Hoppa till innehåll
Anime.se

Goblin Slayer


MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

GobSlay.png

I en värld där drakar och demoner finns så är det svårt att tänka sig att ens bry sig om de mindre faror som lurar...som goblins. Bland de svagaste kreaturen i världen, goblins kan fortfarande vara en riktig plåga för oskyldiga på landsbygden eller äventyrare som känner sig lite för kaxiga. De förökar sig fort och har primitiva men brutala strategier som kan få även den mest erfarna krigaren att tveka eller bli överrumplad. Trots detta så bryr sig ingen om goblins...förutom Goblin Slayer. En erfaren äventyrare vars enda mål är att förgöra den gröna plågan till varje pris.

Klassisk fantasy möter Dark Souls i en serie om en väldigt unik äventyrare. En stilren och brutal serie som är lite mörkare än vad som hittills visats i år.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tankar efter första avsnittet:

  • Har hittills bara fått tag i de tre första mangavolymerna och vet inte hur långt light novel serien är, men den följer mangan till punkt och prickar. Första avsnittet går igenom halva första volymen. Om mönstret håller är vi uppe i ungefär sex böcker för en halv säsong.
  • Många tror att serien kommer bli hårt censurerad p.g.a. övervåldet och det väldigt grova sexuella innehållet. Av vad som setts så kanske det inte sker så mycket, men brutaliteten eskalerar betydligt mer ju längre in man kommer så vi får se efter ett par avsnitt.
  • Animationen är riktigt läcker. Kanske lite ljusare färger än förväntat. Att se Goblin Slayer i rörelse är så häftigt, speciellt när man ger honom hans signaturglöd vid ögat. Dock så är han 3D-animerad vissa stunder av någon anledning. Kanske för att det är enklare med all hans rustning?
  • Soundtracket har riktigt tunga metalriff under actionscenerna. Riktigt maffigt när det luktar goblinslakt.
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag följde Overlord med min bror, och vi tänkte se om Goblin Slayer var en ersättare. Produktionsmässigt hyfsad, men min bror sa det bra: “det är liksom ingen finess”. Det kan jag hålla med om.

Miljön är som ett gammalt vanligt Dungeons & Dragons-rollspel, typ den överenskomna bilden av vad basen för fantasy är: präster, druider, tempelriddare, tjuvar, trollkonstnärer, magiker; skogsalver, högalver, dvärgar, människor, ödlemänniskor; sunkiga äventyrsgillen och mörka grottor djupt i skogen, byar som behöver hjälp. Goblin Slayer är förstås inte ensam om D&D, i Overlord ropar man ju till och med typ “cure light wounds” på engerska, det känns väldigt D&D. Fast Overlord känns dock inte som en dramatiserad rollspelskampanj. Och en faktisk dramatiserad rollspelskampanj är 1990 års Record of Lodoss War, men kampanjen i Lodoss War har åtminstone stora mål: en ond häxa hotar att störta landet i kaos.

Goblin Slayer känns å sin sida väldigt begränsad, så långt jag läst, vilket är halvannat dussin kapitel av mangaversionen. Det är lite räder mot goblinhålor, lite nya karaktärer, lite bakgrundshistoria, lite långuppdrag – men det hade då så långt inte visat någon rafflande eskalering. Det har känts litet i omfattning – som en småskalig dramatiserad rollspelskampanj, den sorten där äventyrarbandet kommer till en by som har problem med en skock goblin, så man lovar att gå ut i skogen för att utrota dem i deras håla. (Förresten är goblin inte en särskilt inspirerande fiende att grunda en serie på; det är förstås meningen, “underskatta inte en goblin”, men ändå. Designmässigt och beteendemässigt och rent idémässigt är de ganska trista. Igen, det är förstås seriens hela nisch, “vad händer om man gör dussinfienden till huvudfienden”, men ändå.)

