Hoppa till innehåll
Anime.se

Det var bättre förr


larsleo
 Share

Rekommenderade inlägg

Nu låter jag som en gnällig gubbe..

Men efter att ha lirat igen dvs "nya" FPS(CoD, BF4 etc) så...

vafan.. måste man ha all den hjälp och visst, man kan ställa upp svårigheten.. men det kommer ändå inte upp till "nintendo-old shool hard"..  blev grinig, satte mig med F.E.A.R på svåraste nivån.. jisses..

där fick man veta att man levde.. ingen regenerande hälsa.. apsvåra fiender.. och lite amm..

 

nästan slutgrinat.. visst FPS-spel idag är roliga och så.. men ibland saknar jag den där svår-som-fan nivån på dom :)

 

plus att musiken i FPS... den var klart bättre förr ;)

 

https://www.youtube.com/watch?v=dGwZgjOHNeo&list=PL548E2761E33FB5CD&index=14

 

 

 

Springa och och meja ner monster med miniguns till tung hård kontra ninja till episk stråkmusik.. jag vet vad jag väljer ;)

 

 

Avslutar med ett humoristiskt och sarkastiskt inlägg från youtube " If quake was done today"

 

 

//Larsleo som trots allt grin kan njuta av nya film..menar FPS-spel

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller helt klart med angående detta, och det är inte bara fps spel som det gäller ! Ta till exempel wow, ett utmärkt mmo spel när det först släpptes, nådde sin top i första expansionen och alltsedan dess har det bara blivit enklare och tråkigare för var år som gått. (This is just my opinion)

 

Känner faktiskt själv att alla "gamla" spel har mycket mer och bättre spelkänsla än de nyare överhuvudtaget ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha kan håll med dig, Quake på svåraste och Doom på nightmare... Man såg ett stort rum med en nyckel mitt i och man visste - när jag tar den där nyckeln brakar helvetet löst. xD

 

Nu brukar allt vara förklarat på förhand och det är pilar över hela skärmen som sveper och blinkar på allt. Och det autosparas vad femte sekund så det känns om man inte direkt behöver oroa sig för något.

 

Visst finns det undantag. Har förhoppningar om nya Wolfenstein.

http://www.gamereactor.se/forhandstittar/147434/Wolfenstein%3A+The+New+Order/?sid=527f99f08d2537cdb5d5059a34d97f45

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller med. Känner mig nästan lite deprimerad när jag tänker tillbaka på hur spelvärlden förändrades när konsolerna gjorde sitt intåg i Svenssons vardagsrum. Jag saknar tiden då spel var något som skapades av entusiaster för entusiaster. Idag skapas de allra flesta på så kort tid som möjligt för att sedan säljas till så många som möjligt, det vill säga den breda massan. För att lyckas med detta måste alla spelets aspekter vara lättillgängliga och får inte ställa några höga krav på den som spelar. Spelmekanismerna begränsas även för att kunna spelas med analoga styrspakar och några knappar. Nej, som rubriken säger; det var bättre förr.

 

Den här killen sammanfattar på ett ganska bra sätt vad jag känner för spelindustrin i allt större utsträckning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad skönt att det är flera som tänker som jag här! Känner att den nya "gaminggenerationen" har förstört gaming på många sätt. Från FPS till MMO's till RTS. Finns inget mer frustrerande när någon som inte är lika duktig som du slaktar dig pga "handicap" i spelet. Har därför dragit mig tillbaka till äldre spel, just nu lirar jag den gamla BF serien (BF1942, BFV, BF2).

Wow är ett bra exempel som någon nämnde som blir lättare/sämre hela tiden. Till och med Starcraft 2 har blivit infekterat vilket jag aldrig trodde skulle hända :nosebleed:

Fy ett spel som är för lätt är tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänker mig oftast att speldesign är en sorts konst, att balansera spelmekanik och justera gameplay och liknande är egentligen inte så lätt, men de var betydligt bättre på det förut än vad de är nu.

