Hoppa till innehåll
Anime.se

Nu ska vi se! Må/To: Cowboy Bebop


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

0qWs.jpg

 

Cowboy Bebop

Session 06: Sympathy for the Devil

Premiär: 27 november 1998


Regi: Shin'ichirō Watanabe
Avsnittsregi: Ikurō Satō (avsnitt 2)
Manus: Keiko Nobumoto (avsnitt 1, 3)
Bildmanus: Tensai Okamurai (Blue Exorcist, Canaan, Darker than Black, Soul Eater, Wolf's Rain)
Animationschef: Hiroshi Takeuchi (avsnitt 2)
Mechaanimationschef: Masami Gotō (avsnitt 3-5)
Animation: Studio Live (avsnitt 2)

Avsnittets handling: Spike vaknar ur en dröm där han ligger på operationsbordet. I verkligheten sitter han på en bluesklubb och lyssnar på ett munspelande barn. Medan Faye hemma på Bebop äter hundmat jagar nämligen Spike och Jet en efterlyst mördare, Giraffe. Spike följer efter Giraffe, som följer efter barnet och hans rullstolsbundna förmyndare. Jakten avbryts när Giraffe blir utskjuten ur ett fönster. Spike tar emot honom med sitt skepp, men Giraffe dör av skadorna efter att ha gett Spike en rosa sten och sina sista ord: "Lita inte på hans utseende. Hjälp honom." Tillbaka på Bebop diskuterar de mysteriet (och Faye får en faktura). Jets efterforskningar visar att Giraffe var ute efter pojken Wens far Zebra, som ska ha bedragit Giraffe tio år tidigare. Spike försöker uppfylla den döende mannens önskningar, och konfronterar dem i ett öde lagerhus. Samtidigt som Jet och Faye nystar i mysteriet på Bebop och finner Wen i ett 30 år gammalt tidningsklipp så blir Spike beskjuten av Wen, som säger sig ha levt sedan en hyperrymdport sprängde bort en stor del av månen. Sedan dess har han varit odödlig och blivit experimenterad på. Spike förstår att Giraffe ville hjälpa tillfångatagna Zebra, inte pojken. Wen flyr från Spike och lämnar den förlamade Zebra, som på Bebop lyckas ge dem en ledtråd: stenen ska kunna återställa Wens tid. Med stenen i form av en kula går Spike ut på jakt, med avsked från Jet och Faye. Spike finner och beskjuter Wen i en kapad taxi, vilket leder till en uppgörelse man-mot-man (barn). Wen skjuter och skråmar Spike i kinden; Spike skjuter och träffar Wen mitt i pannan. På bara sekunder blir pojken en gammal man som "äntligen får ".

SEE YOU SPACE COWBOY...


Valfria diskussionsfrågor:

  • Vad har vi lärt oss om världen?
  • Finns det något att säga om Wen och Spike?
  • Har Spike, Jet och Fayes relation ändrats/utvecklats?
  • Varför går Spike efter Wen för att skjuta honom (istället för att bara lämna honom)?
  • Vad är avsnittets tema?

Valfritt, som sagt: den som har egna spår – eller frågor – får givetvis skriva dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har varit bortrest, vad är er ursäkt?

 

Angående diskussionen om avsnitt 5: Jet är allas mamma. Älskar Jet. Bästa killen. Jag har på sistone sett en del diskussioner om brist på vuxna i animé, och Jet är faktiskt väldigt uppenbart vuxen. Spike och Faye må vara vuxengamla, men de beter sig inte som vuxna på samma sätt som Jet.

 

För att spinna vidare på Sceleris kommentar om att Vicious är en parallell till Spike så tycker jag bara att vi fortsätter leta paralleller till Spike i alla avsnitt hädanefter! 

 

Jag gillar verkligen hur Faye blir förvånad när Spike är på väg till henne. När man diskuterar CB talar man ofta om hur Spike är dödsföraktande och inte ser livet som verkligt. Men kollar man på hur de betett sig hittills så verkar Faye ha exakt noll ankare i livet, medan Spike faktiskt har en del. Sedan tror jag inte alls att Spike ser nån parallell till den blonda kvinna i Faye. Jag tror han räddar henne för att han kan, men också för att det här är hans grej. Han vill uppenbart inte ha fler inblandade.

 

Angående avsnitt 6 då...

 

Egentligen tycker jag det är mest ett trist mellanavsnitt, men det finns ett par saker som blir intressanta när man sett avsnitt 26...

 

Megafuckingspoiler avsnitt 26

Okej, dels så "Bang!". Ja, ni som sett 26, ni fattar.

 

Men dels, kolla hur besättningen på Bebop vinkar av Spike. Framför allt Faye. Jag klappar alltid ihop när hon tar farväl av Spike i slutet. Här är det på ytan samma sak - Spike går mot säker död, Faye står i korridoren. Fast Faye bryr sig på riktigt inte, hon tycker till och med det är underhållande. Snackar man utveckling av relationer blir det här och avsnitt 26 bra mätpunkter på före och efter.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Medhåll: avsnitt 6 hör inte till de bättre; ärligt talat känns det lite fånigt. Lite för enkelt. Chefsförfattare Nobumoto brukar annars göra gott ifrån sig, och man hade väl kunnat hoppas på lite bättre action från bildmanustecknare Okamura – det var inte ett speciellt spännande avsnitt. Sen var teckningarna av märkbart lägre kvalitet. Jädra Studio Live.

