Hoppa till innehåll
Anime.se

Nu ska vi se! Må/To: Cowboy Bebop


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Det har gått två och ett halvt år sedan den senaste "nu ska vi se"-tråden, så en liten uppfriskning av minnet hade varit på sin plats? "Nu ska vi se"-trådar är tänkt som en plats för synkronisering och diskussion av serier som redan har sänts i sin helhet. Detta så att vi ska kunna prata om våra upplevelser per avsnitt.

 

"Reglerna" är som följer: Måndagar och torsdagar 19:00 så kommer deltagare att förväntas ha sett det avsnitt som ska diskuteras från och med den dagen. Jag ska försöka leda diskussionen mer än den förra tråden, så det kommer att bli lite som "Månadens anime"-trådarna.

 

Min avsikt med tråden är att den ska hjälpa oss att kristallisera våra åsikter, att ta våra tankar, känslor och upplevelser om avsnitten vi ser från ett diffust plan där vi inte kan sätta fingret på vad vi känner, till att kunna kommunicera med varandra om det. Inte bara ett "jag tyckte att karaktär X var intressant", utan snarare "jag tyckte att karaktär X var intressant därför att [...]". Jag tror att detta är något som många behöver öva på för att göra sitt animetittande till en mer berikande upplevelse; jag vet att åtminstone jag själv behöver öva på det.

 

Och det som vi ska se på är...

 

rBmv.jpg

 

Cowboy Bebop

 

Cowboy Bebop är en av 00-talets mest älskade och sedda animeserier. Serien sändes i Japan 1998, och har en bunt kända animeskapare bakom sig. Den utspelar sig i framtiden, år 2070, då människan efter en olycka som gjort jorden svårbeboelig koloniserat de olika planeterna och månarna i vårt solsystem.

 

På bilden ovan ser vi, från vänster till höger, hunden Ein, en smart welsh corgi; Ed, jämna delar genialisk datorhacker och knäppskalle; Spike, en prisjägare med ett mörkt förflutet; Jet, Spikes partner med en bakgrund i solsystemspolisen; och Faye, en mystisk dam som är lika farlig som sexuellt utmanande. Detta gäng reser i rymdskeppet Bebop under seriens gång runt i solsystemet, på jakt efter de brottslingar som polisen inte kan eller har tid att fånga. Berättelserna vi får ta del av är av blandad karaktär: komedi samsas med drama, action samsas med tragedi, romantik med skräck. Det är också en kulturellt rik serie, med många influenser; inte minst dess musik är vida känd för sin bredd: jazz, hiphop, rock'n'roll, opera, heavy metal...

 

Eftersom den är så känd är det många som har sett den. Det är till och med många som tänker på det som ett iskallt faktum, att "animetittare har sett Cowboy Bebop, så är det bara". Men serien är femton år gammal, och många nya fans har inte sett den. Och många av oss som har sett den, har sett den för flera år sedan. För min del bör det ha varit runt tio år sedan sist. Så det är på hög tid att vi drar upp Cowboy Bebop till ljuset igen, för att avgöra om den fortfarande håller. Inte minst är det en passande tid eftersom den just kommit ut på Blu-ray i Storbritannien!

 

För den som vill köpa serien så finns det många alternativ. Min personliga rekommendation är brittisk Blu-ray i två delar med släppdatum 29 juli 2013 för avsnitt 1-13 och 23 september 2013 för avsnitt 14-26. Det finns också en långfilm som utspelar sig ungefär mellan avsnitt 22 och avsnitt 23; jag har planerat att vi ska se den också, men det är lite svårare att få tag på den. Discshop har ett par exemplar av den på DVD, och på Blu-ray finns den som begagnad USA-import på Amazon. I värsta fall, om man inte hinner få tag på den, så tappar man inte så otroligt mycket, då filmen är praktiskt sett fristående från serien.