Alltså, Goblin Slayer är inte dåligt-med-stort-D… Jag tycker att det går an. Fast det känns osmakligt med våldtäkterna. Hade det varit människor hade man kunnat försvara situationen med att “banditer och rövare och soldater i krig har alltid våldtagit”, men nu är det småtroll, och det finns ingen nödvändig realism med att låta dem våldta unga kvinnor. Jag gissar förvisso på att de går på idén om att goblin är en art utan honor, som använder andra arter för fortplantning, det har jag sett förut, men i uppfattningen “serien måste ha våldtäkter” mot “författaren vill ha våldtäkter” har den inte lyckats övertyga mig om att det förstnämnda väger tyngre än det sistnämnda. Ur biologisk synpunkt känns det ungefär som om en grupp chimpanser skulle våldta en människa. Serien har inte heller samma ursäkt som Berserk, där trollen – dumma, kraftiga apor – gör ungefär samma: kidnappar kvinnor till sexhålor. Men Berserk är en episk skräckfantasy där det övernaturliga bokstavligt talat är sprunget ur människornas djupaste rädslor och fantasier; Goblin Slayer är i mina ögon snarare en actionfantasy där det övernaturliga är en naturlig del av världens ordning. I Berserk våldtar trollen för att det är fasansfullt (och nu när jag tänker på det så är det vad jag minns knappt att Berserk faktiskt visar själva akten). I Goblin Slayer känns det onaturligt, lite “edgelord”, och till och med som att det ska vara lite sexigt. “Oj fy vad fruktansvärt, hon blir våldtagen av en liten apa (fast wow vilken kropp hon har).”

När jag säger att det är osmakligt menar jag inte att jag förespråkar en bojkott eller nåt sånt, eller ens att jag inte tänker se serien själv. Jag menar bara att när jag ser det så tänker jag att det känns onödigt och lite otrevligt. Storymässigt otrevligt är givet, men “konstnärligt” otrevligt, som att man kommer i kontakt med något otrevligt i verkligheten. Ungefär som när jag läste shōnenmangan Toriko: jag tyckte att det var en underhållande fånig historia, men jag kunde aldrig inte tänka på att skaparen åkte fast för att ha köpt sex av en 16-åring.

Summa summarum: hyfsat, lite obehaglig på ett dåligt sätt. Musiken fungerar bättre här än i senaste Berserk-animeserien. Ett lysande rött öga, är han släkt med Ainz?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns sanning i resonemanget och att alla har sin egna smak. Samtidigt så vill man försvara det lite, men tvekar sedan för att det är i grund och botten inte försvarbart. Som Strike Witches...:widegrin:

Efter att ha sett avsnitt 2 så är jag övertygad att dom försöker göra den lite bekvämare än mangan (som är sju resor brutalare) samtidigt som man får in mer karaktär från gillets andra äventyrare. Dock så tycker jag inte så värst om röstskådespelet hittills. Speciellt Cow Girl har en riktigt jobbig ljus ton.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
55 minuter sedan sa Sceleris:

Såatteh, någon som kan förklara vad fan GS snackade om med hon blinda bruden i avsnitt 9?

Önska jag visste själv. Så hon visste om att dom fanns under staden, men var det hon som valla dit dom? Mangan har ännu inte hunnit ikapp om nu den ger mer klarhet...den officiella releasen alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mina tolkningar.

— I've come to ask you something.
— Yes, what is it? I will be happy to give you an answer if I can.
— You know everything, don't you?
— Yes. You're exactly right.
— I see.

“Du visste vad vi skulle finna där nere, eller hur?” “Ja.”

— How did you figure it out?
— I didn't. I intended to ask everyone who was in a position to know.
— Everyone? Oh... I see. Perhaps I shouldn't have been so forthcoming, then. But I can't say I'm disappointed that you asked me first. May I ask why you suspected me?
— There are several reasons. That white... What was it called?
— Alligator?
— Yeah, I think that's what it was called. I don't believe that was a random encounter.
— So you're suggesting that it was planned?
— At least to the extent that it tried to chase us away, and it also attacked the goblins.
— That seems a bit paranoid.

