Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Häromdagen blev jag påminnd om en viss duo som jag alltid velat se ute på äventyr. Den ena karaktären är "hjärnan" som tänker ut taktiker, löser mysterier och tydligt är ledaren i duon. Den andra är "muskeln" som utför allt ansträngande jobb (slåss), men ändå inte är helt pantad. Bara normalsmart. De drar nytta av varandras styrkor för att kunna nå ett gemensamt mål, och de har en nära personlig relation. Som bästa vänner eller kanske krigskamrater.

 

När jag tänker efter kan jag se lite av det här i en hel del anime, som till exempel Boo och Babidi i Dragonball, och duon i Katanagatari. Det jag föreställer mig har dock en mörkare ton och fokuserar en hel del på kemin mellan karaktärerna. Finns det något liknande det jag beskriver i anime? Eller något medium alls, för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kommer att tänka på GetBackers. Meen jag har bara sett, typ, 3 avsnitt... för länge sedan... så jag vet inte riktigt om det är en korrekt bedömning eller ej. Såhär i efterhand ser jag att du har sett den till och med.

 

 

Seriens skapare Yoshihiro Togashi har också gjort YuYu Hakusho -- någon som vet om det är sådana slags strider även i den?

Jag blev ganska besviken av själva striderna i Yu Yu Hakusho, de är simpla och mycket uppbyggnad inför strider lämnade mig snopen när det väl kom till kritan.

 

Men The Law of Ueki borde väl vara perfekt för IJK.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Är på jakt efter en horror serie. Vad jag vill ha är ngt som har skräck delen från higurashi men allvaret från monster. Finns det ngn sådan lr är det bara en önskedröm?

De brukar mest vara action... men om jag får "namedroppa" några titlar jag inte har sett så kanske dessa hade varit nåt? (Den som sett dem får gärna skjuta in med sina åsikter om dem i egenskap av skräckisar.)

 

Helvetesflickan (Jigoku Shoujo), Ayakashi, Gantz, Tokkou, Umezu Kazuo no Noroi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, Chaos Head är lite krypande skräck skulle jag säga, fast animen är dock en besvikelse enligt mig, då jag hade spelat spelet innan.

Jag rekommenderar spelet framför serien, men om du inte orkar sitta och läsa ett VN så kan du hoppa på serien istället, dock så är ett par scener borttagna av nån anledning... Så vänta dig inte någonting spektakulärt.

Spelet är ganska enkelt att hitta (finns även till Xbox 360 tror jag), men kan vara problematiskt att få spelbart, så om du vill ha hjälp med PC-versionen så skicka bara ett blygsamt PM :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De brukar mest vara action... men om jag får "namedroppa" några titlar jag inte har sett så kanske dessa hade varit nåt? (Den som sett dem får gärna skjuta in med sina åsikter om dem i egenskap av skräckisar.)

 

Helvetesflickan (Jigoku Shoujo), Ayakashi, Gantz, Tokkou, Umezu Kazuo no Noroi.

Jigoku Shoujo tycker jag väldigt mycket om. Det är en krypande kuslig atmosfär i den. Ayakashi (jag antar att du syftar på Japanese Classic Horror och inte den där mediokra monster-grej-serien) är tre olika klassiska skräckhistorier, också skön stämning i den här (samt att man kan komplettera den med serien Mononoke som fortsätter på en tangent från den tredje spökhistorien). Överlag skulle jag säga att de båda har ett lågt tempo gemensamt så som många skräckisar, men gillar man Monster borde inte det vara ett problem.

 

Om jag skulle droppa en egen rekommendation: Shiki. Påminner mycket om Higurashi på flera punkter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för tipsen lite sen på att svara, började kolla på planets till episod 15 sen tyckte jag det blev tråkigt och kände inte alls för att kolla vidare. Ska nog ge Moonlight Mile en chans senare. Men just nu vill jag se en high school anime som ni tycker håller en hög kvalité.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är på jakt efter en horror serie. Vad jag vill ha är ngt som har skräck delen från higurashi men allvaret från monster. Finns det ngn sådan lr är det bara en önskedröm?

 

Det är svårt att hitta riktigt bra horror tyvär. Men du kan testa Gantz (mangan) umineko no naku koro ni ( samma personer gjorde higurashi men umineko är mer supernatural) Elfen lied (mangan). Det lever nog inte upp till idealen men de är alla läs och sevärda om man gillar horror.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för alla tipsen. Har börjat kolla på shiki och Jigoku shoujo. Tycker båda är bra på sina olika sätt. Jigoku har en skön känsla och bra stämmning. Det jag saknar dock är en större handling men kommer definitivt se färdigt och kommer nog se fortsättningen också. Shiki har handlingen men tycker den brister på andra punkter istället för att vara sådär så man känner Yes!! vad bra serie.

 

Jag hade lite svårt med higurashi för att den hade sådana kontraster mellan skräcken och det vanliga livet. Ena stunden kändes det som att kolla på ngt barnprogram (det blev för mkt larv helt enkelt) för att i nästa stund kännas riktigt spännande och kuslig.

umineko no naku koro ni
är den likdadan lr känns den lite mer ungdom/vuxenserie?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag tänkte precis på Sora no Woto och försökte definiera den värld serien utspelar sig i. "Post future post apocalyptic world"? Den är ju postapokalyptisk och samhället är relativt primitivt, men apokalypsen skedde också långt ifrån våran nutid (eller i en helt annan värld fullständigt). Kanske "alternate post apocalytic world" fungerar.

 

Finns det något liknande verk, där våra huvudkaraktärer lever efter en katastrof och lär sig mer om en svunnen värld, fast den svunna världen inte alls är den vi är vana vid? Sora no Woto själv utforskade aldrig den idén till fullo.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns det något liknande verk, där våra huvudkaraktärer lever efter en katastrof och lär sig mer om en svunnen värld, fast den svunna världen inte alls är den vi är vana vid?

Postapokalyptiskt ABC!

 

Robotserien Aquarion skulle jag påstå uppfyller de kraven. Jag har sett den, men jag har det fortfarande inte klart för mig hur seriens nutid förhåller sig till jordens nutid -- om det ens är jorden.

Robotserien Big O utspelar sig i en stad där alla tappat minnet för 40 år sedan. Dessutom verkar det som att staden de bor i, som omges av förstörd natur, är den enda människobebodda plats man känner till.

Robotserien Casshern Sins (fast en annan sorts robotar!) har jag bara sett ett avsnitt av, men så vitt jag förstår saken så är det postapokalyptiskt, och allt jag vet om världen som fanns tidigare är att det fanns robotar. Fanns människor? Ingen aning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hej

 

har precis set klart Black Butler s1 och s2 samt hela Kyo kara maoh!

och letar nu efter något nytt att se som på miner lite om dessa två serier kanske inte så mycket Black Butler då den var mer deprimerande i alla fall första säsongen än vad kyo ara maoh var.

har ni några ideer

är helst ute efter serier där man får ett riktigt slut utan att man måste läsa mangan efter man set klart den, tack för era svar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag söker en film som passar en skön hemmakväll med filt och te framför tv:n, jag har inga riktiga krav eller riktmärken utan tar emot förslag och ser vad som är mest intressant för mig.

 

Då jag redan sätt en del anime film så vore det bra om ni tog en titt på listan http://myanimelist.net/animelist/Misho&show=0&order=6(jag fattar inte länkarna i den nya versionen) för att slippa ta något jag redan sätt.

 

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...