Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Gillar ni mechas så kan jag rekomendera blassreiter, den är ganska dålig i början, men hellvette vad det blir slakt en bit in!

 

Behöver nått inom horror att kolla på har redan sätt ut allt, börjar bli smått utråkad :(

 

Om du inte redan sätt den så kan Elfen Lied kanske vara något?! =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gillar ni mechas så kan jag rekomendera blassreiter, den är ganska dålig i början, men hellvette vad det blir slakt en bit in!

 

Behöver nått inom horror att kolla på har redan sätt ut allt, börjar bli smått utråkad :(

 

Vet inte vad som räknas in i allt men här är några förslag på horrors: Gantz, Another, Higurashi no naku koro ni, umineko no naku koro ni, shiki, mirai nikki, deadman wonderland. När det gäller Gantz och Deadman ger mangaversionerna en bättre upplevelse, då båda animerna slutar mitt i handlingen med filleravsnitt.

 

Rekomenderar framförallt higurashi no naku koro ni om du inte redan sett den. Serien har blivit lite av en ikon för skräckanime på 2000-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill ha tips på existentiell anime. Både serier och filmer går bra. Går det att köpa på DVD så är det ett plus, dock inget krav. Men det bör finns engelsk sub att tillgå om inte annat eftersom jag inte besitter tillräckligt stora kunskaper i det japanska språket för att klara mig utan. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill ha tips på existentiell anime. Både serier och filmer går bra. Går det att köpa på DVD så är det ett plus, dock inget krav. Men det bör finns engelsk sub att tillgå om inte annat eftersom jag inte besitter tillräckligt stora kunskaper i det japanska språket för att klara mig utan. Tack på förhand!

Förutsatt att vi med existentiell animé talar om verk som tar upp vad det innebär att vara människa, och inte det som har med faktiskt filosofisk existentialism att göra, så håller jag med Dread om Evangelion och Saya om Lain, och vill föreslå Ghost in the Shell (filmen), Kaiba, Kinos resa och kanske Paranoia Agent.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Söker efter en sorglig anime, en som man mår dåligt av att se xP. Liknande anime som jag redan sett är Saikano, Clannad, Kannon, ef a tail of memories, Kimi ga Nozomu Eien, Tokyo magnitude 8.0.

Har specielt gillat Saikano, clannad och Tokyo magnitude 8.0!

Tack på förhand^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du orkar med Soul Eater är slutet så dåligt att man vill gråta -- men skämt åsido.. du har nämnt Clannad och Kanon, och därför rekommenderar jag dig Air. Jag älskade alla tre mycket - och visst, de är inte perfekta objektivt sätt räknat, men jag föll pladask personligen. De är skapta av samma företag, och animerade av samma företag. Key och Kyouto Animation.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Söker efter en sorglig anime, en som man mår dåligt av att se xP. Liknande anime som jag redan sett är Saikano, Clannad, Kannon, ef a tail of memories, Kimi ga Nozomu Eien, Tokyo magnitude 8.0.

Har specielt gillat Saikano, clannad och Tokyo magnitude 8.0!

Tack på förhand^^

Ga-Rei: Zero är helt okej så länge man tar sig förbi avsnitt 1 och 2: en berättelse om spökjägare och exorcister, centrerad kring två unga tjejer och vad som en gång var en syskonlik vänskap.

Fate Zero (25 avsnitt) skulle man kanske kunna nämna: magiker slåss om ett magiskt artefakt. Vet kanske inte om jag skulle klassa den som sorglig, men den präglas nästan rakt igenom av ett slags melankoli.

Hotaru no Haka (Eldflugornas grav): En verklighetsbaserad berättelse om två barn som måste klara sig själva under andra världskriget.

Narutaru: Börjar som en glad Pokémon-liknande historia om en flicka som hittar en mystisk stjärnformad, flygande varelse, men urartar till något väldigt, väldigt mörkt.

Now & Then, Here & There: Inte direkt sorglig som vissa andra vi nämner här, men i denna serie blir en ung kille bortförd till en annan värld där allt är, rent ut sagt, åt helvete, och hemska saker händer.

Rurouni Kenshin: Tsuiokuhen, en personlig favorit, är en tragisk samurajberättelse om en ung yrkesmördares uppväxt. Vackert och rörande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har sett både School Days och Soul Eater. Air har jag försökt börjat kolla på 2 gånger, men har lyckats tappat intresse efter några episoder:S Men några av de andra förslagen verkar lockande. Ga-rei: zero och eldflugornas grav ser speciellt intressanta ut. Såg dessutom klart Black Rock Shooter serien nyss och tyckte den var riktigt bra. Den hade sina sorgliga och tragiska scener.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Tjena.

 

Lååångt uppehåll från anime nu. Men fått ett sug att kika på något igen.

Det jag letar efter är lite "vuxnare" serier. Alltså handlingsmässigt, inte pubertal ecchi.

