittar på, förhoppningsvis nåt bra. Innerst inne så hoppas jag nog på en uppföljare, för egen del så vill jag alltid veta vad hände sen i bra serier, oavsett om de slutade bra eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror personligen att Meatrose hamnar i extem extas och kommer inte kunna tala sammanhängande det närmsta året.

Tror snarare att Meatrose kommer väsa av ilska. Han har ju i princip ogillat att Sunrise har tanken på att försöka "återuppliva" serien.

 

Jag måste nog hålla med han också. Serien började bra för att bli halvbra mot slutet. Den kommer bara bli sämre om de försöker fortsätta på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Serien började bra för att bli halvbra mot slutet. Den kommer bara bli sämre om de försöker fortsätta på den.

 

HÄDARE >:) , visst det blev lite mycket i slutet men det var ju ett grymt sista avsnitt med en skrikande nunally and what not...!

För att inte spoila något för potentiella tittare, så ja. Nazuka Kaoris (Nunally) skrik kändes riktigt äkta. Sådär äkta att man får gåshud. Men i stora drag kunde serien ha varit bättre, om den hade fått midnatts-tider i sändningarna istället för familjetider.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

a) En ren uppföljare hade varit det mest själlösa och poänglösa att köra på. Själlöst om man tar tillbaka vissa karaktärer; poänglöst att följa de som blev kvar. Finns inget viktigt att berätta i en prequel heller.

 

b) "Remake" av andra säsongen för att få den mer som den skulle ha varit ursprungligen, typ FMA: Brotherhood. Kan inte tänka mig att någon skulle tycka att det är värt besväret. Kanske om 5-10 år i så fall.

 

c) Filmversion/-er av TV-serierna! Alltid på modet hos Sunrise sedan Gundam-trilogin för nästan 30 år sedan. Fast det finns ju redan i och med sammanfattningsfilmerna Black Rebellion och Zero Requiem.

 

d) Animering av någon relaterad manga eller idé, typ alternativa berättelsen Nightmare of Nunnally, där det primärt är hon och inte Lelouch som får en förmåga och börjar slåss i robotar. Eller kanske Suzaku of the Counterattack, där det inte är flera meter höga robotar, utan Suzaku i en sån där kraftdriven/-ökande rustning (powered suit).

 

e) Men förmodligen är det något helt oambitiöst och småskaligt. Lägg märke till att det inte står att det ska vara animé. Det kan vara ett nytt TV-spel. Eller kanske en romanversion skriven för mobiltelefoner. Eller nya leksaker av robotarna. Eller en "Lelouch sjunger jullåtar"-CD.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Meatroses återkomst"? Förvisso. Dock är det inte för att jag på något sätt blir glad eller exalterad, ingen animerelaterad nyhet har någonsin gjort mig såhär förbannad och besviken. Det lilla hopp jag hade för animeindustrin släcktes den femte december när jag i vanlig ordning satt och spammade på F5-tangenten för att få läckta nyheter från Lelouchs födelsedags-event.

 

En ren uppföljare vore det mest korkade beslutet någonsin. Jag utvecklar dock inte den tanken i den här posten. Tur att det inte blir en uppföljare i varje fall. Det näst mest korkade vore att göra en remake av säsong 2. Det är sjukt tragiskt att Sunrises inflytande resulterade i att Okouchi var tvungen att ändra så mycket på säsong 2, men de använde det slutet de alltid hade planerat att använda. En remake skulle behöva ha exakt samma slut för att det skulle vara "enligt planerna", och en hel del andra saker skulle också behöva vara identiska. Det skulle kunna hända om 5 år eller så, men inte nu.

 

Hur som helst, det nya materialet är inte skrivet av Okouchi som det ser ut. Med andra ord är det inte canon, bara något som liknar Star Wars "Expanded Universe" - icke-canon-material som ändå bär på viss auktoritet eftersom man fått tillåtelse att lägga materialet i den fiktiva värld som George Lucas (i det här fallet Okouchi) har skapat.

 

Det är å andra sidan skrivet av Taniguchi som var regissör för både säsong 1 och säsong 2. Han var även med och skrev handlingen med Okouchi även om han inte var main writer. Det nya materialet är väl så nära canon det kan bli utan att Okouchi Ichiro himself sätter sig och skriver det.