 

Tittarschemat som vi kommer att följa är detta:

 

Måndag den 19 augusti: Avsnitt 1 【Asteroid Blues】
Torsdag den 22 augusti: Avsnitt 2 【Stray Dog Strut】
Måndag den 26 augusti: Avsnitt 3 【Honky Tonk Women】
Torsdag den 29 augusti: Avsnitt 4 【Gateway Shuffle】


Måndag den 2 september: Avsnitt 5 【Ballad of Fallen Angels】
Torsdag den 5 september: Avsnitt 6 【Sympathy for the Devil】
Måndag den 9 september: Avsnitt 7 【Heavy Metal Queen】
Torsdag den 12 september: Avsnitt 8 【Waltz for Venus】

Måndag den 16 september: Avsnitt 9 【Jamming with Edward】
Torsdag den 19 september: Avsnitt 10 【Ganymede Elegy】
Måndag den 23 september: Avsnitt 11 【Toys in the Attic】
Torsdag den 26 september: Avsnitt 12 【Jupiter Jazz (del 1)】

Måndag den 30 september: Avsnitt 13 【Jupiter Jazz (del 2)】

Torsdag den 3 oktober: Avsnitt 14 【Bohemian Rhapsody】
Måndag den 7 oktober: Avsnitt 15 【My Funny Valentine】
Torsdag den 10 oktober: Avsnitt 16 【Black Dog Serenade】

Måndag den 14 oktober: Avsnitt 17 【Mushroom Samba】
Torsdag den 17 oktober: Avsnitt 18 【Speak Like a Child】
Måndag den 21 oktober: Avsnitt 19 【Wild Horses】
Torsdag den 24 oktober: Avsnitt 20 【Pierrot le Fou】

Måndag den 28 oktober: Avsnitt 21 【Boogie Woogie Feng Shui】
Torsdag den 31 oktober: Avsnitt 22 【Cowboy Funk】

Måndag den 4 november: Filmen 【Knockin' on Heaven's Door】
Torsdag den 7 november: Avsnitt 23 【Brain Scratch】

Måndag den 11 november: Avsnitt 24 【Hard Luck Woman】
Torsdag den 14 november: Avsnitt 25 【The Real Folk Blues (del 1)】
Söndag den 17 november: Avsnitt 26 【The Real Folk Blues (del 2)】

 

Som ni ser är det alltid måndagar och torsdagar, förutom det allra sista avsnittet som vi tar på en söndag för att eventuellt göra det enklare att smälta. Fyra avsnitt i augusti, nio avsnitt i september, nio avsnitt i oktober, fyra avsnitt och en film i november.

 

Det finns även en Google Kalender-version (XML eller iCal eller HTML), för den som vill stoppa den i sin telefon eller liknande för användbar påminnelse.

 

Såja, det var nog allt. Jag hade förresten först tänkt att vi skulle dra igång om en vecka, men det hade inte gått så bra ihop med släppet av andra brittiska Blu-ray-boxen, så vi drar igång om tre veckor.

 

Avsnitt 1: måndag den 19 augusti.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En stor del i att jag inte tittar på TV är att jag har svårt att ordna mig efter förutbestämda scheman. Men jag ska göra ett försök med Cowboy Bepop för att den är så sublimt jäkla grym! Och för att jag har haft Knocking on Heaven's Door på min back-log-hylla, otittad, i snart ett år. Ser fram emot djuplodande diskussioner här senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, alltså, det är inte så att man måste se avsnittet vid den utsatta tiden, bara att man måste ha sett avsnittet. Eller egentligen inte ens det: 19:00 den utsatta dagen så får man räkna med spoilers för det specificerade avsnittet. Från torsdag den 19 september klockan 19:00, till måndag den 23 september klockan 18:59, så ska vi diskutera avsnitt 10. Har man inte sett avsnittet på torsdagen så har man ju flera dagar på sig. (Men det är bättre att ha sett avsnittet i förväg, för det intressanta här är ju diskussionerna. Struntar man i dem kan man se serien när man vill.)

 

I Google Kalender är tiderna 18:30-19:00, detta är som en påminnelse om att "senast denna tidpunkt bör du ha suttit ner och sett avsnittet om du vill kunna delta i diskussionen från start". :happy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska nog se till att vara med här också, var ett tag sen man såg serien och filmen som sagt. Gissar på att du kommer att påminna en när det väl börjar närmar sig också. Har en känsla att jag kommer glömma det annars. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det påminner mig om något som tål att förtydligas:

 

Om man vet vad som kommer hända i senare avsnitt så gör man bäst i att spoilermarkera det.

 

Ett exempel kan vara om man vill nämna avsnitt som återspeglar senare avsnitt, "det här i avsnitt 172 om en Squirtle som känner sig övergiven av sin tränare,

det ska man hålla i åtanke sen i avsnitt 298 där Pikachu känner sig övergiven av Ash

".

 

Eller "man märker i avsnitt 610 att Hikari har något tungt i bagaget, och det är därför hon har så lätt att bli arg på sina pokémon; det måste väl vara för att

en Steelix åt hennes hund när hon var mindre, vilket man får se i avsnitt 682

".

 

Vi måste inte alla låtsas som att det är första gången vi ser serien, men vi får komma ihåg att respektera de som inte sett den förut, och gärna hjälpa dem att göra sin första gång ( :blush: ) till en minnesvärd och givande upplevelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

7YMH.jpg

 

Cowboy Bebop

Session 01: 【Asteroid Blues】

Premiär: 24 oktober 1998

 
Regi: Shin'ichirō Watanabe (Animatrix, Genius Party, Kids on the Slope, Macross Plus, Samurai Champloo)
Avsnittsregi: Yoshiyuki Takei (Escaflowne, G Gundam, Wolf's Rain)
Manus: Keiko Nobumoto (Macross Plus, Tokyo Godfathers, Wolf's Rain)
Bildmanus: Shin'ichirō Watanabe
Animationschef: Toshihiro Kawamoto (Escaflowne, Eureka Seven, Fullmetal Alchemist, Golden Boy, Gundam 0083, Gundam F91)
Mechaanimationschef: Hirotoshi Sano (Dancougar, Escaflowne, G Gundam, Gundam 0083, Gundam F91)
 
Avsnittets handling: Efter en våldsam flashbackscen och en titelsekvens ser vi Jet och Spike, som lever ett torftigt prisjägarliv på rymdskeppet Bebop. Jet har fått nys om en brottsling vid asteroidkolonin Tijuana. Deras mål, Asimov Solensan, är på rymmen inte bara från polisen, utan också från sitt brottssyndikat: han har dödat kumpaner och stulit drogen Bloody Eye. Asimov går på en bar med sin flickvän Katerina för att sälja drogen, men de blir överfallna, och Asimov lyckas döda sina motståndare genom att använda drogen själv. Med tips av en siare hittar Spike Katerina och avslöjar sig som prisjägare. Spike blir överrumplad och nästan dödad av Katerina innan hon stoppar honom. Spike stjäl Bloody Eye ur Asimovs ficka, med vilken han konfronterar Asimov vid en fejkad knarkuppgörelse. Deras strid avbryts av gangstrar, och Asimov och Katerina flyr i ett stulet skepp, med Mars i sikte. Med polisen framför sig och Spike bakom sig ser Katerina inget hopp, utan skjuter Asimov som just tagit ännu mer Bloody Eye, just innan polisen skjuter sönder deras skepp. I slutändan är livet på Bebop lika torftigt som förut.

SEE YOU SPACE COWBOY...

 
Valfria diskussionsfrågor:

