Hoppa till innehåll
Anime.se

Game of Thrones


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Var just en amerikan på Twitter som skrev "Verkar som att kvällens Game of Thrones kommer att få Twitter att bryta ut i 'VAFAN' till och med ännu mer än förra veckan. Om det är möjligt.", så jag tänkte att det hade varit bra med en tråd så att vi som inte redan har läst originalböckerna har någonstans att skriva "VAFAN" senare idag.

 

Ska bli spännande. :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Säsong 2 avsnitt 5.

Renly dödad av ett spöke. Did not see THAT coming.

Annars var det väl inte så knasigt? :v

Men det var ju stort :surprised:

Återigen så vänds handlingen åt ett fullständigt annat håll till följd av en händelse. Det här är så bra med GoT. Den har stake nog att döda viktiga karaktärer utan omsvep och krusiduller, och det har viktiga följder. Never know what's comin'.

 

Fast det där spöket var lite lustigt. Skulle inte Röda Damen föda en son åt Stanis? Det här var nog inte vad han hade väntat sig :konata:

 

Det som jag tycker är mest intressant (förutom allt annat) är hur Theon har allierat sig med sin blodsfamilj och tänker gå ut i krig mot de som han kallat familj i åratal nu. Inget gott kan komma ur det, och varför känner han sig så pliktskyldig till sin Far? Han är ju ett svin :ambivalent:

Jag hajar inte riktigt.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hah. I öppningsvinjetten till serien så ser man ju en stiliserad kartvärld -- där världen är konkav. Från en kontinent kan man se en annan. Så min bror började tänka på teorin om en ihålig jord. Vändning i sista boken: IT WAS EARTH ALL ALONG!

 

Skämt åsido, bra avsnitt. Säsong 2 avsnitt 6:

Spoiler
Theon kan efter avrättningen inte längre gå tillbaka, då är allt för sent.

 

 

Jag håller med om att det är en något osäker karakterisering av Theon, om varför han har bytt banér så lätt. Men jag antar att det är för att han är så omogen. Han vill knulla allt som rör sig och visa sig en hel karl för sin pappa. Han är barnslig. Och efter den klumpiga avrättningen är förräderiet allt för långt gånget för att det ska kunna förlåtas. (Han är dessutom för barnsligt obestämd för att löpa linan ut: han är uppenbart hämmad av sin kamratskap med ätten Stark.) Nej, inget gott kan komma ur detta, Theon.

 

Min favorit i serien är helt klart Arya, hon är så tuff. Jag hoppas att hon överlever och växer upp till en svärdfäktande prinsessa! Tills vidare är det spännande att se henne mitt i lejonkulan. Blev hon ertappad av Baelish, tro? Kul när hon får den där lustiga filuren Jaqen att döda soldaten, hihi.

 

Gubben Lannister är också en bra karaktär, kvicktänkt, observant och bestämd. Han fick utveckla sin mänskliga sida också när han pratade om sin son och sin far.

 

Och i King's Landing, att det hade gått så långt att folket var drivna till kannibalism! (Eller var det bara styckmord?) Det var något oväntat. De hade ju visat att folket var missnöjt... men upproriskt? Nå, att se Tyrion läxa upp Joffrey var åtminstone en sådan gåva! Och scenen med Hunden som räddare sen, jävlar! Till råga på måttet fick han visa lite medmänsklighet för Sansas situation som fånge. (Apropå Hunden så gillar jag att de har tagit skådespelare som verkligen är 216 cm långa. (Plural: den första lämnade serien för att vara med i The Hobbit.)) Förresten så låter Sansa som något slags Marie Antoinette. Låt dem äta bröd!

 

Robbs medicinkvinna känns så onödig. Jon Snows vildling också. Alla dessa figurer som introduceras på löpande band!

 

Så slutar avsnittet med drakstöld. Vad innebär detta för Daenerys? Är meningen att hon ska tappa ännu mer av sitt "kapital" bland köpmännen, eller att hon ska tappa sitt folks stöd? Eller att drakarna ska komma till användning någon annanstans? Hm~

 

(Apropå drakarna, en bra sak med att serien tar så lång tid på sig är att tekniken kanske hinner bli ännu bättre. Drakarna har ju inte varit jätteövertygande, men det kanske kommer att vara helt fantastiskt i säsong 5 år 2015? Om nu drakarna växer upp eller nåt sånt, jag har ingen aning.)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

s2e6

Daenerys har visat ett antal gånger nu att hon suger på diplomati. Hon kanske inte är en Theon, men hon förefaller mig också rätt omogen för sin ålder. Hon vill ha tronen för att "den är min, så det så!" Den lilla pojken Stark verkar mer mogen än de båda. Jag undrar hur häxmästarna i Quarth kommer inblandas i hennes handling. Kommer de hjälpa henne att inta de sju kungarikena, eller var det de som stal drakarna? Eller både och? Skumma nissar.

 

Jag blev faktiskt förvånad över att Arya använde ett av sina intjänade lönnmord på killen som skulle avslöja henne. Visst, hon skulle ha blivit avslöjad med att göra något lurigt och kanske blivit sparkad som hembiträde, men hon skulle nog kunnat hitta på en snygg lögn för att dölja vem hon egentligen är. Mörda killen kändes extremt, fast det var väl det enklare alternativet antar jag. Det är trots allt ett fiendeläger.

 

Apropå Arya så gillar jag också hennes nuvarande situation, men jag var mer förväntansfull när hon var på väg till muren. Det hade varit kul att se henne återförenas med sin halvbror. Den enda dylika återföreningen som hänt på senare tid är Robb och moder, men det gjorde inte så stort intryck direkt. De enda riktigt värda interaktionerna mellan karaktärer vi redan känner till sker mellan Tyrion och hans familj, fast det är då också alltid lika värt.

 

Drakarna har ju inte varit jätteövertygande, men det kanske kommer att vara helt fantastiskt i säsong 5 år 2015?

Tycker du inte? Jag är förvånad över hur bra drakarna ser ut. Det kanske inte är ett perfekt giftemål mellan cg-konstruktioner och den riktiga världen, men det är mycket bättre än vad jag någonsin förväntade mig efter säsong ett.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

s2e6

Spoiler
Daenerys har visat ett antal gånger nu att hon suger på diplomati. Hon kanske inte är en Theon, men hon förefaller mig också rätt omogen för sin ålder. Hon vill ha tronen för att "den är min, så det så!" Den lilla pojken Stark verkar mer mogen än de båda.

Spoiler
För sin ålder säger du, men kungamordet skedde femton år innan första bokens början, och femtonåringar är inte alltid så mogna... :wink: (Om hon nu ens är femton -- det stod nånstans att hon var tretton när hon gifte sig med Drogo... men giftermålet kanske utspelade sig två år innan början.)

 

s2e6

Spoiler
Jag blev faktiskt förvånad över att Arya använde ett av sina intjänade lönnmord på killen som skulle avslöja henne. Visst, hon skulle ha blivit avslöjad med att göra något lurigt och kanske blivit sparkad som hembiträde, men hon skulle nog kunnat hitta på en snygg lögn för att dölja vem hon egentligen är. Mörda killen kändes extremt, fast det var väl det enklare alternativet antar jag. Det är trots allt ett fiendeläger.

Spoiler
Det var ju också gjort i hast, hon hann inte tänka på saken så mycket.

 

Men gubben Lannister verkar skarpsynt, han skulle nog ha genomskådat hennes lögner hur som helst. Antingen att hon är en Stark och tagit henne som gisslan igen, eller avrättat henne för spioneri.

 

s2e6

Spoiler
Tycker du inte? Jag är förvånad över hur bra drakarna ser ut. Det kanske inte är ett perfekt giftemål mellan cg-konstruktioner och den riktiga världen, men det är mycket bättre än vad jag någonsin förväntade mig efter säsong ett.

Spoiler
Jodå, de ser bättre ut än tidigare, men de har ändå inte haft någon riktig närvaro i bilden. Det har funkat ändå (även om det inte såg ut som att hon faktiskt höll i något när hon skulle hålla en), men tänk när de blir stora och smälter stenborgar, då behövs det kanske lite extra krut! :]
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

På tal om allting, s2e7

Så Daenarys ville i stunden bara komma undan öknen så att det lilla som är kvar av hennes folk kunde överleva, men istället blir hon utnytjad till en akt av högförräderi. Undrar hur det känns.