 

Men lite varmt ligger det ändå om hjärtat, det var nämligen det första CB-avsnittet jag någonsin såg. :colonthree: Tror jag.

 

Spike-paralleller: Det är faktiskt det jag försökte sporra till med frågorna, men jag vill se om någon ser det på samma sätt som jag innan jag säger vad jag tänker.

 

Spike, Faye och blondinen: Det är väl diskuterbart om Spike ser paralleller mellan kvinnorna, men serien gör uppenbarligen det: scenen från det förflutna, där blondinen nynnar och vakar över en väldigt bandagerad Spike, tonar ut och ersätts av en scen där en nynnande Faye vakar över en väldigt bandagerad Spike. Också replikerna bara måste jämföras: "Fortsätt sjunga för mig" mot "tondöv" (= "sluta sjunga för mig").

 

Min slutsats är att det är Spike som tänker så, inte bara seriens skapare. Jag menar dock inte att Faye nödvändigtvis i sig påminner Spike om blondinen, alltså att Spike tänker att de är lika i utseende eller beteende; det kanske bara är att hon är en kvinna som försöker närma sig. ("Vad [blänger du för]? Jag var orolig vet du.") Och just för att hon närmar sig måste han fjärma sig.

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den som vill ha något gjort...!

 

Wen och Spike: Jag tänker framförallt på två saker här. Det främsta är att de på sätt och vis har liknande situationer. Vad är Wens situation, sammanfattad i en kort mening? Hans tid står still. Bokstavligt (biologiskt) talat, förstås. Han är "odödlig" och åldras inte, så han är inte så rädd om sin hälsa, och han utvecklas inte. (Tänk också på replikskiftet mellan Wen och Spike. "Jag känner mig så lättad. Förstår du?" "Som om.")

 

En annan sätt som jag undrar om de har gemensamt är något slags experimenterande. Wen förstår vi utsattes för experiment, men Spikes dröm i början av avsnittet? Vad fasen var det egentligen? Fram till nu har jag alltid tagit det som att det var ett minne från efter Spike tagit sig ur syndikatet, men 1) rummet verkar ju väldigt makabert, med organ i burkar, och 2) han verkar ju hel i övrigt där han ligger på operationsbordet.

 

Det kan väl förvisso vara så att

de arbetar på hans öga; men det verkar ju också helt, och jag trodde att han tappade det i strid

... Konstigt.

 

 

Varför skjuter Spike Wen? Jag tycker att avsnittet har två teman. Dels "stannad tid", dels "en mans plikt". Vi vet ju från avsnitt 5 att Spike är plikttrogen. Fast här var det väl egentligen först att Giraffe bad Spike rädda "honom", vilket visade sig vara Zebra, och det gjorde han ju. Så Spike hade kunnat låta Wen vara – allt som hade hänt hade varit att Wen hittat en ny "pappa", och Spike är väl inte så blödig och hjälteaktig att han skulle offra sig för någon oskyldig främling han aldrig kommer att se? Istället kanske det är så att Spike på något plan känner igen sin situation i Wen och tycker synd om honom, och bara maskerar det med tanken om "en mans plikt". Eller så är Spike verkligen sådan att han känner att man måste fullborda vad man påbörjat.

 

Apropå "en mans plikt", just snygg kvinnoattityd Jet har. :happydrop: "Kvinnor förråder lätt andra, men män lever för plikten." Har vi här en ledtråd om Jets liv, tro?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

rsh7.jpg

 

Cowboy Bebop

Session 07: Heavy Metal Queen

Premiär: 17 april 1998

Andra visningen: 4 december 1998


Regi: Shin'ichirō Watanabe
Avsnittsregi: Kunihiro Mori (avsnitt 3)
Manus: Michiko Yokote (avsnitt 2, 5)
Bildmanus: Tensai Okamurai (avsnitt 6)
Animationschef: Hideyuki Motohashi (avsnitt 3)
Mechaanimationschef: Masami Gotō (avsnitt 3-6)

Avsnittets handling: Rymdlastbilschaffisen VT anländer med sin last till en fraktknytpunkt, en rymdstation, där en kollega försöker – och misslyckas – gissa hennes namn i ett vad. Hon sätter sedeln i en klump och går på en lokal sylta som råkar vara full av prisjägare som hört att den efterlyste Decker är i stan. På matställets toalett sitter en bakfull Spike Spiegel och gnäller över konkurrensen till Jet: allt de vet är att Decker har en draktatuering. Samtidigt sitter Faye på en familjerestaurang, dit det kommer en stor man med tatuering på bröstet. Det visar sig dock att Decker är en desto mindre kille som hinner fly från Faye. Borta hos Spike börjar några prisjägare antasta en servitris, vilket får VT och senare Spike att komma till undsättning. Under tiden jagar Faye i sitt skepp efter Decker, som lämnar stationen efter att ha oskadliggjort sin förföljare med en bomb. VT bjuder tacksamt Spike på en drink och klankar på prisjägare; när hon får veta hans yrke så får han dra åt skogen. I och med att hans skepp blivit vandaliserat så får han tillsammans med Faye dock lifta med VT. När hon blivit av med liftarna hör hon på chaffisradion om hur Decker kört in i en kollega, och börjar höra sig för efter honom. Hon kontaktar Bebop och jagar Decker in i en gammal nedlagd, farlig asteroidgruva, där de kraschar. Spike och Faye kommer efter VT och Decker; Decker är död, men för att inte alla sprängas leder de VT plus Deckers nitroglycerinlast ur gruvan. En insprängd utgång kräver en manöver där de använder nitro, och Spike måste hoppa till VT:s skepp i vakuum. Nära ögat, men VT lyckas dra in Spike i sitt skepp, och de lyckas alla fly gruvan. Spike tackar henne, Victoria Terpsichore, och hennes avlidne make, berömda prisjägaren Terpsichore.

