Hoppa till innehåll
Anime.se

Kumo Desu ga, Nanika? (So I'm a Spider, So What?)


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Skoltjej återföds som spindel i fantasyvärld och måste använda all sin list för att överleva i monsterfyllda grottor – medan hennes klasskamrater fått desto lindrigare reinkarnationer.

Vad tycker folk?

Personligen är jag skeptisk (jag tycker att det är ganska oengagerande och otilltalande), men jag har följt mangaversionen i några år, och det är tillräckliga skillnader för att väcka mitt intresse. Kollade upp originallättromanen och det är tydligen bara mangaversionen som helt skippar hennes klasskamraters perspektiv; vet inte riktigt vad jag tycker om det, vilket som är bättre.

Jag har alltså läst i några år, mer än 9 volymer, och alla de där människorna (och alven) som introducerades var helt nya för mig. Det är lite intressant för mig att se hur det utvecklas, ur ett berättartekniskt perspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har bara sett trailern för länge sedan och kände direkt avtänd från både stilen och själva spindeldesignen. Såg den igen nyss och tänkte bara hur jobbig protagonisten lät. Jag vet inte, ytterligare en isekaiserie med fokus på en spindel är två kryss som inte faller mig bra i smaken. Är trailern en bra sammanfattning eller finns det något som räddar den?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

5 minuter sedan sa MathJuice:

Är trailern en bra sammanfattning eller finns det något som räddar den? 

Om du menar den här trailern så tycker jag det verkar rättvist, åtminstone så vitt det gäller spindeln. (Parallellhandlingen är som sagt ett mysterium för mig.)

Jag gör en försiktig gissning och säger att man kanske vill ge serien en chans om…

  1. …man verkligen gillar Aoi Yūki (som spelar huvudrollen);
  2. …man verkligen gillar powerfantasy – serien följer hennes styrkeutveckling till väldigt höga nivåer;
  3. …man gillar strider mot svåra fiender – för varje strid får hon fler förmågor och blir skickligare på att använda dem, och kan ta sig an ännu svårare motståndare. Första avsnittets action var inget vidare, men det kanske blir bättre.

Förutom det vet jag inte riktigt varför någon skulle vilja se den, särskilt inte om man inte läst boken eller mangaversionen.

Jag håller med om spindeldesignen. Den är trogen lättromanen, men jag föredrar mangaversionen; den saknar mangapupiller, och munnen är sicksackformad istället för ett streck med två huggtänder. Sen är det nog fördelaktigt att inte se pastellfärgerna. (På mangaomslagen är hon helrosa.)

DTn4KYJd33.pngwh2b2lMC3U.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis sett avsnitt 2 och här är något jag funderar på:

Hur länge har de som återföddes till människor varit i kropparna de flyttade in i? Det känns som att de inte bara flyttat in utan har fått sina identiteter sammansmälta med kroppens förra ägare sett till hur de agerar. Inte det lättaste att förklara kanske men en av dem har en storebror (i den nya värden, men inte deras gamla) som är hjälte och det känns som han talar om sin riktiga storebror. Antingen har han hatt lång tid på sig att vänja sig, är en skicklig skådis (många normala runt om honom, får inte verka för konstig -- även om de rakt ut säger att de är återfödda..?..) eller så har de faktiskt slagits ihop. De har inte visat någon förvirring eller att de är obekväma över att vara på en ny plats utan ser inte ut att ha några problem med att passa in.

Den första sökträffen jag provade påstår att det generellt tar några veckor innan spindelägg kläcks för de flesta arter så förutsatt att de båda spåren av storyn ligger parallellt med varandra på tidsaxeln och det inte sker några tidshopp när det hoppas mellan dem samt att de landade vid samma tidpunkt när de återföddes så har anpassningstiden varit kanske en månad som längst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Stekeblad:

Hur länge har de som återföddes till människor varit i kropparna de flyttade in i?

Jag undrade också det härom vecka, så jag kollade originalet. I romanversionen, redan i hans första kapitel i första boken, beskriver Shunsuke (“huvudpersonen” i parallellhandlingen) sin förvirring: “With no idea what was going on, I suddenly woke up as a baby”.

Det innebär alltså antingen:

  1. att “Spindelina” (fans brukar kalla henne “Kumospindelkotjej”) reinkarnerats sisådär 15 år efter flera andra, eller
  2. att spindelhandlingen utspelar sig 15 år före.

Jag har ingen aning om vilket som gäller. Jag gissar på den första, som innebär att klasskamrater kan reinkarneras olika år. Det känns inte orimligt, när man tänker på flickan som blev en drake – man tänker ju att en så pass liten drake inte är 15 år.

 

Avsnitt 2 kändes lite dumt för mig, med avseende på hur de talade så högt om reinkarnation och allt sånt i klassrummet, men när jag hämtade citatet ovan såg jag ett textstycke där Shunsuke och tjejen-som-var-kille träffades första gången och pratade japanska för att bekräfta sina misstankar, så troligtvis använder alla reinkarnerade japanska som ett hemligt språk.