 

Jag antar att Fursten av Kryddor hade önskat det här länge - han har alltid verkat ha mer ambition än att bara vara rikast - men inte hade något sätt att få häxmästarna på sin sida. När han föreslog möjligheten att förmå Drakmodern att stanna i Quarth för alltid så gick de med på att göra honom till kung. Det skulle äntligen förklara varför han gick i godo för Daenerys när hon bad om att få släppas in.

 

Tunga grejer. Det är spännande nu vad Daenerys kommer göra. Hon har väl inte mycket mer än de två nissarna till beskydd, och hon har inte ens tillgång till drakarna. Antingen så flyr de och hon har ännu mindre möjligheter att ta tillbaks tronen än förut, eller så stannar hon och gifter sig med den nyblivna kungen. Pest eller Kolera.

 

Jag förväntade mig inte bättre av Jaime än att han skulle döda springpojken för att kunna fly själv. Det var en trevlig twist att han faktiskt misslyckades. Han ligger verkligen risigt till nu, men det skulle vara lite surt om han dog redan. Han har gjort så lite på senare tid. Catelyn borde åtminstone hugga av handen på honom.

 

Theons sista uppvisning var något av en överraskning, men jag kan inte tänka mig att han faktiskt hittade ungarna och dödade dem. Å andra sidan finns det inte så många bra alternativ. Rymlingarna verkade försöka koka ihop en plan för att både kunna fly från förföljarna och hålla dem undan oskyldiga, men det låter otroligt att de lyckades lura Theon genom att bränna någon sorts falska kroppar eller ens slaktade djur. Deras följeslag överflödar inte direkt med resurser. Det som verkar mest troligt är att Theon själv mördade ett par godtyckliga barn (eller möjligtvis djur) för att lura stadsborna i Winterfell. Det är trots allt mycket enklare än att faktiskt lyckas med jakten. Oavsett blir det lättare och lättare att hata honom.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite saker som är skilda mellan boken och fram till senaste avsnittet (e7s2).

Drakarna blir inte stulna i bokserien. Det är lite svårt att säga hur stor avvikelse denna händelsen kommer leda till, troligtvis en mindre men det får man väl se i nästa avsnitt.

Bran, Rickon och Hodor flyr inte bara med Osha, utan även med Reed syskonen. Det kan däremot hända att dessa introduceras lite längre fram i tv-serien, för de (syskonen) har en större roll lite längre fram i berättelsen. Detta är den största och vad jag kan se "farligaste" avvikelsen mellan böckerna och tv-serien just nu. Och jag är väldigt orolig för hur detta ska utvecklas.

 

Hur John Snow träffar och handskas med Ygritte är också lite annorlunda men det ser jag som en mindre avvikelse. Även personerna som Arya ber Jaqen H'ghar döda skiljer sig något, men det ser jag också som en mindre betydelseful förändring.

 

Utöver de ja nämnt här nu så är där flera mindre saker, vissa personer heter andra saker (anledningen till namnbytena är vad jag förstått att tittarna ska ha lättare att dels uttala och höra namnen), vissa saker omnämns inte eller diskuteras inte alls. Sen är det förstås att det läggs mer vikt på sexscener och sexuella referenser (men det är också en självklarhet då sex bringar in mer kontanter).

 

Det finns förstås saker som är tydligare i tv-serien också, t.ex. relationen mellan Ser Loras (The knight of flowers) och Renly Baratheon.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

s2e9

 

Jag gillar relationen som har vuxit upp mellan Circei och Sansa. Circei verkar intala sig att hon bara pratar med flickan för att retas och/eller förbereda henne för det liv som väntar henne för hon känner sympati, men jag tror att hon själv får ut något ur samtalen också. På någon nivå verkar hon tycka om att öppna upp och vara ärlig om hur mycket hennes liv suger med någon som hamnat i samma sits som hon själv när hon var yngre. Circei har aldrig verkat vara någon speciellt lycklig person, men om hon haft flera personer omkring sig som förstod henne kanske hon skulle varit det. Om hon hade haft en riktig vän. Fast det skulle hon förstås aldrig erkänna för sig själv. Tsundere as fuck.

 

Jag hängde inte riktigt med varför Hunden slängde sin lojalitet åt helvete. En brinnande fiende kommer springande emot honom (det var väl en fiende) och helt plötsligt tappar han lusten. Han borde ha sett hemskare saker än så i sitt liv. Han har väl deltagit i riktiga slag förut.

