Hoppa till innehåll
Anime.se

Japanernas globala animestreamingsajt Daisuki.net har öppnat, med tävlingar


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Hinner inte skriva mycket just nu, men en bunt japanska bolag har gått ihop om att bilda ett bolag och en sajt som ska strömma anime till en global publik. Man ska finansiera projektet med reklam, med (digital) köpvideo, och med merchandise som säljs genom sajten.

 

Just nu har de inte så mycket anime, bara:

Gundam SEED avsnitt 1-5

Gundam Z avsnitt 1-5

Prince of Tennis National Tournament (OVA) avsnitt 1-5

 

Men de har sagt att de ska visa mycket, mycket mer än så (förstås).

 

De har ikoner för Sword Art Online och Madoka Magica och Lupin III, men dessa leder till felsidor. Jag har också sett tecken om att amerikaner kan se åtminstone Lupin III, så om det betyder att de, trots att de antydde att de bara skulle begränsa strömmarna i undantagsfall, har implementerat onödiga regionsskydd återstår att se.

 

Tills vidare har de tävlingar där man kan vinna mestadels figurer från bland annat Fate Zero och Madoka Magica! 1000 vinster fram till 30 juni!

 

De har även en enkät man kan fylla i för att visa intresse om serier man vill se, på Anime News Network: http://www.animenewsnetwork.com/survey/297/?embed=1

 

Man registrerar sig på

Daisuki.net

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som förutspått är det inte tal om några sådana härligheter från Japan. Men ändock, jämrans vad härligt! Jag hoppas med hela min själ att detta slår igenom, och att listan fylls på snabbt och mycket. Helst vill jag se äldre animeserier, sådana lite mer obskyra som många nog har missat, som kanske inte är så lätt att få tag på på DVD längre.

 

På enkäten fanns det bara ett fåtal som jag visste med mig att jag ville se (som jag inte redan sett), men någonstans måste man börja, och jag tror allt det blir mer av denna vara i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Nu finns omröstning 2 (av 5) uppe, täcker en bunt titlar från C till I. Detta är alltså en intressemätning för att se vad folk vill se på sajten.

 

I övrigt... finns inte mycket gott att säga. Få serier, få avsnitt, låg kvalitet, låg uppdateringshastighet (hur snabbt de lägger till nya avsnitt alltså). Och Z Gundam ska visst vara engelskdubbat. (Jag kan inte kolla själv.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Daisuki har fått sin första simulcast-serie, de ska sända uppföljaren till Bakemonogatari/Nisemonogatari/Nekomonogatari!

 

Meeen det är genom Aniplex of America, så det går bara att se dem i några engelsktalande länder... :tireddrop:

 

Mycket till "anime för en global publik". Seriöst, jag hade föredragit det om de inte haft det alls, över att erbjuda det begränsat. Att erbjuda det bara till jänkare, kanadensare, britter, irländare och sydafrikaner blir som en påminnelse om hur mycket vi andra kommer i andra hand.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

De dagliga tävlingarna fortsätter. Man kan vinna bland annat One Piece-figurer och Gundam-byggsatser.

 

Deras butik har också öppnat, men det ser väl inte ut som några superpriser.

 

Animeutbudet är fortfarande skralt. Men det avslöjades för ett par timmar sedan på Anime Expo-konventet i USA att Daisuki ska strömma Gundam ZZ. Det borde väl vara globalt, men vem vågar hoppas vid det här laget...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Äntligen visar Daisuki lite existensberättigande: de har lagt till Gundam ZZ! Okej, Gundam ZZ är väl inte så jäkla bra, men till skillnad från Sword Art Online och de andra så har ZZ så vitt jag vet aldrig kommit ut lagligt på engelska.

 

(Sen vet jag väl inte om Tennisprinsen-OVA:n kommit ut förut, men det är en uppföljare till 200 TV-avsnitt, så även om den eventuellt är ny på den lagliga engelska marknaden så är försvinner ju nyttan när de inte har TV-serien på sajten.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Hejhej! Har inte med själva streamingsidan att göra men blev nyfiken på det där med att staten ger bolaget pengar :) Är det något som ofta händer i Japan? Har läst någonstans att staten och näringslivet i Japan jobbar väldigt nära varandra men förstod aldrig vad det betydde :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hejhej! Har inte med själva streamingsidan att göra men blev nyfiken på det där med att staten ger bolaget pengar :) Är det något som ofta händer i Japan? Har läst någonstans att staten och näringslivet i Japan jobbar väldigt nära varandra men förstod aldrig vad det betydde :)

 

Just här är det nog en del i japanska statens "Cool Japan"-satsning. Alltså, länder vill ju öka sitt inflytande på andra länder för sin egen vinnings skull, och om man inte gör det med våld så kan man göra det med "soft power". Tänk på hur amerikaniserade vi och många andra folk är genom massimport av amerikansk popkultur, och vad det innebär för handel och turism och deras "image".

 

Tidigt 00-tal insåg Japan att utlänningar var intresserade av anime och manga och anammade japansk kultur, så för att stärka sitt kulturella inflytande utomlands så började de satsa på att pusha anime och manga och annat, så som bilden av Japan som ett teknologiskt framtidsland. Med denna nya satsning vill alltså japanska staten stärka global anime- och mangakonsumtion.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...