SEE YOU SPACE COWBOY...

 


Valfria diskussionsfrågor:

 

  • Finns det något att säga om Bebop-trion (Spike, Jet och Faye)?
  • Vad är avsnittets funktion/tema?
  • Någon Spike-parallell? :happydrop:
  • Vad tyckte ni om avsnittet? Underhållande eller tråkigt, viktigt eller onödigt?

Kanske inte så mycket att säga om detta avsnitt, men vi får väl se.

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Å, det här avsnittet har jag alltid gillat! Gillar heavy metal-låten asmycket också.

 

Åh, hörde jag "feministisk analys"? Ja, jag hörde nog bestämt att nån sa "feministisk analys"!

Ni vet, det där jag säger om Faye, att hon skiljer sig från många liknande figurer genom att hennes sexualitet inte används särskilt mycket som vapen, eller för att föra handlingen framåt, eller nåt annat. När hon närmar sig mannen hon tror är Decker ser vi att just här använder hon sin kropp och klädsel för att få det hon vill. Det framgår av hennes beteende och replikerna, det framgår också om hur hon framställs på film. Det är sällan vi får en sådan vy av vad som döljer sig under shortsen.

 

Intressant nog klipps den scenen sedan till baren där en servitris blir just sexuellt trakasserad. Det blir en väldigt fin illustrationa v vad kvinnokroppar används till på film och (tja) i verkligheten. Servitrisen som figur och trakasserierna mot henne finns bara med så att Spike och VT ska få visa att de är coola och goda människor. Ingenting skriker manlig man som en man som räddar kvinna från våld, helst sexuellt sådant. Här räddar VT servitrisen, och Spike kommer in och hjälper VT ur knipa som sig bör när en kvinna ska slåss, klart att en kvinna aldrig kan klara en fajt utan att en man kommer in och reder ut allt i slutet! Servitrisen är också raktigenom en Töntig Blåst Brudig Brud, till skillnad från VT som är en Cool Kvinna Som Gör Manliga Saker. 

 

Menar nu inte att jag ogillar VT som figur, jag fucking älskar VT som figur. Men hon är också typisk kvinna som är cool för att hon gör okvinnliga saker. 

 

Och nu är jag kanske lite väl välvillig mot CB, men jag tycker faktiskt att Faye Valentine är väldigt bra figur som jag som kvinna inte stör mig på fullt så mycket som på väldigt många andra kvinnliga gestalter. Jag tror jag skriver mer om henne senare.

 

Mer kul

Haha, älskar ljudkaoset bakom Spike när han är bakis och försöker fixa sin prarie oyster. I feel ya, bro!

 

Kan man vara i rymden utan rymddräkt?

Den frågan har jag diskuterat många gånger med tekniska fysiker, och de hävdar ja.

 

Spike-parallell

Jag har en jag har en! VT ser rätt uppenbart sin man i Spike. Därför hjälper hon honom. Och därför tycker hon också att Spike är en idiot som håller på med nåt man dör av. 

Spoiler slutet (avsn. 26)

Och så vet vi, som sett det här, att Spike inte kommer att dö av att vara prisjägare, utan av att hans kärlek dör. Medan VT kan vänta på att återträffa sin man klarar Spike inte att leva utan Julia. Medan Julias tillvaro under tiden då CB utspelar sig och Spike är "död" kan mycket väl påminna om VTs.
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man börjar undra var tusan Bebop-gruppens pengar kommer ifrån. Har vi sett dem få in en enda belöning på länge? Tydligen har Spike haft råd att dricka ganska tungt kvällen innan, och slå vad om pengar, så en del inkomster måste de uppenbarligen ha.

 

Det är kul på hur många områden Jet är kunnig inom, när han skall reparera Spikes och Fayes rymdplan. Med sitt namn kan man ju gissat att han var skicklig mekaniker, förstås.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I det här avsnittet så får vi reda på att varor fraktas ungefär lika enkelt i rymden som det gör på våra vägar med rymdskepp som liknar lastbilar. Heavy metall låten i början fick direkt att tänka på Iron Maiden.

 

När vi fick se Spike väldigt bakfull så drog jag på smilbanden för han såg verkligen helt förstörd ut och jag led med honom och Faye såg inte speciellt pigg ut heller. Sen var det lite roligt när han försöker blanda den där drinken och någon går in i honom så att han tappar ägget på kläderna och man ser riktigt hur det sakta brister för honom. 

 

En tanke jag fick igår är de där tre gubbarna vi har sett i några avsnitt samma gubbar eller är det bara ett slags porträtt av ett gäng gubbar som lever på olika ställen. Har nämligen lite svårt att se att de där gubbarna skulle resa omkring som de skulle göra annars.

 

Även fast VT inte gillar det Spike gör så kan hon ändå inte tycka illa honom, troligtvis är det för att han påminner så mycket om sin man som hade samma yrke, och som det verkade liknande personlighet. Hon hjälper ju honom trots allt med att leta rätt på Decker.

 

En lite lustig detalj är att Spike som i avsnitt två sa att han hatade djur tillåter katten att ligga/hänga på hans huvud, han kanske bara är mer av en kattmänniska?