 

Slaget var rätt häftigt. Det var en del överblickar och saker i bakgrunden som var lite billiga, alltså att de som strider inte riktigt använder sina vapen utan bara brottas lite tafatt, men alla händelser i fokus var snygga. Som när Hunder hugger folk i två delar. Det är mycket mera rått än den mesta dylika fantasy man ser. At gubben Lanister kom och räddade dagen var lite av en överraskning. Jag undrar om han kommer ta sin plats som Kungens Hand och kanske hålla sin dotterson i styr, eller om han tycker att Robb fortfarande förtjänar all hans uppmärksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

s2e9

 

Volba angående Hunden jag kan berätta det, men jag minns inte om de har förklarat det i tv-serien eller inte, jag har ett svagt minne av att han förklarat det. Jag håller på att kolla upp det, men om du verkligen vill veta trots allt kan jag berätta det i ett pm eller IRC.

 

Lite av splittandet av kroppar och dylikt blev lite för mycket, jag tror t.ex. inte att Tyrion skulle klara av att hugga av ett ben på det sättet som det sker. Men visst det var väldigt effektfullt. Men inget slog vildelds-effekterna.

 

Har en del andra kommentarer men behåller de för mig själv tills jag vet hur mycket nästa avsnitt tar upp, så jag inte bringar onödiga spoilers från böckerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förklaring till hundens beteende. i s2e9 i s1e4

Ser Hugh of the Vale and Ser Gregor Clegane, called the Mountain. Elder brother to Sandor Clegane, Littlefinger tells Sansa the story of the Hound and the Mountain: a 6-7 year old Sandor was caught by Gregor (already big, already with a reputation) playing with one of his toys. He said nothing, merely picked up his brother and pushed his face into a brazier, which is how Sandor got his scar. Littlefinger says that she shouldn’t tell, and Sansa swears she won’t. Littlefinger tells her that if the Hound learned she knew the story, nothing would save her from his wrath.

Littlefinger berättar detta för Sansa under turneringen de är på i det avsnittet.

 

Hunden är efter denna händelsen väldigt rädd för eld, och eftersom där var både vanlig eld och vildeld och allt annat så blev det lite mycket för honom. I böckerna är där lite mer ledtrådar till detta och man får reda på det på ett annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående Daenarys ålder tror jag det ligger till så att hon när böckerna börjar är runt 14, men på grund av giftermålet med Kal Drogo och allt vad det innebär var dom tvungna att ändra hennes ålder till 18 i TV-serien. Därmed fick även alla Stark barnen bli några år äldre än i böckerna för att det skulle passa ihop.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 months later...
  • 2 weeks later...

Full rulle!

 

Avsnitt 2

Jons situation känns inte så stabil. Visserligen så var han missnöjd med sin ledare för att han låter den där hemska snuskgubben i skogen vara, men det i sig låter inte som något han skulle förråda Nattväktarna för. Hur han förklarar saker är inte så övertygande, och det lustiga är att han kungen över Vildingarna inte verkar vara övertygad heller. Om han ser igenom Jons skådespel så antar jag att han vill försöka visa honom sanningen etc så att han kanske byter sida på riktigt. Det skulle vara intressant.

Och samtidigt dyker det upp två personer som kan se genom djurs ögon, utöver Bran själv. Sammanträffande att det händer nu när ingen kände till det tidigare. Fast häxmästarna i Qarth sa väl att deras magi kom tillbaka när drakarna föddes, så det här kanske är något liknande. Nu är tiden när magi kommer tillbaka till världen. Men å tredje sidan har vildingarna visst känt till det här fenomenet länge, så jag vet inte~

Han nya filuren som svansar runt Bran känns ovanlig ur ett handlingsperspektiv. Lite väl tropigt. Den mystiska, visa mannen som dyker upp för att berätta att du är Den Utvalda. Vad är det han ser som är så speciellt med Bran egentligen? Ah, vem bryr sig. Vi får ju en ny kickass brud till rollbesättningen :]

Theon. Theon, Theon. Vad har han tagit sig över huvudet? Jag antar att när de som skulle föreställa hans besättning släpade ut honom ur Winterfell så bestämde de sig för att jävlas med honom eftersom han är en sån dum mes. Eller om det var hans pappa kanske. Kan bara hoppas att han lär sig lite ödmjukhet efter det här. Hans syster verkar i alla fall inte önska honom något ont, även om hon inte tänker högt om honom.

Margaery verkar stå pall för det som hennes drottningskap kommer innebära. Faktiskt så verkar hon riktigt smart. Har hon... har hon verkligen lyckats förföra Joffrey? Det är ingen liten bedrift. Att kungen tänder på att döda saker kommer inte som någon stor överaskning. Och så kan vi ju göra honom ännu mer hatbar genom att låta honom hata bögar :3

Apropå Margaery så var hennes farmor riktigt ball. Känns som om hon och Tywin antingen skulle komma väldigt bra överens eller ha timslånga argument.

Det var trevligt att få se Arya igen och hur hon klarar sig genom vildmarken. Men ack, det var nog bara för att bli tagen fånge igen. Girl can't catch a break. Och Jaime. Han bara behövde jäklas, och se hur det gick för honom. Jag tror inte Brienne kan svärda sig ur den här knipan.

 

Bara en vecka nu tills nästa gång jag behöver vänta en vecka.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

:surprised:

 

Avsnitt 4

Jag hade helt fel om Arya i alla fall. Hon verkar vara i relativt goda händer. Förutom att de är en sekt. Jag undrar hur skogsmullarna ställer sig till Stannis. Han ska ju föreställa Guds Utvalda. Det är trevligt att Arya verkar kunna vänta sig lugna puckar i den snaraste framtiden, men jag blev lite ledsen att han tjockisen bestämde sig att hoppa av följeslaget. De var en sån mysig trio. Nu är den inte komplett längre :sceptic:

 

Jaimi och Theon har båda blivit något udda fenomen. De har båda varit såna ofantliga skitstövlar, men nu så börjar jag tycka lite synd om dem båda. Det är väl hur det blir när de tas ifrån all form av makt och kämparglöd och fortsätter förnedras. Och vem fan är den här clownen som dödar de från sin egen sida bara för att släpa tillbaka Theon till fängelset i alla fall? Vad kukigt. När det gäller Jaimis situation så tycker jag det är rätt trevligt att flera som slåss för Norden och Starkfamiljen inte beter sig mycket bättre än dem som de kämpar emot. Om det fanns någon historia som inte är svart och vit~

 

Daenerys då. Jag hade väntat mig att hon skulle få tillbaka sin drake på något vänster och kanske till och med döda Herr Borgmästare samtidigt, men att ta över hela staden kom som en förvåning. Hon har verkligen bestämt sig för att vara hård mot de hårda från och med nu. Jag börjar känna en viss respekt för henne. Hon är inget barn längre. Och har dessutom stor makt. Jäklar vad det kommer bli intressant när hon anländer till Westeros.

 

Också, Podrick är svinball. Till och med lite mystisk efter avsnitt fyra. Jag hoppas se honom göra mer gott tjänstearbete.

 

Red: FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF-

 

mera

Visst att sticka kniven i ett visst pervo, men vems ljusa idé var det att döda överstekapten också? Nattväktare? Jo pytsan! Och allt detta medan vildingarna är på väg. Det bådar inte så jäkla gott.
Redigerad av Volbla
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Alltså... [spoiler=Avsnitt 6 säsong 3.]Vad är egentligen Jon Snows plan med alla de här nordlingarna? Han leder dem upp för Väggen, men sen då? Ska han hjälpa dem döda hans svurna bröder för sin täckmantels skull? Sen då? Hur långt har han tänkt dra sin undercover-grej? Väntar han bara på rätt tillfälle att förråda dem? Eller är det underförstått att han vacklar i valet mellan att bli en äkta nordling och att utföra sitt spioneri/sabotage?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Säsong 3 avsnitt 9 var på många sätt... intressant. Det belyste vad jag gillar och ogillar med serien.

 

Spoiler
Det var verkligen
. Wow.

 

Alltså, jag gillar hur serien har sån jävla stake att döda karaktärer, om inte huvudpersoner, som vi följt i flera år. Det gör att ingen känns säker: huvudpersonsstatus innebär ingenting här. Och de kan dessutom dö helt oceremoniskt. Till och med Ned Starks död i första säsongen var mer "hjältedöd". Jag kan respektera detta.

