Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag söker en film som passar en skön hemmakväll med filt och te framför tv:n, jag har inga riktiga krav eller riktmärken utan tar emot förslag och ser vad som är mest intressant för mig.

Rurouni Kenshin: Tsuiokuhen har ju just kommit ut på majestätisk Blu-ray. Inte en film, men med sina fyra halvtimmar så är det så gott som en, spellängdsmässigt. En vemodig miniserie med skönhet i utförande och innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Hej!

 

Jag hittade hit idag och har kikat i tråden där folk tipsar om olika serier. Kändes dock lite lönlöst att glo igenom typ femtio sidor på random titlar...

 

Så, eftersom jag är så pass ny, tänkte jag att jag frågar rakt ut och blir gärna hänvisad om detta redan har tagits upp.

 

Jag är ute efter en animé som inte är så himla typisk. Har börjat ledsna på storögda fjortonåringar som trånar efter skolan snyggaste kille. Är galet trött på våpiga karaktärer vars största dröm är att bli någons fru eller flickvän och som aldrig säger sin åsikt, utan bara stammar osammanhängande.

 

Grejen är att jag inte gillar våldsamma serier, utan jag är ute efter något som är ganska så realistiskt och som speglar verkligheten. Alltså, inget blod och inga demoner. Men jag vill se mer av starka kvinnliga karaktärer! Drama och kärleksrelationer har jag inga som helst problem med, gillar det till och med! Men, jag längtar efter att hitta en serie som är mer jämställd.

 

Någon som kan tipsa mig om något? Eller kan hänvisa till en passande genre?

 

Tack på förhand!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hittade hit idag och har kikat i tråden där folk tipsar om olika serier. Kändes dock lite lönlöst att glo igenom typ femtio sidor på random titlar...

Ingen fara: som Meatrose citeras i trådens första inlägg så är det inte tänkt att man ska läsa igenom alla sidor innan man svarar. Det är bara en samlingstråd.

 

Någon som kan tipsa mig om något? Eller kan hänvisa till en passande genre?

Cross Game: lågstadiegrabben Kô är evigt förbunden med sin tjejkompis Wakaba, och avskys av Wakabas lillasyster Aoba, den enda som är en bättre baseballkastare än vad Kô är. En dag förändras allt... Serien följer dem från femte klass till gymnasiet, där den prestigefyllda finalplatsen i nationella gymnasiebaseballigan hägrar. Romantisk dramakomedi. Aoba är ganska hårdnackad av sig.

Hataraki Man (Arbetsman): Titeln till trots handlar denna TV-serie om en kvinna, Hiroko, 28 år, som är skribent på en veckolig tidskrift. Hon är extremt hängiven sitt arbete och brukar gå in i sitt koncentrerade "arbetsman"-läge för att hinna skriva klart sina artiklar när tiden tryter. Hennes pojkvän är dock en ännu större arbetsnarkoman än henne, så att de sällan kan träffas -- och att det går arbetsmässigt sämre för honom än för henne -- sätter påfrestningar på deras förhållande. Jag vill minnas att det är jämna delar arbetsliv och relation, och Hirokos livsmål är definitivt inte att bli hemmafru. (Eftersom det inte är så vanligt kan jag påpeka att seriens regissör är kvinna.)

Kaichou wa Maid-sama (Ordföranden är en piga): Gymnasieförlagd romantisk komedi, om Misa som är något av skolans idol eftersom hon är fruktansvärt kapabel i allt hon gör: hon är vacker, har höga betyg och är elevrådsordförande. Hon är vänlig och alla flickor kommer till henne för hjälp. Men vad de inte vet är att hennes familj är fattig, och att hon extraknäcker på ett pigkafé (alltså "maid", hembiträde). När skolans coola playboy-aktiga kille, ensamvargen Usui, upptäcker detta så hamnar hon i hans makt. Men är det för att jäklas, eller är det för att komma henne nära? Personligen gillar jag att Misa är bäst på allt, men jag ogillar att Usui trots allt lyckas överglänsa henne lite, så det är inte perfekt jämlikt.

Kareshi Kanojo no Jijou eller Kare Kano (Hans och hennes sakläge): Yukino är perfekt på alla sätt och vis: toppbetyg, omtyckt, vacker, klok... men det är bara en fasad: i hemlighet är hon en lat slusk, egentligen bara driven av sitt absurda behov av beröm. Därför avskyr hon som nybliven gymnasieelev att ha mist skolans förstaplats åt Arima, en kille i samma klass. Hennes avund vänds till skadeglädje när han bekänner sin kärlek till henne -- då har hon hamnat i överläge! Till hennes fasa blir hon senare avslöjad av Arima, som använder hennes hemlighet till utpressning: hon ska göra hans elevrådsuppgifter. När hon till slut får nog så erkänner han att han fortfarande är förälskad i henne och att han bara vill vara med henne. De blir vänner, och detta är bara början på deras situation... Medan Arima är lite trist så är Yukino en störtskön figur -- kapabel men lat, kontrollerad men vild -- och en stark kvinnlig karaktär.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är ute efter en animé som inte är så himla typisk. Har börjat ledsna på storögda fjortonåringar som trånar efter skolan snyggaste kille. Är galet trött på våpiga karaktärer vars största dröm är att bli någons fru eller flickvän och som aldrig säger sin åsikt, utan bara stammar osammanhängande.

