Hoppa till innehåll
Anime.se

Slice of life: ett snitt ur en vardag


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Men det var Slice of Life - åtminstone enligt MAL :(

För mig är "slice of life" när det är fristående episoder ur huvudpersonernas jordnära vardag, där ingenting beständigt händer, där karaktärerna inte utvecklas, och där det är extremt lite fokus på något specifikt gängse funktionsläge som humor, drama eller spänning. Hanasaku Iroha är en dramaserie: själva poängen med serien är att Ohana ska vara en annan person, i en annan situation, i slutet än vad hon var i början. Och hon ändras genom att bråka och gräla och skämta och stoja med vänner och bekanta.

 

Om Hanasaku Iroha klassar som "slice of life" så betyder inte "slice of life" någonting. ('-')

 

Red.: Denna tråd delad ur Anime-triviatråden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då är det väl bara att ni börjar skicka in frågorna.

 

Har verket visats i japansk TV inom de senaste fem åren?

 

För mig är "slice of life" när det är fristående episoder ur huvudpersonernas jordnära vardag, där ingenting beständigt händer, där karaktärerna inte utvecklas, och där det är extremt lite fokus på något specifikt gängse funktionsläge som humor, drama eller spänning. Hanasaku Iroha är en dramaserie: själva poängen med serien är att Ohana ska vara en annan person, i en annan situation, i slutet än vad hon var i början. Och hon ändras genom att bråka och gräla och skämta och stoja med vänner och bekanta.

 

Om Hanasaku Iroha klassar som "slice of life" så betyder inte "slice of life" någonting. ('-')

 

Va? Det är en rätt unik utgångspunkt skulle jag säga. Bara för att det är Slice of Life betyder det inte att karaktärerna inte kan utvecklas - tänk t.ex på Usagi Drop, man kunde klart ser karaktärerna ändras men samtidigt var avsnitten ögonblick i deras liv. Samtidigt tycker jag att en serie kan ha medelmåttig drama och humor, fast kanske inte så himla mycket spänning. Jag håller med om att Hanasaku Iroha är en dramaserie, men personligen ser jag den som en klar SoL serie.

 

Det finns nog inget rätt eller fel här, det är ju mer en tolkningsfråga. Det här är min tolkning, och jag respekterar att du ser annorlunda.Gällande Hanasaku Iroha tänker jag mer på att det var ögonblick i hennes liv. Visst att vissa "ark" drar bort SoL från Hanasaku Iroha, men de mesta avsnitten var rätt självständiga skulle jag säga. Avsnitten hade många gånger berättelser som inte fortsatte i den nästa, och dramat var inte på en sådan nivå att det var överdrivet eller tvingat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är inte det mesta som sorteras in under "slice of life" det som på tv kallas för "sitcom"?

 

Jag menar, den enda egentliga skillnaden mellan Azumanga och Alla älskar Raymond är att Raymond inte är lika moë, och skillnaden mellan M.A.S.H. och Keion är miljön, inte upplägget. Likaså Working — sitcom på restaurang.

 

Då är Hanasaku iroha eventuellt ett vardagsdrama eller ett utvecklingsdrama. Om en serie har tydlig personutveckling torde det i sig exkludera den från någon benämning i stil med slice of life. Själva tanken med den genren är väl en närmast total avsaknad av traditionell dramatik?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur uppkom konceptet egentligen? När komediserier slutade innehålla komedi?

 

För som ovanstående skrivare nämner har det väl huvudsakligen betecknat sitcoms där karaktärsutveckling och handling hålls till ett minimum. Det är lite det det låter som: en vanlig del av en vanlig persons liv. I en dramaserie avbildas dock alltid en viktig del i en persons liv. Om slice-of-life betyder "en del av ett liv" utan krusiduller så blir det som sagt ett meningslöst koncept och kan appliceras på nästan vilken serie eller film som helst. Lucky Star? Delen av flickornas liv när de går på gymnasiet. Gunbuster? Delen av Norikos liv när hon lär sig kontrollera en stor robot och räddar universum från rymdmonster. Fortfarande en slice av ett life i bokstavlig tolkning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt mig så tycker jag att man överanvänder termen "slice of life" och sätter in den så fort det är en serie som handlar om vardagen och där det inte händer extraordinarie saker. Oftast kan du nämna genren på serien utan att behöva ta med "slice of life". Är serien rolig? Då kan du kalla det komedi. Innehåller serien ett känslomässigt ämne? Då kan du kalla det drama. Sen finns det vissa verk som verkligen går balansgång mellan genrer och där det blir svårt att säga direkt vad den ska klassa som.

 

En annan anledning att folk använder "slice of life" till många serier kan vara att de inte vill döma ut den för andra, vissa kanske gillade humorn i serien och andra kanske gillade romansen i serien och genom att nämna "slice of life" så har du på ett ungefär sagt "det handlar något om vardagen" sen får man själv tar reda på vad man gillade/ogillade med serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Va? Det är en rätt unik utgångspunkt skulle jag säga.

Nja, kanske, men alla verkar ha en egen definition.

 

Termen kommer ursprungligen från franskan, "tranche de la vie" ("livssnitt"), och användes av en naturalistisk dramatiker som menade att pjäsens handling inte börjar och slutar med ridåerna, utan att dramat bara är ett utsnitt ur ett liv -- eller åtminstone ska upplevas som sådant.

 

Mina snabba undersökningar antyder att de litterära-dramatiska definitionerna varierar, men att den minsta gemensamma nämnaren är att "slice of life" är en (för den ämnade publiken) realistisk återgivning av ett liv som det verkligen kan se ut -- vilket utesluter fantastiska element.