 

Avsnittet slutade precis som de andra avsnitten med att besättningen på Bebop än en gång blev utan pengar och jag börjar undra hur de lyckas skramla ihop pengar till bränsle och reparationer hela tiden. Mat verkar komma i andar eller tredje hand för det verkar de aldrig ha.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En tanke jag fick igår är de där tre gubbarna vi har sett i några avsnitt samma gubbar eller är det bara ett slags porträtt av ett gäng gubbar som lever på olika ställen. Har nämligen lite svårt att se att de där gubbarna skulle resa omkring som de skulle göra annars.

 

Hörredu unge man! Enda skälet till att du kan bo här är för att de grävde hyperporten med alla sina krafter, är det förstått?!

 

Jag tänker mig att gubbarna Antonio, Carlos och Jobim faktiskt reser runt. Något måste de ju använda sina pensionärspengar till!

 

Pengar och tid: Det man ser Bebop-trion (Spike, Jet och Faye alltså, inte de ovanstående) göra är förstås inte allt som de gör. Jag utgår från att de fångar en del mindre byten, och ibland en del större – fast då tänker jag mig att de ställer till med elände och får en del större räkningar också.

 

Undrar förresten hur lång tid serien utspelar sig under. Jag gissar på ett halvår ungefär, det verkar ganska vanligt. Evangelion verkar också utspela sig under sisådär ett halvår, om inte ännu kortare. Hur långt är egentligen ett halvår? Hinner man bli vänner för livet?

 

Bebop-trion: Har ni tänkt på att det är först i detta avsnitt som Jet och Spike kallar Faye vid namn? (Utöver när de behandlade henne som en fångst.) Tidigare har det varit "den där kvinnan" och liknande.

 

Referenser och sånt: Klona har redan nämnt Iron Maiden-pastischen. Själv slogs jag av denna tanke:

 

5VgP.jpg

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det tänkte jag också på! Woody Allen-likheten är knappast en slump. 

 

Jag hade gärna sett att regissören tog upp pengafrågan något mer. En enkel notis eller replik om att de använder besparingar, tar lån eller plockat småuppdrag hade ökat inlevelsen i serien mer för mig. Följsamhet och tempo skulle skapats av att även karaktärernas vardagsliv tas upp. Eftersom den följsamheten saknas blir fokusen på seriens episodiska natur starkare. Vissa serier fungerar episodiska berättelser bättre för, men jag upplever att Cowboy Bebop vill försöka skildra en mer normal, kronologisk handling.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

J7qg.jpg

 

Cowboy Bebop

Session 08: Waltz for Venus

Premiär: 24 april 1998

Andra visningen: 11 december 1998


Regi: Shin'ichirō Watanabe
Avsnittsregi: Yoshiyuki Takei (avsnitt 1, 4)
Manus: Michiko Yokote (avsnitt 2, 5, 7)
Bildmanus: Yoshiyuki Takei (avsnitt 1, 4)
Animationschef: Takurō Shinbo (avsnitt 4)
Mechaanimationschef: Masami Gotō (avsnitt 3-7)
Animation: Nakamura Production (avsnitt 4)

Avsnittets handling: När ett kommersiellt interplanetärt flyg till Venus blir kapat blir speciellt en kille oroad. Allt ordnar sig dock när Spike och Faye, också på planet, besegrar kaparna. På flygplatsen springer killen efter Spike och ber honom lära honom att slåss. För att bli av med den efterhängsna killen, Roco, går han med på det. Efter en kort lektion om hur man slåss med mjukt flöde, som vatten, kommer några skumma typer och jagar bort Roco, som lämnar ett föremål hos Spike, tillsammans med anvisad mötesplats. Hemma på Bebop tittar de på listan över byten, där en lokal småskurk dyker upp. En av hans mannar? Roco. De hade stulit en blomma som kan bota "venussjukan", som orsakas av pollen. Medan Roco flyr genom en marknad diskuterar Bebops besättning vad de ska göra med blomman och skurkarna. Spike väljer att lämna skurkarna åt de andra och åker för att kolla upp en ledtråd: ett gammalt övergivet rymdskepp ute i öknen. Där bor en blind ung kvinna som visar sig känna Roco. Roco som råkar gå rätt i händerna på sina före detta kumpaner som nu letar efter honom då han stulit stöldgods av dem. Rocos lillasyster, Stella, bjuder Spike på te och pratar om venussjukan som gjort henne blind, och om Roco och godhet som man kan förstå bättre när man inte kan se. I en speldosa Roco lämnat åt henne hittar Spike en liten påse. Faye fixar information om skurkarna, medan Spike identifierar påsens innehåll som dyrbara frön, medan Roco blir misshandlad och hotad av skurkarna. För sin lillasyster ger han upp mötesplatsen, där Spike väntar. Roco säger åt honom att fly, men skurkarna öppnar eld. Snart blir det ännu mer kaotiskt när Faye anländer i sitt skepp. Roco lyckas använda Spikes kampsportslektion, men blir skjuten i ryggen och dör efter att ha bett Spike ta hand om Stella. Senare, på ett sjukhus, hälsar Spike på Stella, glad över att få sin blindhet behandlad. När hon får höra om Rocos död beklagar hon sig över att aldrig ha sett sin bror och frågar Spike om hur han var. Han svarar att hon redan vet det utan att se: Roco var en bra man. Utanför faller pollen som snö.

SEE YOU SPACE COWBOY...


