Hoppa till innehåll
MathJuice

Goblin Slayer

Rekommenderade inlägg

GobSlay.png

I en värld där drakar och demoner finns så är det svårt att tänka sig att ens bry sig om de mindre faror som lurar...som goblins. Bland de svagaste kreaturen i världen, goblins kan fortfarande vara en riktig plåga för oskyldiga på landsbygden eller äventyrare som känner sig lite för kaxiga. De förökar sig fort och har primitiva men brutala strategier som kan få även den mest erfarna krigaren att tveka eller bli överrumplad. Trots detta så bryr sig ingen om goblins...förutom Goblin Slayer. En erfaren äventyrare vars enda mål är att förgöra den gröna plågan till varje pris.

Klassisk fantasy möter Dark Souls i en serie om en väldigt unik äventyrare. En stilren och brutal serie som är lite mörkare än vad som hittills visats i år.

• Uppröstad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Tankar efter första avsnittet:

• Har hittills bara fått tag i de tre första mangavolymerna och vet inte hur långt light novel serien är, men den följer mangan till punkt och prickar. Första avsnittet går igenom halva första volymen. Om mönstret håller är vi uppe i ungefär sex böcker för en halv säsong.
  • Många tror att serien kommer bli hårt censurerad p.g.a. övervåldet och det väldigt grova sexuella innehållet. Av vad som setts så kanske det inte sker så mycket, men brutaliteten eskalerar betydligt mer ju längre in man kommer så vi får se efter ett par avsnitt.
  • Animationen är riktigt läcker. Kanske lite ljusare färger än förväntat. Att se Goblin Slayer i rörelse är så häftigt, speciellt när man ger honom hans signaturglöd vid ögat. Dock så är han 3D-animerad vissa stunder av någon anledning. Kanske för att det är enklare med all hans rustning?
  • Soundtracket har riktigt tunga metalriff under actionscenerna. Riktigt maffigt när det luktar goblinslakt.
  • Gillar 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
11 timmar sedan sa MathJuice:

Klassisk fantasy möter Dark Souls i en serie om en väldigt unik äventyrare

Hade jag inte varit intresserad av den redan så hade du fått mig det med den där texten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Jag följde Overlord med min bror, och vi tänkte se om Goblin Slayer var en ersättare. Produktionsmässigt hyfsad, men min bror sa det bra: “det är liksom ingen finess”. Det kan jag hålla med om.

Miljön är som ett gammalt vanligt Dungeons & Dragons-rollspel, typ den överenskomna bilden av vad basen för fantasy är: präster, druider, tempelriddare, tjuvar, trollkonstnärer, magiker; skogsalver, högalver, dvärgar, människor, ödlemänniskor; sunkiga äventyrsgillen och mörka grottor djupt i skogen, byar som behöver hjälp. Goblin Slayer är förstås inte ensam om D&D, i Overlord ropar man ju till och med typ “cure light wounds” på engerska, det känns väldigt D&D. Fast Overlord känns dock inte som en dramatiserad rollspelskampanj. Och en faktisk dramatiserad rollspelskampanj är 1990 års Record of Lodoss War, men kampanjen i Lodoss War har åtminstone stora mål: en ond häxa hotar att störta landet i kaos.

Goblin Slayer känns å sin sida väldigt begränsad, så långt jag läst, vilket är halvannat dussin kapitel av mangaversionen. Det är lite räder mot goblinhålor, lite nya karaktärer, lite bakgrundshistoria, lite långuppdrag – men det hade då så långt inte visat någon rafflande eskalering. Det har känts litet i omfattning – som en småskalig dramatiserad rollspelskampanj, den sorten där äventyrarbandet kommer till en by som har problem med en skock goblin, så man lovar att gå ut i skogen för att utrota dem i deras håla. (Förresten är goblin inte en särskilt inspirerande fiende att grunda en serie på; det är förstås meningen, “underskatta inte en goblin”, men ändå. Designmässigt och beteendemässigt och rent idémässigt är de ganska trista. Igen, det är förstås seriens hela nisch, “vad händer om man gör dussinfienden till huvudfienden”, men ändå.)

Alltså, Goblin Slayer är inte dåligt-med-stort-D… Jag tycker att det går an. Fast det känns osmakligt med våldtäkterna. Hade det varit människor hade man kunnat försvara situationen med att “banditer och rövare och soldater i krig har alltid våldtagit”, men nu är det småtroll, och det finns ingen nödvändig realism med att låta dem våldta unga kvinnor. Jag gissar förvisso på att de går på idén om att goblin är en art utan honor, som använder andra arter för fortplantning, det har jag sett förut, men i uppfattningen “serien måste ha våldtäkter” mot “författaren vill ha våldtäkter” har den inte lyckats övertyga mig om att det förstnämnda väger tyngre än det sistnämnda. Ur biologisk synpunkt känns det ungefär som om en grupp chimpanser skulle våldta en människa. Serien har inte heller samma ursäkt som Berserk, där trollen – dumma, kraftiga apor – gör ungefär samma: kidnappar kvinnor till sexhålor. Men Berserk är en episk skräckfantasy där det övernaturliga bokstavligt talat är sprunget ur människornas djupaste rädslor och fantasier; Goblin Slayer är i mina ögon snarare en actionfantasy där det övernaturliga är en naturlig del av världens ordning. I Berserk våldtar trollen för att det är fasansfullt (och nu när jag tänker på det så är det vad jag minns knappt att Berserk faktiskt visar själva akten). I Goblin Slayer känns det onaturligt, lite “edgelord”, och till och med som att det ska vara lite sexigt. “Oj fy vad fruktansvärt, hon blir våldtagen av en liten apa (fast wow vilken kropp hon har).”

När jag säger att det är osmakligt menar jag inte att jag förespråkar en bojkott eller nåt sånt, eller ens att jag inte tänker se serien själv. Jag menar bara att när jag ser det så tänker jag att det känns onödigt och lite otrevligt. Storymässigt otrevligt är givet, men “konstnärligt” otrevligt, som att man kommer i kontakt med något otrevligt i verkligheten. Ungefär som när jag läste shōnenmangan Toriko: jag tyckte att det var en underhållande fånig historia, men jag kunde aldrig inte tänka på att skaparen åkte fast för att ha köpt sex av en 16-åring.

Summa summarum: hyfsat, lite obehaglig på ett dåligt sätt. Musiken fungerar bättre här än i senaste Berserk-animeserien. Ett lysande rött öga, är han släkt med Ainz?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Det finns sanning i resonemanget och att alla har sin egna smak. Samtidigt så vill man försvara det lite, men tvekar sedan för att det är i grund och botten inte försvarbart. Som Strike Witches...:widegrin:

Efter att ha sett avsnitt 2 så är jag övertygad att dom försöker göra den lite bekvämare än mangan (som är sju resor brutalare) samtidigt som man får in mer karaktär från gillets andra äventyrare. Dock så tycker jag inte så värst om röstskådespelet hittills. Speciellt Cow Girl har en riktigt jobbig ljus ton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt community. Det är enkelt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu