Hoppa till innehåll
Anime.se

Japan Anima(tor)'s Exhibition


Zeedox
 Share

Rekommenderade inlägg

Studio Khara och Dwango har lanserat ett animeprojekt kallat "Japan Anima(tor)'s Exhibition", där de kommer släppa en serie kortfilmer av olika slag. Sajten är tillgänglig på engelska, och strömningen fungerar även här i Sverige! Välj bara "EN" uppe i högra hörnet på sidan. Flera av videorna har engelska undertexter.

 

Själv gillar jag Draktandläkaren, en lite 90-talsaktig kortfilm av, bland andra, Kazuya Tsurumaki, en gammal veteran från Studio Gainax. Spana efter referenser till hans tidigare verk!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

De flesta av dessa ligger på is för mig, i väntan på ett tillfälle att titta lite mer noggrannt på vilka som är ansvariga för verken och försöka sätta det i ett sammanhang.

 

Men då utannonserade de att Akemi Hayashi skulle göra åttonde videon! Ett namn jag inte hört på länge!

 

Akemi Hayashi, som i huvudsak är animatör, gjorde nämligen ett av de första bidragen i det NHK-sponsrade projektet Ani*Kuri 15, femton minutlånga videor av olika animeskapare. Hennes video, Bortom tårarna (2007), blev den allra mest minnesvärda av dem för min del. Men det var inte bara för att låten av I's Cube är så fin att jag ett tag funderade på att importera singeln; nej, Hayashi får ju också till en fin liten stämning med saknad och hopp på sin korta minut, med uppenbart fokus på kvinnligt själsliv.

 

Bortsett från animation har Hayashi också stått för bildmanus och avsnittsregi för Mawaru Penguindrum avsnitt 20 (2011) och bildmanus och regi för Kids on the Slope ED (2012), men det var hon som tog Ichirō Oko'uchis (Azumanga Daioh, Code Geass) manus till Space Dandy avsnitt 5 (2014) och verkligen gjorde det så gulligt som det blev, med sin design, sitt bildmanus och sin regi. Avsnitt 5 var alltså det där Kana Hanazawa spelade en föräldralös tjej som Dandy tvingades ta hand om. Animeinternet gav ett kollektivt "aw".

 

Bortom tårarnas specifika känsla och fokus kommer hur som helst tillbaka i Därifrån imorgon, där man får följa en ung kvinna som själv verkar lite förlorad där hon har flyttat till storstan för att pröva lyckan och studera mode. Och – här blev jag glatt överraskad! – det är ju sångerskan från I's Cube igen! Tydligen är hon i en ny grupp, Avaivartika.

 

Jag kan inte säga att jag vill se en hel animeserie eller ens långfilm baserad på innehållet i vare sig Bortom tårarna eller Därifrån imorgon, men jag är nyfiken på hur en Akemi Hayashi-anime skulle se ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...