Valfria diskussionsfrågor:

  • I förhandstitten inför avsnittet kallar Jet det för "en saga som verkar olik Bebop". Håller ni med?
  • Varför hjälper Spike Roco?
  • När Spike pratar med Stella säger hon att Spike och Roco har något vackert i sig. Spike säger att han nog tappat det för länge sedan. Vad menar han?
  • Kan Spikes prat om vatten gälla mer än kampkonst?
  • Såg ni några roliga referenser?

Eller nåt sånt, jag vet inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För det första blev jag riktigt glad att besättningen på Bebop lyckades med en av sina fångster och fick betalt för en gång skull och det verkade inte som att de behövde betala för skadegörelse. Det var intressant att se hur utbetalningssystemet fungerade med samt hur de delar pengar.

 

Att Spike hjälper Roco har nog med att han märker att han inte är en elak person och att han troligtvis har ett bra motiv varför han har blivit efterlyst och bär på sig Grey Ash. När sedan Spike flyger och träffar Stella och pratar med henne så förstår han att anledning varför Roco har gått så långt är för att hjälpa sin sjuka syster. Att Spike går relativt långt för att hjälpa Roco kanske har något att göra med att Spike känner igen sig lite i honom. 

 

Det vackra Spike har tappat har något att göra med fragmenten vi har sett från hans förflutna men jag tycker det är lite svårt att förstå exakt vad han menar. Kan det var kvinnan, hans familj eller att han tappat någon känsla som t.ex omtanke eller något liknande. Nu vet jag inte speciellt mycket om Spikes historia men jag tycker att Spike kanske är lite för självkritisk mot sig själv, kanske hade jag tycker annorlunda om jag visste exakt vad han pratade om eller om jag fick reda på mer om honom men tills dess så tycker jag att han är en bra kille. 

 

Spikes prat om att var som vatten när man slåss i strid kan överföras till livet med. Allt ändras hela tiden och är du som vatten så anpassar du dig efter omständigheterna och kan gå vidare istället för att bara klaga och skylla på orättvisa. Precis som Spike säger med så kan vatten både ta vilken form som helst men också gå från stilla till en rasande fors(eller tsunami).

 

Jag blev lite paff när Faye stormar in i ett rum och riktar sin pistol mot två män som ligger i samma säng under täcket och utan att blinka går fram till den ena och stoppar pistolen i munnen. När jag tänker på att serien sändes 1998 så tycker jag att det var både modigt av dem att lägga in det men också moget för de gör ingen grej utav det och fokuset av att Faye letar efter bossen kom aldrig i andrahand. Eller tänkte skaparna bara att det inte är något konstigt att människor av samma kön är attraherade av varandra i framtiden.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De parkerar Bebop brevid ett rymdskepp som är väldigt likt Discovery från 2001 - Ett Rymdäventyr. Även långtradarna i förra avsnittet tycker jag ser ut att ha hämtat mycket inspiration där. Ska bli intressant att se om jag kan hitta fler referenser och snarlikheter som jag missade första gången jag såg serien.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

eXLS.jpg

 

Ser ni vem det är?!

 

Det är ju

Spoiler
Tomoe Shinohara!

 

"Jahaaaaa" hör jag er säga. "...Vem?"

 

En japansk popartist och mångsysslare typ 1995-2005, sjöng andra öppningslåten till Kodomo no Omocha. Två hårknutar som påminner om Musse Pigg-öron, rak lugg och knasig framtoning var hennes signalement (här är en teckning, här är

).
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ucGa.jpg

 

Cowboy Bebop

Session 09: 【Jamming with Edward

Premiär: 1 maj 1998

Andra visningen: 18 december 1998


Regi: Shin'ichirō Watanabe
Avsnittsregi: Ikurō Satō (avsnitt 2, 6)
Manus: Dai Satō (Ergo Proxy, Eureka Seven, Freedom, Ghost in the Shell SAC, Samurai Champloo, Wolf's Rain)
Bildmanus: Shin'ichirō Watanabe (avsnitt 1, 2, 5)
Animationschef: Takahiro Komori (Darker than Black, Escaflowne, Eureka Seven AO, Scrapped Princess)
Mechaanimationschef: Masami Gotō (avsnitt 3-8)

Avsnittets handling: Ovanför jorden aktiveras satelliter, som med laser bränner stora figurer i en öken. På en annan plats, bland steniga ruiner, ligger ett barn och lyssnar på väderleken på radio (de varnar för stenskurar) medan hon surfar på Internet med sina cyberglasögon. I en hyperportlista över ankommande skepp ser hon Bebop, och blir uppspelt. Samtidigt, på sagda Bebop, tar gänget det lugnt. På TV diskuteras landristningarna. Regeringen misstänker en hackare, och man utlovar 8 miljoner till den som finner den skyldiga. Jet och Faye spetsar öronen, men Spike väljer att hålla sig utanför. Senare, i ett stökigt hus, flyger barnet, Radical Edward, med hemgjord fjärrstyrd helikopter. När polisen knackar på börjar hon styra deras tomma helikopter tills den kraschar. När Bebop har landat på jorden, och Jet och Faye gett sig av i jakt på ledtrådar, hackar Ed sig in i Bebop och ser att de letar satellithackaren. Jets letande säger att Radical Edward sannolikt är den skyldiga, men signalementen skiljer sig. Ed lyckas hacka sig in i den fjärrstyrda satelliten, och finner en AI som hon kallar MPU. Medan Ed och MPU pratar börjar polisen blockera signaler. Ed kontaktar Bebop och säger, i utbyte mot en tjänst, hur de ska göra för att ladda ner MPU: de måste ta sig nära satelliten och koppla in sig direkt, men undvika satellitlaser. Lättare sagt än gjort, men Spike lyckas med Faye som lockbete ta sig nära och anordna så att Ed kan ladda ner MPU. När allt är över och "brottslingen" överlämnad, så vill Faye att de lämnar planeten fort: Ed låter dem inte, utan hackar in sig och fjärrstyr Bebop för att få sin vilja fram: hon ska bli medlem på Bebop. I slutändan blev det inga pengar, för att det inte räknas för en AI, och Spike suckar över hur deras samling av sånt han avskyr ökat.

