Hoppa till innehåll
Anime.se

Stålalkemisten: Brödraskap


Rekommenderade inlägg

QLPup.png 1nmEh.png

 

Nu har det äntligen hänt. Serien som man aldrig trodde skulle se dagens ljus har börjat sändas: en omversion av det ack så klassiska Stålalkemisten, Fullmetal Alchemist: Brotherhood. Den här gången ska originalmaterialet följas, lovar skaparna, och eftersom mangan i min mening på alla sätt mer klockren än animen kunde jag inte göra annat än att hoppa av lycka.

 

Sju avsnitt har kommit ut i dagsläget, och här är mina intryck

Men tyvärr måste jag nu släppa bomben: än så länge har serien inte varit mycket annat än en besvikelse. Första avsnittet hade absolut ingenting med något att göra, men det hade häftiga alkemistrider så de kom undan med det; det som fick mig att rynka på ögonbrynen var när andra avsnittet bestämde sig för att sammanfatta hela brödernas barndom, mammans död, återupplivningsförsöket, hela grejen med Sanningen och Porten, och Eds statliga alkemistexamen i ett och samma avsnitt. I mangan kom inte dessa delar förrän i slutet på del sex, och sträckte sig över halva del sju; som resultat får vi i den nya animen inte någon riktig känsla för hur djupt skärrade pojkarna egentligen är.

 

Serien hade fortfarande kunnat fungera och behålla sina djupa känslor – vilket den stundtals har gjort, inte minst i avsnittet där han sitter på trappan och gråter, och utbrister att han bara är en ynklig människa – men på andra ställen har de ändrat på de mest omotiverade sakerna. När de exempelvis åkte hem till Winry för att få sin arm reparerad får vi i mangan se en scen där Ed ligger och sover, och Al berättar att han hade känt sig bättre om han bara kunde gråta, varefter Winry ler bittersött och säger att Ed kan minsann gråta, men vägrar att göra det; i animen var dialogen i denna scen så gott som helt utbytt, och det Al säger istället är i princip ”Tack för att ni välkomnar oss som en familj. Bror vill inte erkänna det, men han är också tacksam.” I den tidigare animen var just detta en stor poäng i handlingen, så varför inte bevärdiga det med sin egen scen istället för att pussla med originalet. På andra ställen har de behållit nästan samma scen, men lagt till en (opassande) komisk tvist på det.

 

Kanske är det för att de inte vill göra just samma sak som i föregångaren, men så verkar inte heller vara fallet: Liore-avsnittet finns kvar – avkortat från två kapitel (de är ganska långa) till ett avsnitt – och likaså Nina-avsnittet. De vill förmodligen understryka att det är en ny serie, men samtidigt vara trogen mangan, och det för mig känns det som det var deras största misstag. Det de borde ha gjort är att hålla sig så nära mangan det bara går – börja med Liore, fortsätta med tåg-anfatter osv. – och på så sätt behållit samma mystik och tyngd som faktiskt överträffar den första animen. Jag skulle absolut inte gå så långt som att kalla den här för dålig – inte minst musiken är riktigt stämningsfull och bra – men som det ser ut nu är det frågan om den kommer att ta sig, då introduktionen i stort sätt är avklarad.

För de som inte vill använda fansubbar finns avsnitten nu tillgängliga lagligt utan europeisk regionslås på Youtube, med undertexter på samtliga europeiska språk. Dock har de använt sig av det minst sagt underliga översättningsvalet att använda de engelska titlarna; när de på japanska på säger "Hagane no Renkinjutsushi ka?" står det i texten "är det du som är Fullmetal Alchemist?" För bättre svenska finns dock en svensk amatöröversättargrupp, för den som orkar leta reda på den.

 

Nedan följer direktlänkar till varje avsnitt på Youtube, med avsnittstitlar skrivna i vit färg för att undvika spoilers. Markera dem för att läsa deras namn.