Kan vara att spelföretagen nu mer eller mindre tar sina köpare för givna, medan man förut var tvungen att fixa till ett bra spel som även höll länge för att kompensera för pengarna det kostade, vilket även kan förklara svårighetsgraden.
Bara lite teorier från min sida, då man har hittat några guldkorn från indie-scenen(T.Ex. Mark of the Ninja), men även i de större titlarna. (Metro-serien, älskar atmosfären lika mycket som i Stalker.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dina teorier verkar sannerligen mycket troliga, min goda herre ^^ Men, det finns iaf NÅGRA större spelserier som fortsätter att vara svåra :D Metroid prime, heroes of might and magic, might and magic, vanilla minecraft, settlers, super meat boy och självfallet Octodad (som även om det inte är stort så är det iaf svårt och kul) är alla exempel på detta :3 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänker mig oftast att speldesign är en sorts konst, att balansera spelmekanik och justera gameplay och liknande är egentligen inte så lätt, men de var betydligt bättre på det förut än vad de är nu.

Kan vara att spelföretagen nu mer eller mindre tar sina köpare för givna, medan man förut var tvungen att fixa till ett bra spel som även höll länge för att kompensera för pengarna det kostade, vilket även kan förklara svårighetsgraden.

Bara lite teorier från min sida, då man har hittat några guldkorn från indie-scenen(T.Ex. Mark of the Ninja), men även i de större titlarna. (Metro-serien, älskar atmosfären lika mycket som i Stalker.)

 

Frågan är inget som balanserar mellan lätt och svårt. Det handlar om att dra in pengar, gaming har blivit extremt mainstream nu för tiden och därför så satsar spelföretagen på spel som är "casual". Det betyder att kvalitén sjunker otroligt eftersom man lutar sig mot den större massan istället för de inbitna gamersarna. Kolla bara på alla nya FPS, spelen är gjorda för att spela med en spak. I konsolvärlden finns det mer casuals än i PC världen och därför portas mycket från konsol till PC. I slutändan handlar allt om pengar tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som tur finns det fortfarande vissa studios som gör spel för de mer inbitna spelarna, se t.ex bara på From Software med sin Souls serie. De har gjort spelen i mer av den gamla andan men ändå på ett nytt och fräscht sett och så vitt jag vet så har det gått bra för dem, inte Call of Duty eller Battlefield bra men ändå såpass bra att de inte har behövt gå ifrån sitt huvudmål. Som jag har hört så ska till och med Dark Souls 2 vara svårare än första men på ett sätt som gör att det blir lite lättare att sätta sig in i det. Kan knappt vänta tills på fredag då det släpps!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Frågan är inget som balanserar mellan lätt och svårt. Det handlar om att dra in pengar, gaming har blivit extremt mainstream nu för tiden och därför så satsar spelföretagen på spel som är "casual". Det betyder att kvalitén sjunker otroligt eftersom man lutar sig mot den större massan istället för de inbitna gamersarna. Kolla bara på alla nya FPS, spelen är gjorda för att spela med en spak. I konsolvärlden finns det mer casuals än i PC världen och därför portas mycket från konsol till PC. I slutändan handlar allt om pengar tyvärr.

 
Att göra ett spel lättare för att dra in massorna är ett simpelt designval man gör, om det är frustrerande att spela så är det mindre chans att folk köper uppföljaren.

Både spel och spelare som är casual har funnits sen 8-bits-eran, om inte tidigare än så, just den delen har inget med kvaliteten att göra. Det är mer att vissa företag stressar fram spelen, vilket betyder att buggtestning är minimal, samt att buggar inte blir lösta om de är för komplexa, detta är dock på grund av den vidgade marknaden.

Att spel är anpassade för kontroll kan man inte neka, dock så ser jag inte det dåliga i det. Jag anser att det är betydligt bekvämare att trycka in gamepad i datorn och sen luta sig tillbaka när man spelar, speciellt om man ser till rygg, axlar och nacke. Detta är dock en smaksak.

Men ja, allt handlar om pengar, dock så har det i princip alltid gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Buggar är det minsta "problemet" i dagens spel. Det är så många bra titlar som förstörts tack vare denna degeneration. Exempel på det är Battlefield serien, cod serien (nu snackar jag om Cod 1, 2, 4 (5:an var ok).  Starcraft har blivit tråkigare och sämre pga att de gjort saker lättare. Starcraft var för mig spelens spel, det här hit du går om du vill testa dina kunskaper, mycket att hålla koll på och små detaljer som påverkar din gång under spelet. Men nu har de tagit bort många såna saker vilket gör att det känns som att spela ett arkad RTS. Det är väl det som är meningen med spel (och allt annat här i våran värld), klarar du inte av spelet så får du träna. Klarar du inte av det så...ja tyvärr sånt är livet, alla kommer inte kunna göra en dunk i basket etc. Det är inte att folk inte klarar av det, de orkar inte anstränga sig för att lära sig nya saker.