 

Men jag har samtidigt lite svårt för att döda karaktärer vi är investerade i. När de dödar figurer som vi sett som huvudpersoner, att döda dem bara så där, utan vidare, det gör mig lite missnöjd. Det känns lite som ett förräderi mot den traditionella "överenskommelsen" mellan filmskapare och filmtittare: filmskaparens roll är att ge en berättelse genom sina karaktärer, en berättelse med en början och en utveckling och ett mål för figurerna, medan filmtittaren ska vara villig att investera sig känslomässigt och intellektuellt.

 

Alltså, det känns som att serien har sagt att "det här är sagan om barnen Stark". Först kändes det ju som att Ned Stark var protagonist – ända fram till att han fick huvudet avhugget så tänkte jag "oj jäklar, hur ska han ta sig ur det här!" i förväntan om att han faktiskt skulle det – men sedan kändes det som att det framförallt var barnen Stark, och deras mor, med deras fiender i huset Lannister som deuteragonister. Hur ska den unge kungen i norr hantera sin nyvunna position? Hur ska pojkflickan på rymmen ta sig hem? Hur ska flickflickan överleva intrigerna i slottet? Hur ska invalidpojken uppfylla sitt öde? Hur ska deras moder, änkan, hålla ihop familjen?

 

Att helt kort rycka bort dem känns otillfredsställande. Om de dör så här ömkligt, förintade av nån fjantig gammal gubbe mitt i en fest mitt i ett krig, vad har vi då följt dem för? Om hon gravida medicinkvinnan ska bli mördad, och hennes make kort därefter, varför skulle vi då följa hennes och kungens kärlekssaga och bry oss om deras familjehopp? (Varför skulle vi följa Ned Stark och hans nystande i mysteriet kring de blonda tvillingarna, om incesthemligheten inte skulle få någon speciell betydelse ens efter hans död?) Och så vidare.

 

Jag menar inte att händelserna i denna ordning är oviktiga, inte alls. Man kan inte säga att "X skulle lika väl kunna ha dött vid tidigare tidpunkt Y", för att serien är väldigt mycket orsak-och-verkan. Och det är inget fel med det. Tvärtom är det en grundval i manus: något händer som leder till en händelse som leder till en annan händelse som leder till en annan händelse etc. Men det får det ändå att kännas onödigt. Som att serien har lurat oss en aning. Och det känns inte heller som att "Röda bröllopet" åstadkommer mer än att en massa figurer är borta, att en massa utomstående figurer blir arga och glada, och att maktbalansen rubbas. Men vi får ingen direkt karaktärsutveckling ur det. Robb Stark klarade sig inte ur det med hämndlystnad. Ingen får något Obi-Wan-aktigt "om du hugger ned mig skall jag bli mäktigare än du kan föreställa sig"-ögonblick.

 

Jag misstänker att det här är en aspekt där böckerna är bättre. Jag tror att det här greppet fungerar bättre där. Eller snarare att med böcker så har man inte alls ett lika starkt kontrakt (film är så mycket mer konventionellt, så våra förväntningar blir därefter). Eller kanske det är att böckerna är mycket tydligare om att det inte är en berättelse med huvudpersoner som sådana, utan en historisk krönika om en värld, så att man gör bäst i att inte ha några favoriter.

 

Jag gillar att serien har stake. Men jag gillar inte att bli "förrådd" av serien. Och jag gillar inte att jag inte gillar att de inte spelar efter konventionerna. Men, fan, bra är det!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

s3e9

v90ILHq.jpg
 
Men om jag ska försöka ignorera den bit som slitits ut av mitt hjärta. Själv tycker jag inte att det känns som något sorts förräderi ur berättarsynpunkt. Jag älskar faktiskt när sånt här händer i film, för majoriteten av mediet har blivit så bekvämt i ett visst format.
 
I min mening så är fiktion av den här sorten till för att frammana känslor. Ju starkare känslorespons desto bättre har handlingen lyckats, eller? Det är det jag ser som syftet med att följa de här karaktärerna så länge och sedan ge dem en så brutal död, och vad som gör serien så lyckad i helhet. Vi bryr oss jätte jätte jätte jättemycket när karaktärer dör, både de vi som tittare ska gilla och de vi ska ogilla. Ta vilka andra dödsscener som helst. Det är nog få som får lika stark respons som det som händer i Tronspelen. Det kallar jag uppdrag avklarat för författaren.
 
