Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime sommaren 2022


MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

Först så sitter man nu och halkar efter bara för att sedan få en Netflix-batch med alla avsnitt så då är man ännu mer efter och sen kommer Japan å bara "Förresten här kommer nästa säsong" och jag bara aaAAaaAaAAaaaaAAa.......

...Mycket säsong 2 denna gång också...

a1.jpga2.jpga3.jpga4.jpga5.jpga6.jpga7.jpga8.jpga9.jpga10.jpga11.jpga12.jpga13.jpga14.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Soredemo Ayumu wa Yosetekuru: Teasing Master Takagi-san fast med Shogi? Har inte hunnit bottna i Takagi-san ännu men stilen har alltid varit fascinerande, kanske kan detta vara en inkörsport. Men jag vet ingenting om Shogi dock...

Kinsou no Vermeil: Alldeles för lång titel. Tror detta kommer vara skräp faktiskt, men det är en big booba onee-san debiru som blir vår MC:s familiar så måste nästan bara vara där just för det!

Saikin Yatotta Maid ga Ayashii: Mangakan bakom Yahy-sama med en liknande formula fast med meido. Mangan var rätt oskyldig men vet inte om det kommer hända nog mycket för att rättfärdiga sin egna animation.

RWBY - Ice Queendom: RWBY är nu officiellt en animé. Rooster Teeth har varit i gungning de senaste åren av olika skäl och RWBY verkar bara dra ut sig själv alltför tunt efter Monty Oums alltför tidiga bortgång. Kan en ny studio och en stjärnspäckad cast fixa det?

Utawarerumono - Mask of Truth: Den efterlängtade uppföljaren. Tempot har inte varit högt på denna uppföljare, men kanske nästa akt kan pumpa upp det.

Love Live! Superstar!! 2nd Season: Mer Liella, fast nu ska dom tydligen vara nio medlemmar som alla andra LL-serier. Nåja, mer Keke och Sumire dock!

Luminous Witches: Strike Witches spinoff med idoltema. Lit! :heart:

Cyberpunk - Edgerunners: Såg riktigt intressant ut, men tror inte att jag fortfarande har sett färdigt något från Trigger ännu. Borde kanske åtgärda det snarast. Hoppas CD Projekt Red inte var med vid utvecklingen bara...

Yuru Camp△ Movie: Det blir en film! Dom är vuxna! Och dom bygger sin egna camping! Och...den kommer troligtvis inte komma hit förrän om två-tre år...:manlytears:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Isekai Ojisan: ”omvänd isekai”! Takafumis morbror vaknar upp från 17 års koma och det visar sig att han (hans själ?) var på fantasyäventyr i en annan värld där han blev hunsad för att han var så ful, så nu är han mest glad att få börja spela SEGA-TV-spel igen. Består mestadels av hans berättelser om sina äventyr, där han bl.a. grundligt missförstod en söt tsundere-alv. Komiska ”oops”-äventyr och TV-spelsreferenser.

Hoshi no Samidare: Bra action-/äventyrsmanga om filurer som får djurkompanjoner och krafter som de måste använda i strider för att rädda jorden. Eller hur det nu var – jag vill minnas att jag recenserat den en gång i tiden (borde vara typ 12 år sedan), men det kanske var på Zmanga. Kul när det kommer animeversioner av verk som avslutats(!) för länge sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanojo Okarishimasu 2nd Season - Första säsongen var tillräckligt underhållande, och andra säsongen kommer väl fortsätta i samma anda.

Made in Abyss 2nd Season - Och så har vi anime of the season redan här.. Fortsätter direkt från där filmen slutade in i ett väldigt intressant arc.

Isekai Meikyuu de Harem wo - Ja, det här blir spännande att se få en adaptation.. med studio Passione bakom styret så får vi tre versioner, en "TV Broadcast version", en "Harem version" och en "Super harem version". Vad det nu kan betyda.