 

Den engelska Wikipedia-artikeln, som jag ämnade följa, menar att den litterära termen antyder brist på handling, konflikt, slut, karaktärsutveckling, exposition och dramaturgi... men vid närmare betraktelse så visar det sig vara en utökad version av George Bernard Shaws definition (som bara menade att det var brist på ett slut), och alltså inte en gängse definition det heller!

 

 

I animésammanhang har vi andra definitioner. Enligt Wikipedia är "slice of life" i princip tonårsmelodramer med slice-of-life-berättarteknik (vilket bör vara de tidigare nämnda litterära egenskaperna -- brist på handling, konflikt, slut etc. --, eftersom inga andra nämnts i artikeln). Wikipedias källa är Robin Brenners Understanding Manga and Anime, där genren jämförs med televisionens tonårsdramaserier som Dawson's Creek och The OC. Jag är minst sagt skeptisk till Brenners expertis -- ett exempel som ges är Cromartiegymnasiet...

 

En animédatabas definierar "slice of life" som att det handlar om "ordinära människors" vardagsliv, inklusive sci-fi och fantasy, eventuellt med "mer fokus på relationer och interaktioner mellan karaktärer än kontinuerlig handling". Recensionsdatabasen Anime.mikomi.org menar att det är en "mer eller mindre realistisk beskrivning eller representation av händelser och situationer i vardagligt liv" -- men listar trots det exempelvis Angel Beats, serien om några döda ungdomar som "slåss mot Gud" i livet-efter-detta.

 

 

Medlemmarna i MyAnimeLists användarklubb "Slice of Anime Life" har alla sina egna definitioner. En menar att fantastiska element (fantasy, sci-fi, övernaturligheter) är no-go. En annan tycker att "slice of life" är att se någons vardagsliv oavsett "situation" (t.ex. miljö). En tredje anser att det får vara vilken miljö som helst, så länge det är "lugnt" (och ger Honung och klöver som exempel). Ännu en fjärde säger att genren avhandlar vanligt liv och vanliga problem samt ibland ger livsläxor. En femte håller med om Honung och klöver och säger att det ska börja "mitt i", sluta utan någon riktig fullbordan, och drivas av karaktärsinteraktion istället för externa influenser. En sjätte påstår att de ofta är avslappnande. Något "mellan en komedi och ett drama" flikar en åttonde in. Nummer nio definierar det som en "renare form av karaktärsbaserat drama".

 

Lika spridda uppfattningar ser man på andra animéforum när ämnet diskuteras.

 

Det finns alltså ingen gemensam uppfattning om vad ett livssnitt är! Det får inte vara sånt som är omöjligt i verkligheten -- eller så får det det. Det får inte vara en massa drama och komedi och action -- eller så får det det. Det får inte ha en markerad början eller ett markerat slut -- eller så får det det.

 

En term som kan betyda allt, betyder egentligen ingenting. (Smurf.) Och en genre som är alldeles för bred -- till exempel "den betecknar verk som avbildar någons vardagsliv, oavsett hur stora eller små händelser som denne någon är med om, och oavsett ordinära eller fantastiska inslag" -- innefattar så mycket att den är helt meningslös. Alla animéer består ju av utsnitt ur sina karaktärers liv. Evangelion visar Shinjis vardagsliv efter att han kommit till NERV. Excel Saga visar vardagslivet för en hemlig agent för en ond organisation som ämnar ta över världen.

 

Vad vill vi att "livssnitt" ska beteckna som genre? "Genre" innebär en uppsättning stildrag eller/och innehållsliga faktorer som kännetecknar ett verk (--Nationalencyklopedin). "Animé" är en genre som betecknar japansk tecknad film, alltså produktion och ursprung. "Komedi" är en (modern) genre som betecknar verk avsedda för humoristisk effekt. "Romantik" betecknar att handlingen kretsar kring romantisk kärlek mellan två eller fler karaktärer. Franska "nya vågen" betecknade, förutom exempelvis tidsmässiga och nationalitetsmässiga avgränsningar, filmtekniska (som hastiga klipp) och berättarmässiga (som att tilltala kameran eller bruka omkastad scenordning) inslag, som skulle fjärma tittaren. "Mecha" betecknar, som animégenre, verk vars handling kretsar kring användandet av mekaniserade, oftast humanoida, fordon.

 

Personligen tycker jag att det mest användbara är att låta "livssnitt" beteckna verk med lite karaktärsutveckling, platt dramaturgi och statiska karaktärer. Eftersom animé oftare har fantastiska inslag än inte, så tycker jag att fantasy och sci-fi kan innefattas, så länge "ingenting händer". I Yokohama handelsdagbok, som handlar om en androidtjej (Alpha) som driver ett litet café långt ute i ingenstans, så är handlingen oftast något i stil med "Alpha kokar kaffe" eller "Alpha åker moped för att handla". Yokohama handelsdagbok kan jag acceptera som en vardagsskildring (i animégenrebemärkelse). Aria (om ett gäng tjejer som utbildar sig till gondoljärer i framtids-Venedig på terraformerade Mars)? Kanske. A-Channel? Kanske -- egentligen är det ju en komedi(?!), men "skämten" är ju helt obefintliga.

 

Fast allra mest tycker jag nog att beteckningen kan skrotas helt. Den är alldeles för omtvistad för att det ska gå att göra något åt det.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

alternativt de som sätter genrer på ANN

Det är för övrigt ganska likt på de flesta databaser: Anime-Planet, =36"]MyAnimeList, till och med svenska Genshiken har en ganska friskt tilltagen "vardagsliv"-kategori.

 

AnimeNfo skiljer sig från mängden -- genom att bara lista tre stycken: Colorful-filmen, Hanasaku Iroha och Kimi ni Todoke 2. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...