Hoppa till innehåll
Anime.se

Det blåser upp en vind - På bio 4 april


Marcus
 Share

Rekommenderade inlägg

TriArt Film har ordnat så att vi svenskar kommer att kunna se Kaze tachinu, vad som förmodas vara den sista animerade långfilmen signerad Hayao Miyazaki.

Svensk biopremiär är i skrivande stund satt till den 4 april. TriArt har via en statusuppdatering på sin facebook-sida skrivit följande;

Hej! "Det blåser upp en vind" är inte en film för de allra yngsta, så vi kommer inte att dubba alls utan enbart visa den på japanska med svensk text. Så ofta och på så många biografer vi kan ...

Här är för övrigt den svenska postern.

VFxX.jpg

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Såg premiären i Japan för ett par månader sen. Blev direkt en favorit.

Till skillnad från de flesta andra ghibli-filmer har denna en mycket mer allvarlig/vuxen ton, och kanske inte riktigt skulle kunna klassificeras som en barnfilm (är dock inte på Eldflugornas grav-nivå). Personligen var jag hur som helst tillfredställd med filmen som Miyazakis sista verk.

Kul att den kommer till den svenska biografen!

 

Edit: Insåg precis att jag sa precis samma sak som TriArt kommenterade på Facebook...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Film Crit Hulk (en anonym filmindustrisnubbe som skriver filmkritik på ett väldigt kunnigt men samtidigt väldigt ärligt och begripligt och didaktiskt sätt; hans gimmick är att skriva som om Hulken var belevad filmkritiker) skrev en intressant essä om filmen. Artikeln tar upp filmens slutkläm vilket kanske är lite spoiligt, men för att beskriva så handlar artikeln dels om hur filmen är Miyazakis begrundande av konstnärsskapets uppoffring, och dels om frågan huruvida filmen på ett oansvarigt sätt hoppar över Horikoshis personliga ansvar för många dödsfall under andra världskriget. (Film Crit Hulk säger nej.) Detta verkar vara kontroversiellt bland en del amerikaner; verklighetens Jiro Horikoshi byggde ju de stridsflygplan som användes i attacken mot Pearl Harbor som dödade 2400 amerikanska militärer. Men Japan gjorde bra mycket värre saker mot Kina och Korea, så det känns ju lite perspektivlöst av dem (för det känns som att deras utgångspunkt är det är Pearl Harbor som är det viktigaste).

 

Och förra veckan var animejournalist och mangaredaktören Carl Horn med i Anime News Networks poddradio ANNcast och snackade i trekvart om filmen (inga spoilers). Intressanta observationer om bland annat skillnaderna mellan verklighetens Jirō Hirokoshi och Miyazaki-filmens motsvarighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Nu är det ju inte så många dagar kvar innan den officiella svenska premiären så jag tänkte att en sammanställning över just vilka städer och biografer där filmen får premiär, är på sin plats. Informationen kommer från TriArt själva.

 

Inte direkt den spridning som man hade hoppats på, men det är väl inte någon av oss som direkt är förvånad över det, eller hur?

 

Själv så kan jag konstatera att jag förvisso kan se filmen i grannstaden, men det skulle betyda 140 kronor i resekostnad samt 95 kronor i biljettpris. Jag tycker väl att det blir lite väl dyrt och omständigt, så jag sparar mina pengar och väntar väl lydigt på att en fin utgåva på Blu-ray ska dyka upp. Borde inte en officiell japansk sådan vara på gång snart?

 

"Det blåser upp en vind" har premiär på följande biografer:

Stockholm: Victoria, Filmstaden Sergel, Filmstaden Söder, Klara, Bio Rio
Göteborg: Roy, Capitol, Biopalatset
Malmö: Spegeln, Filmstaden Storgatan
Helsingborg: Röda kvarn
Lund: Kino
Uppsala: Fyris
Norrköping: Cnema
Västerås: Elektra
Östersund: Regina
Umeå: Filmstaden
Karlskoga: Saga
Kristinehamn: Nya Grand
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv så kan jag konstatera att jag förvisso kan se filmen i grannstaden, men det skulle betyda 140 kronor i resekostnad samt 95 kronor i biljettpris. Jag tycker väl att det blir lite väl dyrt och omständigt, så jag sparar mina pengar och väntar väl lydigt på att en fin utgåva på Blu-ray ska dyka upp. Borde inte en officiell japansk sådan vara på gång snart?

 

2014/06/18  http://www.cdjapan.co.jp/product/VWBS-1529

 

Eller om du vill ha en samlingsbox  http://www.cdjapan.co.jp/product/VWBS-1531

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag såg filmen idag i Västerås, det var inte någon större biograf och den var långt ifrån fullsatt men det var en stor spridning mellan åldrarna, allt från barn till äldre människor.

 

Jag tyckte att filmen var bra även om den inte blev en favorit Ghiblifilm. Filmen började rätt så typiskt som en Ghiblifilm (om man nu kan säga så) men sen gick den rätt snabbt ifrån det. Den blev ju inte invecklad eller hemsk men den blev mer vardaglig som jag antar att barn kanske inte älskar att se, de vill nog se roligare saker. Det kanske är för att jag vet att det ska vara Hayao Miyazakis sista film men det kändes lite som att han ville ta farväl i och med den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klona, jag tycker också att filmen kan tolkas som ett avsked, det finns tydliga saker i filmen:

 

Spoiler filmen

Den visar ett "livslångt" skapande som når sitt slut. (I detta fall ett livslångt skapande av flygplan)

Den slutar med att den avlidne ingenjören säger att vi ses i drömmarnas värld.

 

Det är alltså inte bara dina faktakunskaper om Miyazaki utan också filmen i sig som skapar känslan av avsked.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Hm, jag tänkte se den nu när den kommer ut i juni, men jag blev lite sugen på att först (1) se alla Miyazaki-filmer jag inte redan sett, och kanske se om en del, och (2) läsa Starting Point och Turning Point, böckerna om hans liv och karriär.

 

Sen känns det som att jag jag är redo att se filmen som sätter punkt för Miyazakis filmskapande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...