Sen kan jag nog kalla det mer realistiskt också. Alla dör inte när de är beredda på att dö. Alla dör inte när de har klarat av allt de hade planerat. Världen blir mer verklig och mer viktig när det som händer är den kalla, hårda sanningen.
 
Nu ska jag gå och lägga mig och gråta ett tag.

 
Red: George R.R. Martin om varför han skrev scenen vi fick se i avsnitt 9:
spoilerfylld Redigerad av Sceleris
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

S03E09

Spoiler
Alltså, jag har kreativ respekt för draget att döda superviktiga karaktärer långt-in-i-men-inte-i-slutet-av en berättelse eller/och att göra det oceremoniskt och traditionsbrytande, för som tittare så är mitt jobb att vara öppensinnad. Men det går bara till en viss punkt. Vi kan ju exempelvis tänka oss en berättelse om en frånskild man som försöker återupprätta kontakten med sin tonåriga son, men så dör protagonisten i en meningslös trafikolycka halvvägs in i storyn; resten avbildar helt enkelt likets resa genom bårhus och begravning. Liksom, ja, det hade väl ingen väntat sig, och nog är det realistiskt, men känns det som en givande berättelse?

 

Det är förstås ett mer extremt exempel än Röda bröllopet i Tronspelet. Jag kan förstå varför: viljan att chockera och överraska och bryta mot konventioner, jakten på realism. Men jag vill ändå att det ska tjäna något till. Om inte för Robb och Catelyn, så åtminstone för de andra i serien: hur kommer denna händelse att påverka deras personliga utvecklingar?

 

Intressant intervju. Ungefär vad jag hade förväntat mig, men en fråga verkade bekräfta en misstanke: Robb beskrivs som en av Martins karaktärer som man inte får följa ur hans synvinkel. Och det skulle väl göra det mer lättsmält, antar jag.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mera avsnitt 9

Alltså, jag har kreativ respekt för draget att döda superviktiga karaktärer långt-in-i-men-inte-i-slutet-av en berättelse eller/och att göra det oceremoniskt och traditionsbrytande, för som tittare så är mitt jobb att vara öppensinnad. Men det går bara till en viss punkt. Vi kan ju exempelvis tänka oss en berättelse om en frånskild man som försöker återupprätta kontakten med sin tonåriga son, men så dör protagonisten i en meningslös trafikolycka halvvägs in i storyn; resten avbildar helt enkelt likets resa genom bårhus och begravning. Liksom, ja, det hade väl ingen väntat sig, och nog är det realistiskt, men känns det som en givande berättelse?

 

Tja, till och med den berättelsen skulle jag nog kunna se fungera om den hanteras på rätt sätt. Det viktiga är väl att det finns någon annan karaktär som kan fortsätta handlingen efter den till synes huvudkaraktärens död, vilket det finns gott om i Tronspelen. När jag tänker efter så är det väl mer eller mindre den handlingen som utspelas i ett avsnitt av Shigofumi. Sen tycker jag nog det är lite extra ok då Game of Thrones faktiskt handlar om människor som försöker döda varandra

 

Hur de andra karaktärerna kommer påverkas av det är väl rätt uppenbart. Arya var där, Bran är synsk, och Sansa är omringad av Lannisters och kommer säkert bli varse så fort nyheterna når huvudstaden, så de flesta Starks har möjlighet att få reda på deras familjehuvudens bortgång. Speciellt flickornas reaktioner är jag väldigt intresserad av.

 

Men det coolaste tycker jag nog är hur handlingen lyckas vara så oförutsägbar. Återigen så har den gjort en fullständig klackvändning, för nu finns det väl inget uppror mot kronan längre. Inte tills Daenerys seglar över havet i alla fall. Det känns inte som man ser såhär oförutsägbar (och därmed spännande) film så värst ofta, och om det kostar att två-tre viktiga karaktärer blir utan ett fullständigt arc så tycker jag ändå att det är ett rätt billigt pris.

 

Apropå ingenting, i ett avsnitt fick vi se vad jag nån vecka tidigare hade önskat efter. Att Tywin och Gumman Tyrell hade ett snack på tu man hand. Det var en bra scen :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...