“En orsak att jag misstänkte dig var alligatorn. Det var för exakt: den försökte jaga bort oss äventyrare, och anföll goblinerna som du hatar och som hotar staden du beskyddar.” (Om Svärdmön ligger bakom alligatorn, varför skulle den jaga bort de äventyrare som hon skickat ner för att döda gobliner?)

— Despite how elaborate these ruins are, you have no precise maps, nor any rat-killing quests, and adventurers avoid the place entirely. That'd be impossible without any patrols.
— You seem rather knowledgeable about adventurers.
— Though I'm not an adventurer. That would mean something was guarding the place. That thing is a familiar. Is it a guardian beast protecting the sewers?

Hypotes 1: “Jag tyckte att det var konstigt att befolkningen struntar helt i kloakerna, fastän det är äventyrslockande ruiner. Vanligtvis borde staden åtminstone ha problem med råttor. Och inte heller var det ordningsmän som höll äventyrare och råttor borta. Istället utgår jag från att besten var frammanad av dig för att hålla situationen under kontroll.”

Hypotes 2: “[…] som höll äventyrare och råttor borta. Istället utgår jag ifrån att det är en gammal magisk best som varit där länge som beskyddar ruinerna, och du visste att den var där men hade ingen kontroll över den.”

— Ironic, don't you think? To think that the messenger of the Supreme God should protect the city and the city alone.
— You should've known. Killing women, ripping out entrails on the spot, then leaving the corpse there... Those aren't things goblins do.

Hypotes 1: “Sorgligt, va, att en hjältinna/prästinna som jag bara försöker beskydda endast staden, istället för hela världen.” “Jag misstänkte att du ljög, för du om någon skulle dessutom veta att dödsfallen inte orsakades av gobliner, utan av din jättealligator.” ???

Hypotes 2: “Sorgligt, va, att en hjältinna/prästinna som jag bara försöker beskydda endast staden, istället för även ruinerna under staden.” “Jag misstänkte att du ljög, för du om någon skulle dessutom veta att dödsfallen inte orsakades av gobliner, utan av jättealligatorn som du inte har satt där eller kan kontrollera.”

Dog inte kvinnorna i gränder i stan? Hur skulle alligatorn ha kunnat döda folk uppe i stan, på gatan? Var det inte nåt om att stadsbor till och med sett en goblin? Kanske det var hennes lögn för att få gänget att utforska. Hon visste att det var alligatorn som dödat människor, men eftersom hon visste att det var gobliner där också, så ville hon få ner en goblindräparexpedition.

— Indeed. They bring their prey back to their nest to toy with them. They won't kill them quickly. They were plotting something using that mirror. They are minions of the Demon Lord. The mastermind... no longer exists in this world. They were disposed of in a completely different place... by the Hero. But... But if the goblins were to attack, I would just break down in tears. I had heard about them moving under the city. I also knew that the sect was plotting their revenge against me. I would have been able to endure that. But... Who could I have asked? The hero known as the Sword Maiden, asking for protection from mere goblins? No one would believe me... What do you plan to do with me?

Vilka bisarra repliker.

Hypotes: “Skurkarna, som var goblinerna och deras nu döda ledare Demonfursten, hade invasionsplaner för den där uråldriga spegeln, som leder till demonernas rike; detta fick jag reda på genom mina resor som hjältinna som slogs mot Demonfurstens makter. Jag fick reda på invasionspunkten, denna stad, och åkte hit för att beskydda staden medan Hjälten dräpte Demonfursten, men på grund av mitt trauma var jag oförmögen att stå emot en goblininvasion. Jag hade kunnat stå emot ‘Sekten’ (demoner?) som ville hämnas (sin ledares död?), men inte gobliner. Och jag kunde inte be allmänheten om skydd från gobliner. Därför begärde jag din hjälp, goblindräparexperten.”