 

Vad är det då? Jo, det är en manga som utspelar sig under Edo-perioden. Det betyder att handlingen utspelar sig någonstans mellan 1603 och 1868. Översätter vi det till Code Geass tidsräkning innebär det 1658 atb - 1923 atb (atb = Ascension Throne Britannia). Lelouch och Kallen till exempel föddes den 5:e december 1999 atb respektive 29:e mars 2000 atb. Jag skulle tro att det nya materialet inte utspelar sig precis i slutet av Edo-perioden vilket innebär att vi säkerligen befinner oss minst hundra år före deras födsel.

 

Hur Sunrise har tänkt belamra denna tidsperiod med mechas återstår väl också att se. Jag menar, det är Sunrise... de MÅSTE sälja en massa leksaker. Problemet är ju bara att när Britannia invaderade Japan 2010 atb så var Knightmare Frames något nytt. Vi får se, det är mycket möjligt att det här projektet är skrivet som ett "Alternativt Universum" och då kan de ju stoppa in precis vilken skit de vill utan att behöva bry sig. Årtalen spelar ju ingen som helst roll då.

 

Code Geass producent, Kawaguchi, har uttalat sig och sagt att det nya projektet involverar "manga adaptations, music, goods and video works". Kanske kommer det en anime som följer mangan, eller kommer de släppas parallellt? Allt vi vet är att tidsperioden är Edo, att manus är skrivet av Taniguchi Goro och att mangan får anses vara bekräftad vid det här laget. Jag kommer självklart hålla er uppdaterade, precis som när det begav sig förra gången. =)

 

Edit: Jag tog mig även friheten att ändra "Geass R3 (?)" i trådtiteln till "Nytt Code Geass-projekt". Jag hoppas att ingen har något emot det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jahapp, uppdatering direkt ser det ut som.

 

Projektet går just nu under namnet "Code Geass: Renya of the Dark" vilket är en manga som kommer som serie i Shounen Ace under 2010.

 

renyacharacters.jpg

 

Personen med svart hår är än så länge okänd. Personen i mitten är protagonisten Renya och till höger har vi C.C..

 

Serien är skriven av Taniguchi Goro som tidigare rapporterades. Taniguchi var med och formade lite av handlingen i originalserien men hans främsta uppgift var att regissera bägge säsongerna. Serien kommer illustreras av Takuma Tomomasa, tecknaren som illustrerade Code Geass: Nightmare of Nunnally, den kanske mest framgångsrika spin-off-mangan.

 

Taniguchi säger att det nya projektet kommer vara en bit Code Geass-historia. Det kommer vara två olika eror men samma värld. Animen täckte "Lelouch of the Rebellion" och det här är helt enkelt "Renya of the Dark"-kapitlet, som kommer vara i mangaform istället för anime, även om jag personligen kan tänka mig att en adaption till anime kommer genomföras om mangan blir populär. När han blir tillfrågad hur mangan kommer skilja sig från animen svarar Taniguchi; “For instance, you can express emotions on a panel by panel basis in manga, and you can also express a fighting scene with intensity via a two-page spread. I wish to release a ‘Code Geass’ that is unique to manga with Mr. Takuma’s amazing skills in drawing sharp lines and expressive glances.”

 

Handlingen utspelar sig, som jag tidigare sade, i Edo-perioden vilket innebär att det enligt vår tidsräkning utspelar sig någonstans mellan 1603 och 1868. Renya möter C.C. och ställs på så sätt öga mot öga med sitt eget öde. Taniguchi hintar även om att andra kapitel ur Code Geass-historien ligger på planeringsbordet och han säger att vi kan hålla ögonen öppna efter andra projekt i framtiden.

 

För den som är intresserad av Takuma Tomomasa som för de flesta inte direkt är en känd illustratör kan jag bifoga en bild på Zero från Code Geass: Nightmare of Nunnally...bara för att ni ska få ett smakprov på hans illustrationer.

 

55441657.jpg

 

Edit: Jag var tvungen att byta till imageshack då pici.se verkar vara allt annat än stabilt för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Det har precis dykt upp information om ett nytt animeprojekt också. Jag bryr mig inte om att bifoga bilderna som har läckt ut eftersom det i denna stund är helt oklart om bilderna har något som helst med själva projektet att göra eller om det bara är random Code Geass-relaterat artwork. Det som är konstigt är att bilden föreställer både levande och döda karaktärer, vilket innebär att folk för stunden bara sitter och gissar. Med tanke på hur pass lågt och respektlöst Sunrise har behandlat somliga andra av "deras" titlar kan precis vad som helst vara på ingång. Vad det än är kan det inte vara bra.