Det har nog alltid handlat om pengar men det var mer passion i spelen förut. Ett FPS main fokus brukar oftast vara sättet du siktar på, man siktar ju med vapen. Att ha vapen som har 0 rekyl och som vem som helst kan döda dig med (fast du är 100 gånger bättre) förstör ett spel. Det är inte ett spel utan mer en underhållningsfilm skulle jag kalla det.

De nya cod spelen blev konsolifierade och det kanske var deras grej, men nästan alla moderna FPS hänger på denna trend vilket har gjort att jag bojkottat alla nya FPS spel eftersom det är så tråkigt att spela. Visst att sikta är inte allt men det är inte bara det som blir mer simpelt, du belönas för att spela dåligt!

Casuals har alltid funnits men nu finns det otroligt mycket mer än förut. Det är väl det som är meningen med multiplayer? Att de som är bäst ska ligga på topp, men oddsen sänks när de lägger in massa degenererade saker som gör att casualspelaren kan slakta skiten ur ett helt lag bara för att han har en bra setup i spelet (vapen, perks, etc).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, tycker också att spel ska vara utmanande och oförlåtande, många spel har som du (och flera andra här) säger blivit mycket mer förlåtande, vilket blir mer inbjudande till nybörjare, vilket ger en fräsch fläkt för communityn, men då spelet fortsätter att vara förlåtande och inte stiga i svårighetsgrad samt krav på färdighet så skapar det mest frustration för de som kämpade för att bli bra på det förut. Typ som du tar upp Starcraft, jag vet hur svårt det brukade vara, har dock inte spelat tvåan och därav inte sett hur den serien håller sig idag.

Har inte märkt hur CoD-serien har blivit konsolifierad, dock så har jag inte kört något av spelen efter fyran. Vet dock att jag störde mig på auto-aim-funktionen som började bli så populär redan då, för som du säger, lite bra måste man ändå vara om man vill känna sig duktig. Sen att resten hängde på var synd tycker jag, Crysis tog bort ganska strategiska grejer för att göra det lättare att komma in i, även fast det ändå var ganska lätt att förstå kontrollerna från början.

Passion i spelen fanns mer förut kan jag medge, tror ingen utan passion skulle sitta och koda spel i assembler frivilligt. (Bl.a. NES-spelen samt RollerCoaster Tycoon, sistnämnda var dock mer frivilligt än första.) Klarar mig med att koda mikrokontroller, skulle inte orka med ett helt spel.
Har dock märkt av lite av den passionen i indie-scenen nu, ett fåtal spel håller sig originella och roliga istället för att inspireras av något spel som är populärt. Sen finns förstås lika mycket skit i indie-scenen som i stora spelindustrin också, men de få guldkorn man hittar kan underhålla en riktigt länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser inget fel i att man gör spelet lätt i början samt har bra tutorials och så, men i multiplayer så ska man gå in om man är redo tycker jag! Consolifieringen i cod började med Call of Duty 3, det släpptes bara till konsol (playstation 2 om jag minns rätt). Call of Duty 4 började det lite med konsolifieringen men det var fortfarande ett PC spel och det fanns känsla i aimet, skulle själv säga att Modern Warfare 2 var där det balanserade mellan PC/konsol. Jag har spelat FPS sen begynnelsen och har mycker erfarenheter i hur aim och liknande fungerar i FPS därav faktan jag trycker ur mig :reallyhappy: . Haha autoaim, det är ju konsol-only men kan tänka mig vad jobbigt det är om det finns online?