 

Också nytt för mig: huvudpersonen heter Wakaba. Minns inte att det dyker upp i mangaversionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2021-01-17 vid 09:02 sa Stekeblad:

Håller med, glöm inte läraren (alven) som är mycket äldre än 15 år.

Var hon? Minns inte att hon sa det, jag minns bara att hon pratade om att (typ) få uppleva tonårslivet igen med sina elever, så i och med det plus att de går i samma klass(?) så tänkte jag att de var jämnåriga. Det är ju inte så att en alv måste vara gammal. 😁

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 3

På spindelsidan: Två nya förmågor, trådkontroll och lättare kunna upptäcka faror. Den senare avfärdade hon snabbt som trasig, och tillbringar resten av avsnittet från att springa från fiender mycket starkare än henne själv. Jag tror den förmågan liknar klassifieringsförmågan genom att börja hemskt dålig men bli bättre och bättre över tid med att den går upp i nivå.

På människosidan: Under magiträningen tyckte jag det verkade som att samtliga reinkarnerade var flera steg över resten av klassen i skicklighet, vad kan det bero på? Är det en bonus för att ha kommit från en annan värld? Som jag sett det är alla kungliga eller landade i andra fina familjer. (Har inte sett någon replik i stil med "Varför hamnade ni i fina familjer medan mina föräldrar är fattiga bönder?", det närmsta är draken) Är det likt hur det är i Black Clover att adliga och kungligheter har en större medfödd magisk förmåga? Tror inte det, passar inte riktigt in i level-baserad värld om inte adliga är en annan underart av människa. Troligare i så fall att de kunnat få specialundervisning eftersom de är från rika familjer och därför är bättre. Eller så har jag missat något och detta stämmer inte alls.

Det kanske är på väg att börja hända lite mer i människodelen av historian. Efter bråket om vem som skulle vara den som besegrade det attackerande monstret och få äran är det tydligt att en av dem är missnöjd, min känsla är att det är början till något större.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Stekeblad:

Som jag sett det är alla kungliga eller landade i andra fina familjer. (Har inte sett någon replik i stil med "Varför hamnade ni i fina familjer medan mina föräldrar är fattiga bönder?", det närmsta är draken)

En del av det (att de mänskliga reinkarnerade vi sett är kungliga/adliga) kan helt enkelt bero på att fint folk träffar fint folk, på sina balar och överklasskolor. Tydlig sekundär huvudperson för människosidan är Shun, och jag tänker att det nog inte kommer något tredje perspektiv.

Fast det är uppenbarligen inte bara slump. Om det går 1000 ofrälse för varje adelsperson så skulle väl oddsen vara värre än en på triljonen att de vi sett alla skulle ha blivit födda i fina familjer. (Jag blir påmind om webbläsarspelet Reallives, där det är en bra mycket större chans att födas som fattig tredje världare, än rik västerlänning.) Och en del av det beror förstås på att berättelser handlar om osannolikheter, men jag tror det har sina förklaringar in-story också.

 

Men den där killen Hugo är helt klart dåliga nyheter. Mina pusselbitar just nu: stöddig kille med aggressionsproblem, prinsen han är avundsjuk på, prinsens bestörta, tårfyllda scen i öppningsvinjetten, och kanske prinsens klängiga lillasyster. 🤔

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Avsnitt 6

I slutet av avsnittet så får man reda på vem nedan karaktär från introt är alltså en demonherre (Eller kanske Demonherren, om det bara finns en)

spindel-demon.jpg.6308f0d1ad99414e766cb9fb31b7f58b.jpg

Demonherre, fast en tjej. Vad blir det för ord då? Demondam låter för fint tycker jag. Demonhertiginna låter lite mörkare, lite ondare, men jag vet inte. Det spelar kanske ingen roll för demonherre fungerar bra, men jag tycker det är lite roligt att fundera på ord ibland.

Spoilervarning för kommande händelser:

Spoiler

Kommentarsfältet på Crunchyroll har berättat för mig att Kumoko kommer någon gång utvecklas till människa (eller något människoliknande) Min spekulation utifrån det är att hon utvecklas till demonherre med anledning hur förmågan Tabu hela tiden ökar i nivå och att några av hennes andra förmågor har attribut åt det hållet (från avsnitt 4 och 5 kanske?)

I flera avsnitt nu har jag sett introt och tänkt att det är en av Kumokos kommande utvecklingar som syns i bilden ovan men så var det inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och nu tycks det som att vi fått de olika synvinklarnas relativa samtidighet åtminstone ungefärligt förtydligade: Kumoko föddes verkligen som spindel typ 15 år efter flera andra klasskamrater.

11 timmar sedan sa Stekeblad:

Det spelar kanske ingen roll för demonherre fungerar bra, men jag tycker det är lite roligt att fundera på ord ibland.

Jag gillar “Demonfurste”!