Call of the Night - Ser ut att vara säsongens nya waifu-anime, men denna gången så är tjejen en vampyr (?).

Shadows House 2nd Season - Tyckte mycket om första säsongen, slutet var visserligen lite halvdant, men det kan ha att göra med att de inte visste om de skulle få en fortsättning eller inte. Men nu är den här!

Hataraku Maou-sama 2nd Season - Var så länge sen jag såg säsong ett att jag knappt kommer ihåg något från den, men va fan, är väl lika bra att fortsätta.

Danmachi 4th Season - Danmachi, tillsammans med Date A Live, är serierna som inte slutar ge. Kommer det vara ett bra arc, eller kommer produktionen falla isär? Som jag förstod det så blir det två cour, så låter som att de har aspirationer.

Bang Dream Morfonication - Inte jättestort fan av bandet Morfonica, men det är ett nytt entry i Bang Dream franchisen, så man är väl skyldig att se på det.

D4DJ Double Mix - Ser ut som att det bara blev ett nytt avsnitt, men det handlar om två av mina favoritgrupper från D4DJ. Sen får vi hoppas på en säsong två i framtiden.

Prima Doll - Nytt projekt från Key. Förhoppningsvis kan man gråta ett par tårar till denna.

Tokyo Mew Mew New - Har aldrig sett orginalet, men varit intresserad av att spana in serien, så nu när den får en reboot så är det väl perfekt tillfälle, det har väl aldrig gått fel tidigare.. host shaman king host

Smile of the Arsnotoria - Jag är här för Re:Zero/Granbelm-designerna. En slice of life? Låter bra!

Lucifer and the Biscuit Hammer - Går blint in i denna, men har hört mycket positivt om mangan så hoppas att denna blir bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kamikuzu Idol: hanidolserie om en omotiverad idol som bara vill tjäna pengar och inte bryr sig om fans (”kuzu”, skitstövel) som träffar spöket av en känd fanälskande honidol (”kami”, gud[omligt bra], hyperboliskt menat) som fortfarande vill sjunga och dansa, så hon får besitta honom inför konserter. Trist 3DCG-musiknummer. Jag tror att det är ett OK förstaavsnitt för de som älskar hanidolanime, och kontrasten kami-kuzu var på snudd till småkul, men ytterst ointressant för mig personligen. 5/10.

Musashino!: Något slags billig lokalreklam. Möjligtvis tågrelaterat (de pratar lite om en tåggymnasieklubb), men avsnittet är några tjejer som säger "vi åker och badar!" "men Saitama har inget hav", så de åker till en (verklig) badpark. Stiliserade fotobakgrunder, lite mjukvaruanimerade ansikten (typ lagerbaserat, som för en vtuber, men utan underliggande mänsklig rörelsefångst) långsamma panoreringar över medelmåttiga illustrationer av tjejerna i baddräkter, sen repliken "klubben ska läggas ner" och fortsättning följer. Nej, Musashino, fortsättning kommer inte att följa. 4/10.

Teppen!!!!!!!!!!!!!!!: Inför en stor tävling i manzai (japansk ståuppkomik) bor i Ōsaka tävlande triogrupper i ett dormatorium. Varje grupp och person har sina egna excentriciteter, och de använder sin vardag i sin komik, som de framför inför en lokal publik. Om de inte blir omtyckta åker de ut ur tävlingen. Förstaavsnittet introducerar huvudgruppen (den "normala"), lantisgruppen, ninjagruppen(?), rikebarnsgruppen (med fattig tjej), och ockultismgruppen (med utomjording under täckmantel); avsnittets röda tråd är en ståuppberättelse om när huvudgruppen sabbade dormatorievärdens bodybuildingprisstatyett.