SEE YOU SPACE COWBOY...


Valfria diskussionsfrågor:

  • Vad har vi för ny information om världen? Sätter det tidigare saker i nytt perspektiv?
  • Hur skulle ni beskriva Ed som person? Som rollfigurstyp?
  • Varför var Spike ointresserad av att hitta hackaren, men ville gärna flyga ut till satelliten?
  • Varför tror ni att Ed ville bli Bebop-medlem? Skulle ni själva vilja bli medlemmar på Bebop?

Egna frågor/ämnen uppskattas givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Världen: Vi får reda på att Jorden räknas som en relativt dålig planet att bo på efter den där explosionen på månen för ca 50 år sedan. De flesta människor bor under Jorden för att det helt enkelt inte är jätte bra förhållande uppe vid ytan men också att du riskerar att få stenar nedregnande på dig. 

 

SatellitenSatelliten verkar ha fått eller om den alltid har haft det ett slags medvetande och känner sig ensam. Varför förstår jag faktiskt inte riktigt. Är det för att den inte ser människor på Jordytan eller är det för att det inte är någon som kontaktar den? Vi får ju reda på att den är en spionsatellit men om det är för att spionera genom nätverk(det går ju ändå att nå den genom nätet) eller om det är för mera visuella ändamål förekommer inte.  

 

Ed: Ed känns som den där typisk smarta ungen som är väldigt smart men sinnet och personligheten är ett barns och för att inte glömma hennes fokus. 

 

Spike och sateliten: Jag gissar på att när de skulle jaga efter hackaren så avstod Spike helt enkelt för att det verkade tråkigt och han verkar inte vara en teknikmänniska så han kände helt enkelt inte för att göra det. Med satelliten däremot så var det både farligt och krävdes fingertoppskänsla samt att oddsen för att det skulle lyckas vara nästa lika med noll. Kanske är det vid sådana stunder han känner sig riktigt levande.

 

Ed och Bebop: Vi får ju reda på tidigt i avsnittet att Ed verkar ha någon slags koll på Bebop besättningen och det styrks ju sedan när hon berättar för Faye om deras tidigare uppdrag. Varför hon vill gå med är svårt att veta men troligtvis är det för att de verkar vara ett roligt gäng som har mycket roligt för sig och verkar vara ungefär lika impulsiva som hon själv. Synd för Spike för i och med det så var tre av tre saker han inte gillar med på Bebop.  

 

Eds kontroll: Jag tyckte att Eds kontroll som hon styrde skepp och sånt med påminde lite svagt om t.ex Razer Edge, inte världens största likhet och det kanske finns något som liknar den mer men mer som en rolig grej.F4l6.jpg

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

8B97.jpg

 

Cowboy Bebop

Session 10: 【Ganymede Elegy

Premiär: 8 maj 1998

Andra visningen: 1 januari 1999


Regi: Shin'ichirō Watanabe
Avsnittsregi: Hirokazu Yamada (Brigadoon, Gankutsuō, Oreimo 2, Saikano, SD Gundam)
Manus: Akihiko Inari (Angelic Layer, Escaflowne, Gad Guard, Inazuma Eleven, Zoids Genesis)
Bildmanus: Yuji Yamaguchi (Crime Edge, Fate Stay Night, Mister Ajikko, Suite Precure, Tōka Gettan)
Animationschef: Hiroshi Ōsaka (Angelic Layer, Escaflowne, FMA Shamballa, Gundam 0083, Hiwō Senki, Jyu-Oh-Sei, Victory Gundam, Wolf's Rain)
Mechaanimationschef: Masami Gotō (avsnitt 3-9)

Avsnittets handling: Bebop är nära Jupiter. Besättningen har fångat en rånare (som besväras av Ed). Bakom styrhjulet står som vanligt Jet, men nu djupt i tankar. Han ser på ett avstannat ur i sin hand, och minns en regnig dag när han fann uret tillsammans med ett brev, till synes lämnat av en kvinna. På väg till Ganymede retar Faye honom för att han inte verkar så glad i att återvända till sitt hemland: kanske det var en kvinna? Jet blir irriterad. Genom ett videosamtal med polisen kommer Jet i kontakt med en gammal kollega (Faye tänker att det är för att han är gammal polis som de inte kommer överens) som berättar för Jet om hans gamla flamma, Alisa. Jet flyger ut i den döende fiskarstaden för att hälsa på hennes bar, medan de andra lämnar in sitt byte och sen tar det lugnt. I Alisas bar träffar Jet på en nervös ung man, Rhint, och Alisa. Alisa och Jet pratar över ett glas sprit. Dålig ekonomi, baren ska stängas. Under tiden får Spike nys om en ny prissumma: Rhint är eftersökt för mord av lånehaj. Jet pratar om gamla tider. Han vill veta varför hon lämnade med bara ett skrivet ord: "farväl". Alisa vill inte prata om det. När Jet har lämnat så bestämmer sig Rhint och Alisa för att fly stan med båt. De blir funna av Spike som jagar dem, innan han (nästan bokstavligt) träffar Jet i sitt skepp som tar över jakten. När han kommer ifatt dem efter en krasch riktar Alisa pistolen mot Jet och säger att han ska hålla sig undan. När Jet säger att hon blir medbrottsling om hon flyr så förklarar hon att hon lämnade honom för att han bestämde allt, att hon ville leva sitt eget liv och göra sina egna val och misstag. När polisen kommer säger Alisa att hon ska vänta på Rhint. Det tar inte länge, säger Jet, för tiden går. Medan han lämnar kastar han klockan i vattnet.