 

Jag återkommer...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad det än är kan det inte vara bra.

 

Äh, så negativ du är. Men jag håller även tillbaka på kommentarerna tills mer info kommer.

 

Nja, om jag är så värst negativ vet jag faktiskt inte. Det är väl i och för sig upp till var och en att bedöma. Jag har i varje fall i över ett år vänt och vridit på precis alla möjliga infallsvinklar (edit: som jag har kunnat komma på) som involverar ett animeprojekt där gamla karaktärer (såväl döda som levande) medverkar som skulle kunna sitta inne på någon som helst potential och har kammat ärke-noll.

 

Om någon har någon idé, framför den för all del. Det är inte så att jag vill hata vad det nu är som är på ingång. Det är bara det att jag inte har lyckats komma på ett enda scenario som inte skulle förstöra serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är bara det att jag inte har lyckats komma på ett enda scenario som inte skulle förstöra serien.

Hur kan fanfiction förstöra ett original? ;)

 

Jag jämför alltså företagsofficiella uppföljare som inte har sina egentliga skapares välsignelse med fanfiction.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är bara det att jag inte har lyckats komma på ett enda scenario som inte skulle förstöra serien.

Hur kan fanfiction förstöra ett original? ;)

 

Jag jämför alltså företagsofficiella uppföljare som inte har sina egentliga skapares välsignelse med fanfiction.

 

Det gör även jag. Eller ja, jag ser det som apocrypha.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är bara det att jag inte har lyckats komma på ett enda scenario som inte skulle förstöra serien.

Det är väl för att den redan fått ett ordentligt avslut, inga lösa trådar hängandes. Det finns ingen anledning att fortsätta storyn.

 

Eller?

 

Jo, den har som du säger redan fått ett ordentligt avslut och det finns ingen som helst anledning att fortsätta storyn. Att stoppa in en ny konflikt (något som krävs för att göra en ny säsong) så snart efter Zero Requiem att Kallen och Nunnally är tillräckligt unga för att dras in i den skulle förstöra hela Lelouchs karaktär med tanke på vad hans mål med ZR var (något som många fans verkar ha missförstått i och för sig). Författaren skulle med andra ord medvetet rendera Lelouchs (läs: karaktären som gjorde hela serien) gärningar värdelösa vilket skulle göra honom till ett totalt misslyckande. Att utforska Code Geass-världens tidigare kapitel är dock ett logiskt val om man nu prompt måste tjäna mer pengar på titeln. Det är ju just detta som den kommande mangan kommer göra som visserligen inte skrivs av Okouchi själv men av Taniguchi som regisserade bägge säsongerna samt hjälpte Okouchi med "original story".

 

Författaren (Okouchi Ichiro) har dessutom uttalat sig och sagt att han enligt honom själv redan har besvarat för mycket. Inte så pass mycket att han ser det som ett problem, men R2 förklarade mer än han från början hade tänkt sig. "Det finns så mycket kvar att förklara" är alltså inte ett argument som rättfärdigar ett nytt animeprojekt med andra ord.

 

Problemet är bara att Sunrise mycket väl kan komma att ta projektet i egna händer och på eget bevåg, med nya författare, fortsätta på ett sätt som direkt strider mot seriens "canon" som etablerats av den enda personen som har något att säga till om angående just seriens canon nämligen Okouchi själv. Många "casuals" (men även diverse hardcore-fans) ser på R2s slut som ett "öppet slut" vilket helt strider mot både författarens och regissörens åsikter. Sunrise skulle teoretiskt sett kunna utnyttja den situationen för att bygga vidare på ett i allra högsta grad avslutat kapitel för att kunna tjäna en massa pengar på dessa "casuals". Det spelar ingen roll om de mest hängivna/uppmärksamma fansen förkastar produktionen och ser på den som en hädelse. Pengarna trillar in i varje fall vilket är det enda Sunrise som företag och licensägare bryr sig om till skillnad från personen som hittade på handlingen, karaktärerna och den fiktiva världen med dess konflikter.