“Furste” låter mäktigt, lite högtidligt eller bibliskt, typ att Satan är “Mörkrets furste”. Det är inte utpräglat manligt (“furstinna” existerar som utpräglat kvinnligt, men “furste” kan användas för båda könen). En gammal fantasybok “The Demon Lord” fick faktiskt svenska titeln “Demonfursten”.

Själva japanskan 魔王 “maō” består av 王 “ō” som betyder “kung”, och 魔 “ma” som betecknar demoner, trolldom och sådant djävulskap. Men det är samma 魔 “ma” som i 魔法 “mahō” (“魔-metod”), ordet som används i gulliga “magiska flickor”-serier för småflickor, så 魔 “ma” måste inte vara strikt negativt i sammansättningar.

“Trollkung” hade kanske varit en bra översättning om man inte främst läste “troll” som sagoväsendet istället för “trollkonster” – och då heller inte tänkte på “trolleri” främst som scenunderhållning. (Det skulle behöva förstås som “förmågan eller bruket eller verksamheten att med övernaturliga och förborgade medel (och med djävulens eller annan ond makts hjälp) ingripa i naturens gång eller påverka (särskilt: skada eller förgöra) människa eller djur”.)

Fast “trollkung” skulle inte gå så bra i berättelser där 魔王 “maō” är regent över 魔族 “mazoku” (“魔-folket”), som brukar vara människor-fast-med-(mer)-magi (och eventuellt horn). På engelska brukar det heta “demon lord” och “demon race”, men “demoner” förstås ju som helt onda väsen, och mazoku är inte nödvändigtvis onda.

Så 魔 är svårt att översätta konsekvent och tillfredsställande. 🤔

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Demonfurste låter bättre, ska börja använda det istället för demonherre.

18 timmar sedan sa Sceleris:

“Trollkung” hade kanske varit en bra översättning om man inte främst läste “troll” som sagoväsendet istället för “trollkonster” – och då heller inte tänkte på “trolleri” främst som scenunderhållning.

Jag kommer att tänka på ordet häxmästare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 7

Nu händer det grejer! Här är tre saker att fundera på:

  • Vad är så farligt med att nå för hög nivå och låsa upp nya förmågor?
Spoiler

Drar du till dig administratörernas uppmärksamhet om du blir för stark? Ungefär som om man är riktigt bra i någon sport så är sannolikheten stor att man kommer bli upptäckt av stora lag eller tävlingar och inbjuden att vara med och till följd av det får man massor av uppmärksamhet riktad mot sig.

  • "Administratörer"?!
Spoiler

Beskrivs av Kumoko ungefär som gudar. Har förmågan att skapa nya förmågan och säkert mycket annat som kan förändra hur hela värden fungerar. Har hon landat i en värld med många spelliknande element, eller ÄR det ett spel hon är i?

  • Vad håller elvan-sensei på med som de andra inte vet om?
Spoiler

Förmågan att kunna ta förmågor från någon och ändra liv och mana är en hemskt kraftfull förmåga om det inte finns hårda begränsningar. En sådan förmåga kan vända hela värdens balans på en natt. Hon kanske i hemlighet är en Administratör. Hon kanske är den som fick alla förflyttade till den världen från första början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Där kom Hugos storhetsvansinnesdrivna förräderi! Lustigt att han inte lyckades med något.

Och lustigt att fröken nöjer sig med att nerfa honom, en knäppskalle som just hade planerat massmord. “Nu får du gå till ditt rum utan att äta middag”, typ. 🙄

Men kommer Hugo att döda lillasystern eller fröken, eller både och, tro?

Den 2021-02-20 vid 11:21 sa Stekeblad:

Avsnitt 7

Ja, fröken är suspekt! Jag tror dock att hon kom till den nya världen lika ovetande som de andra, men hon måste ha gjort något för att ha fått särskild kunskap. Jag tänker mig att hon kanske talar av erfarenhet: hon har “levlat” jättemycket och fått en massa förmågor, och det har dragit in henne i världens hemligheter och maskinerier. (Hon är ju dock bara lika ung i världen som killen och f.d.-killen-nu-tjejen, så när skulle det ha hänt? Å andra sidan kanske alven ljuger om sin ålder. Hon kanske återföddes hundra år före de andra.) Jag tänker som du att hennes förmågor kanske dragit till sig administratörernas uppmärksamhet. Jag tycker att hon själv känns mer som moderator än som administratör.

Det är ju tydligt att vi ska koppla det till Kumoko, som laddar upp med förmågor på löpande band (Kumoko har nu parallella tankeförmågor och kan döda med blicken!), och börja oroa oss för henne. Och nu har hon ju bevisligen fått en administratörs uppmärksamhet.

Men vad är det som är så dåligt med det? Det är en hård värld, så förmågor förbättrar överlevnadschanser; administratörers uppmärksamhet måste därför vara en tung nackdel för att överväga det. Kanske det medför en ännu högre dödsrisk: admin tar helt enkelt bort “karaktärer” som är för övermäktiga. Eller så kommer administratörer med något slags “faustiskt avtal” (tänk QB i Madoka Magica); man får sälja sin själ och ångra sig bittert. Det skulle kunna vara så att hon bara inte vill att de ska orsaka obalans i världen – 20-30 små supermänniskor, var och en mäktiga nog att utplåna hela nationer.