Avsnitt 01 - Fullmetal Alchemist

Avsnitt 02 - The First Day

Avsnitt 03 - City of Heresy

Avsnitt 04 - An Alchemist Anguish

Avsnitt 05 - Rain of Sorrow

Avsnitt 06 - A Home With a Family Waiting

Avsnitt 07 - Hidden Truth

Avsnitt 08 - The Fifth Laboratory

Avsnitt 09 - Created Feeling

Avsnitt 10 - Separate Destinations

Avsnitt 11 - Miracle at Rush Valley

Avsnitt 12 - One is All, All is One

Avsnitt 13 - Beasts of Dublith

Avsnitt 14 - Those Who Lurk Underground

Avsnitt 15 - Envoy From the East

Avsnitt 16 - Footsteps of a Comrade-In-Arms

Avsnitt 17 - The Cold Flame

Avsnitt 18 - The Arrogant Palm of a Small Human

Avsnitt 19 - Death of the Undying

Avsnitt 20 - Father Before the Grave

Avsnitt 21 - Advance of the Fool

Avsnitt 22 - Distant Backs

Avsnitt 23 - Girl on the Battlefield

Avsnitt 24 - Inside the Belly

Avsnitt 25 - Doorway of Darkness

Avsnitt 26 - Reunion

Avsnitt 27 - Interlude Party

Avsnitt 28 - Father

Avsnitt 29 - Struggle of the Fool

Avsnitt 30 - The Ishvalan War of Extermination

Avsnitt 31 - The 520 Cents Promise

Avsnitt 32 - The Supreme Commander Son

Avsnitt 33 - The Northern Wall of Briggs

Avsnitt 34 - Ice Queen

Avsnitt 35 - The Shape of This Country

Avsnitt 36 - Family Portrait

Avsnitt 37 - The First Homunculus

Avsnitt 38 - Conflict at Baschool

Avsnitt 39 - Daydream

Avsnitt 40 - Homunculus (The Dwarf in the Flask)

Avsnitt 41 - The Abyss

Avsnitt 42 - Signs of a Counter Offensive

Avsnitt 43 - Bite of the Ant

Avsnitt 44 - Revving at Full Throttle

Avsnitt 45 - The Day of Promise

Avsnitt 46 - Looming Shadow

Avsnitt 47 - Emissary of Darkness

Avsnitt 48 - The Oath in the Tunnel

Avsnitt 49 - Filial Affection

Avsnitt 50 - Upheaval in Central

Avsnitt 51 - The Immortal Legion

Avsnitt 52 - Combined Strength

Avsnitt 53 - Flame of Vengence

Avsnitt 54 - Beyond the Inferno

Avsnitt 55 - The Adults' Way of Life

Avsnitt 56 - The Return of the High Commander

Avsnitt 57 - Eternal Leave

Avsnitt 58 - Sacrifices

Avsnitt 59 - Lost Light

Avsnitt 60 - Eye of Above, Gateway of Earth

Avsnitt 61 - He Who Would Swallow God

Avsnitt 62 - A Fierce Counterattack

Avsnitt 63 - The Other Side of the Gateway

Redigerad av Sceleris
Länkar till YouTube-avsnitten.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Antagligen kommer det mera "flashbacks" en bit längre fram. I övrigt är tempot mycket bättre i denna än så länge. Kanske inte så konstigt då den iallafall, avsnitt 3 täcker mangans motsvarighet riktigt riktigt bra. Har faktiskt inte orkat se mer än 3 avsnitt, så jag får väl återkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enda jag riktigt hört är att första avsnittet trots hela meningen var original content...

 

Gillade aldrig riktigt FMA, men har hört att mangan var bättre på många sätt, så den här suklle man kanske kunna uppskatta. Fast publiceras inte mangan fortfarande? Hur ska det då bli i slutet av serien? o.o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast publiceras inte mangan fortfarande? Hur ska det då bli i slutet av serien? o.o

Mangan börjar närma sig sitt slut. Någonstans hade jag hört att den var tänkt att bli 100 kapitel (95 är senaste, ett kapitel i månaden), men jag tycker nästan att det känns lite lite. Hur som helst är det inte konstigt om animéproducenterna försöker tajma in slutet på mangan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett sex avsnitt än så länge och det enda avsnittet som var dåligt var faktiskt det första som faktiskt dödade min lilla hajp över serien. Lyckligtvis började den följa original materialet efter det avsnittet och sen dess har i alla fall jag varit nöjd.

 

Hittills har serien varit väldigt lik den äldre serien med lite skillnader men annars är det ingen större skillnad mellan serierna enligt mig. Möjligtvis kommer ändringarna lite senare i serien då jag hörde att den första halvan av serien följde mangan relativt mycket.

