Hoppa till innehåll
Sceleris

Kumo Desu ga, Nanika? (So I'm a Spider, So What?)

Rekommenderade inlägg

Skoltjej återföds som spindel i fantasyvärld och måste använda all sin list för att överleva i monsterfyllda grottor – medan hennes klasskamrater fått desto lindrigare reinkarnationer.

Vad tycker folk?

Personligen är jag skeptisk (jag tycker att det är ganska oengagerande och otilltalande), men jag har följt mangaversionen i några år, och det är tillräckliga skillnader för att väcka mitt intresse. Kollade upp originallättromanen och det är tydligen bara mangaversionen som helt skippar hennes klasskamraters perspektiv; vet inte riktigt vad jag tycker om det, vilket som är bättre.

Jag har alltså läst i några år, mer än 9 volymer, och alla de där människorna (och alven) som introducerades var helt nya för mig. Det är lite intressant för mig att se hur det utvecklas, ur ett berättartekniskt perspektiv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Har bara sett trailern för länge sedan och kände direkt avtänd från både stilen och själva spindeldesignen. Såg den igen nyss och tänkte bara hur jobbig protagonisten lät. Jag vet inte, ytterligare en isekaiserie med fokus på en spindel är två kryss som inte faller mig bra i smaken. Är trailern en bra sammanfattning eller finns det något som räddar den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
5 minuter sedan sa MathJuice:

Är trailern en bra sammanfattning eller finns det något som räddar den? 

Om du menar den här trailern så tycker jag det verkar rättvist, åtminstone så vitt det gäller spindeln. (Parallellhandlingen är som sagt ett mysterium för mig.)

Jag gör en försiktig gissning och säger att man kanske vill ge serien en chans om…

1. …man verkligen gillar Aoi Yūki (som spelar huvudrollen);
  2. …man verkligen gillar powerfantasy – serien följer hennes styrkeutveckling till väldigt höga nivåer;
  3. …man gillar strider mot svåra fiender – för varje strid får hon fler förmågor och blir skickligare på att använda dem, och kan ta sig an ännu svårare motståndare. Första avsnittets action var inget vidare, men det kanske blir bättre.

Förutom det vet jag inte riktigt varför någon skulle vilja se den, särskilt inte om man inte läst boken eller mangaversionen.

Jag håller med om spindeldesignen. Den är trogen lättromanen, men jag föredrar mangaversionen; den saknar mangapupiller, och munnen är sicksackformad istället för ett streck med två huggtänder. Sen är det nog fördelaktigt att inte se pastellfärgerna. (På mangaomslagen är hon helrosa.)

DTn4KYJd33.pngwh2b2lMC3U.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Precis sett avsnitt 2 och här är något jag funderar på:

Hur länge har de som återföddes till människor varit i kropparna de flyttade in i? Det känns som att de inte bara flyttat in utan har fått sina identiteter sammansmälta med kroppens förra ägare sett till hur de agerar. Inte det lättaste att förklara kanske men en av dem har en storebror (i den nya värden, men inte deras gamla) som är hjälte och det känns som han talar om sin riktiga storebror. Antingen har han hatt lång tid på sig att vänja sig, är en skicklig skådis (många normala runt om honom, får inte verka för konstig -- även om de rakt ut säger att de är återfödda..?..) eller så har de faktiskt slagits ihop. De har inte visat någon förvirring eller att de är obekväma över att vara på en ny plats utan ser inte ut att ha några problem med att passa in.

Den första sökträffen jag provade påstår att det generellt tar några veckor innan spindelägg kläcks för de flesta arter så förutsatt att de båda spåren av storyn ligger parallellt med varandra på tidsaxeln och det inte sker några tidshopp när det hoppas mellan dem samt att de landade vid samma tidpunkt när de återföddes så har anpassningstiden varit kanske en månad som längst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
2 timmar sedan sa Stekeblad:

Hur länge har de som återföddes till människor varit i kropparna de flyttade in i?

Jag undrade också det härom vecka, så jag kollade originalet. I romanversionen, redan i hans första kapitel i första boken, beskriver Shunsuke (“huvudpersonen” i parallellhandlingen) sin förvirring: “With no idea what was going on, I suddenly woke up as a baby”.

Det innebär alltså antingen:

1. att “Spindelina” (fans brukar kalla henne “Kumospindelkotjej”) reinkarnerats sisådär 15 år efter flera andra, eller
  2. att spindelhandlingen utspelar sig 15 år före.

