Hoppa till innehåll
Anime.se

Go / Weiqi / Baduk - Brädspel (hng)


Gillis
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej! 

Tänkte kolla om några av er här känner till brädspelet Go (Weiqi eller Baduk på Kinesiska och Koreanska), eller kanske till och med kan spela det? Det skulle inte förvåna mig om några av er känner till det då det finns en ganska så känd anime/manga som handlar om spelet; "Hikaru no Go". 

 

CNXDj6A.jpg

 

Jag spelar själv Go och tycker mycket om spelet (kört det snart i 3 år nu). När jag först testade spelet kändes det väldigt förvirrande och... ganska så trist. Fattade verkligen inget. Blev inspirerad av hng att fortsätta försöka och efter 50-100 förluster så där så började jag förstå konceptet i spelet, och började komma på strategier för att vinna. Efter detta blev spelet riktigt riktigt roligt! Om ni själva prövat men lagt ner direkt så kan jag förstå er. Men spelet är väldigt svårt att förstå sig på som nybörjare (komplicerat!), och kräver mycket tålamod!

 

Nog om det. Om ni skulle ha lust att spela eller försöka lära er spelet så hjälper jag gärna till! Annat så berätta gärna för mig vilka erfarenheter ni haft med spelet eller vad ni tycker om det!

 

 

Det finns en Go-klient som heter KGS. Online-go är också rekommenderat. Väldigt många nybörjare där!

 

Fun Fact: Go är det äldsta brädspelet som spelas än idag om man exkluderar Backgammon som är ungefär lika gammalt. De tidigaste bevisen som hittats på spelet är över 4000 år gamla! Idag är det lika stort som Schack i Asien och spel av proffs sänds på TV.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har spelat lite Go med brorsan.. även Magic the Gathering, men när han flyttade så blev det slut med alla kort och brädspel.

Jag har inte hunnit se Hikaru no Go ännu men jag planerar att göra det.

 

Go är kanske nånting inför någon spelhelg framöver?

 

Jag vill spela Shogi! Så jag kan sitta där med benen i kors och se badass ut som gubbarna i Naruto.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Go är rätt nice, kan inte påstå att jag är direkt bra i det dock. Kör hejvilt i början tills det ligger några stenar ute, sedan får tänkandet börja : D Trots detta att jag har fått random lektioner av folk på kgs och liknande, heh.

 

Shogi verkar intressant men aldrig hittat någonstans att lära mig det. Känns även som att det är aningen svårare än Go i att lära sig reglerna på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Go är rätt nice, kan inte påstå att jag är direkt bra i det dock. Kör hejvilt i början tills det ligger några stenar ute, sedan får tänkandet börja : D Trots detta att jag har fått random lektioner av folk på kgs och liknande, heh.

 

Shogi verkar intressant men aldrig hittat någonstans att lära mig det. Känns även som att det är aningen svårare än Go i att lära sig reglerna på.

 

Shogi är typ som schack fast på crack och med fallskärmstrupper och level-up system.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Go är rätt nice, kan inte påstå att jag är direkt bra i det dock. Kör hejvilt i början tills det ligger några stenar ute, sedan får tänkandet börja : D Trots detta att jag har fått random lektioner av folk på kgs och liknande, heh.

 

Shogi verkar intressant men aldrig hittat någonstans att lära mig det. Känns även som att det är aningen svårare än Go i att lära sig reglerna på.

Folk pa kgs ar valdigt hjalpsamma sa det forvanar mig inte! Tyvarr blir det oftast for komplicerat for eleven. Reviews ar bra men som nyborjare ar det lattare att utforska spelet pa egen hand. Sjalvklart kan man ju ta reviews om man kanner att man lar sig pa det dock!

 

Kul o se att det finns nyfikenhet for spelet! Lustigt nog drogs andra bradspel med I diskussionen. Har aldrig spelat shogi men annat mahjong och kinesiskt schack.

 

Ursakta att jag inte har svenska symboler. Skriver fran en kinesisk notebook ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Folk pa kgs ar valdigt hjalpsamma sa det forvanar mig inte! Tyvarr blir det oftast for komplicerat for eleven. Reviews ar bra men som nyborjare ar det lattare att utforska spelet pa egen hand. Sjalvklart kan man ju ta reviews om man kanner att man lar sig pa det dock!

 

Kul o se att det finns nyfikenhet for spelet! Lustigt nog drogs andra bradspel med I diskussionen. Har aldrig spelat shogi men annat mahjong och kinesiskt schack.

 

Ursakta att jag inte har svenska symboler. Skriver fran en kinesisk notebook ^^

 

晚上好!我是汉语的学生!

 

Det roligaste med att lära sig mahjong och shogi var lätt att sätta sig ner med polarna och bara spela tills man förstod - tog nog minst tio-tjugo matcher innan vi började förstå oss på kinesisk mahjong. Sen när vi skulle börja med de japanska riichi-reglerna så fick alla härdsmälta. Men kul var det.

 

Kanske kunde dra ihop en ボードゲーム部 och sitta i teamspeak och lira lite sånt här. Finns ju en klient for go, som du länkade, och Tenhou finns för mahjong. Finns säkert något sätt att spela shogi online också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

晚上好!我是汉语的学生!

 

Det roligaste med att lära sig mahjong och shogi var lätt att sätta sig ner med polarna och bara spela tills man förstod - tog nog minst tio-tjugo matcher innan vi började förstå oss på kinesisk mahjong. Sen när vi skulle börja med de japanska riichi-reglerna så fick alla härdsmälta. Men kul var det.

 

Kanske kunde dra ihop en ボードゲーム部 och sitta i teamspeak och lira lite sånt här. Finns ju en klient for go, som du länkade, och Tenhou finns för mahjong. Finns säkert något sätt att spela shogi online också.

Jo som Soverejn foreslog kan vi ha det som tema pa en spelhelg! Kanske kolla intresset forst dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har spelat en del shack över nätet med Sceleris. Vore kul om det fanns en sådan tjänst för Shogi!

 

Testade KGS för några år sedan, och det fungerade bra. Båda spelen är roligast "in person", men jag kan klart tänka mig lite onlinespelande med någon som inte är för krossande duktig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...