Hoppa till innehåll
Anime.se

Square Enix öppnar digital mangabutik i höst


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Den här nyheten fick mig att svälja mig (imagenära) cigarr.

 

Om den här lågan tar sig kan detta bli det bästa som hänt manga-fantaster sedan formatbytet på de engelska manga-böckerna. Att kunna köpa de senaste kapitlen av de serier man följer, istället för att vänta på att böckerna ska snigla sig fram (alternativt pirata ner dem), är som sänt från ovan. Men kommer allting gå så enkelt? Är det verkligen de senaste kapitlen som kommer erbjudas, och kommer regionslåsen vara på plats? Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som oroar mig är denna formulering:

Koutarou Ishii, a representative of Square Enix's Digital Publishing Section, confirmed with ANN that the manga title lineup will be different between the North American and French versions because Square Enix is releasing the titles that have already been localized in each particular region.
Kommer de bara att ge ut titlar som redan har lokaliserats i respektive region, eller kommer de även ge ut sådant som inte ännu har lokaliserats (som t.ex. kapitel som inte ännu har kommit ut i pocketform)?

 

kommer regionslåsen vara på plats?
Finns det inte oftast sätt att ta sig runt regionslåsen? Ett sätt att betala för avgifter brukar vara att betala med kort direkt till mottagaren, men ibland hindras man från att använda utländska kort. Som bosatt i EU har man rätt att skaffa fransk bank (men det kanske är krångligt), så det borde vara möjligt att komma åt franska sidan på det sättet. Pressbyrån säljer någon form av presentkort till Apples Itunes, som väl är ett annat sätt att komma runt regionslåsning: de korten går väl att importera från andra länder om man skulle vilja? Om sidan skulle stänga ute vissa IP-adresser kan man väl använda en proxyserver eller liknande?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man får väl hoppas, men nog ser det ju ut som att de bara kommer att samarbeta med licensägarna på plats. Förresten så gick det ju att läsa provkapitlen på sajten för Nordamerika, så det kanske inte blir någon regionsbegränsning. Flashläsaren var dock inte så himla bra -- inzoomad bild går inte att bläddra med piltangenter, så det är en fördel att ha fönstret maximerat på en stor skärm. Om priset är det rätta, och de inte sätter in någon regionslåsning (jag vill inte behöva kringgå deras ovilja att sälja sina serier till mig -- då låter jag dem hellre tappa en kund), så är det nog något jag kan använda.

 

Sisådär en (1) krona per webbkapitel hade varit lämpligt för ett "pay once, read once"-villkor för mig. (Jämför man med exempelvis en volym Naruto som samlar nio volymer och kostar omkring motsvarande 35 SEK så blir priset omkring en fjärdedel.) Känns inte riktigt som att de kommer att ha en prenumerationstjänst, men det kanske andra kan stå för.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sånt som har gått ur tryck vore ju himla fint om de kunde lägga upp. Mycket säljer för dåligt för att förlagen ska kunna kosta på sig en ny tryckning, men som e-manga gör det ju ingenting om det är få som köper.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Sådär ja, nu har butiken officiellt öppnats. Men det i det mesigaste laget, med endast fyra olika serier med en eller två volymer vardera, och priset för en volym ligger med deras "tidserbjudande" på 6 dollar. Vilket här i Sverige översätts till ca. 41 spänn, om vi överhuvudtaget ens för köpa här i sverige. Nästa lass med manga kommer den 11:e januari, och det verkar inte vara mer än fortsättningsvolymer.

 

Det verkar som om drömmen att kunna köpa de senaste kapitlen av sina favoritserier lagligt fortfarande är långt borta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tappade direkt intresset när de utannonserade att det endast skulle röra sig om titlar som redan fanns på marknaden i fysisk form. Att de sedan har mage att förvänta sig 2/3 av hyllpriset är löjligt, särskilt då det enda de behöver göra är att lägga upp det på sin site.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

41 spänn är mer än vad jag får betala för en pappersvolym (inklusive porto från andra sidan jordklotet) och då slipper jag dessutom läsa texten i översättning. Fy vad dyrt! Om det inte går åt papper, trycksvärta eller porto och det inte heller är någon bokhandel som ska ha en del av vinsten, tycker jag verkligen att man borde få lite rabatt.

 

Intressant för övrigt att det anges olika åldersgrupper för Hagane no renkinjutsushi och Soul eater, trots att de gick/går i samma tidning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

41 spänn är mer än vad jag får betala för en pappersvolym (inklusive porto från andra sidan jordklotet) och då slipper jag dessutom läsa texten i översättning.

 

Här finner jag ett litet problem med det du säger. Att köpa en manga i originalspråk går ju inte att jämföra med att köpa en översatt manga på engelska. I den japanska produktionslinjen är det bara en (eller ibland två) författare, lite redaktörer, leverantörer och publicister som skall ha betalt, i den engelska tillkommer en licenshållare, översättare och ännu en redaktion som skall livnära sig på ett projekt till en förmodat mindre marknad än den japanska.

 

Visst är det klart att man kapar en hel del av linjen hungriga munnar att mätta, men man minskar även målgruppen ytterligare, naturligtvis vill väl Square Enix också tjäna sig en ordentlig hacka på vad det kostat att hålla igång projektet.

 

Med det sagt kan jag hålla med att det är ett ganska saftigt pris på ett projekt med väldigt oklar framtid, men att jämföra en oöversatt manga med en översatt prismässigt är ren galenskap, oberoende vilket format den säljs i.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med det sagt kan jag hålla med att det är ett ganska saftigt pris på ett projekt med väldigt oklar framtid, men att jämföra en oöversatt manga med en översatt prismässigt är ren galenskap, oberoende vilket format den säljs i.
Vet inte riktigt hur det är därborta i Amerikat, men här i Europa skiljer man inte på översatta och oöversatta serier rent prismässigt. De konkurrerar ju liksom om samma kundkrets...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enda sättet de kan återfå mitt intresse vid det här laget är om de kommer börja sälja enskilda kapitel längre fram än vad som finns i bokformat. Det skulle de kunna tjäna pengar på, för det finns säkert många fler än jag som törstar efter att kunna följa en serie på veckobasis i eller nästan samma takt som japanerna.

 

Fast det verkar som att man måste hitta på en amerikansk adress för att ens skapa ett konto som kan ta del av tjänsten, och även då är det inte säkert att det fungerar. Jag återkommer när jag vet mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...