— Nothing. Because you're not a goblin.
— Is that why you're not going to ask why?
— If you want to tell me, I'll listen.
— I wanted someone to understand. How scared, how hard... how painful and terrifying... Something so horrible could happen in this world. There are creatures in this world that could commit such atrocities. I just wanted people to understand that... But in the end, no one did. You may have that Gate mirror, if you'd like. You must understand... Of all people, you must understand...

Hypotes 1 (om hon kontrollerar alligatorn): “Ska du inte fråga mig varför jag lät alligatorn dräpa människor så brutalt och skyllde på gobliner? Det var för att jag ville att folk skulle förstå hur hemska gobliner är.”

Om hon inte kontrollerar alligatorn så har jag ingen aning om vad detta “why” syftar på. Eller, jag förvisso: “Ska du inte fråga mig varför jag lät gobliner få skulden för alligatorns brutala anfall på människor, fastän jag inte hade med alligatorn att göra? Jag ljög för att jag ville att folk skulle förstå hur hemska gobliner är.”

— I got rid of it.
— What? That was an ancient relic, a priceless treasure worth thousands...
— There's no guarantee that the other goblins won't learn how to use it. We encased the mirror in concrete and sank it in the canal. It'll make a good bed for... What was it again? That white thing.

Precis just nu förstod jag: “spegeln fick bli en säng åt alligatorn.”

— You never cease to amaze me... I daresay you might be unstoppable.
— Perhaps.
— May I ask you something, as well?
— I can't promise you an answer.
— Has something changed since you started slaying the goblins?
— Something?
— If the Hero is able to slay the Demon Lord, I'm sure the world will be saved. But if the fifteen-year-old girl who was attacked by the goblins is still looking for salvation, no one would even notice. No matter how many goblins are slain, nothing... Nothing changes.

“Ger ditt goblindräpande några effekter? Det gör det inte, eller hur. Dräper man en Demonfurste kan man rädda världen, men gobliner är så många och så underskattade att det är ett arbete utan tack och utan ände.”

Men vad betyder “ingen skulle märka det om en 15-årig flicka som anfölls av gobliner fortfarande sökte räddning”? Jag antog att hon menade Prästinnan-flickan, men menar hon sig själv? Svärdmön kanske var 15 när hon blev våldtagen. Så hon menar, “ingen bryr sig om mitt trauma, för ingen respekterar hur hiskeliga gobliner är”.

— And I think that's fine. You said you went through something horrible.
— Yes.
— I saw it happen, from start to finish.
— Then—
— So I don't know exactly how you feel.
— So you're not going to save me?
— No. But... If any more goblins appear, call for me. I'll kill the goblins for you.
— Even... Even in my dreams?
— Yeah.
— You will come?
— Yeah. Because I'm the Goblin Slayer.
— I-I... I cherish you...

“Det är okej att det är ett oändligt, otacksamt jobb att döda gobliner. Vi två har olika perspektiv på gobliner så jag kan inte förstå ditt trauma exakt, och jag kan inte trösta dig eller läka dina psykologiska men, men jag tar din oro för gobliner på största allvar och lovar att döda alla gobliner du vill.” “Även de gobliner som jag drömmer mardrömmar om?” “Ja. (Fast egentligen inte, men det är okej att drömma om mig och drömma att jag dödar gobliner som hotar dig.)” “Tack, det är betryggande och lindrar mitt psykologiska ont.”

 

Så min hypotes är att hon var “mästerskurken” på så sätt att hon upptäckte men berättade inte för någon att det fanns en magisk jättealligator i kloakerna – och hon satte det där stora ögat vid spegeln för att förhindra goblinernas resor fram och tillbaka? (Kanske det var så hon kände till spegeln, hon hade varit där) – och lät människor dö (eller åtminstone berättade inte sanningen om deras död) för att skylla på gobliner, men stadsborna brydde sig inte så då bad hon om Goblindräparens hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag förstod det var spegeln uråldrig, uppsatt av en tidigare människocivilisation. (Demonerna tänkte alltså bara använda något som de hittat på plats.) Dvärgen sa ju nåt om “kanske det var så här man tog sig runt förr i tiden”.

Om monstren har vi fyra alternativ med fyra konsekvenser:

  1. Svärdmön placerade alligatorn, Svärdmön placerade ögat. Alligatorn för att hålla folk borta från goblinerna + för att döda gobliner, ögat för att hålla gobliner borta från spegeln och förhindra invasion.
  2. Svärdmön placerade alligatorn, någon annan placerade ögat. Vem? Kanske Demonfursten, när han fortfarande levde; det känns ju ganska “demoniskt”. Kanske ögat inte dödar gobliner, utan är där för att skydda spegeln från människor som vill förhindra invasionen.
  3. Svärdmön placerade ögat, men någon annan placerade alligatorn. I så fall tänker jag att det var föregående civilisation.
  4. Svärdmön placerade varken alligatorn eller ögat.

Jag går nog på punkt 2 eller 4, förutsatt att hon måste placera ögat på plats. Det känns inte som att hon skulle ha vågat sig ner i ruinerna när hon visste att det fanns gobliner i kloakerna; istället kände hon till spegeln för att hon fått information om den när hjältarna anföll Demonfursten tio år tidigare nåt sånt.

Och jag går nog på punkt 4 över punkt 2: om hon placerade alligatorn, och i synnerhet om hon har någon kontroll över den, så bär hon ju en sjujäkla skuld, om det var alligatorn som dödade kvinnorna. Då har hon i princip dödat människor hon vill beskydda, bara för att skylla på gobliner.

Nej, min slutsats är att hon inte satt dit varken alligator eller öga. Hon visste efter segern mot Demonfursten att han planerade en invasion genom en uråldrig spegelport under staden, och flyttade senare till staden, dock oförmögen att våga sig ner själv, och oförmögen att få ner någon annan. Kanske goblinernas närvaro väckte en magisk alligator som dräpte några människor också, och Svärdmöns skuld, som hon själv ser den, är att hon ljög om vad som dräpt människorna (samt att hon inte vågade ner).

Jag räknar nog scenen som en ganska stor tabbe i manusavdelningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Goblin Slayer gjorde mig förvirrad igen – jag trodde att Demonfursten redan var besegrad! – så jag sökte igenom undertexterna efter “hero” och “demon”; här är vad jag fann, avsnitt för avsnitt:

