Hoppa till innehåll
Anime.se

Månadens anime: Koi Kaze


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

Månadens Anime - April


qYdeSaawv.png
Titel: Koi Kaze
Genre: Drama, Romantik
Sändes: 01-04-2004 till 17-06-2004
Studio: ACGT
Regissör: Omori Takahiro
Längd: 13 episoder



Koi Kaze är ett omdiskuterat drama som tar upp och behandlar ett särskilt ämne som de flesta brukar ha väldigt bestämda åsikter om. Vissa älskar serien och andra hatar den. Att åsikternas spridning har med detta ämne att göra råder det inga tvivel om. Det här är alltså den anime som jag hade tänkt att vi skulle titta på under April för att sedan diskutera ihop. Man bör ha införskaffat och sett Koi Kaze före fredagen den 25:e April då jag hade tänkt att vi skulle börja prata om den då.

Handlingen fokuserar på de två huvudrollerna och är i allra högsta grad karaktärsdriven. Han är 27 år, hon bara 15. Bägge kommer de ur nyligen avslutade förhållanden och möts av en slump (eller låg det i deras öde att träffas?). Med själva diskussionen (och upplevelsen) i åtanke så skulle jag föredra att man började titta på serien utan att veta mer om den än såhär. Nu är det väl ändå som så att många antagligen redan vet vad den handlar om (eller har listat ut det på egen hand vid det här laget), men jag kommer ändå inte beskriva handlingen. Om man ändå känner för att veta mer i detalj vad man har att förvänta sig så kan man surfa in i den tråd som Blå nyligen skapade avsedd för just Koi Kaze.

Serien är känd för att per automatik ge upphov till diskussioner, men jag hade ändå tänkt kasta ut ett par frågeställningar:

  • Vad brukade du ha för inställning till att man har det här ämnet som ett tema i en film eller seri e?
  • Fick du efter att ha sett serien en annan syn på det? Fick den dig att se på det i ett nytt ljus, eller är åsikten oförändrad?
  • Vad anser du om Koi Kaze och dess sätt att ta upp, granska och behandla detta känsliga ämne?

Där har vi ett par frågor som vi kan ha i bakhuvudet när vi tittar. Det är ett starkt, välskrivet och i princip kliché-befriat drama, och jag hoppas att så många som möjligt tar chansen att se den tillsammans med oss. Jag ser fram emot att både få se den igen och att få se vad ni andra kommer att tycka och tänka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Okej, jag tänkte bara posta ett litet påminnande eftersom det bara återstår 5 dagar av perioden. Det är tänkt att vi ska börja snacka om serien på fredag i veckan som kommer, och jag hoppas att så många som möjligt tar sig den tre-och-en-halv timmen som det tar att titta på den, eftersom den lätt drar igång just diskussioner. Vi/jag ser fram emot att läsa en och annan åsikt om Koi Kaze. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Nu är vi då inne i diskussions-perioden, och jag kan väl börja med att säga några ord om ämnet.

 

Koi Kaze var den första serien jag såg som behandlade detta tabu på riktigt. Innan jag såg den så var jag extremt skeptisk till användandet av detta som tema i en serie, och jag hade inte väntat mig att jag skulle tycka så pass bra om handlingen som jag faktiskt gjorde. Koi Kaze fick mig inte att ändra uppfattning om själva fenomenet, men för att återknyta till frågeställningen så skulle man väl kunna säga att jag på sätt och vis kunde se det i ett nytt ljus. Själva sättet på vilket de lär känna varandra, utan att ha någon som helst aning om vem den andre verkligen är, var nog vad som fick mig intresserad av fortsättningen. Första mötet eller första intrycket är otroligt viktigt, och börjar man lära känna någon på helt "fel" premisser så kan det vara svårt eller till och med totalt omöjligt att helt nollställa hjärnan och kroppen. Detta fungerar som grogrunden för det psykiska dilemmat som utspelar sig i protagonistens huvud, och det utnyttjas på ett enligt mig jäkligt bra sätt.

 

Koi Kaze hör definitivt till mina favoriter när det gäller rena drama-serier, och hur lyckades den med det trots att jag tycker som jag tycker om detta tabu i allmänhet? Tja, jag tror att en viktig del i det hela är sättet de möts på. Hade de från första början vetat precis vem den andre är så hade jag kanske tyckt helt annorlunda om resten av handlingen. En sak som är helt säker är att den inte hade gått hem hos mig om de inte hade skiljts åt när hon var två år gammal för att sedan mötas igen 13 år senare. Jag gillar själva sättet som problemet framställs på. Det tas upp på ett väldigt ärligt sätt och man försöker inte försköna det som händer men heller inte förlöjliga det. Det är i mina ögon en bedrift att ta ett ämne som jag ogillar eller saknar förståelse för och lyckas använda det på ett sätt som verkligen griper tag i mig som tittare. Jag hade aldrig trott att jag skulle förstå mig på huvudrollen men det gör jag faktiskt, och jag känner medlidande. Jag gillar också faktumet att man visade den isolerande effekt som deras beslut att vara med varandra hade på deras liv. Utan tragedin hade serien varit så mycket... mindre, än vad den är för mig idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Hej Hej, tack vare den revolutionerande hjälpsamheten jag mötte här på anime.se så har jag hittat till en ny intressant tråd. Antagligen bara för att jag råkade se Princess Mononoke för 3 år sedan och att den fanns som första post på tråden. I vilket fall verkar det lite dött i diskussionerna här. Jag kan och har inte tid (har jag visst men jag tror det bara inte själv tillräkligt mycket) att kolla på Koi Kaze och diskutera den här. Men Jag Kan försöka att följa upp Maj månads film, om det nu blir någon sådan med tanke på att det är 24 maj redan nu.