Men jag intresserar mig också över att hon samlar ihop den gamla klassen och håller koll på dem. Det är inte den första isekaiserien med en hel klass plus lärare där läraren försöker hålla kontroll på situationen i egenskap av vuxen – men nu har de ju redan levt i världen i femton år eller så. Det är orimligt att hennes japanska pliktkänsla skulle hålla i sig så starkt att hon skulle hålla koll på dem bara för att det var hennes ansvar. Jag hade väntat mig att hennes attityd skulle vara “detta är vår nya värld, det är här vi får leva som vanligt folk hädanefter”.

Men jag tänker att det är en annan femma om hon har fått nys om ett sätt att ta sig tillbaka till Japan…

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 9

Nu är det sagt rakt ut, det är en skillnad på 15 år mellan Kumokos berättarspår och resten av klassen. Hjälten Julius halsduk är gjord av Kumokos trådar och ägget hon hittade vid något tillfälle kort innan hennes "my home" brändes samma ägg som Fei senare kläcks ur.

Jag funderade tidigare på om det finns en eller flera demonfurstar. Under demonernas krigsmöte står det i textningen flera gånger demonfursten (bestämt form, singular). Jag tolkar det som att det bara finns en i hela världen men detta ska inte ses som absolut fakta och kan vara fel. Att det bara kan finnas en demonfurste styrks av att Shun säger att det bara kan finnas en enda som kan ha titeln hjälte.

Mot slutet av avsnittet får vi höra demonfursten säga: "As bad as I might feel for Yamada-kun" Yamada är en av de reinkarnerades japanska namn! (men vems hittar jag inte). Det kan inte vara många som kan det namnet. Kan demonfursten vara Kumoko? Ett par repliker före denna så sades det också "At the time, I would've never imagined we'd end up in this kind of arrangement.". Det är från en konversation mellan demonfursten och en av demonerna från krigsmötet, en demon som jag är lite osäker på men skulle kunna vara samma som levererade telefonen med administratör D till Kumoko i grottan. Om Yamada är han som bröt in när Kumoko blev mobbad i tillbakablicken till utelektionen i parken (och Kumoko är demonfursten) så finns det underlag för att vilja skona honom när ett anfall mot människorna inleds.

Med fortsättning på dessa antagande, vad skulle göra så att Kumoko vill föra krig mot människorna när hon tidigare var en av dem? Är det så att hon inte bara var mobbad utan riktigt hårt mobbad innan återfödelsen till spindel kan det motivera hat mot människor och klasskompisarna som inte gjorde något för att hjälpa. Jag tycker inte det passar in på hennes attityd/personlighet dock. Kanske är det press från administratörernas sida? Att hela tiden göra något intressant för att underhålla dem för att inte bli kastad åt sidan när de tröttnar på henne. Med ett tidsgap på 15 år finns det dock mycket att fylla i och vad som helst kan ha hänt som lett fram till denna situationen.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilken chock! Jag var helt inställd på att de var samtidiga.

Slutscenen var ganska bra, faktiskt.

7 timmar sedan sa Stekeblad:

Hjälten Julius halsduk är gjord av Kumokos trådar och ägget hon hittade vid något tillfälle kort innan hennes "my home" brändes samma ägg som Fei senare kläcks ur. 

Jag gillade den “realistiska” bilden av Kumoko man fick se i scenen genom människornas ögon.

Fast som hon tänkte sig sin boning så hade hon ju gjort ett människoliknande hus (säng med sänghimmel!), men det verkade ingen ha reagerat på. Fast det kanske brann för fort för att de skulle hinna se. (Eller så har man bara fått se “förskönade” bilder av hur det egentligen såg ut – som Kumoko själv.)

7 timmar sedan sa Stekeblad:

Jag tolkar det som att det bara finns en i hela världen men detta ska inte ses som absolut fakta och kan vara fel. Att det bara kan finnas en demonfurste styrks av att Shun säger att det bara kan finnas en enda som kan ha titeln hjälte. 

Det känns sannolikt. Bra poäng.

7 timmar sedan sa Stekeblad:

Mot slutet av avsnittet får vi höra demonfursten säga: "As bad as I might feel for Yamada-kun" Yamada är en av de reinkarnerades japanska namn! (men vems hittar jag inte). Det kan inte vara många som kan det namnet. Kan demonfursten vara Kumoko?

Yamada-kun är helt enkelt Shun. Shunsuke Yamada. “Sorry, Yamada, men jag måste döda din brorsa.” …tolkar jag det som.

Figuren som kommer till Kumoko har samma röstis och karaktärsdesign som generalen i krigsmötet 15 år senare, så det måste vara samma snubbe. Så det lutar starkt åt att Kumoko blivit Demonfursten; hon har t.ex. trådar (som hon binder de två bråkstakarna) och “avgrundsmagi”, plus då det där samtalet, och bekantskap med Yamada.