 

Starcraft 2 blev mycket populärt men populariteten försvan fort när expansionen "Heart of the Swarm" släpptes (det som fuckade upp spelet). Hur menar du med det att Crysis tog bort strategiska grejer? RollerCoaster tycoon <3, älskade de första spelen som hade samma grafikmotor. Där sa du något med indiespel och passion, har också märkt av att det är där den finns mest passion som jag själv märkt av. Eftersom det inte är speljättar som ska mjölka ut varenda decimal så blir det skönare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, tutorials i spel är nice, så länge de inte verkar tro att man är hjärndöd eller om de drar ut på det alldeles för mycket, men i enspelarläge så tycker jag att utmaningen ska stegas upp också, föredrar singleplayer framför multiplayer, både tack vare communityn och för att jag gillar att försöka luska ut hur ai:n funkar och hur man kan jävlas med det.
Jo, då jag körde cod 4 så var det på konsol, men har för mig att även pc-versionen hade auto-aim, dock inte till samma grad, kanske var något annat fps som gjorde det på pc, mitt minne är väldigt luddigt gällande det där, var år och dar sen jag spelade ett fps om man bortser från Stalker och Metro.

Crysis tog bort ganska mycket taktik då de automatiserade lägena man kunde vara i, i ettan så kunde man hoppa in i maximum speed för att göra de flesta grejer snabbare, såsom att ladda om och liknande, och samtidigt så rörde man sig snabbare när man gick, hukade samt krälade, strength sänkte rekylen från vapen och gjorde att siktet svajade mindre om jag inte minns fel.
Så man kunde välja att hoppa ur armor för att kunna ladda om snabbare eller krypa undan lite hastigare, med uppoffringen att man lättare dog.

 

RollerCoaster Tycoon är skitnajs, och beundrar skaparen som satt och kodade i princip allt i assembler, visst, med lågnivåspråk så blir det så effektivt man kan få det, men det är så bökigt och lätt att råka använda fel register,skriva över en flagga etc. att jag verkligen inte skulle orka göra spel i det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har tröttnat mycket på multiplayer då motståndet belönas om det är dåligt och det stör mig otroligt mycket eftersom jag slaktas av sämre spelare. Fokuserar mer på singleplayer nu för tiden. Jag har inte märkt av autoaim på pc, det skulle kännas sjukt konstigt och sjukt om det fanns. Har du kört de nyare RollerCoaster? Jag tror inte jag har gjort det faktiskt men något säger mig att de har förstört det där med, lite som de förstörde de nya Sim City spelen.

Kan ingenting om kodning btw :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror jag har kört ett av de nyare rollercoaster-spelen, har för mig att det inte var så himla mycket ändrat, mest mer grejer samt uppdaterad grafik om jag minns rätt.
Trivdes bättre i de första måste jag dock medge.
 

Där högnivåspråk som c++ och java håller reda på saker åt dig så kommer assembly sätta allt i dina händer, sparar du värden för tidigt in i minnet så skriver du över programkoden, och för sent så skriver du över stacken. Inget av dem är speciellt bra om man vill ha ett program som fungerar som det ska, men glömmer man hålla reda på pekare så kan det bli ganska kul, som när jag råkade skicka programkod genom ett rutnät av LED-lampor, blinkade häftigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 8 months later...

Unreal tournament 4 kommer ut någon gång! Bättre tider är inom snar framtid! :D

Så länge det inte blir en duke nukem forever.

Som sagt, de flesta spel har runnit ut i sanden eller så översvämmas det över av DLC.

Om man vill ha något bra, så går man nu ofta tillbaka till rötterna, eller till indiescenen.

Cave story och super meat boy är bra exempel på det. Det finns bra exempel också:

-portal

-Batman arkham serien

-bravely default

-metal gear( säg vad ni vill om rising, det spelets svårighetsgrad är skyhög)

 

Men tyvärr, så mjölkar nu alla stora spelbolag sina favorititlar:

-final fantasy är död

-Street fighter får väl en mega evolution snart

-super mario galax 2( i princip första spelet copy paste)

-sonic dog för länge sedan. Sonic boom är en vaxfigur på Madame tussaud.

-halo

-alla fps som finns där ute( jag skulle kolla hur enkelt det var,(COD BLACK OPS) så jag gick fram och gömde mig bakom hinder, och jag klara av nivån genom att avancera framåt så att mina kamrater kunde skjuta ned allihopa. Jag vann genom att göra ingenting)

 

Så...

Vill du hitta ett utmanande spel, gå tillbaka till fps doom, cs eller wolfenstein.

 

That's my two bits, and I'm outa here.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...