Hoppa till innehåll
Anime.se

Dere-typer, please HELP!


秀太.
 Share

Rekommenderade inlägg

Alltså, jag är asgammal, eller så är jag oerfaren som inte känner till alla dere-typer och hur det här ligger till.
Jag vet så pass att en Yandere är typ en psykopatisk och sadistisk person, gärna kvinnlig (Belarus från Hetalia) medan en Tsundere är typ en sådan som agerar PMS'igt och avvisande mot väldigt många (typ Britain från samma anime) men sedan förstår jag att det finns många andra grenar i detta som jag inte hängt med på alls. Jag antar att någon annan har mer koll, förklara gärna för farmor så att hon begriper detta. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi har då Kuudere som är den mer obrydda typen. Visar inga känslor men kan mjukna upp på lång sikt. (Tachibana Kanade från Angel Beats)

Deredere är en mer energisk och glad dere. Är särskilt uttrycksfulla mot sin "darling" och gillar att överrösa dom med kärlek. (Ako Tamaki från NetoYome)

Himedere är "princesstypen". Det ska bli behandlade som adel från andra runtomkring sig (särskilt från sin käresta), så bär hennes väska din bonde! (Luvia Edelfelt från Fate/Kaleid Liner Prisma Illya)

Det är vad jag kan från huvudet, men tror det finns mera. Hört talas om dandere men vet inte riktigt vad det innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just ja! Jag har ju till och med en karaktär i en serie jag håller på med som är Kuudere där, har för mig att sådana ofta är nördar också? Kanske har fel...
Många frågar mig vad mina karaktärer har för dere-typ men jag kan liksom aldrig fråga eftersom det inte riktigt går att säga bara bang...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu får vi ju först och främst notera att huvudpoängen med 〇〇dere är kontrasten mellan två delar av personligheten.

En tsundere är mestadels av tiden avvisande (tsun), men när ömheten (dere) visar sig efter ett tag så smälter man.

Yandere borde väl nästan kallas dereyan: i min erfarenhet har det oftast varit en gullig person med en vansinnig sida som visar sig först efter ett tag, så det borde väl egentligen räknas som en skräcktrop. (Det finns förstås karaktärer som skrivs som våldsamma och kära från början till slut, men i mitt tycke är de en avart där man förlitar sig på kännedom om klyschan och låter sig hoppa över “efter ett tag”-delen, typ “ni har sett det förut så vi hoppar över det tråkiga mellanspelet”.)

Kuudere mestadels cool (kuuru), visar sig efter ett tag ha en ömsint sida.

Himedere mestadels fisförnäm, visar sig efter ett tag ha en ömsint sida.

Dandere mestadels tystlåten (danmari), visar sig efter ett tag ha en ömsint sida.

Huvudpersonen upptäcker dessa dolda sidor hos sina romantiska kandidater och får på så sätt veta en “hemlighet” som blir bara deras – och läsaren/tittaren får genom inlevelse känna en del av det där romantiska privilegiet.

  • Gillar 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...