 

Vad vill man uppnå genom att diskutera olika synsätt på filmer? att få upplysa eller att bli upplyst? Ja, frågan är hur man tänker, i vilket fall fick jag skriva om "i vilket fall" 3 gånger för att jag är aldeles för van att skriva det engelska stora I mitt I meningarna. Nu till: I vilket fall så tycker jag det endå är en bra idé med den slags diskussion man kan skapa på det här viset, även om folk redan lägger upp filmer/serier på forumet för att diskuteras. Här görs det (gjordes?) på ett mer balanserat och regelbundet sätt. Man upptäcker ny(om man inte sett den tidigare) anime på nya sätt.

 

Så, kör hårt tråden, dö inte ut!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej Hej, tack vare den revolutionerande hjälpsamheten jag mötte här på anime.se så har jag hittat till en ny intressant tråd. Antagligen bara för att jag råkade se Princess Mononoke för 3 år sedan och att den fanns som första post på tråden. I vilket fall verkar det lite dött i diskussionerna här. Jag kan och har inte tid (har jag visst men jag tror det bara inte själv tillräkligt mycket) att kolla på Koi Kaze och diskutera den här. Men Jag Kan försöka att följa upp Maj månads film, om det nu blir någon sådan med tanke på att det är 24 maj redan nu.

 

Vad vill man uppnå genom att diskutera olika synsätt på filmer? att få upplysa eller att bli upplyst? Ja, frågan är hur man tänker, i vilket fall fick jag skriva om "i vilket fall" 3 gånger för att jag är aldeles för van att skriva det engelska stora I mitt I meningarna. Nu till: I vilket fall så tycker jag det endå är en bra idé med den slags diskussion man kan skapa på det här viset, även om folk redan lägger upp filmer/serier på forumet för att diskuteras. Här görs det (gjordes?) på ett mer balanserat och regelbundet sätt. Man upptäcker ny(om man inte sett den tidigare) anime på nya sätt.

 

Så, kör hårt tråden, dö inte ut!

 

 

Är du galen,DU FÅR PRATA OM DEN SENASTE ANIMEN INTE NÅGOT ANNAT DIN JÄVLA PUCKO!

 

Men i varje fall, koi kaze är en jävligt skön anime där ett fint kärleklsförhållande sätts i kontrast emot incest :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Nu i juni kommer det nog inte bli något, tyvärr. Har själv haft mycket att göra samt att tidigare månader när vi kört har intresset varit riktigt lågt, vilket gör att (åtminstånde jag) tappar intresset lite för att fortsätta. Nu senast när Ros körde sin får jag nog själv be om ursäkt för att jag inte ens skrev något då jag själv var den som var på honom om att köra i maj, skäms på mig. Men finns det fortfarande folk som gillade de här och vill se något tillsammans nästa månad så går det att ordna.

 

Skulle någon nu visa sig ha en anime som de tycker att folk borde få ta del av skicka gärna ett mail här på anime.se till antingen mig eller Sceleris, om vad ni/du tänkt att vi ska se, samt något som kan tänkas disskuteras till filmen/serien. Tänk på att det inte bör vara någon mastodontserie på 100+ avsnitt utan försök begränsa er till högst runt 20~, även de kanske är lite överlag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis, även filmer fungerar ju utmärkt. Och det behöver inte vara någon fruktansvärt djup diskussion man har tänkt köra. Tanken är väl inte att komma underfund med meningen med livet eller något i den stilen.

Alla ämnen -- från underliggande politiska temaanalyser till rangordning av vilka tjejer som är sötast -- är tillåtna. Den som väljer animé bestämmer!

 

Det är ju som Blå säger, aktiviteten var låg samtliga fyra månader. Jag är ju dock en av de som fortfarande tycker att den här anime.se-adaptionen av en klassisk bokcirkel vore väldigt kul här på forumet. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kanske ska genomföras några ändringar i upplägget? Någon som har några tankar om hur vi kan sporra mer medverkan?

 

Behövs det en högre tröskel för att vi ska orka delta, typ gruppdiskussioner på Skype? Eller behövs det en lägre tröskel, typ enklare sorters frågor (nästan ja-/nej-frågor)?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Till alla er som är intresserade så kan jag meddela att till nästa månad, juli, så kommer vi att köra igång igen. Animen vi ska se är redan spikad och håller själv på att skriva ihop en liten presentation. Den kommer dock inte komma upp förens 1:a juli. Så nu vet ni att ni har något att se fram emot.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...