 

Tro mig när jag säger att det redan idag är svårt att övertyga eller ens resonera med diverse fans som satt sig i en defensiv position med händerna för öronen och vägrar lyssna på rationell analys av seriens "context", officiella uttalanden från regissör men framförallt Okouchi själv ("Word of God") samt allt officiellt sidomaterial inklusive "post screening material" som uttryckligen säger en och samma sak vilket innebär att hela Lelouch of the Rebellion-kapitlet är så avslutat det kan bli. Högkvarteret för all denna ignorans och dessa vanföreställningar har av den rationella och klartänkande delen av communityt kommit att kallas för "The Cart Driver Club". Släng på en företagsofficiell uppföljare som helt strider mot Okouchis canon Code Geass och den totala fördumningen/förvrängningen är ett faktum.

 

Rykten om ny anime

 

Hursomhelst, häromdagen gafflade jag lite om diverse uttalanden om ett nytt animeprojekt. Jag tänkte bara säga att bilden som dök upp i Newtype föreställde både Lelouch och Suzaku samtidigt som "Rebirth" stod skrivet i fet kanji. Bilden har ingenting med artikeln att göra (av logiska anledningar) och själva snacket om "ny anime" var att producenten till Code Geass, Kawaguchi, hade sagt att "he would like to announce a new anime project soon". Detta räckte alltså för att en smått hysterisk fanbase skulle skita på sig av upphetsning och börja sprida vad som troligtvis kommer visa sig vara falska påståenden om att en uppföljare (som skulle behöva gå rakt emot seriens canon) var officiellt bekräftad. Det hjälper ju inte att låtsasnyhetssidor som sankakucomplex och animenewsnetwork också sket på sig och skyndade sig att slänga upp rubriker som även de insinuerar att något sådant är på ingång.

 

Nu är det väl ändå som så att det troligtvis kommer komma någon sorts announcement i framtiden. Redan i december, när regissören Taniguchis manga som kommer följa Renya och C.C. under Edo-perioden utannonserades, sade Kawaguchi att man även kunde se fram emot "merchandise, music and video works" i framtiden. Det vore också skumt om Kawaguchi, som seriens producent, skulle uttala sig om att han "snart vill utannonsera en ny animeproduktion" utan att det ligger något som helst bakom uttalandet. Men men, Newtype drivs av Kadokawa, några av branschens absolut värsta troll och hype-skapare, så att man tar det uttalandet från producenten och blandar det med artwork föreställandes Lelouch och Suzaku och dessutom slänger in ordet "rebirth" borde inte förvåna någon som har hängt med i Kadokawas tidigare förehavanden. (Stackars Haruhister ^^)

 

Taniguchis mangaprojekt avslöjades ju under det stora live-eventet som hölls på Lelouchs födelsedag, den 5:e december, och det eventet ska släppas på DVD och Blu-Ray den 23:e april i år. 100 minuter av speltiden tas upp av live-eventet (med bland annat det "Picture Drama" som framfördes live på scen av röstskådisarna) men den totala speltiden är 140 minuter. Det är alltså något mer som döljer sig på skivan. Den ska mycket riktigt innehålla "en första titt på det nya Code Geass-projektet" samt lite annat extramaterial. Om det rör sig om bildrutor, character sheets och dylikt från mangan eller om det faktiskt rör sig om något animerat återstår att se.

 

Jag uppdaterar så snart något relevant har sagts.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

100 minuter av speltiden tas upp av live-eventet (med bland annat det "Picture Drama" som framfördes live på scen av röstskådisarna) men den totala speltiden är 140 minuter. Det är alltså något mer som döljer sig på skivan. Den ska mycket riktigt innehålla "en första titt på det nya Code Geass-projektet" samt lite annat extramaterial. Om det rör sig om bildrutor, character sheets och dylikt från mangan eller om det faktiskt rör sig om något animerat återstår att se.

