Hoppa till innehÄll
Anime.se

Final Fantasy

21_17_27_V

Rekommenderade inlÀgg

Final fantasy Àr en kÀnd spel-serie frÄn square-enix (serien började nÀr företaget fortfarande hette squaresoft). Alla hel-tals siffror i spel titlarna, i.e. Final Fantasy 6, Final Fantasy 7, etc. Àr obereonde av varandra, medan det kan finnas till exempel spel som final fantasy X och final fantasy X-2 dÀr X-2 Àr uppföljaren (om Àn enligt mig en vÀldigt dÄlig girl-power uppföljare). De flesta anser att final fantasy 6, 7 och 9 Àr seriens mÀsterverk, dÀr 7:an anses som ett definitivt mÄste att spela. Seriens tema innefattar allt som oftast fantasy och ibland sci-fi eller steampunk. De tidigare spelen i serien var vÀldigt mycket fantasy, medan de senare har blivit mer och mer sci-fi inriktade, eller i alla fall blandat in mer sci-fi element. Fram till Final fantasy X-2 sÄ var spelet turned based, Final Fantasy 11 var det första försöket att göra Final Fantasy till ett mmorpg. Efter detta sÄ blev det en typ av realtids-strider. Final Fantasy 14 var det andra försöket att göra Final Fantasy till ett mmorpg (men det floppade ganska rejÀlt).

Final fantasy titeln kommer frÄn att Hironobu Sakaguchi fick en sista chans att göra ett lyckat spel, om spelet sÄlde dÄligt skulle han fÄ kicken, sÄ det blev helt enkelt hans sista fantasi ^^

Jag kan skriva mycket mer om Final Fantasy sÄ frÄga pÄ ^^

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Jag har bara spelat 8:an, vilket var awesome as horse.

SpionKing : Àr nÄgot av de som kommit till X-360 bra?

Det kan jag inte svara pÄ, har inte kört nyare final fantasy Àn 12an, jag Àr en av dem som tycker de kunde haft kvar det gamla stridsystemet. För mig Àr det inte riktigt final fantasy utan det nÀmligen ^^

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Hah, kommer ihÄg att jag körde sjuan och nian som liten... Kom inte till andra skivan pÄ nÄgon av dom.

Final Fantasy (1) kom man en bit pÄ, men sen la man undan det av nÄgon anledning, tror jag ska köra igenom dom nÄn gÄng, mÄste bara hitta mitt gamla Playstation. (Hoppas jag har det kvar.)

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Final fantasy Àr en kÀnd spel-serie frÄn square-enix (serien började nÀr företaget fortfarande hette squaresoft). Alla hel-tals siffror i spel titlarna, i.e. Final Fantasy 6, Final Fantasy 7, etc. Àr obereonde av varandra, medan det kan finnas till exempel spel som final fantasy X och final fantasy X-2 dÀr X-2 Àr uppföljaren (om Àn enligt mig en vÀldigt dÄlig girl-power uppföljare). De flesta anser att final fantasy 6, 7 och 9 Àr seriens mÀsterverk, dÀr 7:an anses som ett definitivt mÄste att spela. Seriens tema innefattar allt som oftast fantasy och ibland sci-fi eller steampunk. De tidigare spelen i serien var vÀldigt mycket fantasy, medan de senare har blivit mer och mer sci-fi inriktade, eller i alla fall blandat in mer sci-fi element. Fram till Final fantasy X-2 sÄ var spelet turned based, Final Fantasy 11 var det första försöket att göra Final Fantasy till ett mmorpg. Efter detta sÄ blev det en typ av realtids-strider. Final Fantasy 14 var det andra försöket att göra Final Fantasy till ett mmorpg (men det floppade ganska rejÀlt).

Final fantasy titeln kommer frÄn att Hironobu Sakaguchi fick en sista chans att göra ett lyckat spel, om spelet sÄlde dÄligt skulle han fÄ kicken, sÄ det blev helt enkelt hans sista fantasi ^^

Jag kan skriva mycket mer om Final Fantasy sÄ frÄga pÄ ^^

Tack sÄ mycket för svaret:D:D hjÀlpte asmycket^^

Det finns mÄnga spel av det sÄ om man vill börja spela vilket spel ska man börja med??