  • Varför är början av avsnittet som det är? Vad är det med rosen? Vad har scenen för funktion, vad är dess beståndsdelar?
  • Vad vet vi om karaktärerna från första avsnittet? Baserat på röst, handling, och utseende, vad är Spike för en sorts person? Hur skulle ni beskriva Jet?
  • Vad kan man utläsa ur avsnittet om Spikes och Jets relation?
  • Vad berättar avsnittet om världen som serien utspelar sig i? Är det tillräckligt mycket, eller skulle ni vilja ha mer? (T.ex. en berättarröst som säger att "människan har koloniserat rymden bla bla".)
  • Vad har vi att säga om Bulls profetia?
  • Vad tycker ni om Asimov och Katerina? Var de sympatiska? Får de er att tänka på andra filmer eller berättelser?
  • Spike låter Asimov och Katerina fly. Varför? Hur beskriver Spike Asimov efter att ha blivit strypt?
  • Och, förstås, vad tyckte ni om avsnittet? Var det underhållande? För den som ser serien för första gången: hur står det sig mot era förväntningar? För den som ser om serien: hur känns det att se avsnittet för andra/tredje/fjärde/... gången, har ni några nya infallsvinklar?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, jag vet inte hur det här funkar, men det är måndag idag, och jag har just sett klart avsnitt ett. Jag vet inte hur känsliga ni är för spoilers så jag skriver helt enkelt rubrik och spoilermärker stycket under, men moderatorn får gärna avspoila saker om de är lämpliga att skriva öppet.

 

En del av det jag tar upp här har jag även skrivit om i den här artikeln http://mangafilm.se/2013/01/birth-of-the-cool/

 

Berättelsestrukturen

Vad jag vet är berättandet i CB medvetet uppbyggt "som ett jazzstycke": Nu finns det ju en miljard former av jazz, men poängen är att i viss jazz är improvisations- och solomomentet centrala. Om man jammar kan samma låt låta väldigt olika beroende på tillfälle och vilka som spelar. Man har någon sorts ram, et tema, som är en existerande jazzlåt, typ Is you is or is you ain't my baby. Det temat spelar man kanske i början och slutet, kanske nånstans i mitten, men man fyller också in med egna solon när man inte spelar temat. Det är roligt i sammanhanget CB i och med att seriens "egentliga" tema anges så tydligt i början. Om jag minns rätt börjar typ alla avsnitt med Tank!, men här börjar man med att sätta tonen. Sen kommer soloavsnitten.

 

Figurernas introduktion

 

"Temat" är en av sakerna som håller ihop CB, figurerna är en annan. Ska vi kolla på hur de introduceras?

 

Spike. Det vi vet om Spike efter avsnittet är följande. Han slåss bra (det här är f ö enda avsnittet där man får se honom träna, mvh har bra minne för män med bar överkropp), han är prisjägare fast utan ädla avsikter, utan verkar få ut en kick av det. Han har ett Förflutet som har med en kvinna att göra, han är bra på att sno saker. Kombon "inga ädla avsikter, gillar utmaningen" och "gllar att sno saker och har ett Förflutet" antyder att det dära förflutna sannolikt inte var på rätt sida av lagen. En sak som är intressant är att det tydligt sägs att han är ung och attraktiv. Det är ju svårt att veta om personer vi ser är snygga in universe eller inte, iom att folk på film generellt är snyggare än i verkligheten, och CB är dessutom tecknad. Men vi vet att Spike är snygg, och han verkar dessutom vara bra på att snacka med brudar avslappnat. Trots att det är uppenbart att han borde ha lätt att få tjejer har han inga flörtar genom serien. Vilket är rätt centralt, ja.

 

[spoiler=Spike i långfilmen]Att Spike har ett kärleksflörtintresse i långfilmen är en av huvudanledningarna till att den är så episkt failig.

 

 

Jet. Älskar Jet. Det finns två väldigt tydliga intropunkter. Ett är att det första vi ser är att han lagar mat - det är hans sätt att visa ungefär alla varma känslor han kan hysa, får vi se senare. Och han kommenterar att medan Spike undersöker fallet på sitt sätt kommer Jet "kolla med snutarna". Redan här får vi alltså antydning på att han har kontakter i poliskåren, trots att vi aldrig ser honom utnyttja kontakterna just i det här avsnittet.

 

Kul fakta om andra fandoms - gatubilden med Восток улице är i ryska fandomen ett klassiskt exempel på ryskfail i animé.

 

Mer kul - CB är min favoritinkörsport till tyngre animé. Jag tipsar ofta om den till animéovana personer i och med att den kräver väldigt lite av en västerländsk tittare. Första avsnittets westerntema är ett typiskt exempel på att CB har mer gemensamt med Tarantino än typ eh Precure.

