Hoppa till innehåll
Anime.se

Amerikanska röstskådisar på svenska konvent


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

På NärCon i augusti senare i år ska Vic Mignogna vara gäst.

 

Eftersom ni inte kan förmodas veta vem det är, så är det en amerikansk animédubbröstskådespelare: Ed i FMA, Ikkaku i Bleach, Fay i Tsubasa, Tamaki i Ouran, Broly i Dragonball Z och en mängd andra roller.

 

Gäster är alltid kul, förvisso, men man kan inte annat än förbluffas över ett sådant val. När PopCon i Danmark hade planerat att ta in Mignogna så var det konstigt, för åtminstone jag visste inte huruvida det fanns någon publik för amerikanska animédubbningar där, men här är jag desto mindre övertygad om att fler än vårt forums egen Hikari no Hohenheim skulle vara särskilt intresserad. (:wink:)

 

Så vad tror ni själva? Skulle ni vara intresserade av att höra vad en amerikansk röstskådespelare har att säga? (Han ska väl enligt uppgift förvisso vara en bra "entertainer".) Känner ni många som tittar på engelskdubbat?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, att åka till ett animékonvent för att lyssna på en amerikansk dubbare är nog något jag undviker. Visst han har säkert något vettigt/roligt att säga om t.ex om hur det är att jobba med att dubb men eftersom jag aldrig tittar på dubbad animé så är mitt intresse väldigt svagt.

 

Känner en som tittar/tittade med dubb men det var väl mest när animé och manga var relativt populärt här i Sverige, vet faktiskt om han fortfarande tittar eller om han har lagt det på hyllan. Frågade varför han inte tittade med originalspråket och fick väl något mummel om att det var jobbigt att läsa eller något sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är Närcon ett mangakonvent eller något annat?

"NärCon är något alldeles unikt, nämligen ett multikonvent. Vi kombinerar det bästa från animekonvent med det bästa från spelkonvent för att ge er en fantastisk konventsupplevelse!"

 

Rolig uppdelning på deras forum, förresten.

"Spelkonventet NärCon: Här pratar vi om allt som rör spelkonventsdelen på NärCon, alltså kortspel, brädspel, figurspel, rollspel etc."

"Animekonventet NärCon: Här pratar vi om allt som rör animekonventet NärCon alltså cosplay, tv-spel, animevisningar m.m"

 

Varför är "tv-spel" på animedelen, när de har en uttrycklig speldel? Det är väl knappast inte animébaserade spel heller! :psyduck:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det lilla jag hört av Vic Mignogna så tycker jag att han är en helt okej röstskådespelare. Hans röst är behaglig och även tämligen dynamisk, dessutom sjunger han helt okej. Dock betvivlar jag att marknaden är stor i Sverige och andra europeiska länder där importerad usa-anime inte har något stort fäste. I USA finns det mängder av människor som köper och kollar på usa-lanserad anime med den amerikanska dubbningen som förstaval, en grupp människor som inte är nämnvärt representerad i Sverige direkt.

 

Håller bara tummarna för att Vic och NärCon inte skall behöva skämmas över det potentiellt taffliga mottagandet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tydligen var Vic väldigt poppis under sitt besök på J-popcon och danskarna behandlade honom som riktig kändis. Jag känner personligen inte så många som ser på engelskdubbat, men det kanske är vanligt bland yngre tittare? Och om man online pratar med många andra som ser dubb (dvs jänkare) kanske det är mer lockande att se samma version som dem?

 

Fast iofs brukar folk fråga efter det engelska introt till DNAngel i karaokerummen på svenska konvent ibland, så några finns det allt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Hur har detta lyckats glida under min radar?! Jag har hört det skämtas om, men jag trodde aldrig att någon på riktigt skulle kalla upp honom till norden. Var kommer detta NärCon äga rum, och finns det något datum?

 

Fast ja, jag är nog den enda (eventuellt också en gammal klasskamrat från Japanskan) som gärna kommer dit för att möta en legend av engelskdubbad anime; resten kommer säkerligen bara dyka upp för att hela grejen är så bisarr: vad gör en dubbskådespelare i detta dubbfobiska land? Nog har han karisma nog för att locka folk, men man kan ju undra vilka frågor han kommer att ställas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

resten kommer säkerligen bara dyka upp för att hela grejen är så bisarr: vad gör en dubbskådespelare i detta dubbfobiska land? Nog har han karisma nog för att locka folk, men man kan ju undra vilka frågor han kommer att ställas.

Jag har en teori om att svensk ungdoms förkastande av Sverige och svenska, i kombination med den svenskspråkiga animéfandomens låga vitalitet och synlighet, har lett till att de flesta svenska animéfans fungerar som ett bihang på den amerikanska animéscenen -- t.ex. genom att hänga på amerikanska bautaforum. Och när de chattar med amerikaner så börjar deras uppfattningar om hur saker ska vara när det gäller animéfandom formas av detta -- till exempel deras förväntningar om hur ett animékonvent ska vara: ett animékonvent ska nämligen ha Vic Mignogna som gäst.

