Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime vintern 2020/2021


Klona
 Share

Rekommenderade inlägg

anime20_1.thumb.PNG.319e5a1862c2eedb5c37dab60019778a.PNGanime20_2.thumb.PNG.eeefbb16d4bdff00dbd45cccb098b01f.PNGanime20_3.thumb.PNG.e67de92dc28bcd7c17d852f80b6c7aba.PNGanime20_4.thumb.PNG.fb2076c89dc86689faa80d13b214984d.PNGanime20_5.thumb.PNG.6afe07b62c91f90125b495534c4c63e6.PNGanime20_6.thumb.PNG.bcb7ed7f93741e0f91582955d93c94fb.PNGanime20_7.thumb.PNG.bc779a67791d156d211395ba03376607.PNGanime20_8.thumb.PNG.3579b8f006ef5709645362f01d5e9c6e.PNGanime20_9.thumb.PNG.3b940d224ea54fd06bcd069e2ac029ed.PNGanime20_10.thumb.PNG.d38eefc14d06c2aa6680dfe3840ebf94.PNGanime20_11.thumb.PNG.1ff956a3c77275d35692702d1f89eb31.PNGanime20_12.thumb.PNG.3c49bb9bf430a58e2b5e24c3261a67fa.PNGanime20_13.thumb.PNG.e7c8d42711024d975e06f8e42e069b87.PNGanime20_14.thumb.PNG.456efdcca18eb25bcd736268fab5f80e.PNGanime20_15.thumb.PNG.23e52008c5e2b1bfff83914de7d3396e.PNG

Många uppföljare från kända serier denna säsong. De serier jag har bestämt mig för att följa är:

Re:Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu 2nd Season Part 2

Yakusoku no Neverland 2nd Season

Dr. Stone: Stone Wars

Vi får se om jag tittar på någon annan, beror lite på hur mycket tid jag har och om jag får lust.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Uppföljarvinter i sanning!

  • Dr. Stone säsong 2: jag gillar den, den är småkul och intressant, så jag kommer att se så fort avsnitt kommer!
  • Slime säsong 2: vad gäller isekai så hör Slime till de mindre skräpiga serierna: ett färgglatt fantasyäventyr. Säsong 2 kommer nog att bjuda på mer mörker~ än förut (jag följer mangaversionen).
  • Re:Zero säsong 2½: det blir väl spännande!
  • 5-tōbun no Hanayome säsong 2: en lagom tilltalande romcom. Första säsongen var en besvikelse vad gäller det visuella (vilket är ganska illa för en serie som går ut på att visa upp söta tjejer), så jag hade tänkt läsa originalmangan, men säsong 2 har väl andra producenter, så det kanske blir bättre.
  • Log Horizon säsong 3: likt Slime ett mer muntert fantasyäventyr, men mer än 5½ år har passerat sedan senaste avsnittet sändes, så jag ska nog se om första säsongerna först. Fast det hinner jag nog inte i vinter, tyvärr. :(

Icke-uppföljare jag har ögonen på:

  • Horimiya: humant humoristisk och medmänsklig romantisk serie om småpoppis gymnasietjej + dyster klasskamrat, och deras vänner, familjer, och skolkamrater; tema: vänskap, mobbning, familj och kärlek.
  • Mushoku Tensei: isekai om fet, ful förlorare som får ny chans i annan värld, men jag har läst mycket av mangaversionen, och den påminner mig om stora fantasyäventyr typ Fullmetal Alchemist mer vad den gör om själlösa powerfantasyisekaiserier som, säg, Trollkarlens barnbarn. Kanske den serie jag ser fram emot mest av allt i vinter!
  • Kumo Desu ga, Nani ka?: flicka återfödd som svag spindel i fantasy-“dungeon”. Mangaversionen tycks vara väldigt populär; jag följer den, och den är väl småkul att läsa, men har dröjt för länge inuti monstergrottorna. Jag misstänker dock att det kommer gå mycket fortare i animeversionen.
  • Kaifuku bla bla: hunsad helare får en andra chans i livet i denna hämndfantasy med många inslag av våldtäkt, tortyr, massmord och andra orättvisor och otäckheter. Jag följer den, men sättet hur den vältrar sig i “rättvis” hämnd och lidande lämnar en dålig smak i mun.
  • Ore dake Haireru Kakushi Dungeon: fantasyäventyr om svag kille som blir stark i en hemlig “dungeon”; medioker, men harmlös, och åtminstone mangaversionen har en småsöt sida.
  • Jaku-Chara Tomozaki-kun: jag läste lite av mangaversionen och tyckte om det; ni vet hur många serier som handlar om hur en kille som är helt oanmärkningsvärd i utseende, förmågor, personlighet, och popularitet, får ihop det med ~skolans sötaste tjej~, typ för att han är snäll mot henne nån gång? Jag vet inte om Tomozaki-kun här får ihop det med nån, men grabben får åtminstone lektioner i hur man klär sig och uppför sig, av en poppistjej i klassen. Serien har ett nyttigt budskap om att inte vara bitter över att man inte “passar in”, utan att man istället kan och bör anstränga sig – en läxa som jag tror är nyttig för många i dagens samhälle. (Tänk “incel”.)

Åsså Evangelion:3.0+1.0 förstås. Fast det dröjer väl ett år innan jag kan se den… 😢

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2020-12-19 vid 20:04 sa Sceleris:

Åsså Evangelion:3.0+1.0 förstås. Fast det dröjer väl ett år innan jag kan se den… 😢

Den är given men som du säger blir väl om minst ett år. Det som är bra är att man hinner titta igenom de "gamla" filmerna igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Kumo Desu ga, Nani ka?: Tjej – samt hennes skolklass – reinkarneras i fantasyvärld; hon blir spindel i en “dungeon”.

Början är svag: protagonisten är en namnlös “loner” som babblar oupphörligen för sig själv, men inte på ett intressant eller underhållande sätt. Hennes mörka situation skulle kunna väcka intresse för hennes livsöde, men hon har för lite personlighet bortom pratiga, isekai-accepterande aspekten.

En parallellhandling följer hennes klasskamrater, som mestadels verkar ha återfötts som människor eller alver, i en mer konventionell isekaisaga, men det täcker inte mer än en introduktionsscen (“jag var X i vårt forna liv” “jag var Y”), utan att mer än antyda deras personligheter. Detta är inte heller engagerande.

Öppningsvinjett som känns “schizofren”: full med knappt identifierbara bilder, övertäckta av jobbig text. Avsnittet har mycket 3DCG, i synnerhet i “dungeon”-delarna, men inte uteslutande; faktiskt har människodelen ganska hyfsad karaktärsanimation. Men 3DCG:n är typisk: illa bildfrekvensbegränsad, ful celshading, och tveksamt motiverade kamerarörelser. Centrala actionscenen ganska kass: lite torrt sicksackande och så mycket närbilder att det bara känns som ett fram-och-tillbakaklippande av reaktionsbilder med dålig rumskänsla.

Inte särskilt mycket att tycka om, tyvärr. Jag undrar vad seriens fans tycker; kanske det är som med Arifureta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...