Jag har svårt att bedöma serien i dess viktigaste faktor: jag vet inte om det är dålig manzai eller bra manzai. Jag är uppväxt med snärtigheten hos amerikansk komik (via TV), inte den malande berättande sorten som här. (I anime gillar jag den absurda och visuella humorn i serier som Gintama.) Det är knasigt, visst, men det känns bara som babblande, typ att det bara är den övergripande känslan som ska vara kul, till skillnad från en sekvens där varje replik är vässad för att förbereda eller slå. Mest gillade jag öppningsvinjetten, som var visuellt underhållande: mycket rörelse och dynamik, former som uppgår i andra former, rapmusikgungkoreografi, lite knasigheter. 5/10, kommer inte att se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag har inte haft så mycket tid denna sommar att grotta ner mig i den här säsongen men ett par serier har jag nu börjat kika på. Made in abyss såklart, den måste man ju se vidare. 

Sen kollar jag just nu med stor förtjusning på Lycoris Recoil. Riktigt kul serie med sköna karaktärer. Chisato är en bubblande och skön person som nog lätt är med och slåss om Best Girl när året ska räknas samman. Kemin mellan figurerna i serien är härlig med små underfundiga skämt och gliringar. Storyn har en hel del hål och världen skulle behöva förklaras lite mer liksom den mysko organisation de jobbar åt. Men men... Det är ju bra underhållning. 

Call of the Night ska jag ju spana in och se om den svarar upp mot mangan. 

Självklart måste man ju se Campingbrudarnas film när det blir möjligt. En favorit de senaste åren. 

Sen får vi se vad jag ska ge mig på. En del av det ni skrivit ovan verkar lovande så... 

Redigerad av Ebhen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Då var säsongen (i princip) slut, så tänkte ge lite slutliga tankar på serierna jag sett.

Danmachi IV: Riktigt bra säsong, kanske min favorit hittills. En riktigt nagelbitare. Och vi får en hel del tid att skita på oss rejält efter den där cliffhangern, innan cour 2 drar igång efter jul.

Engage Kiss: Var mer engaging än vad jag hade trott, men jag kommer nog glömma bort denna.

Harem in the Labyrinth of Another World: 😏

Uncle From Another World: Ja, när man väl fick något avsnitt så var den kul. Får se om de gör klart den nån gång.

Parallel World Pharmacy: Var nära på att droppa den efter första avsnittet, men är glad över att jag fortsatte, då den blev mycket mer intressant när de väl kom för sig att öppna sitt apotek. Helt okej isekai.

Rent-A-Girlfriend: Nu börjar den komma in på de bättre delarna från mangan. Klarar man av att stå ut med all cringe så är den bra! Väldigt fint slut på säsongen.

Vermeil in Gold: Oförväntat känslosam ecchi. Förhållandet mellan Alto och Vermeil var väl skrivet. Är det bara jag som ser Alto och kan inte tänka på annat än Fushi från To Your Eternity? För övrigt, bäst opening från säsongen!

Yakuza's Guide to Babysitting: Den här kom verkligen ur vänstra fältet! Hade inte ens tänkt se på den, men nu efteråt så har den nog gått och blivit min favorit från säsongen. Riktigt feel-good!

Black Summoner: Rasistiska skämt åsido, jag fastnade väldigt mycket för denna series vibe. Hade inte ens något problem med CG-fighterna.

Love Live! Superstar!! 2nd Season: Andra säsongen gjort ett bra jobb med att rätta till problemen från den första, men allt tidigare fumlande gjorde att den behövt spendera en hel del avsnitt bara för att komma ikapp, och inte lyckats lika väl som den hade kunnat. Dock så är säsongen inte färdig än, så vi får se hur väl slutet landar.

Lycoris Recoil: Den bättre av A1's originals denna säsong! Väldigt härlig karaktärsdynamik här, och som Ebhen skriver ovan så är Chisato definitivt en stark kandidat för årets Best Girl (dock så tror jag ändå att jag skulle rösta på Marin).

Made in Abyss S2: Utöver några tragiskt underväldigande scener så var denna som förväntat. Är inte riktigt lika stort fan av detta arc som de tidigare, men det har absolut sina stunder. Nu behöver vi väl bara vänta 10 år till på att det ska finnas tillräckligt mycket material för en tredje säsong!