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

sÄ om man vill börja spela vilket spel ska man börja med??

Eftersom spelen Àr ganska olika i handling och stil, och eftersom de har kommit ut till olika spelsystem, sÄ hÀnger det ganska mycket pÄ dig. NES, SNES, Playstation, Playstation 2, Playstation Portable, Playstation 3 eller Xbox 360, liksom?

Personligen började jag med FF7, följde upp med FF8, försökte med FF9 men blev sÄ irriterad pÄ att huvudpersonen Àr en apa (bokstavligt talat), sedan FFX och FFX-2. Tyckte nog bÀst om FF8, för att jag gillar (gillade?) dess fjant-romantiska handling och fascinerades av vÀrlden i spelet. (Varför Àr det monster pÄ mÄnen? Varför Àr det en gigantisk krater med ni-vet-vad i mitten? Vem byggde forskningsanstalten mitt i havet med ni-vet-vad i kÀllaren?)

Om inte FF7 Àr för gammalt sÄ skulle jag nog sÀga att det Àr en bra startpunkt. Det kÀnns som att det Àr det mest spelade av dem.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Final Fantasy 7 Àr ett av de mest omdiskuterade titlarna, och Àr ett av de spel som flest personer önskar sig en hd-remake av. Det Àr mer eller mindre en kult-klassiker, sÄ om du har möjlighet sÄ tycker jag du ska spela igenom det. DÀremot gillade jag vÀrldens uppbyggnad i Final fantasy 8:a mest, men spelmekaniken hade en del brister som delvis gjorde spelet vÀldigt lÀtt men ocksÄ drygt med mycket "grindande". Men storyn var överlag vÀldigt underhÄllande. Men precis som Sceleris sÀger sÄ beror det vÀldigt mycket pÄ vilka spelsystem du har tillgÄng till. NÄgra av spelen Àr tillgÀngliga pÄ playstation network sÄ du kan spela pÄ ps3an eller psp.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

• 4 months later...

Nu mÄ denna trÄd vara frÄn November förra Äret men jag skulle gÀrna vilja slÀnga in mina tvÄ ören, mitt forumnick kanske kan avslöja varför.

Det finns mÄnga spel av det sÄ om man vill börja spela vilket spel ska man börja med??

Det beror lite pÄ vad du har tillgÄng för konsoler och spel.

Vill du lida igenom det alla fick nÀr man spelade igenom Final Fantasy I till NES sÄ rekomenderar jag orginalet om du kan, men se upp med att du blir förvirrad med vart du ska. Spelet Àr vÀldigt "VÀlkommen till Final Fantasy. Ha kul! PS: Vi sÀger inte vart du ska. DS"

Om du inte har emot lite förvirring och massa story sĂ„ Ă€r Final Fantasy 6 (Även kallad VI eller 3 om du kör pĂ„ Amerikansk numrering) mitt förslag. VĂ€ldigt simpelt med bĂ„de magi och fight-systemet. Ganska djup story som tidigare nĂ€mn kan förvirra dig om du Ă€r van vid att bara följa en huvudperson och allt resolverar runt den personen.

Final Fantasy 7 kan ses (enligt mig) som en uppgradering av Final Fantasy 6 med mer frihet till hur man vill anpassa sina karaktÀrer till sin spelstil och val av vilka man vill ha med i sitt party.

MÄnga av spelen finns tillgÀngliga att köpa pÄ DS och som ovan nÀmnt av SpionKing pÄ PS3 och PSP.

Det vore en lögn att sÀga att alla Final Fantasy fantaster uppskattar dagens FF-spel lika mycket sina föregÄngare, men vi gamlingar brukar ha svÄrt för förÀndringar generellt och en serie som Final Fantasy Àr lite som Tales of-serien, den följer en liten röd trÄd som kapades av runt Final Fantasy 8 och frammÄt.

• Uppröstad 1
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter