Hoppa till innehåll
Anime.se

Golden Time


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

DcLT.png

 
Det är många av er som håller Toradora nära sina hjärtan, så jag tänkte att det kanske hade varit intressant för er att höra att Yuyuko Takemiyas bokserie Golden Time kommer som anime i höst. Takemiya är alltså kvinnan som skrev Toradora, en lättroman i tio delar (och tre extraböcker) från 2006 till 2010.
 
Golden Time handlar om Banri, en kille som har ett litet problem: han minns inte sina första 18 år i livet alls. Han tappade nämligen minnet efter att ha fallit från en bro just efter att ha tagit examen från gymnasiet. Nu, ett år senare, har han blivit antagen till universitetet på en juridikutbildning. Under mottagningen av nya studenter blir han kompis med en annan (manlig) nykomling, Mitsuo, som har sitt eget problem: när de var barn så lovade Mitsuo att gifta sig med den stiliga unga damen Kōko. Mitsuo började i hemlighet på juridikhögskolan för att slippa henne, men hon har kommit efter honom och ämnar få honom att leva upp till sitt löfte, om hon så måste tvinga Banri att hjälpa henne. Med i leken är även Banris eget 18-åriga spöke(!), som har alla hans minnen från innan olyckan...
 
Denna övernaturliga romantiska komedi, Golden Time, har hittills kommit ut i sex vanliga volymer plus två sidoberättelsesamlingar, och sålt fler än 700 000 exemplar. Den är ännu oavslutad, men med lite tur så siktar de på att göra samma sak som med Toradora: animeproducenterna fick ta del av Takemiyas planer för bokseriens slut (publicerad 10 mars 2009), så att animeversionen kunde få samma slut (sänt 26 mars 2009).
 
Källa: Yaraon.

  • Uppröstad 4
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte, jag tycker det låter okej. Lite Toradora med en stänk Natsuyuki Rendezvous. Undrar om "Banri måste hjälpa Kōko med förhållandet till Mitsuo" speglar "Ryūji måste hjälpa Taiga med förhållandet till Yūsaku"...

 

Jag uppskattar att det inte handlar om 16-åringar. För mycket anime handlar om 16-åringar.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Min första tanke var "var det inte hon som också tog något med så hög potential som Ano Hanas grundförutsättningar och upplägg och som ändå förvaltade det så dåligt" men kom sedan på att den gemensamma länken mellan den serien och Toradora inte var författarinnan utan animemanusförfattarinnan - Okada Mari (som alltså adapterade källmaterialet till ett animemanus i bägge fallen). Problemen jag hade med Ano Hana hade inte med adaptionen att göra.

 

Nåväl, det kan bli skoj att se det här. Som vanligt har jag väldigt svårt att från en enkel synopsis avgöra om det kommer att vara sevärt eller ej. Det visar sig när serien väl sätter igång. :)

 

Är det fortfarande okänt vilken studio det rör sig om? Kan det vara J.C. Staff? Med tanke på deras väldigt nära samarbete med Toradora-adaptionen vore det inte helt osannolikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min första tanke var "var det inte hon som också tog något med så hög potential som Ano Hanas grundförutsättningar och upplägg och som ändå förvaltade det så dåligt" men kom sedan på att den gemensamma länken mellan den serien och Toradora inte var författarinnan utan animemanusförfattarinnan - Okada Mari (som alltså adapterade källmaterialet till ett animemanus i bägge fallen). Problemen jag hade med Ano Hana hade inte med adaptionen att göra.

Ano Hana är ett animeoriginal, samma som Okadas Hanasaku Iroha. Personligen tycker inte alls att Ano Hana förvaltades illa, snarare rätt väl, även om just berättelsens klimax inte var perfekt; jag tycker om Okadas drama, så hon skulle gärna få ta Golden Time för min del.

 

Om det nu är drama. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så var det ja, jag var ute på en cykeltur. I det fallet fanns det inget källmaterial.

 

Nåväl, jag vet att jag nog hör till en minoritet som blev djupt besviken på Ano Hanas handling men jag blev imponerad av hennes jobb med Toradora. Det är en vansinnigt kondenserad adaption som fortfarande fungerar, även om den hade mått väl av att vara ungefär 10 avsnitt längre. Jag gillade även Hanasaku Iroha (som jag helt glömde bort att hon låg bakom) så ja, för min del får hon gärna ta denna med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte för att det har med Golden Time att göra, men Blomstrandets ABC (Hanasaku Iroha) tyckte jag bara föll av sig, medan Blomman (Anohana) var om inte lysande, så en definitivt väldigt fräsch fläkt.

 

Nu kan jag dessutom stoltsera med att jag varit på bägge ställena. Chichibu (Blomman) åkte jag till medvetet, men att Blomstrandets ABC utspelade sig i Kanazawa fick jag veta först när jag var där och man bara jaså minsann?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
Är det fortfarande okänt vilken studio det rör sig om? Kan det vara J.C. Staff? Med tanke på deras väldigt nära samarbete med Toradora-adaptionen vore det inte helt osannolikt.

Inte osannolikt, minsann; faktiskt visade det sig vara just J.C. Staff. Crunchyroll listar rollbesättning och produktionspersonal.

 

Manus: Fumihiko Shimo, som skrivit många serier, men relevant för genren/genrerna (romantisk dramakomedi?) har vi Full Metal Panic, FMP Fumoffu, Air, Kanon, Clannad, Infinite Stratos och Kokoro Connect.

 

Regissören Chiaki Kon har jag dessvärre inget större förtroende för. Mest relevant för Golden Time hör väl Nodame Cantabile: Paris och Finale, samt boys love-serierna Junjō Romantica (1 och 2) och Sekai'ichi Hatsukoi (1 och 2). Men hennes Higurashi kändes så klumpigt hanterad, hennes Zakuro var ytterst förglömlig, och hennes Arcana Famiglia var ju urkass.

 

Kōko, hon där snofsiga tjejen på bilden i förstainlägget, kommer att spelas av Yui Horie (en miljon röster, men t.ex. Minori i Toradora). Protagonisten Banri, vilken jag antar är den gråtande killen på knä på bilden, spelas av Makoto Furukawa; verkar vara hans första viktiga roll. Banris kompis Mitsuo, som jag gissar är den coola killen till vänster på bilden, spelas av Kaito Ishikawa, som vi hörde som Ledo i Gargantia.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Så har första avsnittet kommit (finns på Crunchyroll!).

 

Det var väl, eh, kanske inte direkt slående intressant, men som sagt känns det lite kul att det inte handlar om gymnasieelever. Fast så stor skillnad är det ju inte: det handlar om 18- och 19-åringar istället för 16-till-18-åringar. Inget speciellt nämnvärt, annat än att öppningsvinjetten verkade spela upp "Banri :heart: Kōko"-vinkeln till max, vilket får mig att tvivla på mina antaganden: jag tänker ju att det är en relation som de bygger upp under seriens gång (Kōko springer ju efter Mitsuo), men om de sätter in en massa nästan-kyssar och liknande redan i öppningen så känns det ju som att det ska komma igång mycket tidigare.

 

En annan sak jag tänkte: jäklar vad det känns som att Yui Hories managers pushar henne nu. Okej att hon sjunger öppnings- och slutlåtarna till Golden Time, där hon spelar huvudrollen, men sen att hon får en kortanime baserad på en karaktär som verkar vara något slags avatar för hennes karriär i sig självt, en karaktär som hon också själv ska ha designat? Det blir lite "vi pushar henne som idol" över det, vilket jag tycker känns lite lustigt i det här läget. 37 år börjar kännas mycket för en idol. (Å andra sidan säljer väl fortfarande Yukari Tamura bra som seiyū-idol.)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Fyra episoder in och är nöjd för en gångs skull. Denna serie låg långt under min radar, hade inga tankar på att se den- förrän den dök upp här på Anime.se. 

 

Den började lite segt då man fick vibbar att man skulle få hela kärlekstriangeln upptryckt i ansiktet. Men det verkar ha löst sig nu med det fjärde avsnittet. De fokuserar mycket på varje individuell karaktär vilket jag finner skönt då serien kan ta mer dramatiska svängar.

Det enda jag egentligen kan klaga över är att koko var/är något uppskruvad och väldigt fanatiskt när det kommer till vissa scener, men Tada hjälper till att återställa balansen

 

Sedan så är det endast ett plus att personerna är 18- och 19 år, då får man en större chans att leva sig in i situationen.  

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Mästerverk i mina ögon. Jag lever mig in i serien och verkligen sugs in. Golden Time förvånar mig på ett positivt sätt och jag kan inte hålla mig för skratt ibland. (lets go to paris ) Tycker utan tvekan att Golden Time och Log horizon är bland säsongens bästa anime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...