My Stepmom's Daughter is my Ex: Väldigt besviken över att vi inte fick incel incest trash utan istället en djupdykande diskussion om väldigt relaterbara ämnen runt förhållanden som faller isär, och känslorna som svävar runt efteråt. ..eller nåt sånt...

Prima Doll😭

RWBY: Har aldrig sett på originalet, men denna fick mig att tänka att jag kanske borde göra det.. Visuellt var denna lite gott o blandad. Vissa delar var rätt klumpigt animerade, medan andra såg fantiska ut. Överallt en väldigt kul serie. Jag vet dock inte vad jag hade tyckt om Ruby med annan röst än Hayami Saori nu när jag hört den...

Shadows House S2: Verkar vara tradition att Shadows House avslutar säsongen mitt i någon pågående handling, utan uppföljare på g.

SHINE POST: Vill väldigt gärna tycka om den här, det tar dock emot lite, då den har kört exakt samma karaktärsarc för alla karaktärer i serien... But that's what a Shine Post does!

When Will Ayumu Make His Move?: Söt romans. Jag måste dock säga att jag tycker bättre om Yamamoto's stil i format likt det från förra säsongens Kunoichi Tsubaki. Något värt att påpeka är att det här var första gången på åtta år som Hanazawa Kana sjunger ett opening solo. För hoppas att det inte är ett engångsfenomen.

Tokyo Mew Mew New: Hade tyvärr inte åldrats så väl. Många delar som inte översättes så bra till modern anime. Sen var det också den där deprimerande scenen där de pratar om djurarter som är på väg att dö ut, vilken de helt behövde skriva om då statistiken inte längre stämde så bra...

Sniff Smile of the Arsnotoria: Snacka om jebait 😒

Call of the Night: Hade en gång i tiden då mangan var ny försökt ge den ett försök, men inte fastnat för den. Tyckte den funkade bättre i animeformat.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillade Summertime Render. Den spelar i samma ungefärliga kategori som Higurashi och Shiki: något hotfullt bubblar under ytan i en mindre lantlig ort...

Åtminstone kändes det så efter första avsnittet, men den håller inte lika hårt på mystiken som Higurashi, utan man får ganska snart veta vad hotet är. Vad Render gör bra är dock hur den anpassar ”agendan”, så att säga. I ett avsnitt så vet vi A, och X står på spel. Senare så är X räddat, men vi får dock lära oss B, och nu står Y på spel. Kunskapen och hoten ”flyttas efter”, så det känns alltid som att serien har en fart framåt. Det uppskattade jag.

Storyn hade förstås inte spelat någon roll om figurerna var dåliga. Huvudpersonen är helt okej, om än jag inte kände någon personlig koppling. Han är inte störande inkompetent, eller jobbigt besvärlig, eller överdrivet stoisk. Jag känner att han är förståelig, och rimligt sympatisk – men kanske lite för behärskad? Hjältinnan är desto mer älskvärd och medryckande, en sån där känslofull ”agera först, tänk sen”-figur med gott hjärta. Övrigt karaktärsgalleri är alldeles tillräckligt, inklusive antagonisterna.

Det lyfts av en respektabel produktion: bra röstskådespeleri, bra miljöer (verkar vara en fiktiv by på en verklig ö), bra regi, och bra animation i ”highlight”-scener (typ action och känslospel).

Inget omvälvande eller djupt rörande, men klart 7/10, det tror jag nog.

Vilket är mer än jag kan säga om Overlord IV. Det finns aspekter av den som intresserar mig, och jag förstår att ”det är en berättelse om kampen mellan gott och ont – men ur ondskans perspektiv!”, men det betyder inte att det är engagerande. Känns mest ”jaha, än sen”.

5/10 är mitt standardbetyg för serier jag varken gillar eller avskyr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...