I mangaversionen har man dock fått se både det där krigsmötet – som ju verkar utspela sig 15 år efter Kumokos äventyr – och en demonfurste med exakt samma utseende (som hon på mötet) som är verksam samtidigt som Kumoko, så vi kanske inte helt ska låsa in oss på denna möjlighet. Exempelvis har de ju olika röstskådisar (Kumoko spelas av Aoi Yūki, Demonfursten av Sumire Uesaka).

8 timmar sedan sa Stekeblad:

Med fortsättning på dessa antagande, vad skulle göra så att Kumoko vill föra krig mot människorna när hon tidigare var en av dem?

Jag tänker mig att hon helt enkelt bara anpassat sig till sin värld och sin roll. Hon är en härdad överlevare som kan dräpa människor utan att behöva hata dem, lika lite som hon behövde hata ödlorna och aporna och drakarna som hon dödade för sin överlevnad i grottan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

16
Lämnade mig med en "wow vilket avsnitt"-känsla

Spoiler

 

Vad innebär förmågan att vara odödlig, jag funderade fram flera olika möjligheter efter avsnittet.

Vi ser också förmågan förmänskligande (lagom tajmat med ett besök på stranden) som gör att monster kan se ut nästan som människor. Jag kunde inte se förmänskligande i Ariels långa lista trots att hon är ett spindelmonster som liknar en människa, ingår väl i titeln demonfurste eller liknande.

Ariel vs Kumoko: Det spräcker min teori jag skrivit om tidigare att Ariel är Kumoko i människornas tidslinje.

 

 

17
Inte wow som förra avsnittet, men scenen efter slutsången gav lite att fundera på.

Spoiler

 

Förmågan att vara nära inpå odödlig kom direkt till nytta och det förklaras lite om hur den fungerar.

Avsnittet slutar med att en av Kumokos parallella sinnen gnager på Ariels själ och det tänder en gnista till min teori igen. Genom att äta på och försvaga Ariels själ tillräckligt mycket så kanske det är möjligt för Kumoko att ta över henne! (Nu kanske jag bara klamrar mig fast vid min teori och drömmer.) Det är det enda sättet som verkar rimligt för henne att besegra Ariel, styrkeskillnaden är för stor just nu. Alternativen är att försöka sluta fred, hålla en låg profil eller böna och be om att få bli Ariels tjänare.

 


18

Spoiler

 

Ingenting nytt från de parallella sinnena detta avsnitt, och Ariel nämns bara ett par gånger och framträder inte i egen hög person, vill veta mer om vad som händer i labyrinten.

Det är fler än de reinkarnerade som känner till reinkarnationerna! Några fick tidigt reda på det (Kumokos tidslinje) och började samla in barn för att få tag på dem. Ses de reinkarnerade som ohyra/monster man vill bli av med eller som hjältar som man via kidnappning vill få på sin sida? Det börjar växa fram en bild över flera olika riken och konflikterande åsikter. Nu hade det varit intressant om det gick få fram en politisk karta. Min bild är att två städer är under Hugos kontroll men har olika religioner och att alver är rövare (väldigt grovt).

Under avsnittet byggs det upp en spänning i staden runt Kumoko, är hon ett snällt eller elakt monster? Baserat på seriens tempo kommer det nog brista redan nästa avsnitt, eller om det blir största delen på människosidan så möjligen tidigt i avsnittet efter. Båda sidorna av berättelsen rör vid berättelsen om det gudasända monstret så om vi lyssnar noga på människosidan i nästa avsnitt kanske det ger än hint om vad som händer på spindelsidan.

 

 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

43 minuter sedan sa Stekeblad:

Ariel vs Kumoko: Det spräcker min teori

Men gör det det? Jag tänker att om Kumoko fortsätter att "levla" och väljer rätt i evolutionsträdet så kommer hon till samma art och får exakt samma utseende. (När jag bläddrar upp ser jag att det inte är en ny tanke för tråden.) Fast hon måste förstås fortfarande besegra sin motståndare. "Sinnesdestruktion" känns trolig – och kroppsövertagande känns också som en klar möjlighet, ja. Så det finns tre möjligheter vad jag kan se: (1) Kumoko besegras, Ariel består; (2) Kumoko besegrar Ariel och får samma utseende; (3) Kumoko besegrar Ariel, men framtida Demonfursten är ett slags fusion. Jag har ingen aning om vad det blir, så det är intressant att följa!

55 minuter sedan sa Stekeblad:

Det är fler än de reinkarnerade som känner till reinkarnationerna! Några fick tidigt reda på det (Kumokos tidslinje) och började samla in barn för att få tag på dem. Ses de reinkarnerade som ohyra/monster man vill bli av med eller som hjältar som man via kidnappning vill få på sin sida? Det börjar växa fram en bild över flera olika riken och konflikterande åsikter. Nu hade det varit intressant om det gick få fram en politisk karta. Min bild är att två städer är under Hugos kontroll men har olika religioner och att alver är rövare (väldigt grovt).