  1. Två namnlösa äventyrare pratar om hur en demonfurste uppstod i huvudstaden, så folk har möjlighet att tjäna pengar på att gå med motattacken.
  2. Inga omnämningar.
  3. Två diskussioner.
    1. Häxan: “Man borde inte bara dräpa gobliner. Det finns många demoner i huvudstaden, och världen är full av monster.”
    2. Alven, dvärgen och ödlemannen talar med GS, informerar honom att antalet demoner i huvudstaden växer, för Demonfursten har återuppstått och samlar krafter för att ta över världen. Ledare för de fyra raserna ska hålla möte i förberedelse för ett stort slag mot Demonfursten, men på grund av ökad goblinaktivitet på alvterritorium har de tre äventyrarna fått i uppdrag att ta uti med problemet.
  4. Resen (Drakar och demoner-svenska för “ogre”) tar illa upp när GS inte hört talas om hans sort förut: “Hånar du mig, som fått denna armé av en av Demonfurstens generaler?”
  5. Inspektören och gillemön har hållit förhör med en misstänksam äventyrare; inspektören: “Rättvisa handlar om att göra folk medvetna om att ondska existerar.” “Vilket underbart sätt att tänka.” “Om man kan sätta det i verket. Jag är inte ens nära Svärdmön, inte ens nära. Hon var en av äventyrarna som besegrade Demonfursten.”
  6. Tre scener:
    1. I början av avsnittet anfaller Hjälten en söt flicka – med sina medhjälpare, en Vise och en Svärdmästare – givetvis också söta flickor – en bunt onda präster: Präst: “Hur visste ni vår sekts hemliga mötesplats!?” Hjälten: “Jag bara hade en aning.” Den vise: “Vi känner till era onda planer.” Svärdmästaren: “Ni har ingenstans att fly.” Präst: “D-det heliga svärdet! Det kan inte stämma!” Det övergår till äventyrare i Goblin Slayers stad: “Och med det så kom Hjälten och besegrade alla av Demonfurstens underhuggare!”
    2. Prästinnan: “S-svärdmön. […] För tio år sedan var hon en av äventyrarna som besegrade den återuppstådda Demonfursten.”
    3. GS och Svärdmön: “Blev du tillsagd att det inte var någon idé att mobilisera armén mot ynka gobliner?” “Ja.” Dvärgen: “Men vem kan klandra dem, de är trots allt upptagna med att bekämpa Demonfurstens arméer.”
  7. Inga omnämningar.
  8. Svärdmön: “Är det inte lustigt? Jag är kvinnan som besegrade Demonfursten, och ändå är jag rädd för några gobliner.”
  9. Två diskussioner:
    1. Svärdmön: “De hade något planerat med den där spegeln. De är demonfurstens underhuggare. Hjärnan bakom… finns inte längre i denna värld. H@n eliminerades på en helt annan plats, av Hjälten. Men… Men om gobliner skulle anfalla skulle jag bara bryta ihop i tårar. Jag hade hört om deras rörelser under staden. Jag visste också att sekten planerade sin hämnd mot mig. Det hade jag kunnat utstå. Men… Vem hade jag kunnat fråga? Skulle hjälten känd som Svärdmön be om hjälp mot ynka gobliner?”
    2. GS och SM: “Har något ändrats sedan du började dräpa gobliner?” “Något?” “Om Hjälten lyckas dräpa Demonfursten är jag säker på att världen är räddad. Men om den femtonåriga flickan som anfölls av gobliner fortfarande letar efter räddning, skulle ingen ens märka det.”
  10. Fem scener:
    1. Hjälten och hennes två medhjälpare möter Demonfursten. “Vi får inte förlora!” “Vi måste rädda världen!”
    2. Koflickans morbror och GS: “Varit ute på patrull?” “Ja. Inga problem.” “Jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig så. Jag hörde att Hjälten besegrat Demonfursten. Monstren kommer nog att lugna sig—” “Det kommer de inte. Åtminstone inte goblinerna.”
    3. Spjutmannen: “Om du vill tjäna pengar som äventyrare nu är det huvudstaden du ska till. Mycket av Demonfurstens armé är fortfarande där. De är bara eftersläntrare, så de skulle vara enkla att ta hand om för bra betalning.”
    4. Alven och gillemön: “Stämmer ryktet att Hjälten besegrat Demonfursten?” “Ja, det stämmer! Vi har fått ord från huvudstaden. Tydligen har Hjälten blivit historiens tionde platinumäventyrare!”
    5. Svärdmöns brev: “Hjälten har besegrat Demonfursten, vilket bör leda världen till fred. Men mycket av Demonfurstens armé återstår, så vi måste fortsätta vara på vår vakt.”

Det var några saker jag lärde mig:

  • Jag hade glömt att man såg Hjälten i avsnitt 6. Och hon anföll en “sekt”, alltså den som Svärdmön talar om i avsnitt 9. Men är det en sekt av monster, eller av människor(/alver/…) som efterlängtar Demonfurstens tyranni? Vill minnas att en sån ond präst hade ett skeletthuvud, så monster känns troligt, men monster har väl inte så lätt att driva igenom planer i människors städer.
  • Jag hade helt glömt att de pratat om att Demonfursten återuppstått, att det var en Demonfurste vid liv; den informationen blev nog överskriven av det om Svärdmön pratade om hur Demonfursten besegrats tio år tidigare.
  • Enligt Prästinnan var även Demonfursten för tio år sedan återuppstådd, åtminstone i engelsk undertext. Fast om det var den Demonfursten som låg bakom planen med spegeln, så måste ju “[h@n] finns inte längre i denna värld” innebära att den nuvarande Demonfursten är en annan individ. “Demonfursten har återuppstått” får ses som “en individuell demon har kommit till makten över demoner och monster och antagit titeln/funktionen ‘Demonfurste’ som så att säga återuppstått”. Kanske det är individuella demoners ambition, eller så är det världen i sig (eller gudarna) som skapar Demonfurstar ur intet.