 

Förhoppningsvis blir den nya serien lika bra eller bättre än den första animen men just nu är det fortfarande för tidigt att hoppas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst mangan så kan inte reletera till den men jag är iaf inte besviken än så länge på den. Tempot är bättre än i första serien men jag håller med om att det gick helt för snabbt när de skulle bunta ihop deras barndom och hela det köret i ett avsnitt, var nog det ända jag reagerat på direkt än så länge.

Även om jag inte vet hur mkt som tas upp i mangan och hur lång den delen är så kändes det som att det gick förbi helt för snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte heller läst mangan så jag kan inte direkt bry mig så mycket om det. Skulle man istället jämföra med första serien ser jag detta som lite mer av det goda, med lite annorlunda tillvägagångssätt kanske...

 

Tycker dock ändå att första serien är bättre hittils, kan iofs bero på att man inte riktigt sett hela nya än... men ändå.

 

Jag vet inte vad skall skriva, jag bara fyller ut min bloggpost så att den ser lite längre ut än bekvämt att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag iofs inte sett avsnitt 6 och 7, men hittills verkar ju nyversionen följa mangan punkt-till-pricka (?). Började nyligen läsa mangan och jag måste säga att jag gillar den mycket bättre än den först animen so far, så jag tror på Brödraskap faktiskt.

 

Och sedan gillar jag stilen mer än originalets stil hittils.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag iofs inte sett avsnitt 6 och 7, men hittills verkar ju nyversionen följa mangan punkt-till-pricka (?).

Tyvärr gör den inte det. Kapitlen i mangan är såpass långa (4 kapitel på en bok) att de lätt skulle kunnat köra ett avsnitt per kapitel, men nu har de vid flera tillfällen klumpat ihop två eller flera kapitel till ett avsnitt, vilket innebär att mycket av det som utgjorde en sådan perfekt balans i mangan nu går förlorad. Och det första avsnittet fanns som sagt inte i källmaterialet alls.

 

Stilen tycker inte det är något direkt fel på, men ibland känns det som de har lagt ett komiskt lager där det inte passar, till exempel

när Al smockar till sin bror efter att Scar har trasat sönder dem.
För att inte tala om pratbubblorna som dyker upp ibland. I övrigt reagerade jag lite på hur de har designat städerna, som känns aningen mer nutida än förr.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag ska vara ärlig så tycker jag det är rätt skönt att de lägger till sin egen stil till animen, det gör att jag kan se den. Skulle den vara helt identiskt med mangan skulle den vara tråkig att se. för jag läser redan mangan redan och ja skillnaden blir helt enkelt för liten annars.

Kan hålla med om att det blir lite mycket komiska inslag här och där, men överlag så tycker jag de har lyckats helt okej.

 

Än så länge är jag väldigt nöjd med serien, men det kan bero på att jag inte hade några som helst förväntningar av den, ja menar den skulle ju slaviskt följa mangan som jag redan läst/läser. Men som de är nu så följer jag den och den är klart sevärd.

 

Men jag kan hålla med Hikari no Hohenheim att de går lite för snabbt framåt ibland, vissa scener/kapitel känns de som de bara flyger igenom, fast de egentligen skulle ha förtjänat mer. Men det finns nog inga manga-> anime versioner som man inte kan gnälla på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv känns nya FMA som den försöker hinna med all möjligen terräng som den tidigare serien gjorde med snabb hastighet, men det ar hel del mangamaterial som man struntat i t.ex när Al och Ed besöker gruvstaden och tar bort den inkompente befälhavaren. Tittar jag så ser jag att den gamla serien var delvis långsam, men samtidigt mera koncentread att berätta om alla karaktärer medans nya är som ett lokomotiv som ångar på utan alltför länge ge alltför mycket bakgrund och istället ge action och komedi. Ett ganska vinnade koncept hittills, men man får se hur man kommer tackla den del av mangan som ännu blivit animerat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det ar hel del mangamaterial som man struntat i t.ex när Al och Ed besöker gruvstaden och tar bort den inkompente befälhavaren.

Lite intressant, för den befälhavaren är ju med ganska mycket senare. Kanske inte direkt omöjlig att ersätta, men onödig att ersätta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är väldigt förtjust i omversionen såsom den hittills har skridit. Har visserligen aldrig läst något ur mangan men jag håller med om att det känns som om vissa berättelser går lite fort. Däremot tycker jag att miniarket med Shou Tucker är minst lika bra och sorgligt som i första animen.