Enligt min erfarenhet brukar det inte sällan inkluderas "bakom kulisserna"-minidokumentärer på köpvideoversioner av sådana evenemang, minidokumentärer som visar när röstisarna övar in dans, sång, sketcher och sånt. Det är vad jag väntar mig att det mesta av den extra speltiden är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

själva snacket om "ny anime" var att producenten till Code Geass, Kawaguchi, hade sagt att "he would like to announce a new anime project soon". Detta räckte alltså för att en smått hysterisk fanbase skulle skita på sig av upphetsning och börja sprida vad som troligtvis kommer visa sig vara falska påståenden om att en uppföljare (som skulle behöva gå rakt emot seriens canon) var officiellt bekräftad. Det hjälper ju inte att låtsasnyhetssidor som sankakucomplex och animenewsnetwork också sket på sig och skyndade sig att slänga upp rubriker som även de insinuerar att något sådant är på ingång.

I knew it! Tyckte hela tiden det lät vagt fastän folk jiddrade om hur bekräftat det var. Kommer fortsätta vara skeptisk tills vi får något mer konkret.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

100 minuter av speltiden tas upp av live-eventet (med bland annat det "Picture Drama" som framfördes live på scen av röstskådisarna) men den totala speltiden är 140 minuter. Det är alltså något mer som döljer sig på skivan. Den ska mycket riktigt innehålla "en första titt på det nya Code Geass-projektet" samt lite annat extramaterial. Om det rör sig om bildrutor, character sheets och dylikt från mangan eller om det faktiskt rör sig om något animerat återstår att se.

Enligt min erfarenhet brukar det inte sällan inkluderas "bakom kulisserna"-minidokumentärer på köpvideoversioner av sådana evenemang, minidokumentärer som visar när röstisarna övar in dans, sång, sketcher och sånt. Det är vad jag väntar mig att det mesta av den extra speltiden är.

 

Exakt, jag tror precis som du. Det kommer ju definitivt inte vara någon 40 minuter lång förhandstitt på den nya mangan eller något annat eventuellt projekt, det skulle förvåna mig om den delen av skivan är längre än 1-2, max 5 minuter. Bakom kulisserna-material är nog långt mycket mer troligt. Det är ju för övrigt sådant som många som kan tänka sig att köpa just en sådan här DVD/BD är intresserade av. Det finns ju också redan sådana DVDs utgivna för själva animeprojektet. "Se när röstisarna spelar sällskapsspel med bestraffning och imiterar varandras karaktärer" (Fukuyama Juns imitation av Wakamotos "Charles" var kul ^^) och dylikt. Att de inkluderar något liknande även för det här live-eventet vore ju inte helt långsökt.

 

Det som för mig upplevs som det största frågetecknet är vad tusan de lyckades fylla 100 minuter med under själva live-eventet. Ett "Picture Drama" varar oftast i någonstans mellan 3 och 8 minuter, givetvis drar det ut på tiden eftersom detta framfördes live inför publik men ändå. Jag antar att det även rörde sig om diverse publiklekar som Q&A-sessioner och dylikt.

 

Men som sagt, jag har ingen aning. Det enda jag vet är vad själva Picture Dramat handlade om och det enda jag vet i detalj är de "viktigare" replikerna. Det var ju inget som direkt tillförde något viktigt till seriens handling, då hade det inkluderats i ett "riktigt" Picture Drama istället. Det här var väl mer som

. I Code Geass-fallet rör det sig dock inte om en dröm men det är något som inte hör till Code Geass canon (då det involverar döda karaktärer), även om det utspelar sig under en "setting" som förutsätter att Zero Requiem har ägt rum.

 

Edit:

själva snacket om "ny anime" var att producenten till Code Geass, Kawaguchi, hade sagt att "he would like to announce a new anime project soon". Detta räckte alltså för att en smått hysterisk fanbase skulle skita på sig av upphetsning och börja sprida vad som troligtvis kommer visa sig vara falska påståenden om att en uppföljare (som skulle behöva gå rakt emot seriens canon) var officiellt bekräftad. Det hjälper ju inte att låtsasnyhetssidor som sankakucomplex och animenewsnetwork också sket på sig och skyndade sig att slänga upp rubriker som även de insinuerar att något sådant är på ingång.

I knew it! Tyckte hela tiden det lät vagt fastän folk jiddrade om hur bekräftat det var. Kommer fortsätta vara skeptisk tills vi får något mer konkret.

 

Det tycker jag låter som en sund inställning. Jag återkommer som sagt om något "relevant" sägs, även om det kan vara svårt att sålla när diverse rykten och påstådda uttalanden dyker upp på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...