 

Serier jag sett och älskat är - Monster, Elfen lied, kimi ga nozamu eien, Gundam seed, death note, m.fl (fan 5 års uppehåll gör att man glömt det mesta, så kommer int ep åfler exempel :P).

 

Om det är hjärtskärande romantiska dramaserier så som kimi ga nozamu eien eller thrillers som Monster (för övrigt min favorit), spelar ingen roll så länge det är mer inriktat mot vuxna tittare.

 

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det är hjärtskärande romantiska dramaserier så som kimi ga nozamu eien eller thrillers som Monster (för övrigt min favorit), spelar ingen roll så länge det är mer inriktat mot vuxna tittare.

Jag håller med om Dreads tips om Moribito, Kara no Kyōkai och Madoka Magica, och föreslår även:

Code Geass: 00-talets största spektakelanimé bör inte missas. Kanske inte det vuxnaste i listan, men en medryckande scifirobotserie om politik, taktik, psykologi och klassiskt "gamla vänner blir fiender"-drama.

Eve no Jikan: episodisk kortserie om ett framtidskafé där människor och robotar behandlas lika.

Fate Zero: dramatisk actionserie om magiker som kämpar mot varandra intill döden medelst magiskt frammanade historiska hjältefigurer. Prequel till Fate Stay Night.

Nana: Karaktärsdrama om två unga och mycket olika kvinnor som delar lägenhet och har trassliga kärleksliv.

Steins Gate: Paranoid knäppskalle försöker uppfinna en tidsmaskin – och kanske det verkligen finns en mystisk organisation som är efter honom och hans uppfinning?

Tatami Galaxy: Måndag hela veckan (Groundhog Day) möter animationsvisionären Masaaki Yuasa, om en babblande universitetsstudent och de knäppa människorna i hans omgivning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Sett början av code geass, ger den en chans till. Av tipsen så kollar jag nog in kara no kyoukai först- Sen har man ju en del att beta av. Lite sugen att se death note igen också :D Gah, dessa val ^^

 

tackar ödmjukast för tipsen iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Re-post:

 

Nu kommer jag bara skita i alla andras kommentarer. Och anta att dom här inte har blivit nämnda.

 

 

Steins;Gate

Toradora

Nichijou

Mirai Nikki

Sankarea

FLCL (Fooly Cooly)

Azumanga Daioh

Neon Genesis Evangelion

Bakemonogatari

Nisemonogatari

Welcome To The NHK

Denpa Teki na Kanojo

Mushishi

Spice and wolf

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu kommer jag bara skita i alla andras kommentarer. Och anta att dom här inte har blivit nämnda.

Att bara lista titlar är inte så hjälpsamt om det inte är ett direkt svar på en specifik begäran, typ "ge mig tips på bra samurajanimé". Om du vill tipsa om animé till vem som helst så borde du åtminstone skriva några ord om varje titel. :P Förslag på utgångsfråga: "Vad är lockelsen med just den animé du tipsar om?"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att bara lista titlar är inte så hjälpsamt om det inte är ett direkt svar på en specifik begäran, typ "ge mig tips på bra samurajanimé". Om du vill tipsa om animé till vem som helst så borde du åtminstone skriva några ord om varje titel. :P Förslag på utgångsfråga: "Vad är lockelsen med just den animé du tipsar om?"

 

Jag har den här tekniken som jag gör för både film och anime, eller ja nästan allt.

Jag tar en random titel som någon eller något har sagt är bra. Titel kan vara med i en lista eller så kan en vän ha tipsat om den.

Sen så ser/läser den utan att veta något om den alls. Frågar inte vad den handlar om eller nåt. Ibland kan jag ha sett en bild på den bara.

 

Zero Expectations. Du förväntar dig ingenting. Så sen när du ser på den så blir du antigen förvånad över hur bra den är eller hur dålig den är.

 

Steins;Gate - "Don't mess with time, or else."

Toradora - Innehåller en Tsundere. "Vem älskar inte tsundere flickor?"

Nichijou - Helt random. Jag skratt så jag grät när jag såg på den.

FLCL (Fooly Cooly) - "Varje gång jag ser på FLCL så säger jag till mig själv. - Nu ska jag förstå story:n en gång för alla. Det slutar alltid med att jag inte fattar någonting alls..... som vanligt." På minner om Nichijou, "as random as it can get".

Neon Genesis Evangelion - Alla har sett den redan. Inb4 Shinji är en mes.

Bakemonogatari - Intressanta dialoger. Animation är unik. Anime världens svar på Stanley Kubrick, Shaft.

Welcome To The NHK - Ditt värdelösa liv i ett nötskal. Ifall du ser på den här anime kommer du känna dig som skit på gatan. Och därför är den så bra. Tips: läs Yotsuba&! medans du ser på anime:n. NHK gör dig desperat men ifall du läser Yotsuba i mellan åt så blir du dig glad.

Mushishi - Den tar upp en moralisk fråga i varje episod. Och varje episod är en berättelse (jag tror att dem är insprerad av Japanska sagor och berättelser).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...