Jag har ingen aning om vilket som gäller. Jag gissar på den första, som innebär att klasskamrater kan reinkarneras olika år. Det känns inte orimligt, när man tänker på flickan som blev en drake – man tänker ju att en så pass liten drake inte är 15 år.

Avsnitt 2 kändes lite dumt för mig, med avseende på hur de talade så högt om reinkarnation och allt sånt i klassrummet, men när jag hämtade citatet ovan såg jag ett textstycke där Shunsuke och tjejen-som-var-kille träffades första gången och pratade japanska för att bekräfta sina misstankar, så troligtvis använder alla reinkarnerade japanska som ett hemligt språk.

Också nytt för mig: huvudpersonen heter Wakaba. Minns inte att det dyker upp i mangaversionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Bra efterforskning Sceleris!

18 timmar sedan sa Sceleris:

Det känns inte orimligt, när man tänker på flickan som blev en drake – man tänker ju att en så pass liten drake inte är 15 år.

Håller med, glöm inte läraren (alven) som är mycket äldre än 15 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
Den 2021-01-17 vid 09:02 sa Stekeblad:

Håller med, glöm inte läraren (alven) som är mycket äldre än 15 år.

Var hon? Minns inte att hon sa det, jag minns bara att hon pratade om att (typ) få uppleva tonårslivet igen med sina elever, så i och med det plus att de går i samma klass(?) så tänkte jag att de var jämnåriga. Det är ju inte så att en alv måste vara gammal. 😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Gick tillbaka snabbt för att dubbelkolla i avsnittet, hon är lika gammal som de andra men ser yngre ut på grund av att hon är alv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Avsnitt 3

På spindelsidan: Två nya förmågor, trådkontroll och lättare kunna upptäcka faror. Den senare avfärdade hon snabbt som trasig, och tillbringar resten av avsnittet från att springa från fiender mycket starkare än henne själv. Jag tror den förmågan liknar klassifieringsförmågan genom att börja hemskt dålig men bli bättre och bättre över tid med att den går upp i nivå.

På människosidan: Under magiträningen tyckte jag det verkade som att samtliga reinkarnerade var flera steg över resten av klassen i skicklighet, vad kan det bero på? Är det en bonus för att ha kommit från en annan värld? Som jag sett det är alla kungliga eller landade i andra fina familjer. (Har inte sett någon replik i stil med "Varför hamnade ni i fina familjer medan mina föräldrar är fattiga bönder?", det närmsta är draken) Är det likt hur det är i Black Clover att adliga och kungligheter har en större medfödd magisk förmåga? Tror inte det, passar inte riktigt in i level-baserad värld om inte adliga är en annan underart av människa. Troligare i så fall att de kunnat få specialundervisning eftersom de är från rika familjer och därför är bättre. Eller så har jag missat något och detta stämmer inte alls.

Det kanske är på väg att börja hända lite mer i människodelen av historian. Efter bråket om vem som skulle vara den som besegrade det attackerande monstret och få äran är det tydligt att en av dem är missnöjd, min känsla är att det är början till något större.

• Uppröstad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
2 timmar sedan sa Stekeblad:

Som jag sett det är alla kungliga eller landade i andra fina familjer. (Har inte sett någon replik i stil med "Varför hamnade ni i fina familjer medan mina föräldrar är fattiga bönder?", det närmsta är draken)

En del av det (att de mänskliga reinkarnerade vi sett är kungliga/adliga) kan helt enkelt bero på att fint folk träffar fint folk, på sina balar och överklasskolor. Tydlig sekundär huvudperson för människosidan är Shun, och jag tänker att det nog inte kommer något tredje perspektiv.

Fast det är uppenbarligen inte bara slump. Om det går 1000 ofrälse för varje adelsperson så skulle väl oddsen vara värre än en på triljonen att de vi sett alla skulle ha blivit födda i fina familjer. (Jag blir påmind om webbläsarspelet Reallives, där det är en bra mycket större chans att födas som fattig tredje världare, än rik västerlänning.) Och en del av det beror förstås på att berättelser handlar om osannolikheter, men jag tror det har sina förklaringar in-story också.

Men den där killen Hugo är helt klart dåliga nyheter. Mina pusselbitar just nu: stöddig kille med aggressionsproblem, prinsen han är avundsjuk på, prinsens bestörta, tårfyllda scen i öppningsvinjetten, och kanske prinsens klängiga lillasyster. 🤔

Redigerad av Sceleris

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt community. Det är enkelt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu