Hoppa till innehåll
Anime.se

Sömnparalysering


Brezals
 Share

Rekommenderade inlägg

Är detta någon av er erfarit? 

Själv får jag det varje natt om jag försöker sova på rygg. 

Har haft detta i typ mer än ett år nu, har nog inte sovit på rygg sen dess. 

Har hittills inte sett något "mardrömsliknande" eller något överhuvud taget, jag får bara ett muller eller brus i huvudet som är lite obehagligt och känner mig oftast tvungen att rycka till med kroppen för att gå ur det, oftast med huvudet då jag tror inte jag någonsin lyckats röra någon annan kroppsdel under paralyseringen. 

Har hört att sömn paralysering kan vara det bästa sättet att se "klara drömmar" alltså typ som utanför kroppen upplevelser, vissa skulle kalla det att själen lämnar kroppen, men hur sant det är, kan vara svårt att bevisa allmänt, helt klart kan jag tänka mig att man kan ha en sådan erfarenhet med drömmar, speciellt när man är i ett halv vaket tillstånd som i en sömn paralysering, men hur mycket som är illusion/dröm, och hur mycket som är "verkligt" kan vara svårt att säga. 
Måste nog försöka experimentera lite, om jag vågar, eller ens klarar av det. Obehagligt blir det för mig med det där mullret i huvudet, känns lite gran som man skadar hjärnan, tror dock det inte är så pass farligt. 

Någon annan som har något att berätta kring detta? 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det närmaste sömnparalys som jag har kommit var en gång när jag inte kunde sova och hade läst någonstans att om man ligger ner och inte rör sig på 15-30 min som somnar kroppen även om man är vaken. Vad jag minns så började hela kroppen kännas tung och det kändes som att det var svårt att andas. Det stadiet varade en lite stund men sen kommer jag inte riktigt ihåg vad jag gjorde för det avtog av sig själv efter en stund. Jag har hört att man kan se otäcka saker under sömnparalys så jag vågade inte öppna ögonen men minns inte att jag hörde något brus eller liknande.

 

En kompis berättade att han en gång vaknade och var sömnparalyserad, han nämnde inte något om några ljud eller syner men beskrev det som en otäck känsla att inte kunna röra sig, speciellt när man är nyvaken och inte kanske kan greppa allting som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det närmaste sömnparalys som jag har kommit var en gång när jag inte kunde sova och hade läst någonstans att om man ligger ner och inte rör sig på 15-30 min som somnar kroppen även om man är vaken. Vad jag minns så började hela kroppen kännas tung och det kändes som att det var svårt att andas. Det stadiet varade en lite stund men sen kommer jag inte riktigt ihåg vad jag gjorde för det avtog av sig själv efter en stund. Jag har hört att man kan se otäcka saker under sömnparalys så jag vågade inte öppna ögonen men minns inte att jag hörde något brus eller liknande.

 

En kompis berättade att han en gång vaknade och var sömnparalyserad, han nämnde inte något om några ljud eller syner men beskrev det som en otäck känsla att inte kunna röra sig, speciellt när man är nyvaken och inte kanske kan greppa allting som händer.

det är olika från person till person vad som händer. 

 

Jag tror det bästa beskrivningen man kan ge detta brus, är när en arm eller ben/fot har somnat och under den korta tid som känseln kommer tillbaka. 

För mig känns det ungefär så, fast i huvudet, en annat vanligt är att man får denna känsla över hela över kroppen. Kanske till och med dem som får känslan över hela kroppen. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låg i min säng och såg någon mörk siluette av någon person. Hen track mig i nyckelbenet av någon anledning samtidigt som jag inte kunde röra mig. Jag trodde det var min lillebror först men när jag kom ur sömnparalysen kom jag på att han inte var hemma haha. Det var sjukt läskigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...