Hoppa till innehåll
Anime.se

BABYMETAL - J-Pop + Metal = ..?


Ruidianren
 Share

Rekommenderade inlägg

Första gången jag lyssnade på det här, sammanfattar följande kommentar min upplevelse väldigt bra:

 

What...Just happened?

 

 

Tjejen som sjunger (Su-Metal) är just nu 16 och de andra två (Moametal, Yuimetal) är 14. Dom har även nyligen spelat live med Taiwanesiska melo/black-metal bandet ChthoniC.

 

 

 

Så, vad tycker anime.se? Är det en hädelse för metal att göra det så otroligt gulligt, eller är det bara bra att gränserna för metal/j-pop böjs?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Baybmetal är lika mycket metal som . Men tack vare det sätter in j-pop c i det metal soundet så skapar det något som är ganska svårt att sätt i en del av musik grenen. Men metal som musik still är ganska stor att säga vad som är metal eller inte, är svårt. Medan jag ränkar hair-metal som metal så finns det andra som inte räknar det som det. Det är för popist eller för mainsteam för deras öron. Jag tror vad man har för musik smak kort sakt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Babymetal tycker jag mest känns som en idolgrupp där producenterna satsar på att ge dem en nisch som är mindre överbefolkad än de vanliga "söta rosaklädda småtjejer sjunger trallvänlig J-pop". Och det finns nog inte så många grupper där poängen är "söta svart-och-rödklädda småtjejer sjunger J-popmetal"!

 

Jag brukar inte lyssna på japanska idolpopgrupper i stort, men jag har inget emot dem, och Babymetal är väl ungefär samma nivå. :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 5 years later...

*anfaller med dammsugare, dammvippa och hjärtstartare* 😁

Har ju såklart hittat de här fenomenet jag med och det har blivit lite en "guilty pleasure". 😋
Fascinerande och roliga att se och en jävla energikick. De har ju hållit på nu i 10 år och mycket har hänt. De har fått lira med mängder av storheter inom rock- och metalvärlden och stått på de största festivalerna och totalt ägt publiken. Kul med banbrytande och lite galna grejer och det ska ju vara Japan som de kommer ifrån såklart... Vad annars?

För er som vill kolla in dem lite mer så streamar de nu såhär i Coronatider två konserter från 2016 till alla. Riktigt snyggt gjort faktiskt och det är många andra artister som också streamar antingen äldre material eller spelar live till folk som sitter hemma i karantän. Två tummar upp för de initiativen. 

De två konserter Babymetal kör nu är nog från vad som var höjden av deras karriär enligt min gissning. En världsturné avslutas på hemmaplan med två kvällar på raken då de fyller Tokyo Dome (som är STOR!). Totalt 110 000 fans fick rocka loss med dem här och jag såg första konserten idag. "Red Night" som den heter och i morgon lördag kör de "Black Night". Passa på att kolla nu i påskhelgen för de kommer nog inte ligga ute på Youtube så länge till sen. 😎

🤘 Stay Home Stay Metal! 🤘

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...