Så under hela seriens gång har man i bakgrunden kämpat mot Demonfursten, det är väl ett lite intressant storytrick. Goblin Slayer har lite crossover, då åtminstone två av goblinbaserna hade anknytning till nuvarande eller dåvarande Demonfurste, så GS är nästan som en “side-story”.

Jag hade kunnat skriva detta inlägg mycket kortare, men det är inte så Scellan rullar.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så det dom har gjort är att gå enligt mangan bok 1 och 2, för att sedan hoppa till 4 och 5. Nu går arket tillbaka till bok 3 där...saker kommer hända. Hittills för mig (bok 4) så har inget om hjälten riktigt berättats eller personifierats utan demonproblemet kvarstår för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ÅÅÅÅH! Jag tittade på videon ovan, och programledaren sa att Svärdmön var mördaren i stan. Det lät fel, så skummade kommentarerna för att se vad andra har för åsikt. Och såg denna:

Citat

The Sword Maiden didn't kill anyone, nor have people killed. The people that died in Water Town were killed by the Demon Lord Loyalists, they were ritual sacrifices. They were subsequently killed by the Hero party, but there were Goblins infesting the sewers, so the Priestess pinned the ritual sacrifices on the Goblins to lure Gobiln Slayer to kill them.

(Min emfas.)

Citat

Technically, she hid the fact it was the cult behind the killings from the adventurers (and was therefore responsible for their deaths), but then again it was the goblins doing the kidnapping for the ritual and the killing of adventurers, so it was only a half-lie.

Det förklarar ju hennes replik:

— Ironic, don't you think? To think that the messenger of the Supreme God should protect the city and the city alone.
— You should've known. Killing women, ripping out entrails on the spot, then leaving the corpse there... Those aren't things goblins do.
— Indeed. [Goblins] bring their prey back to their nest to toy with them. [Goblins] won't kill [women] quickly. [The Demon Lord Loyalists] were plotting something using that mirror. [The Demon Lord Loyalists] are minions of the Demon Lord. The mastermind[ of the Demon Lord Loyalists]... no longer exists in this world. [The Demon Lord Loyalists] were disposed of in a completely different place... by the Hero[ as shown in episode 6]. But... But if the goblins were to attack, I would just break down in tears. I had heard about [the Demon Lord Loyalists] moving under the city. I also knew that [the Demon Lord Loyalists] was plotting their revenge against me. I would have been able to endure that. But[ as for the goblins]... Who could I have asked? The hero known as the Sword Maiden, asking for protection from mere goblins? No one would believe me... What do you plan to do with me?

Det var djävulsdyrkarna som mördade folk, och Svärdmön mörklade det och skyllde på goblinerna.

Man kan ju föreställa sig ett lite mer tydligt manus:

— Du om någon skulle veta: mörda kvinnor, slita ut inälvor på plats, sen lämna liket… Det är inte något som gobliner gör.
— Ja, gobliner tar offren med sig… så jag förstod att det var ritualmord. Djävulsdyrkarna nästlade sig in i staden för flera år sedan. De hade något planerat för den där spegeln, något för Demonfurstens räkning. De planerade hämnas mot mig. Djävulsdyrkarna är förstås alla döda nu, besegrade av hjälten någon helt annanstans. men om goblinerna skulle anfalla även utan deras ledning… skulle jag vara hjälplös. Och jag kunde inte be någon om hjälp.

…eller liknande.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...