Hoppa till innehåll
Anime.se

Final Fantasy


21_17_27_V
 Share

Rekommenderade inlägg

Final fantasy är en känd spel-serie från square-enix (serien började när företaget fortfarande hette squaresoft). Alla hel-tals siffror i spel titlarna, i.e. Final Fantasy 6, Final Fantasy 7, etc. är obereonde av varandra, medan det kan finnas till exempel spel som final fantasy X och final fantasy X-2 där X-2 är uppföljaren (om än enligt mig en väldigt dålig girl-power uppföljare). De flesta anser att final fantasy 6, 7 och 9 är seriens mästerverk, där 7:an anses som ett definitivt måste att spela. Seriens tema innefattar allt som oftast fantasy och ibland sci-fi eller steampunk. De tidigare spelen i serien var väldigt mycket fantasy, medan de senare har blivit mer och mer sci-fi inriktade, eller i alla fall blandat in mer sci-fi element. Fram till Final fantasy X-2 så var spelet turned based, Final Fantasy 11 var det första försöket att göra Final Fantasy till ett mmorpg. Efter detta så blev det en typ av realtids-strider. Final Fantasy 14 var det andra försöket att göra Final Fantasy till ett mmorpg (men det floppade ganska rejält).

 

Final fantasy titeln kommer från att Hironobu Sakaguchi fick en sista chans att göra ett lyckat spel, om spelet sålde dåligt skulle han få kicken, så det blev helt enkelt hans sista fantasi ^^

Jag kan skriva mycket mer om Final Fantasy så fråga på ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har bara spelat 8:an, vilket var awesome as horse.

SpionKing : är något av de som kommit till X-360 bra?

 

Det kan jag inte svara på, har inte kört nyare final fantasy än 12an, jag är en av dem som tycker de kunde haft kvar det gamla stridsystemet. För mig är det inte riktigt final fantasy utan det nämligen ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hah, kommer ihåg att jag körde sjuan och nian som liten... Kom inte till andra skivan på någon av dom.

Final Fantasy (1) kom man en bit på, men sen la man undan det av någon anledning, tror jag ska köra igenom dom nån gång, måste bara hitta mitt gamla Playstation. (Hoppas jag har det kvar.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Final fantasy är en känd spel-serie från square-enix (serien började när företaget fortfarande hette squaresoft). Alla hel-tals siffror i spel titlarna, i.e. Final Fantasy 6, Final Fantasy 7, etc. är obereonde av varandra, medan det kan finnas till exempel spel som final fantasy X och final fantasy X-2 där X-2 är uppföljaren (om än enligt mig en väldigt dålig girl-power uppföljare). De flesta anser att final fantasy 6, 7 och 9 är seriens mästerverk, där 7:an anses som ett definitivt måste att spela. Seriens tema innefattar allt som oftast fantasy och ibland sci-fi eller steampunk. De tidigare spelen i serien var väldigt mycket fantasy, medan de senare har blivit mer och mer sci-fi inriktade, eller i alla fall blandat in mer sci-fi element. Fram till Final fantasy X-2 så var spelet turned based, Final Fantasy 11 var det första försöket att göra Final Fantasy till ett mmorpg. Efter detta så blev det en typ av realtids-strider. Final Fantasy 14 var det andra försöket att göra Final Fantasy till ett mmorpg (men det floppade ganska rejält).

 

Final fantasy titeln kommer från att Hironobu Sakaguchi fick en sista chans att göra ett lyckat spel, om spelet sålde dåligt skulle han få kicken, så det blev helt enkelt hans sista fantasi ^^

Jag kan skriva mycket mer om Final Fantasy så fråga på ^^

 

Tack så mycket för svaret:D:D hjälpte asmycket^^

Det finns många spel av det så om man vill börja spela vilket spel ska man börja med??

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

så om man vill börja spela vilket spel ska man börja med??

Eftersom spelen är ganska olika i handling och stil, och eftersom de har kommit ut till olika spelsystem, så hänger det ganska mycket på dig. NES, SNES, Playstation, Playstation 2, Playstation Portable, Playstation 3 eller Xbox 360, liksom?

 

Personligen började jag med FF7, följde upp med FF8, försökte med FF9 men blev så irriterad på att huvudpersonen är en apa (bokstavligt talat), sedan FFX och FFX-2. Tyckte nog bäst om FF8, för att jag gillar (gillade?) dess fjant-romantiska handling och fascinerades av världen i spelet. (Varför är det monster på månen? Varför är det en gigantisk krater med ni-vet-vad i mitten? Vem byggde forskningsanstalten mitt i havet med ni-vet-vad i källaren?)

 

Om inte FF7 är för gammalt så skulle jag nog säga att det är en bra startpunkt. Det känns som att det är det mest spelade av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Final Fantasy 7 är ett av de mest omdiskuterade titlarna, och är ett av de spel som flest personer önskar sig en hd-remake av. Det är mer eller mindre en kult-klassiker, så om du har möjlighet så tycker jag du ska spela igenom det. Däremot gillade jag världens uppbyggnad i Final fantasy 8:a mest, men spelmekaniken hade en del brister som delvis gjorde spelet väldigt lätt men också drygt med mycket "grindande". Men storyn var överlag väldigt underhållande. Men precis som Sceleris säger så beror det väldigt mycket på vilka spelsystem du har tillgång till. Några av spelen är tillgängliga på playstation network så du kan spela på ps3an eller psp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Nu må denna tråd vara från November förra året men jag skulle gärna vilja slänga in mina två ören, mitt forumnick kanske kan avslöja varför.

 

Det finns många spel av det så om man vill börja spela vilket spel ska man börja med??

 

Det beror lite på vad du har tillgång för konsoler och spel.

 

Vill du lida igenom det alla fick när man spelade igenom Final Fantasy I till NES så rekomenderar jag orginalet om du kan, men se upp med att du blir förvirrad med vart du ska. Spelet är väldigt "Välkommen till Final Fantasy. Ha kul! PS: Vi säger inte vart du ska. DS"

 

Om du inte har emot lite förvirring och massa story så är Final Fantasy 6 (Även kallad VI eller 3 om du kör på Amerikansk numrering) mitt förslag. Väldigt simpelt med både magi och fight-systemet. Ganska djup story som tidigare nämn kan förvirra dig om du är van vid att bara följa en huvudperson och allt resolverar runt den personen.

 

Final Fantasy 7 kan ses (enligt mig) som en uppgradering av Final Fantasy 6 med mer frihet till hur man vill anpassa sina karaktärer till sin spelstil och val av vilka man vill ha med i sitt party.

 

Många av spelen finns tillgängliga att köpa på DS och som ovan nämnt av SpionKing på PS3 och PSP.

 

Det vore en lögn att säga att alla Final Fantasy fantaster uppskattar dagens FF-spel lika mycket sina föregångare, men vi gamlingar brukar ha svårt för förändringar generellt och en serie som Final Fantasy är lite som Tales of-serien, den följer en liten röd tråd som kapades av runt Final Fantasy 8 och frammåt.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...