Ett tips är Skip Beat!, den handlar om Kyoko som föjde med hennes kärleksintresse till Tokyo för att stödja och upfylla hans dröm om att bli en idol. När hon sedan blir "dumpad", mer eller mindre, så istället för att känna sig förkrossad svär hon hämnd på honom genom att slå honom i hans eget spel; show biz.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Söker efter en sorglig/tragisk anime. Liknande anime som jag sett och gillat är Clannad, Kimi ga Nozomu Eien, Saikano, Elfen Lied , myself yourself och Tokyo magnitude 8.0.

Har även sett Kanon, ef a tail of memories och 5 Centimeters per Second. Dock tyckte jag inte dessa var lika bra

Tack på förhand!^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej jag har inte sett så mycket anime de senaste 5 åren men är nu sugen på att kolla lite igen! men vet inte riktigt vart jag ska börja. Animer som jag har gillat tidigare har varit: Cowboy bebop, trigun, någon maffiaanime som jag inte kommer ihåg namnet på, fullmetal alchemist, ninja scroll har lite svårt med robotar fakiskt:S men gärna annat våld!:)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Söker efter en sorglig/tragisk anime. Liknande anime som jag sett och gillat är Clannad, Kimi ga Nozomu Eien, Saikano, Elfen Lied , myself yourself och Tokyo magnitude 8.0.

Ett gäng serier som inte nödvändigtvis förverkligade all potential som deras koncept har:

 

Haibane renmei

Ung tös vaknar med änglaliknande vingar i en inmurad liten stad på landet.

 

Hanbun no tsuki ga noboru sora

Ung grabb på sjukhus kärar ner sig i en jämnårig tös med dåliga överlevnadschanser.

 

Iriya no sora, UFO no natsu

Ung grabb kärar ner sig i en jämnårig tös/stridspilot.

 

Now and Then, Here and There

Ung grabb hamnar x miljarder år i framtiden.

 

Shigofumi

Ung tös levererar brev från de dödas rike till de levandes värld.

 

Shinigami no ballad

Ung tös tar livet av folk vars tid är inne.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett gäng serier som inte nödvändigtvis förverkligade all potential som deras koncept har:

 

Haibane renmei

Ung tös vaknar med änglaliknande vingar i en inmurad liten stad på landet.

 

Hanbun no tsuki ga noboru sora

Ung grabb på sjukhus kärar ner sig i en jämnårig tös med dåliga överlevnadschanser.

 

Iriya no sora, UFO no natsu

Ung grabb kärar ner sig i en jämnårig tös/stridspilot.

 

Now and Then, Here and There

Ung grabb hamnar x miljarder år i framtiden.

 

Shigofumi

Ung tös levererar brev från de dödas rike till de levandes värld.

 

Shinigami no ballad

Ung tös tar livet av folk vars tid är inne.

Tackar! Nu har jag lite grejor att se på:P. Iriya no sora, UFO no natsu såg intressant ut, tror jag börjar med den^^.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

abbaqb: Baccano, Code Geass, Dennô Coil, Durarara, Higashi no Eden, Higurashi no Naku Koro ni, Kara no Kyôkai, Revolutionary Girl Utena, Steins Gate, Suzumiya Haruhi no Yûutsu, Tatami Galaxy?

Jag har sett ett par av dom och ett par var inte min still men flera av dom var bra som jag ska se. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Är det någon som vet om det går att hitta anime online med svensk text? Jag antar att det inte går, men man kan väl alltid fråga.

 

Hej och välkommen till Anime.se!

 

Våra forumregler förbjuder diskussioner om hur och var man får tag på fansubs men nuförtiden kan man ju lagligt strömma mycket anime. Mig veterligen finns det dock ingenstans där svensk text tillhandahålls och jag kan tänka mig att marknaden dessvärre är lite för liten för att något sådant ska dyka upp inom den närmaste tiden. Man kan ju alltid hoppas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Deathangel_Tokio kanske undrar om lagliga strömmar?

 

Jo det var därför jag tog upp lagliga strömmar. Det jag skrev i början var bara en förklaring till varför det inte kommer att komma några tips på svenska fansubs. Kul att se detta angående FMA:B måste jag säga, hade inte en aning om att den kan streamas lagligt på Youtube med svensk text. Undrar om vi får se mer sådant i framtiden? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...