Redigerad av Sceleris
Avspoilat~
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sorry att jag är sen i tidsplanen! Nu har jag sett avsnitt 1.

För att börja med måste jag vara öppen med att jag har lite svårt för den här typen av våldsnivå med realistiska dödsfall... jag mår lite dåligt av såna scener och redan i början, med massaker-flashbacken får jag veta att det här kommer bli blodigt. Med detta sagt, låt oss gå vidare!
 

Jag får direkt vibbar av Lupin III. Spike har en lång kroppsform, är en charmör, är ypperlig på det han gör men ändå fattig. Rosen i början tolkar jag som ett sätt att visa att Spike har ett romantiserande synsätt på livet och människor, trots den mörka värld han lever i. För mig känns rosen väldigt Lupin III, kanske finns en outtalad tanke om att uppdatera Lupin till vår samtids tv?

 

Som Mechagodzilla påpekat leker skaparna med referenser. Dels har vi cowboy-temat, dels har vi jazzen. I vinjetten står det något om att "de var trötta på konventionell jazz". Som jag ser det ska jazzen kopplas till karaktären Spike, att han är improviserad, lättsam, skicklig. Cowboy ska istället kopplas till seriens tema, det är ett sätt för serieskaparna att vara öppna med att de vet att bounty hunter-temat inte är något nytt, samtidigt som de menar att de ska skapa något nytt när de sammanför cowboy med bebop-jazz.

 

Den öppnande flashback-scenen tror jag ska märka vår relation till huvudpersonen. Vi får se honom vänta med rosor i handen. Att det ligger många cigarettfimpar vid fötterna indikerar att Spike väntar länge. Spontana frågor blir: vem väntar han på? är det en dejt som inte dyker upp? han tappar en ros och går, är det för att han gett upp på kärleken? Men sedan dyker han upp i en kyrka och det visar sig att han gömt ett vapen i rosbuketten och han dödar en massa folk. Det blir en vändning, en varning om att man inte ska lita på Spike. Han är inte en hjälte, man ska som tittare inte lägga den typen av hjälte-förväntningar på honom.

 

Något som jag inte blir klok på är om Spike vill fånga Asimov eller inte. Till Katerina säger han att han inte är intresserad av en så nedbruten kriminell. Men ändå dyker Spike upp senare och slåss mot Asimov. Kanske är han klyven inför att det vore fint ifall Katerina och Asimov fick börja ett nytt liv på Mars, samtidigt som det är hans jobb att stoppa Asimov från att fly.

 

Korta tankar:

Jet framstår som en moderlig karaktär, vilket är roligt med tanke på hur han ser ut.

Avsnittet hade hög fart, det var underhållande hela tiden.

Hoppas vi får träffa kvinnan som Spike säger har dödat honom.

Vi vet ca ingenting om CB-universum, och på något sätt stör det mig inte.

Serien höll sin cool hela vägen. Inga försök till billiga skämt, vilka är vanliga i actiongenren och ofta tröttsamt.

 

Sceleris - du får gärna själv besvara dina frågor! :)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, i någon mån har jag tänkt besvara mina egna frågor, men i första hand har jag tänkt försöka driva tråden lite som en bokcirkel. Det gäller då för mig att hålla en balans mellan att ställa frågor och att uttrycka egna åsikter. Mitt mål med tråden är som sagt delvis att vi ska få en liten övning i att tänka på och ge uttryck för sådant som många av oss kanske inte brukar göra.

 

Lyckligtvis är Cowboy Bebop en guldgruva för det här!

 

Om jazz och struktur: Ja, seriens kompositör Yoko Kanno är minsann inte den enda som älskar jazz: regissör Watanabe är också ett fan! Inför idag såg jag avsnittet tre gånger: två som vanligt, ett med kommentarspåret med de två manliga huvudrollsinnehavarna och en av seriens författare, Dai Satō. Satō berättade de i början inte ens var säkra på vad Watanabe ville göra med serien; det gick 5-6 avsnitt innan de började förstå. Det känns också lite jazzigt, lite som att höfta framförandet.

