Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime våren 2023


MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

Ligger så efter och måste hinna ikapp allt så är ganska nöjd över att inte behöva följa så mycket denna säsong. Mycket usual suspects och några filmer som kommer mycket senare hitåt så kan kanske hinna ikapp.

The Ancient Magus' Bride: Ser mycket fram emot denna, väntat länge på en fortsättning.

Yuri is My Job!: Så jag har börjat läsa första volymen av mangan och helt plötsligt dyker denna upp från ingenstans. Kommer bli intressant att jämföra de två.

Otaku Elf: Lite splittrad angående denna, men ED(?)-temat i trailern är extremt catchy så kanske ser på den bara för just den låten.

Psycho-Pass Providence: Så säsong 3 och First Inspector som knyter upp de lösa trådarna verkar inte hjälpa hur mycket mer komplex vi kan gå med denna serie. Får se vart det leder... och om jag kommer förstå vad som händer.

Love Live! Nijigasaki High School Idol Club - Next Sky: Så en utbytesstudent med Kujou Karens röst vill prova på att bli idol verkar det som. Men det är ju Nijigasaki så det kommer nog vara 100 procent wholesome.

The Feast of Amrita: Visste inte att jag behövde en skräckfilm just nu, men denna trailer har gjort mig riktigt nyfiken. Scifi- eller body horror skräck är vad jag vanligtvis lutar mot och denna verkar locka med liknande teman.

  • Gillar 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kom så jävla nära utbrändhet av att försöka titta på och utvärdera förstaavsnittet av i princip allt förra säsongen, så det ska jag inte göra igen. Jag pallar helt enkelt inte längre med att kolla på allt. (Jag halvskämtar, men jag såg en psykolog som förklarade att utbrändhet kommer när belöning inte är i proportion till insats, och jag fick verkligen inte ut något av det.)

Jag kom på att jag dock kan åtminstone skumma igenom avsnitt som jag annars tänkt skippa, för att få en överblick... Nåja, får se hur det blir med den saken.

Gamla bekanta (uppföljare och sånt jag läst mangaversion av):