Den där alven, visst var det frökens pappa-i-den-nya-världen? Han som blev halshuggen?

Det är ju något underliggande på gång:

  • Hjälten och Demonfursten använde magi för att anfalla/hämta/??? "D" som gömde sig(?) i en japansk skolklass.
  • Det finns en "Gudinna" som tycks vara densamma som "Guds röst" (dataspelssystemrösten). I Shuns dröm i avsnitt 17 fick man se henne där hon tycktes sitta fast i systemet och lida av det.
  • De reinkarnerade har förmågor som på något sätt kan gå utanför systemet.
  • Minns jag fel, eller var det inte så att Kumoko låste upp kunskap om världen? Det verkade som att världen hotades av undergång. Jag tänker mig att det är vad som driver Demonfurste Kumoko (om det är hon): "sorry gamla klasskamrater, men ni måste dö för att jag ska kunna rädda världen".

Så jag tänker mig att alvkungen eller vad han var ville använda dem för något relaterat. Antingen för att också rädda världen, eller för att få mer makt eller liknande.

Min bild av politiska kartan är att det är tre "big players": demonerna med Demonfursten i spetsen, alverna, och människorna med kyrkan i spetsen. Små områden, som den här staden där Kumoko är nu, kommer mest i kläm. Shun trodde att snälla påven var kontrollerad av Hugo, men så tycktes det ju inte vara; påven är powerplayer han också.

Och så får vi minnas att Hugo i sig ytterst är kontrollerad av Demonfursten. (Den som hjälpte honom att återfå sina krafter var ju vampyrbäbisen som Kumoko räddade, som blev en av Demonfurstens generaler.) Det hade varit lite torrt om det redan hade reducerats så att Demonfursten har sitt rike plus människorna med kyrka och falsk hjälte medan kungalösa alver kanske står handfallna, så att endast hjälten Shun står emot dem. Nu så har åtminstone kyrkan sina egna avsikter.

(Om jag inte blandar ihop tidslinjerna och minns fel. Vilket är helt möjligt, jag spånar mest.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 19

Saker hände snabbare än vad jag hade väntat mig

Spoiler

Hjälte-gänget kommer till alvernas by där de får träffa sina tidigare klasskompisar. Vi vet fortfarande inte varför de reinkarnerade samlas in, men de behandlas nästan som fångar och alverna undviker dem. De hålls tillfånga i alvstaden mot deras vilja.

Kanske är det för hur folket i staden tillber Kumoko som Ariel arg ger sig ut på jakt efter henne, kanske för att ett av Kumokos parallella sinnen fortsätter gnaga på hennes själ, tydligt är det att Ariel är arg. Kumoko duckar attacken och tar sig tillbaka till labyrinten där hennes övriga sinnen försvagat mamma spindel så mycket att hon kan besegra henne, vilket verkar gjort Ariel förbannad.

Den 2021-03-06 vid 12:09 sa Stekeblad:

Jag funderade tidigare på om det finns en eller flera demonfurstar. Under demonernas krigsmöte står det i textningen flera gånger demonfursten (bestämt form, singular). Jag tolkar det som att det bara finns en i hela världen men detta ska inte ses som absolut fakta och kan vara fel. Att det bara kan finnas en demonfurste styrks av att Shun säger att det bara kan finnas en enda som kan ha titeln hjälte.

Efter att ha besegrat mamma spindel får vi se en lista med Kumokos förmågor. Nu är hon en 8:nde nivåns demonfurste!?

1877627649_kumokodemonlord.thumb.jpg.5fb5af69cba87fdfe207e771cb0d5371.jpg

I bilden ovan saknas dock den där förmågan med det konstiga namnet och efter att ha spenderat en stund hoppa igenom tidigare avsnitt hittade jag vad den heter: n%I=W. Jag fick gå tillbaka till slutet av avsnitt 11 och där hittade jag också något jag måste missat, redan där var hon visst en demonfurste av tredje nivån! (psst: demonfurste är nästan längst ner och n%I=W är längst ut till höger) Om Kumoko var demonfurste redan i avsnitt 11 så är rimligen världen full av dem, om hon inte lyckats uppfylla något svårt villkor bara sådär.

971989080_kumokoskillsep11.thumb.jpg.23f74c40802fdc096b11957f4f4c04b1.jpg

För referens, här är Ariels lista med förmågor från slutet av avsnitt 16: Hon har högre demonfurste nivå 10

1293131415_arielsskillista.thumb.jpg.bc9bde0b3753cd34feb69adf15f825dd.jpg

 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Avsnitt 22

Den 2021-03-06 vid 12:09 sa Stekeblad:

Jag funderade tidigare på om det finns en eller flera demonfurstar. Under demonernas krigsmöte står det i textningen flera gånger demonfursten (bestämt form, singular). Jag tolkar det som att det bara finns en i hela världen men detta ska inte ses som absolut fakta och kan vara fel. Att det bara kan finnas en demonfurste styrks av att Shun säger att det bara kan finnas en enda som kan ha titeln hjälte.