 

Men även om det är höftat så känns det ändå så jävla tätt! Likt skickliga jazzmusiker så kan de följa efter utan att tappa enhetligheten. De har väl säkert gått tillbaka och filat på tidigare avsnitt, men ändå. Första avsnittet ger en sån perfekt försmak på vad som komma skall.

 

Om början av serien: Redan i första sekunderna har vi några viktiga element för serien, de är så rakt på sak! Kyrkklockor, en melodi som från en speldosa, en uppgörelse av något slag. Det är naturligt att tolka det som en tillbakablick, i och med de dämpade färgerna och den nostalgiska musiken, men det skulle ju egentligen lika väl kunna vara en framåtblick eller något annat, eller hur?

 

I vilket fall, det blir så jävla vackert rent bildmässigt: världen är blå och grå, men det som ger den färg och liv är rosens och blodets röda färg och det blixtmässiga ljuset från deras skjutvapen. Rosen är förstås, som lolcatinti antytt, en symbol för kärlek, men vad innebär det då när det enda andra tydligt färglagda är mannens blod? Vad innebär det att hans skjutvapen är dolt i rosbuketten?

 

Som mechagodzilla säger, man förstår att det är viktigt i och med att det är det enda avsnittet förutom sista som inte börjar med öppningsvinjetten direkt.

 

Om Spike och träning: Det var en mycket intressant observation, att han inte tränar i senare avsnitt! Jag minns förvisso att han lär en kille några kampsportsknep, men inte att han tränar. Så varför får vi se honom träna i början av serien? Hur hade det fungerat om man fick se hans "moves" som en överraskning i slagsmålsscenen med Asimov? Hade det funkat, eller behövde vi se att "Spike kan kungfu" (egentligen Jeet Kune Do, Spike Lees kampsport)?

 

Om världen i Cowboy Bebop: Jag tycker nog att man får en del ledtrådar! Liksom, vad ser vi av olika kulturer och socioekonomiska klasser i avsnittet? mechagodzilla nämnde ryska skyltar, men vad mer ser man i samma veva? Vad är miljön? I första avsnittet ser man Mars, och sedan en asteroidkoloni, så det verkar ju bevisligen vara vårt solsystem.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är lite mera av en nattuggla så jag kommer in nu efter att ha sett på första avsnittet och kan konstatera att det här kommer bli roligt. 

 

Öppningsscenen ger oss en liten glimt av Spike och hans förflutna. Men är det verkligen så att han står och väntar på någon? Kan det vara så att han står och inväntar en specifik händelse? Klockan klämtar och man ser att han stått där ett tag med lite fimpar omkring sig. Han ser ut att vara besluten om att "nu är tiden inne". En ros blir efterlämnad, kanske som ett meddelande. I nästa sekvens så är det pistoler och kulor som flyger. Spike verkar ju vara beredd på det hela och ser och ut att acceptera vad som håller på att ske. 

 

Man sätter en mörk och dyster ton för öppningsscenen. Det röda bryter av i form av en ros och blod och så har vi speldosan med sin melodi. Jag gillar verkligen den här öppningen då den ger en som tittare lite att tänka på. Han säger senare att han redan blivit dödad av en kvinna, vilket troligen syftar till öppningsscenen. Men han verkar som sagt var inte blivit lurad utan är beredd att ta upp striden för sin kärlek. Senare i avsnittet när Spike har en konversation med Katerina så frågar han om det verkligen blir bättre av att de flyr. Är det en fråga till henne eller tänker Spike tillbaka här kanske och undrar lite för sig själv. 

 

Bra första avsnitt som introducerar en till serien och Spike framförallt. Jet får man bara se lite utav och visst får man känslan av att de är han som ska vara den sansade personen i duon. När de sitter och käkar så undrar Spike vart pengarna tog vägen från senaste jobbet, vilket Jet då påminner honom om att de varit tvungna att använda för reparationskostnader och dylikt för att Spike troligtvis varit lite vårdslös senast. De funkar dock bra ihop och verkar veta vart de har varandra. När Jet ser att Spike ligger ner är det ju inte så att han får panik eller något utan frågar lugnt och sansat om han har det bra som tagit sig en lur. 

