Hoppa till innehåll
Anime.se

Adaptation - Var ska man börja?


MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

qbnB.jpg

 

Större delen av animerade serier är baserade på andra format. Manga, novell, visuella noveller, spel, drama CD etcetera. Men var är bästa stället att börja på? Och är det bättre att hålla sig till källmaterialet eller ta lite artistisk frihet i sitt manus?

 

Man kan ta som exempel Sagan om ringen. De som började med böckerna tyckte att det fattades en hel del i filmerna och lämnade mycket över till att önska, exempelvis att en karaktär saknades och att slagen utgick på ett helt annat sätt. Dock så håller det samma narrativ.

Ett annat exempel är Valkyria Chronicles. I början var det ett turbaserat strategispel på Playstation 3 som fick en animerad serie efteråt. Storyn utspelas densamma, men hur vissa plottwists sker är olika mellan de två olika medien. Däremot så vet man exakt vad man får i berättandet.

Ett sista exempel är Triage X. Animationen är direkt länkad till mangans story. Enda skillnaden är det visuella. Så var du än bestämmer för att börja så vet du hur den andra slutar.

 

Så det handlar i slutänden om ens smak: Var ska man börja om det inte spelar någon roll vad som sker? Är det värt för dig att investera i nästa medium även om du vet vad som händer? Eller är du bara där för att se vad animatörerna förstörde så du sen kan gå hem och klaga på Twitter? Gör era röster hörda!

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag ser ett verk som från början är i ett annat format så vill jag att det ska följa originalet så mycket möjligt i den mån det går. Fast det är ju inte alltid det går eftersom vissa format är bättre på vissa saker och svagare på andra, jag kan t.ex tänka mig att det är jätte svårt att få rätt takt från en manga/light novel till en animé och troligtvis kommer man göra någon sur av adaptionen. 

 

Sagan om Ringen tycker jag är ett bra exempel för där har jag hört både bu och bä om filmerna. Jag lyssnade på den som ljudbok för ett år sen och tyckte att filmerna gjorde ett bra jobb. Visst vissa saker var bortplockade och fokus lades på andra saker men jag tycker att det gjordes helt rätt för att få över historian till film. Boken berättas på ett rätt så långsamt sätt och just det sättet tycker jag inte riktigt fungerar på film men även här kommer vi till problemet när det berättas på ett annat sätt, det vi ser är någons tolkning av originalet och det är inte alla som uppskattar den tolkningen. 

 

Ser jag ett verk som jag verkligen gillar så kan jag tänka mig att ta del av den igen med ett annat medium, det är inte ofta det händer men ibland så. Claymore var lite så, jag fastnade verkligen för animén och när jag kom ikapp serien så kunde jag inte få nog och började läsa manga från början så att jag inte missade något som animén inte tog upp trots att jag hade hört att den följde mangan troget till runt avsnitt 20. Jag kan inte direkt säga att det var slöseri med tiden eftersom jag tyckte om att läsa historian igen men precis vad som hade sagt så var den väldigt trogen mangan till en viss del av historian. I slutändan kunde jag bara konstatera att mangan var bättre än animén eftersom jag gillade hur den fortsatte mer än hur animén slutade men jag tycker inte att de förstörde den, de hade kommit ikapp och fick hitta på ett eget slut och även om det inte alltid går hem så tycker jag mer om det sättet än att de förväntar sig att man ska läsa/spela originalet. För om du bestämmer dig att inte fortsätta med verket så får du ändå ett avslut även om det blev bra eller inte för när allt kommer omkring så är det ju själva resan som är det viktiga, inte målet.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag minns att gänget på animepodden AWO har pratat om det här, och då brukar de tycka att man ska börja med den "sämre", oftast adapterade, versionen och efteråt gå till det bättre/källan. (En diskussion där de pratade om det var i Maria-sama ga Miteru-recensionen). Det är en god tanke. Ska man gå igenom det två gånger så kan det ju vara bättre om man går "uppåt". Från "det här var bra" till "det här var jättebra!".

 

Men jag brukar å andra sidan tänka på "första upplevelsen" som något speciellt att optimera. Att man har bara en gång att uppleva något för första gången, då när man inte har andra tankar eller jämförelser som påverkar: man överlåter sig åt verket. Isåfall bör det ju vara bäst om man tar den bästa formen först, så att inget stör upplevelsen.

 

Å tredje sidan så ska man inte underskatta återupplevelser så mycket som jag gör. Att erfara något med upplevelser är inte fattigare, utan rikare. Man förstår karaktärerna så att man kan sätta deras handlingar i rätta ljuset. Man tänker på skillnader och likheter så att man kan förstå varför producenterna gjort på ett visst sätt. Man kan tänka mer på vad man ser.

 

Å fjärde sidan så brukar jag inte se om något alls. Jag är ganska omogen i mitt tittande och läsande, jag gillar mina överraskningar. Och när jag ser eller läser något jag läst eller sett i annan form förut så brukar det mest kännas tradigt, som något jag vill få överstökat, om jag tar mig igenom det alls. (Det är därför jag aldrig såg Attack on Titan-animeserien.)

 

Så jag vet inte. Ska man vara ute efter bästa förstagångsupplevelsen? Eller mest behagliga kvalitetsstegringen? Eller bör originalet alltid komma först? Eller ska man se efter medium först (t.ex. hur jag som föredrar anime över manga och spelar ytterst lite spel, helst väljer det animerade)?

 

Eller kanske man ska vara nyckfyll och göra vad man känner för just då. :P

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...