SEE YOU SPACE COWBOY...


Valfria diskussionsfrågor:

  • Har ni någon analys av relationen mellan Faye och Jet?
  • Har ni någon analys av relationen mellan Jet och Alisa?
  • Finns det i avsnittet något tema eller motiv som vi sett förut?
  • Vad är Jets problem?

Egna frågor/ämnen uppskattas givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äntligen fick Jet ta del av rampljuset! 

 

Jet och Alisa: Det är första gången vi ser klockan som Jet verkar bära med sig rätt så ofta om inte jämt följt med en flashback som visar på att han en gång i tiden blev lämna av en kvinna. I och med det tomma huset, regnet och åskan så trodde jag att något tragiskt hade hänt först men sen när man fick se kvinnan gå sin väg och slänga en sista blick bakåt så förstod jag att hon hade lämnat honom av någon anledning. Vid slutet av avsnittet så får vi reda på att Alisa lämnade Jet för att hon hade det för bra som hon förklarade det. Det kan ju låta som en dum anledning men jag ändå förstå henne på sätt och vis, alla är vi ju olika och vissa trivs med olika saker, vissa trivs med trygghet medan andra vill vara lite mer rörliga. Alisa verkade vara en människan som vill välja själv. Varför stannade hon inte bara kvar hos Jet och började ta mer egna initiativ då? Jag skulle gissa på att så länge hon var trygg så vågade hon inte göra de saker hon ville göra och därför var hon tvungen att komma bort ifrån Jet så hon inte kunde förlita sig mer på honom. Nu gick det kanske inte så bra men åtminstone gjorde hon ett val och hon verkar inte ångra att hon gjorde det.

 

Klockan: Vad menades med den? Var det ett täcken på att det är dags att gå vidare, tiden har runnit ut för oss att vara tillsammans eller bara ett minne från deras tid tillsammans? Jet använde den i alla fall som att avsluta ett kapitel, när klockan stannar så bestämde han sig för att gå vidare och lämna planeten vilket han gjorde. Varför han gjorde just så var för att han var rädd att han inte skulle kunna gå vidare om han inte satt ett sista datum innan han skulle göra någon ändring eller så hade han beslutsångest vad han skulle göra och lät tiden och Alisa välja åt honom.

 

Jet och jakten: Jag antar att det är en del saker som gör att Jet bestämmer sig för att jaga Rhint, dels för att han var polis på planeten och gör det för att han känner att det är hans plikt att göra det. För att få tag på  Rhint innan någon annan prisjägare som kanske kan skada Alisa med för att få tag på honom och sist för att eventuellt se om Rhint kan skydda Alisa.

 

Jet i avsnittet: Efter det här avsnittet så tycker jag bara mer om Jet, han är en mogen och förstående man. Han är förstående mot kvinnan som krossade hans hjärta, han har inte riktigt gått vidare utan han vill bara ha svar om just varför hon gjorde det. När han väl får svaret så nöjer han sig med det, kastar klockan som han inte behöver längre och lämnar den där delen bakom sig.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vPjJ.jpg

 

Cowboy Bebop

Session 11: 【Toys in the Attic

Premiär: 15 maj 1998

Andra visningen: 8 januari 1999


Regi: Shin'ichirō Watanabe
Avsnittsregi: Kunihiro Mori (avsnitt 3, 7)
Manus: Michiko Yokote (avsnitt 2, 5, 7, 8)
Bildmanus: Kunihiro Mori (Gundam (G, W, Turn A, X, SD), Gyrozetter, Heroman, Inuyasha, King Gainer, Mars Daybreak, Shōnen Onmyōji)
Animationschef: Takurō Shinbō (avsnitt 4, 8)
Mechaanimationschef: Masami Gotō (avsnitt 3-10)
Animation: Nakamura Production (avsnitt 4, 8)