 

Musiken och världen

Jazz absolut men sen har vi även speldosa, munspel, gitarr, blues och så visslar även Spike. De sätter verkligen en stämning när man använder sig av musiken och det är helt klart en viktig del till helheten. Vad mer får man se då? Jag får många referenser här till västern i rymden här. När Spike ska ge sig av från Bebop i sin rymdfarkost hade det lika gärna kunnat vara som att han lämnar ranchen på sin häst får att fånga in boskap. Sedan kommer man till en bar och får även se en person som ser ut att vara en indian. Sen har vi Katerina som ser ut att kunna vara en mexikansk flicka med sin dress. Hennes dröm är också att komma till en annan planet (land) där hon tror sig kunna leva ett bättre liv. Nu kom jag kanske av mig lite här men som sagt, referenserna till amerikanska västern är påtagligt många, åtminstone på den plats där större delen av avsnittet utspelar sig. 

 

Som sagt detta ska bli skoj att kolla på igen och det var ett tag sedan sist. 

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

O ja. Det här var väldigt uppfriskande. Uppfriskande för att handlingen går framåt i en alldeles lagom takt istället för att knö in så mycket händelser som det bara går i första avsnittet. Såhär känns mer naturligt och behagligt, och jag kan ändå bli intresserad av karaktärerna och världen de lever i. Jag kommer på mig själv att jämföra med Valvrave...

Det kanske inte är orätt att kalla det för old-school animation, men jag känner mig så ung och oerfaren när jag säger så. Tecknarstilen är sådan att det tar mig ett par minuter för mig att smälta den. Jag är för van vid avrundade gummifigurer till skolflickor. Några få klipp tyckte jag såg väldigt statiska ut, som i början när de flög genom hyperrymden. Panoreringen fick det att kännas som en del perspektiv saknas. Men mestadels var avsnittet riktigt snyggt. Full fart och rörelse i actionscenerna.

Om jag ska kommentera på just den dvd-utgåvan som jag har. "Cowboy Bebop Remix"-boxen av Bandai. Jag har gnällt på gula undertexter förut, men i en sån här serie utan jätteglittrande färgschema så funkar det ändå rätt bra. En sak jag inte förespråkar är användningen av bara versaler för betoning, så som här.

Men karaktärerna. Spike förefaller mig en enkel livsnjutare. Han gillar att bara koppla av och känna vinden mot ansiktet. Han ville inte ens acceptera det här uppdraget först bara för att det lät jobbigt. Ändå så anstränger han sig en hel del. Att vi får se honom träna understryker det, men bara det att slinka något ur någons ficka obemärkt direkt efter att man blivit strypt är nog inte det lättaste att klara av. Gillar han egentligen fara och äventyr lika mycket som han gillar lugn och ro? Det låter som rätt omaka personlighetsdrag, men jag antar att prisjägare är det mest passande yrket i så fall. Där lär han finna både spänning och avslappning med råge.

Världen. Det är just det här som är fördelen med att börja i maklig takt. Serien kan ta sin tid och visa en massa små detaljer i världen. Vi får åka på en liten rundtur. Det känns som vi är en del av den snarare än får den förklarad för oss, så vi förstår bättre hur den fungerar. Jag hängde inte med exakt var vi befann oss någonstans, förutom att det var de bonnigare delarna av solsystemet. Något jag vill se mer av är Bebop. Det kändes som vi bara fick glimtar av skeppet i första avsnittet, men det borde väl vara en framstående del av serien så jag väntar spänt.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående att det tar tid innan serien landar i sin form - jag såg ju om hela i vintras och tänkte nu när jag såg första avsnittet "fyfan vad Lupin III det här ser ut! [jämfört med hur serien fortsätter]"

 

Vad vi vet om världen: Jorden verkar fuckad (undrar varför?). Mänskligheten har koloniserat åtminstone Mars, och mtp all infrastruktur kring hyperrymden (och att även ett litet skepp som Bebop kan flyga interplanetärt) är det rimligt att fler planeter är koloniserade. Av "livet på Mars är bra för de rika" kan vi utläsa att det rör sig om ett kapitalistiskt samhälle. Inga utomjordingar syns/nämns än, så antagligen är det här nåt som utspelar sig i rymden, fast utan kontakt med andra civilisationer. Det finns ett polisväsende, men det finns även prisjägare.

