Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken serietidning skulle passa bäst till Manga?


Yrat
 Share

Rekommenderade inlägg

Mitt svar är "ingen av ovannämnda". Varför skall man göra om de serierna till japansk stil? Och det är ju bara skämtserier, varför skall de i hela fridens namn ritas om av japaner? Behövs det? Vad vinner man på det? Liksom, varför?
För att se om det blir ännu roligare
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De serier som nämns i exemplet ser jag ingen mening med att göra "mangaversioner" av. Dock så har t.ex. Tsutomu Nihei (skapare av Blame!) gjort lite Wolverine, vilket inte är helt fel. Sånna saker skulle jag gärna läsa, kan tänka mej en del manga-tecknare som säkert skulle kunna göra interesanta och läsvärda tolkningar av t.ex. Batman eller nån marvel-figur.

 

Sen kan man ju alltid leka med tanken att t.ex. Miura Kentarou (Berserk) teckande ett Bamse kapitel och liknande, men det är bara lite tankexperiment på "lustiga" saker snarare än "Ohh vad coolt" saker...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...kan tänka mej en del manga-tecknare som säkert skulle kunna göra interesanta och läsvärda tolkningar av t.ex. Batman eller nån marvel-figur.

 

Katsuhiro Otomo (Akira, Domu) har ju tecknat ett avsnitt med Batman som ingick i en större samling Batmanhistorier tecknade av olika artister. Otomos bidrag går att läsa här, men jag tycker allt den är ganska torr och rätt så torftigt tecknad jämfört med vad man förväntar sig av Otomo.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med, det där kapitlet var lite fattigt.

Om jag skulle välja någon att göra Batman skulle jag nog välja Tsutomu Takahashi just nu, http://www.crysania.com/jiraishin/alivepics.html för exempel på stil.

Men tror nog Otomo skulle gjort det bättre om han fick göra en lite längre serie, den kändes lite ihoptryckt, jag menar mer att dom skulle göra en egen bok eller volym på iallafall 50 sidor eller nått...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tex: Knasen,Bamse,Kalle Anka,Åsa Nisse,Hälge,91:an eller kanske Hagbard. Jag vilket skulle avra ballt att läsa om någon av dessa skulle bli manga? Själv så skulle de avra ballt att se Hälge och Bamse som manga.

 

 

ja skulle hellre villa att Herman Hedning skulle vara manga :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad skulle de vinna på det?... Trams.

 

När Baron Yoshimoto var här uttalade han sig om Kronblom i lokaltidningen... "den ser väl bra ut, men tecknaren borde öva mera".

 

Detta sagt om en serie som nu tecknas av tredje generationen inom familjen och har gått i 60 år >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi har ju en helt annan kultur. Inte så konstigt att Yoshimoto uttalade sig så. Man kan inte direkt jämföra den västerländska och den österländska seriekulturen. Vi har andra värderingar och syn på humor etc. än vad de har. Dock har Japan blivit mer och mer likt väst. Det resulterar oftast negativt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad skulle de vinna på det?... Trams.

 

När Baron Yoshimoto var här uttalade han sig om Kronblom i lokaltidningen... "den ser väl bra ut, men tecknaren borde öva mera".

 

Detta sagt om en serie som nu tecknas av tredje generationen inom familjen och har gått i 60 år >:D

 

 

de är väl inget trams :S

ja skulle hellre se Herman Hedninng än Kronblom :|

kronblom är ju så roligt XD hahahaa

 

 

annars skulle nog kalle anka sitta rätt fint

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det skulle ju inte vara någon mening med att rita om dem.

Om ni tänker på att dem ska tecknas i manga-stil, så kan jag berätta att det inte finns någon speciell manga stil. Alla har sin egna manga stil.

(Förlåt om jag låter besserwissig :( )

 

Herman Hedning skulle ju inte bli likadan om den tecknades om till

manga. De skulle bli helt anulunda. ex. de är en annan målare, dom skriver de lite mer japan aktikt, och Herman, lilleman och gammelman lever i japan istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det skulle ju inte vara någon mening med att rita om dem.

Om ni tänker på att dem ska tecknas i manga-stil, så kan jag berätta att det inte finns någon speciell manga stil. Alla har sin egna manga stil.

(Förlåt om jag låter besserwissig :( )

 

Herman Hedning skulle ju inte bli likadan om den tecknades om till

manga. De skulle bli helt anulunda. ex. de är en annan målare, dom skriver de lite mer japan aktikt, och Herman, lilleman och gammelman lever i japan istället.

 

Då skulle det väl knappast vara Herman Hedning längre ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om ni tänker på att dem ska tecknas i manga-stil, så kan jag berätta att det inte finns någon speciell manga stil. Alla har sin egna manga stil.

 

Bara för att ordet manga inte betyder en viss stil (som det har diskuterats en del om här på forumet), så ska du inte säga att det inte finns en viss manga-stil. Populär manga idag tecknas ofta på liknande sett, visst har alla sin egna stil, men ofta är de olika stilarna så lika varandra att man kan peta in dem under en och samma stil. Visst finns det tecknare som skiljer sig från mängden, men nu pratar vi om en väldigt stor mängd, så visst finns det speciella manga-stilar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då skulle det väl knappast vara Herman Hedning längre ?

 

jo de skulle de ju. De ser fortfarade ut som Herman, Lilleman, gammelman. Betersig på samma sätt. Bara att de är i japan istället.

dom ser ju inte exakt ut som Herman,lilleman och gammelman efter som de är en annan målare. Men skillnaderna skulle inte bli så stora ändå. Kanske lägger till nån hatt mustach lr nåt annat.

 

fattar du ;)

för ja orkar inte förklara mer :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...