Avsnittets handling: Något springer runt i trånga gångar på skeppet Bebop... Under tiden har gänget lite att göra. Ed sover, Spike lagar grillspett, och Jet förlorar kläderna på kroppen i tärningsspel mot Faye. Han går till ett förråd för att hitta en filt att skyla sig med, när han ser ett bortglömt kylskåp. Jets läxa: den som skor sig på andra drabbas till slut av gudomlig rättvisa. Fayes läxa: endast den starka överlever, livet går ut på att lura och luras, så lita inte på andra. Spike synar Fayes fusk och får henne att åtminstoe ge tillbaka Jets kläder, när larmet går: Jet blev biten i förrådet. De andra tror att det var en råtta. Spike erbjuder honom traditionell och illaluktande medicin, varpå han svimmar. Bettet ser otäckt ut. En analys visar Spike något okänt gift. Ed tror att det är ett rymdmonster. Medan Faye tar ett bad preparerar Spike en värmekamera. Faye kommer tillbaka, biten, och svimmar. Ed och Ein går och letar utomjordingar. Eds läxa: ser du en främling, följ honom! När han nu är övertygad om att det är något där ute så går Spike för att hämta Ed och Ein, men finner hunden biten och avsvimmad, och blir nästan själv överfallen. Med skeppet på autopilot beväpnar han sig med nätkastare, pistol, gasgranater, eldkastare, rörelsedetektor och värmekamera. Han stöter på monstret: en snabb, svart slemklump. Till slut lyckas han bränna det. Då kommer han på det: han lämnade en hummer i kylskåpet ett år tidigare. När han öppnar det nu väntar en fruktansvärd syn. Han bestämmer sig för att dumpa det i rymden. Men slemmet lever, och biter honom. Han hinner precis dumpa kylskåpet och stänga luftslussen innan han svimmar. Spikes läxa: lämna inte mat i kylen. I slutändan äter en halvsovande Ed upp slemmet.

THE END


Valfria diskussionsfrågor:

  • Vilka referenser hittar ni?
  • Finns det något att säga om hur gänget utvecklats som lag så här långt?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Två småsaker om avsnitt 9: satellitstyrsystemet ser åtminstone ut som HAL 9000 från 2001, även om det är något mer resonabelt. Yuri Kellerman = Uri Geller? Utseendemässigt finns det inga direkta likheter, men namnen och de sitter i TV och pratar ovetenskapligt känns åtminstone lite lika.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

L1pk.jpg

 

Cowboy Bebop

Session 12: 【Jupiter Jazz (del 1)

Premiär: 22 maj 1998

Andra visningen: 15 januari 1999


Regi: Shin'ichirō Watanabe
Avsnittsregi: Yoshiyuki Takei (avsnitt 1, 4, 8)
Manus: Keiko Nobumoto (avsnitt 1, 3, 6)
Bildmanus: Tensai Okamura (avsnitt 6, 7)
Animationschef: Toshihiro Kawamoto (avsnitt 1, 5)
Mechaanimationschef: Masami Gotō (avsnitt 3-11)

Avsnittets handling: I ett ökenlandskap mässar indianen Bull inför en ung pojke. När de ser ett stjärnfall förklarar Bull att det var en fallen krigare. Klipp till ett rött, drakprytt rymdskepp nära Jupiter, där Vicious gått inför syndikatets ledare: på månen Calisto väntar en knarkuppgörelse, och kontakten där bad om att handla med Vicious. Gamlingarna varnar honom för att gå emot order, och skickar iväg honom till den frusna planeten med en ung gangster, Lin. På Bebop är det däremot hett: Faye har sabbat kylanläggningen, tömt kassaskåpet och stuckit. De låter Ed leta efter henne via nätet, men hon finner istället någon som kallar sig Julia, så Spike sticker direkt. Jet blir upprörd över att Spike sticker så på studs, och de skiljs åt som ovänner. Samtidigt i en jazzklubb på Calisto sitter en förkyld Faye som ensam kvinna i stan och lyssnar på en saxofonist, Gren, som senare varnar henne för skumt folk. Spikes letande efter Julia leder honom i en fälla där han måste spöa ett helt gäng som tror att han är Vicious. Spike får höra om uppgörelsen. Senare, medan Jet kommer till stan, är det Faye som får spöa ett (samma) gäng, innan hon blir "räddad" av Gren. Hemma hos honom pratar de om tillhörighet och kamratskap. När han går för att duscha ringer Vicious till hans telefonsvarare, och samtidigt som hon efter det går med draget vapen för att konfrontera Gren i duschen, så konfronterar Spike Vicious med draget vapen. Gren visar sig ha kvinnobröst och penis, vilket gör Faye ställd, medan Lin ställer sig i vägen för Spike och skjuter honom.

TO BE CONTINUED


Valfria diskussionsfrågor:

  • Vad har vi för symboler i avsnittet?
  • Vad hände i syndikatet efter Vicious kupp mot Mao? Vad är Vicious ställning där?
  • Varför lämnade Faye? Vill hon bli funnen? Vill de andra finna henne? Varför behövde hon bli av med frustration (genom att spöa skurkar)?
  • Vad innebär grälet mellan Spike och Jet? Varför sker de, och vad är resultatet?
  • Vad tycker Vicious om Spike?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Session 11: Toys in the Attic 

Finns säkert en del att skriva om det här avsnittet men kommer inte på så mycket just nu så skriver bara ner lite spontana saker. För det första skulle jag gissa på att grundkonceptet är hämtat från Alien men eftersom jag bara har hört och läst lite om Alien så får ni gärna rätt mig om jag har fel.  Just stämningen i avsnittet tycker jag skiljer rätt mycket från de tidigare avsnittet eftersom det dröjer till långt senare i avsnittet innan vi får se vad det är som attackerar besättningen. Jag kan inte säga att jag blev rädd under avsnittet men det lyckas ändå ge mig ett obehag eftersom fantasin förstorar vad det kan vara men samtidigt behålls den där sköna Cowboy Bebop känslan under avsnittets gång.

 

Att det blev ett helt ekosystem i kylen från hummern fann jag på något vis roande och tack vare det här avsnittet har jag lärt mig en läxa att inte låta saker bli gamla i kylen. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...