 

Spike tränar: Angående detta att Spike tränar är det nog en detalj i samma genre som att det uttalas att Spike är attraktiv. I fiktion är ju huvudpersonen ofta omotiverat charmig, snygg och duktig. Publiken ska bara köpa att hjältinnan alltid har jättefixat hår, trots att man aldrig ser henne fixa håret, typ. Här bryter man lite mot det. Coolt. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu börjar det likna nåt, hörni. Att vi inte pratar så här om all anime! :widegrin:

 

Om världen: Det är som sagt en värld med stora klasskillnader, och Tijuana en kulturell smältdegel: vi ser engelska, ryska, thailändska, koreanska och kinesiska skyltar. Nu när jag stannar upp och tänker på det så antyder det en del om människans historia i denna framtidsvärld. Mer konkret, det antyder att

människan fick skynda från jorden

.

 

Om Spikes träning; om Jet och Spike: Det är också intressant att tänka på hur det visas: det klipper mellan Spikes träning och Jets matlagning. Förutom att det är en snygg rytm i det så säger sekvensen att "Jet är så här, medan Spike är så här". Kontrasten betonas ordentligt. Det är förstås också väldigt "vardagligt", till stor del av det avslappnade munspelet; det vi ser dem göra blir alltså starka tecken på deras riktiga, normala personligheter. Jet visas laga mat i förkläde, vilket gör honom direkt mer husnära, en beskyddare, en föräldragestalt som sagt. Vad har Spikes träning för bibetydelser? Våld, förvisso, men också självdisciplin, målmedvetenhet, skicklighet och styrka.

 

Det är lite "buddy cop" över hur de presenteras, speciellt med det där lilla replikskiftet om pengarna som tog slut.

 

(Att tänka på sånt här mer aktivt än i vanliga fall gör mig bara ännu mer kär i serien än förut. :heart: Den är så välgjord!)

 

Om Asimov och Katerina: Vad tycker ni om deras berättelse? För min del kom jag aldrig riktigt in i den. Den känns mer funktionell än emotionell: dels står den för genrekonventioner och referenser, dels för något som ska stärka huvudpersonernas roll. Det känns inte riktigt "naturligt" att följa dem, som att de är figurer i sin egen rätt, figurer som bara råkar korsa vägar med Bebop-gänget. Jag antar att det är för att man aldrig fick se dem i sin normala miljö.

 

Sen blir det väl inte mer "organiskt" av att det känns som en blandning mellan

och Desperado.

 

Förresten, en sak jag aldrig tänkt på förrän nu är... (om Spikes förflutna)

Spoiler
...varför Spike låter dem fly. Tidigare har jag tänkt att det var för att han gick på hennes "graviditet", men det måste förstås vara för att han ser sig själv och Julia i dem; det hör man i replikskiftet som följer överfallet. Jag är inte helt hundra på varför han sen jagar efter dem ändå, men kanske det också finns att läsa ur dialogen.

 

Ett tematiskt dialogstycke i avsnittet:

– Middagstupplurar är allt behagliga.

– ...Jag hade en vacker dröm.

– Så trevligt. Då kan du väl fortsätta den drömmen i lugn och ro på Bebop.

och

– Va, har du träffat [Asimov]?

– En mardröm.

 

Åker han efter dem för att han ser Vicious i Asimov?

 

Poängen är i huvudsak att Spike började sin livsdröm (= overklighet) när han bröt sig ur sitt syndikat, och att Bebop har varit som en dröm efter det. Att drömma heter ju på japanska att "se en dröm", så det blir ju mer distanstagande. Spikes avslappnade attityd kommer delvis från att han inte känner att han lever.

 

Tänk att ett sånt litet replikskifte innehåller så mycket om hela serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...