 

Och så tycker jag nog att det är lika roligt idag med Hughes och Armstrong! Hur kan man inte älska dessa två karaktärer? :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
En rolig detalj från avsnitt 9
wWyJBpHNk.jpg

Blev lite smått överaskad när jag såg att de gick förbi i bakgrunden.

Jag tror man skymtar dem även i den gamla animen, och i mangan likaså. En kul detalj, helt klart.

 

För övrigt måste jag säga att jag faktiskt stör mig på den komiska undertonen de har lagt till i den här versionen. exempel från avsnitt 5 och 9

i det senaste avsnittet när Winry gav Al på nöten kom det upp ett par snurrande chibi-Al på skärmen, och den scenen var ju knappast menad att vara skämtsam. Likande var i avsnitt fem, då Al ger Ed på nöten, och man ser honom snurra runt i luften medan militären står och tittar på med svettdroppar runt huvuden.
Man får inte precis in den tunga känslan när det serien inte tar sig självt visuellt på allvar; visserligen var det en hel del sånt i mangan också, men den behöll en bra balans och sabbade aldrig nyckelscenerna.

 

Man skulle kunna säga att mangan har samma härliga atmosfär som den tidigare animen, men har en bättre historia; eftersom den nya animen inte kan likna den gamla alltför mycket var de därför tvungna att skapa en egen stil till den, och resultatet har än så länge inte lyckats göra serien rättvisa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Dags att vakna, denna veckas avsnitt är nummer 22.

 

Nästa vecka så är en speciell gäst med och dirigerar avsnittet med fighten mellan två speciella karaktärer.

 

Hikari borde uppdatera sig lite och verkligen följa med från avsnitt 9 och framåt. Mycket har hunnit hända och den här serien har redan nu tagit sig långt längre fram än vad förra serien gjorde.

 

Glöm inte HD-avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, jag följer ju serien men jag är absolut inte imponerad av det jag har fått se såhär långt. Hade jag förväntat mig mer? Ja, absolut. Jag tappade en stor del av intresset redan i början när animen behandlade Lior-delen. Finns det någon som inte tycker att den gamla animen gjorde det mycket bättre?

 

Jag har svårt att sätta fingret på det, men det känns som om den gamla adaptionen var mer... seriös, och bättre regisserad. Det kom inte som någon större chock för mig att tittarsiffrorna är katastrofalt låga i jämförelse med tittarsiffrorna för den förra serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att den gamla animen var bättre under den tiden den följde mangan, efter det så gick det åt skogen. Och ja, den gamla var mer seriös, något som jag börjat störa mig mer och mer på är alla "försimplade/komiska" ansiktsuttryck som förstör mer än vad det tillför.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hikari borde uppdatera sig lite och verkligen följa med från avsnitt 9 och framåt. Mycket har hunnit hända och den här serien har redan nu tagit sig långt längre fram än vad förra serien gjorde.

Tyvärr måste jag säga, precis som Meatrose, att den nya serien inte riktigt håller måttet. Den går för fort fram och tappar seriositet under de mest olämpliga scenerna, och det bara under de nio första avsnitten. Blir serien bättre och får ett mer passande tempo senare när den börjar på delarna som inte fanns i den förra animen? Som det är nu så läser jag hellre mangan, för den ligger jag också ett antal volymer efter på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att den gamla animen var bättre under den tiden den följde mangan, efter det så gick det åt skogen. Och ja, den gamla var mer seriös, något som jag börjat störa mig mer och mer på är alla "försimplade/komiska" ansiktsuttryck som förstör mer än vad det tillför.

Synd att du stör dig på de försimplade/kosmiska ansiktsuttrycken som finns lika mycket i mangan. Kanske Mangan är lugnare eftersom den inte rör sig.

Ge den en chans till.

Tyvärr måste jag säga, precis som Meatrose, att den nya serien inte riktigt håller måttet. Den går för fort fram och tappar seriositet under de mest olämpliga scenerna, och det bara under de nio första avsnitten. Blir serien bättre och får ett mer passande tempo senare när den börjar på delarna som inte fanns i den förra animen? Som det är nu så läser jag hellre mangan, för den ligger jag också ett antal volymer efter på.

Antagligen en kulturgillargrej då. Vi är över 200 pers i min andra community som uppskattade FMA B efter att den kommit förbi de som första serien var precis innan de gick in i filler.

 

Nästa vecka gästregisseras av: Yutaka Nakamura.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...