Hoppa till innehåll
Anime.se

Eureka Seven - Hi-Evolution


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Som ett gammalt fan av Mecha-klassikern Eureka Seven så såg jag ju såklart fram emot nysläppet om man får kalla det så utav Eureka Seven - Hi-Evolution. Nu har jag ju då inte lyckats hitta den nånstans än, men det kanske är nån annan som har lite koll och kanske till och med sett första delen? 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, Eureka Seven AO var en riktig flopp, det kan jag instämma i. Jag såg inte ens igenom eländet utan dissade den halvvägs redan. 

High-Evolution har jag viss förhoppning till då det verkar vara en mix av nytt material och gammalt som ska fläska ut storyn ännu mer. Vi får väl se. Jag ska ge den en chans iaf. så får vi se. 

Jag håller på just nu och tittar igenom originalserien igen. Inser att det var riktigt länge sen jag såg den och att jag knappt minns så mycket längre. Har en kompis som inte sett den och var lite nyfiken så då tog vi och kastade oss över den. Får se om vi kan lyckas se en 4-5 avsnitt i taget så ska vi nog kunna beta av den relativt kvickt. :D

Eureka Seven har en speciell plats i mitt hjärta då det var bland de första serierna jag såg när jag snubblade ned i det här spännande träsket. Har varit lite avvaktande till mecha-serier egentligen då jag inte riktigt  funnit dem tilltalande, men av nån anledning så gillar jag den här. Ska dock ge mig på att se både Evangelion och någon vettig Gundam så jag iaf. har lite mer kött på benen. Men där är det ju en riktig djungel och jag vägrar se allt från början, det har jag inte ork  eller intresse till. Så... vart börjar man eller snarare vad ska jag se? Gundam Unicorn är ju lite lockande då jag varit och klappat på den i Tokyo. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa Ebhen:

High-Evolution har jag viss förhoppning till då det verkar vara en mix av nytt material och gammalt som ska fläska ut storyn ännu mer. Vi får väl se. Jag ska ge den en chans iaf. så får vi se.

Det är väl just det här att jag inte gillade hur de fläskade ut storyn i AO, så jag är skeptisk till deras förmåga att fläska ut den i Hi-Evolution. Men hoppet är det sista som dör etc etc!

6 timmar sedan sa Ebhen:

Har varit lite avvaktande till mecha-serier egentligen då jag inte riktigt  funnit dem tilltalande, men av nån anledning så gillar jag den här. Ska dock ge mig på att se både Evangelion och någon vettig Gundam så jag iaf. har lite mer kött på benen. Men där är det ju en riktig djungel och jag vägrar se allt från början, det har jag inte ork  eller intresse till. Så... vart börjar man eller snarare vad ska jag se? Gundam Unicorn är ju lite lockande då jag varit och klappat på den i Tokyo. 

Jag menar inte att förringa dina känslor kring mecha, men jag tror att man lätt kan få lite fel uppfattning. Det är så att säga skillnad på mecha och mecha. En del handlar till stor del om robotarna, med fokus på jätterobotar som slåss mot jättemonster eller andra jätterobotar, typ en barnmechaserie från 1970-talet eller Pacific Rim: berättelsen var mest en ram för att hålla upp jätterobotactionsekvenser. Om det inte är ens kopp té så är det förstås inget att tvinga sig att se, men andra mechaverk är omvänt konstruerade: de använder jätterobotgrejen som en ram för att hålla upp en karaktärs- eller storyinriktad berättelse. Robotarna blir bara ett scifi- eller fantasy-element. Eureka Seven är ett exempel, Evangelion (en berättelse om depression) och Gundam (en berättelse om krig där robotarna motsvarar stridsvagnar/stridsflygplan) ett annat. Det är klart, om man verkligen inte vill se robotar alls så är det väl bara så det är, men det är synd om man avstår från mecha för att man tror att de uteslutande fokuserar på robotar.

Den korta förklaringen av Gundam-djungeln är att det började som en anime som fick några storyuppföljare, men senare kom ju serier som bara hade “Gundam” i namnet: förutom att robotarna var bekant designade så var handlingarna och ibland stilarna helt annorlunda. Det betyder att man kan hoppa in i vilken “tideräkning” man vill: de olika versionerna brukar ofta namnges efter sina respektive tideräkningar. Originalet är Universal Century, UC.

Jag tycker att Gundam Unicorn är utmärkt, men jag skulle nog inte rekommendera den som en startpunkt. För mig känns den som en kulmen av 30 år av UC-anime. Om man vill se original-Gundam-sagan så hade nog ett gångbart alternativ varit

  1. Gundam the Origin-OAV:n (6 delar, 2015) ->
  2. Gundam-filmtrilogin (1980) ->
  3. Gundam Z-filmtrilogin (1985/2005) ->
  4. läsa på lite om Gundam ZZ (1986) ->
  5. Char's Counterattack-filmen (1988) ->
  6. Gundam Unicorn (7 delar, 2010),

då har man det mesta om den huvudsakliga konflikten som Gundam är känd för: kriget mellan planeten jorden och de frihetssökande rymdkolonierna och den långa konflikten mellan hjälten Amuro Ray och skurken/antihjälten/antiskurken Char. Det är totalt typ 28 timmar speltid, men det kanske känns mindre oöverkomligt om man tänker på att det i princip är 20 filmer på i snitt 86 minuter, som man gott kan se sisådär en i veckan av. (Jag är dock inte helt säker på att börja med Gundam the Origin, serien om Chars uppväxt och upptrappningen till kriget – det är lite som att börja sitt Star Wars-tittande med prequel-trilogin, om prequel-trilogin hade varit bra: vill man börja med att se berättelsen om Darth Vaders uppväxt? Jag tror dock inte att det skadar. Och så kanske det är tryggande att börja med något modernare, om det blir lättare att knyta an.)

Annars kan man ju börja med en alternativ tideräkning. Iron-Blooded Orphans ska väl vara bra, tror jag, om man vill se en serie om barnsoldater på Mars. Fast det är ju ändå 50 avsnitt, uppemot en 18-19 timmar; samma med det fristående alternativet Gundam 00, och det fristående alternativet Gundam SEED har fler än 100 avsnitt.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 months later...

Okej... Då har jag äntligen sett Hi-Evolution 1. Kan inte påstå att jag blev särdeles upphetsad eller tillfredsställd. Den är på tok för rörig och hoppar tillbaka till Eureka Seven och kör gamla klipp men blandar sen ut dem med nygjort material från samma "tid" i serien och egentligen bara fyller ut den med mer backstory. Allt hoppandes fram och tillbaka i tiden gör en otroligt förvirrad; det är några dagar bakåt här, några veckor framåt, bakåt, framåt och bakåt igen osv. osv. osv. Otroligt störande och har man inte ES i gott minne blir det bara än rörigare tyvärr. 
Sen är jag rädd att det inte tillför särskilt jättemycket de här extrainläggen och inblickarna bakåt. Inte så mycket att jag kan se fram emot nästa två delar. Det känns lite som om de klippt upp originalet i tre filmer och hackat in en massa nytt här och där för att göra det intressant igen och sen struntat i om det var logiskt eller smart överhuvudtaget. Lite smått besviken, men det är väl så det funkar, säljer något bra så kan man vrida ur ännu lite till ur köparna. 

Nä, mitt tips är att hellre se om originalet än att se något annat som producerats därefter, inte ens långfilmen behöver ni bry er om (den rör bara till handlingen och hittar på ett nytt slut som mest förvirrar). 

Over and Out. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aw, jag som är så förtjust i tvåans temalåtmusikvideo. :(

Jag vill minnas att jag läste nån recension om att tvåan skulle vara åtminstone lite bättre, och jag gillar Anemone, så jag vill nog ändå se dem nån gång… men jag vill nog se om det kära originalet först.

Och pina mig igenom Astral Ocean igen. 😰

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Mycket bra låt ja. :) Gillade ju iofs också titelspåret till H.EV-1. 

Jag får väl se om jag kommer åt film 2 så får vi se om jag kanske ändrar mig, men vi får som sagt se. Jag tänkte ju först och främst nu se klart originalserien igen då jag inte minns ens hälften som hände känns det som nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...