Jag kan fylla på lite mer detaljer om detta. Både Hjälte och Demonfurste kommer i två varianter, som en förmåga och som en titel. Båda titlarna verkar vara unika, en unik titel kan bara innehas av en existens i världen vid varje given tidpunkt. Förmågorna Hjälte och Demonfurste är dock inte unika, för Demonfurste ser vi detta i bilderna under spoilern i mitt förra inlägg. I avsnitt 22 får vi reda på att Hugo har nivå 1 i förmågan Demonfurste och då berättar de följande:

The Demon Lord and Hero skills can be gained either through proficiency or a large amount of skill points

Spoiler

Väderleksrapporten i början var rolig. Det fanns några bilder som jag tror hade varit bra att spara för skärmdumpskampen, men i slutändan så tog jag ingen.

Ariel börjar förlora sig självt efter att ett av Kumokos parallella sinnen nu gnagt ett stort hål i hennes själ och Kumokos personlighet börjar synas i Ariels beteende. Hon förstår inte själv riktigt vad som händer innan ... hennes närmaste rådgivare?... förklarar vad som håller på att hända och hjälper Ariel med att teleportera henne till där Kumoko är för en till match.

Fajten avbryts att den lille hjälten Julius går fram. Jag fattade inte vad som hände, varför stannade allt upp? Givet hans level så borde det inte funnits någon anledning att stanna upp, han hade mosats som alla andra som kom i vägen innan. Jag kan komma på två teorier om varför Ariel stannade upp. 1. Kumokos parallella sinne bet på en känslig punkt. 2. Ariel har läskiga minnen från mötet med en tidigare hjälte, hon förberedde den gigantiska eldbollen över deras huvuden och riktade den mot Julius.

Fajten fortsätter och det sista vi ser är att Kumoko är ögonblick ifrån att ta ett förödande slag från Ariel, hur kommer det gå? Min spådom lyder som följer:

Spoiler

Nästa gång vi ser mer från spindelsidan av berättelsen så är det först mörkt och Kumoko säger, "Huh, vad hände? Just det, Demonfursten dödade mig. Var är jag?" Hon öppnar ögonen och ser att hon är kvar på slagfältet och ser sig om. "Eeh!!! Jag har blivit Demonfursten?!! Vad hände?!" En förklaring från det parallella sinnet som varit i Ariel den senaste tiden följer.

Som B-teori lyckas hon precis ducka undan, men det hade varit tråkigt.

Varför inte slänga in en C-teori också: Julius är betydligt starkare än vad Kumoko tror och bryter in i stridigheterna vilket gör att Kumoko överlever attacken. Det hade varit en överraskning väl värd cliffhangern! Frågan är hur de backar upp det sedan.

Människosidan kändes mest som en utfyllnad efter att spindelsegmentet nådde till cliffhangern. Utöver att de berättade om förmågorna så finns det inte direkt något mer att säga än: "Backa ni andra, vi ska slåss en mot en!"

 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Regin är verkligen hemsk. Jag misstänker att de placerar figurerna som de gör för att de ville fylla upp bilden, men det blir bara förvirrande. Jag undrar typ “varför står de försvarslöst inom räckhåll för varandra utan att göra något?”, men egentligen står de med 10 meters avstånd.

Hur de gör:

image.png

Hur de borde göra för att vara tydliga med karaktärernas placeringar:

image.png

Jätteklumpigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Avsnitt 23

En stor strid på människodelen av historian, men de lyckades inte göra den intressant för mig. Jämfört med flera av Kumokos strider så har de varit roligare och spännande att se.

Avsnitt 24

Efter en veckas uppehåll så kunde de leverera det sista avsnittet. Det drar igång direkt med hur det gick med striden mellan Ariel och Kumoko.

Spoiler

Kumoko blev "dödad" av Ariel, men hon hade använt sin äggläggningsförmåga (som jag sätt i hennes lista över förmågor och tänkt att vi inte har fått se någonting av) och placerat ett par parallella sinnen i olika ägg med förhoppningen att kunna komma tillbaka i ett av dem om hennes kropp förstörstörs bortom vad hon kan regenerera - och så blev det också.

Sedan klippte de lite för mycket av berättelsen och jag är inte helt med på vad som hände. Jag trodde att Kumoko skulle få börja om från ruta ett när hon kom ut ur ägget men hon verkade få behålla alla stats och liknande, eller till och med fick en boost?? Efter något som inte verkar kunna vara mer än timmar eller på sin höjd några dagar så har hon utvecklats till en spindelvariant med en människas överkropp sittande på huvudet (det låter så knäppt som jag borde tyckt det såg ut). Det kan inte tagit lång tid för henne att få den formen eftersom hon uppnår det innan attacken på byn där vampyren Sophie bor är över.