 

Samt ett föredrag om zombieinvasion.

 

(Som sagt, det verkar finnas flera människor som är genuint intresserade av detta -- du kommer inte att vara ensam i rummet om du åker dit, Hikari no Hohenheim.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kommer ihåg ett konvent (Dougakon, om jag minns rätt) där dem svenska röstskådisarna för Ash (pokemon) och Ami (Sailor Moon) var där.

Det var ju förståeligt, då dessa serier, dubbade på svenska, faktiskt var en inkörsport till anime/manga för många manganördar.

 

En amerikansk röstskådis åas...

Amerikanska dubbar av anime är knappast inkörsportar och är bland de sämsta dubbarna som finns. (tyska dubbar, vilket var min inkörsport, är långt bättre. Bättre än svenska dubbar också, generellt sett)

Fast sen finns det ju iofs de som är dumma nog att se på de ändå.

(folks syn på svenska som mesigt, av någon bisarr anledning, spelar onekligen in i det hela, men... Japanskt tal då? Jäkla latmaskar som tror att det är problematiskt att läsa textning, när inte ens grova dyslektiker har några problem med det...)

 

P.S. rättstavningsordboken innehöll tydligen pokemonkort, men inte pokemon... WTF? D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man skall inte underskatta dubbningens popularitet, och Vic är dessutom en upp över höjderna hyllad röstskådespelare hemma i staterna, och bara det faktum att arrangörerna både velat och lyckats få hit honom tyder ju på att det finns ett intresse även här.

 

Bara för att folket i ens omedelbara närhet tycker om dubbar kan man inte sammanställa en klar bild över vad övriga i samhället tycker, det kan ju finnas en stor ansamling folk som gillar dubbar, eller Vic som person, men den här högen av folk kanske vi aldrig får möta eftersom, som man säger, lika barn leka bäst.

 

Resultatet återstår väl att se efter eventet, om det kommer folk eller ej :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Frågan är dock om jag kommer kunna dyka upp överhuvudtaget. Linköping är långt bort - närmare mitt landställe i Östergötland än Stockholm - och både biljetten och bussresan kostar en slant. För inte tala om att övernattning på konventet blir så gott som obligatoriskt, om man inte vill lägga ut ännu mer pengar på hotell eller liknande, om det ens finns.

 

Jag tror att förklaringen till Migognas uppdykande är enklare än att det är ett practical joke. Karln är konventskåt och söker självmant upp konvent jorden runt. Att Närcon sedan tackade ja får väl sättas upp på dumhetskontot.

Nog för att han gillar konvent, men så egenkär är han nog inte att han ringer upp utländska konvent och säger "hej, ni vill ha mig som gäst va?" Jag är relativt säker på att han själv har sagt att konventen måste bjuda in honom, inte tvärt om; vilket det är många som gör, så det känns inte så trovärdigt att han skulle ha tid att söka runt i Europa efter nya spännande konvent. Såvida han inte råkade vara i norden på semester eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är personligen bara väldigt nyfiken på varför de är intresserade av honom.

 

Det finns säkert en brokig skara människor även här i Sverige som hört honom i Fullmetal Alchemist eller något annat, dessutom kan man ju inte sticka under stol med att gubben har en ganska go röst. <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns säkert en brokig skara människor även här i Sverige som hört honom i Fullmetal Alchemist eller något annat, dessutom kan man ju inte sticka under stol med att gubben har en ganska go röst. <.<

Klart jag fattar att det finns ett antal som tittar på engelskdubbar i Sverige, men dels tror jag inte att de är så många, och dels tänker jag att många av dem är mer "lediga" fans som kanske tycker att Naruto är ballt men att japanesiskt tal är lite för exotiskt.

 

Siffrorna stämmer helt enkelt inte riktigt om jag ska tänka mig att Mignogna kommer till NärCon för de som uppskattar honom som röstskådespelare i hans animédubbar. De måste (1) titta på animé, (2) engelskdubbat, (3) vara tillräckligt engagerade för att hålla koll på amerikanska dubbskådisar och (4) vara konventsbesökare. För varje kriterium så borde det vara färre och färre personer.

 

Nåja, jag har ju min teori så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Nog för att han gillar konvent, men så egenkär är han nog inte att han ringer upp utländska konvent och säger "hej, ni vill ha mig som gäst va?" Jag är relativt säker på att han själv har sagt att konventen måste bjuda in honom, inte tvärt om; vilket det är många som gör, så det känns inte så trovärdigt att han skulle ha tid att söka runt i Europa efter nya spännande konvent. Såvida han inte råkade vara i norden på semester eller nåt.

 

Jag tror snarare att det är Mignogna som vill åka på semester i Norden:

Mignogna är tydligen känd för att "bjuda in sig själv".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...