Det långa bråket med Ariel får också sitt slut, från min kommentar på avsnitt 17:

Den 2021-05-15 vid 22:08 sa Stekeblad:

Förmågan att vara nära inpå odödlig kom direkt till nytta och det förklaras lite om hur den fungerar.

Avsnittet slutar med att en av Kumokos parallella sinnen gnager på Ariels själ och det tänder en gnista till min teori igen. Genom att äta på och försvaga Ariels själ tillräckligt mycket så kanske det är möjligt för Kumoko att ta över henne! (Nu kanske jag bara klamrar mig fast vid min teori och drömmer.) Det är det enda sättet som verkar rimligt för henne att besegra Ariel, styrkeskillnaden är för stor just nu. Alternativen är att försöka sluta fred, hålla en låg profil eller böna och be om att få bli Ariels tjänare.

Kan vi säga att jag fick 2 av 3 rätt?

✔ Bryt ner Ariels sinne med ett av Kumokos parallella sinnen och genom det minska hennes vilja att slåss mot henne.
✔ Genom att överleva till och med avgrundsmagi så anser Ariel använt hela sin arsenal och lägger fram ett förslag om att sluta fred, och efter det till och med att inleda ett samarbete.
✖ Ingen bönade eller bad om att bli någons tjänare eller att sluta fred.

Sedan var det alternativet att hålla en låg profil också men den är svårare. Kumoko är inte en sådan fegis att hon gömmer sig någon längre tid. Hon höll en låg profil ett tag men det dröjde inte lång tid innan nästa sammandrabbning med Ariel.

Den 2021-05-15 vid 23:55 sa Sceleris:

Fast hon måste förstås fortfarande besegra sin motståndare. "Sinnesdestruktion" känns trolig – och kroppsövertagande känns också som en klar möjlighet, ja. Så det finns tre möjligheter vad jag kan se: (1) Kumoko besegras, Ariel består; (2) Kumoko besegrar Ariel och får samma utseende; (3) Kumoko besegrar Ariel, men framtida Demonfursten är ett slags fusion. Jag har ingen aning om vad det blir, så det är intressant att följa!

Alternativ (3) kom närmast: Ingen besegrade den andra men Ariel är nu delvis Kumoko för att ett av de parallella sinnena har brutit ner och smält samman med henne. Det är kanske den mest intressanta vägen att gå. kumoko på resa med demonfursten vars personlighet har blivit lite förvrängd öppnar för både komedi och djupare story där Ariel berättar om saker och platser.

Folk på internet har uttryckt ett stort ogillande mot människodelen av berättelsen, så dålig tycker inte jag den är. Jag tycker dock att spindeldelen har varit bättre och roligare att följa men båda delarna behövs för storyn. De båda tidslinjerna nuddade kort varandra men det finns fortfarande en stor tidslucka att fylla mellan mötet och där vi lämnades i Kumokos tidslinje. Kommer det en andra säsong så ser jag fram emot vad som kommer att hända. De valde ett mer öppet slut, den spoilerfria varianten blir ungefär såhär: Kumoko och hennes nya vänner ger sig ut på en resa, varsågod att hitta på din egna fortsättning.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja där kom avsnitt 24. Ett mediokert slut på en medioker serie med sorglig produktionskvalitet. Jag kommer att fortsätta läsa mangaversionen, men historien är inte tillräckligt bra för att jag ska vilja kasta mig på lättromanen.

3 timmar sedan sa Stekeblad:

Sedan klippte de lite för mycket av berättelsen och jag är inte helt med på vad som hände.

Baserat på mangan: hon tappade sin form och sina “stats”, men inte sina nivåer – hon var nivå 50. Alla människor hon råkade krossa under striden med Ariel (människor gav ju mycket XP) gjorde att hon hade en outnyttjad utveckling till hands. När hon utvecklats så fick hon höga stats igen. (Sina förmågor hade hon hela tiden.)

När hon utvecklas så behöver hon dock äta; i mangaversionen så löstes det av Ariels polare, den där i svarta rustningen, som kom och gav henne drakarna som Ariel dödade (tror jag); det var också här, efter förlusten mot Ariel, som han ber Kumoko avbryta hennes anfall. Så med tanke på att händelseordningen är så annorlunda så kanske annat också är annorlunda.

Så näe, det gick nog inte mer än några timmar.


På tal om, öh, Kumoko, antar jag. Mangan ligger just där “Arachne-Kumoko” ser alverna på väg mot vampyrbäbisen. När jag såg Arachne-Kumoko så tänkte jag direkt på den vithåriga tjejen, så jag tänkte “är det hon som är Wakaba!?”, så jag tänkte googla fram en bild på Wakaba för att jämföra, men råkade se en spoiler som inte har täckts av varken manga eller anime.

Spoiler

Kumoko är inte Wakaba, utan en spindel som var i klassrummet (man fick faktiskt se den i flashbacken till explosionen) men som fick Wakabas minnen. Kanske den riktiga Wakaba verkligen är död, som Fröken sa.

Tråkig spoiler imho. :-/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...