  • Dr. Stone: New World: vetenskapsäventyren fortsätter. Jag gillar dem skapligt.
  • Tonikaku Kawaii 2nd Season: jag är egentligen ganska oengagerad, och jag har ett par OVA-avsnitt osett.
  • Kono Subarashii Sekai ni Bakuen wo: jag borde se filmen först. (Det är väl prequel, men det struntar jag i!)
  • Oshi no Ko: drama om underhållningsvärlden, om ett par barnkändisar. Mangan (från skaparna av Kaguya-sama och sexdramat Scum's Wish) är intressant, och jag tänker mig att animeversionen blir högprofilig och värd att hålla ögonen på. Innehåller några skarpa vändningar i början, så jag rekommenderar att titta utan vidare förkunskaper.
  • Yamada-kun to Lv999 no Koi wo Suru: jag läste nåt par kapitel om nån jobbig tjej som börjar gå efter en ointresserad gamerkille. Hon kändes mest osympatisk.
  • Isekai de Cheat Skill: önskeuppfyllningsanime där mobbade tjockisen med hjärta av guld ärver en dörr till annan värld och levlar upp och blir en populär superstark supersnygging med hjärta av guld. Trivialt önskeuppfyllningstrams, men åtminstone positivt sådant.
  • Kuma Kuma Kuma Bear 2: på tal om trivialt trams, mer av serien om isekai-tjej i björndräkt som pwnar allt och alla.
  • Boku no Kokoro no Yabai Yatsu: från skaparen av Mitsudomoe, som jag hatgillade, en serie jag gillar mycket mer än jag trodde att jag skulle. Jag minns när den började; huvudpersonen är en dyster ”loner” som läser böcker om och tänker på mord, så jag trodde att den skulle hålla en helt annan kurs än vad den faktiskt gör: stapplande tonårsromantik med alla tillhörande hormoner och pinsamheter.
  • Isekai Shoukan wa Nidome desu: jag har läst mer än tillräckligt av mangaversionen, vars starkaste kännetecken var sin aggressiva anti-dramaturgi: klassen blir isekaiad, men huvudpersonen bland dem har isekaiats till samma värld förut, så berättelsen handlar mest om att han drar runt och snackar med figurer som han företablerade relationer till, om saker vi aldrig sett hända. Det känns som en sådan totalt felaktig förståelse av vad berättarkonst går ut på. (Nej, författare, det fungerar inte som en genväg till engagemang, utan rena motsatsen.)
  • Kanojo ga Koushaku-tei ni Itta Riyuu: jag läste originalserien, en koreansk tjej-isekai, okej romantiskt drama.
  • Yuusha ga Shinda: RPG-fantasykomedi där hjälten (som ska besegra demonfursten) är död och den desto mindre hjälteaktige huvudpersonen måste ta hans plats. Småkul ibland, men jag kom av mig efter 100 kapitel.
  • Tensei Kizoku: också en positiv önskeuppfyllningsanime där huvudpersonen blir starkast och snällast och får flera fruar. Jag föredrar dock den andra. Fast de är båda ganska kassa, förstås.
  • Kaminaki Sekai: jag läste en del av denna serie där snubbe isekaias till religionslös värld. Medioker, jag kom inte in i den alls. Den har en bisarr spinoffmanga om snubbens superstarka superincestuösa storasyster som är så stark att när hon försöker dö för att själv bli isekaiad så fungerar det inte: knivar, hängning, gift, ...
  • Jijou wo Shiranai Tenkousei ga Guigui Kuru: småsöt 10-åringsromantik där tjejen är lätt mobbad (inte mer än ensamhet och några elaka ord) och killen är så dålig på att fatta vad som händer att han tycker att mobbarnas elaka beskrivningar är jättehäftiga och så att han vill bli hennes bästis. Snällserie.
  • Rokudou no Onna-tachi: den känns ganska gammal och tafflig – när originalet började så tänkte jag att det var en serie från 80-talet jag inte hört talas om förut – meneh, det är väl svagt okej. Mesig kille får en förbannelse så alla värstingbrudar blir förtjusta i honom. Långa shōnenstridsakter med gängvåld följer.
  • Tenchi Muyou GXP 2: Tenchi bara går och går och går... och trasslar in sig i en allt mer komplicerad röra. Här en uppföljare efter 20 år. Jag förstår inte animefinansering.

Intressant:

  • Otonari no Ginga: jag vet inte, jag blev lite intresserad när jag läste att det handlar om en mangatecknare.
  • My Home Hero: har hört gott om denna, fast jag vet egentligen inte vad det är. En animerad pappahämndserie (typ som Taken med Liam Neeson)?
  • Tengoku Daimakyou: tror det är en serie av han som gjorde And Yet the Town Moves, en fiffig manga (med Shaft-anime).
  • Kizuna no Allele: när jag nu ändå är nere i vtuber-träsket så får jag väl se vad denna Kizuna Ai-baserade grej är för nåt.

Därmed inte sagt att jag kommer att se allt. Det här var bara några tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Edens Zero S2: Första säsongen var underhållande, hoppas på liknande från säsong 2. Förutsatt att den lyckas ta sig ur Netflix-jail.

Kuma Kuma Kuma Bear Punch: Trevlig slice of life isekai.

In Another World With My Smartphone S2: Det här var en sån där 'så dålig att den är bra' serie. Vad mer för kraftiga fienden kan man besegra genom att få dem att snubbla?

Konosuba: An Explosion on This Wonderful World: Den här Konosuba-spinoffen är ju en must watch.

Dr. Stone S3: En till säsong av drömmar om ett spel likt denna serie.

Yuri is my Job!: Att se på Yuri är mitt jobb! (önskar jag)

Tonikaku Kawaii S2: Riktigt feel good romans.

Kubo Won't Let Me Be Invisible: En helt ny serie som man aldrig sett förrut, definitivt.

Oshi no Ko: En av mina favorit-mangaserier. Måste bara hitta tid till att ta mig igenom första avsnittet.

 

Känner mig allmänt meh till mycket denna säsongen, jag kommer väl ge de serier som ser någorlunda intressanta ett försök, men förväntar mig att droppa mycket, och kanske spendera tiden på att se ikapp på min ptw.

Serier som jag förmodligen kommer ge åtminstone ett avsnitt (*=redan sett):

*Loving Yamada-kun at Lv999
*The Dangers in my Heart
*The Aristrocrat's Otherworldly Adventure
*My Clueless First Friend
Kizuna no Allele
Skip and Loafer
Tokyo Mew Mew New Two
Idolm@ster Cinderella Girls U149
Too Cute Crisis
The Cafe Terrace and It's Goddesses
Edamame Elf
Galaxy Next Door
World Dai Star
Working for God in a Godless World
The Legendary Hero is Dead
Magical Destroyers
Summoned to Another World for a Second Time
Why Raeliana Ended Up At The Duke's Mansion
Pokemon (2023)

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att vara en som inte ens hunnit klart det jag tänkt se från Vintersäsongen så bör jag väl eg. inte ens ge mig på något här men men. Jag har inte  SÅ mycket kvar av förra säsongen så det är nog lugnt. Det ser inte ut att vara några kioskvältare trots allt. Vi får väl se vad som kan överraska. 

Det jag hittills hunnit kolla in första avsnitten av är: 
Rokudo's Bad Girls - Har läst mangan och tyckte den väl var okej men inte mer. Har väl mest tänkt se ifall animen blir något att ha, men efter första avsnittet är jag inte helt imponerad. Tänker väl hålla ut tills det blir lite mer schyssta fajter och se om de klarar av att göra de roliga iaf. Sen så får vi se. Karaktären Ranna är cool i mangan men här blev hon sockersöt så fort Rokudo dök upp i bilden och det känna inte helt rätt. Nåja, vi får se. 
The Dangers in My Heart -  (2 eps.) Återigen en som jag påbörjat mangan men då den inte är klar så vet jag inte vart den är på väg. Kändes väl initialt intressant med MC som var lite skruvad, men första avsnittet nu lutar mer åt tonårsförälskelse och High School drama-light.
A Galaxy Next Door
Tengoku Daimakyo - Har ingen aning alls om denna, men första avsnittet var smått intressant. Snyggt gjord tycker och stämningen påminner lite om Coppelion. 
Insomniacs after school - En av de premiärer jag sett fram emot den här säsongen. Jag gillar mangan och dess långsamma tempo och har läst en annan av samma skapare (Neko no Otera no Chion-san) som också var nice. Ska bli kul att se hur anime-versionen blir.
Kubo Won't Let Me Be Invisible - Den här började jag se i vintras men de verkar ha tryckt på pausknappen rejält efter 6 avsnitt. Tänkt fortsättning i maj nån gång. Fastnade inte i den dock och inte heller mangan fick mig att ligga sömnlös och läsa hela nätterna. 
The Ancient Magus' Bride S2 ser jag fram emot såklart. Spännande att den kommer igen nu efter så många år, det hade jag nästan inte trott. 


De här ska jag kolla in nu i veckan och se om det är något att lägga tid på:
Oshi no Ko
Otaku Elf
MASHLE: MAGIC AND MUSCLES
TOO CUTE CRISIS

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nu spanat in ett eller två avsnitt av dessa och konstaterat att ett par sticker ju ut mer än andra helt klart. 😊

A Galaxy Next Door - Typisk romcom i lättsam stil. Insåg efter första avsnittet att jag hade kikat lite på mangan tidigare då jag kände igen det som hände. Läste nog inte vidare då vad jag kan minnas, men jag tror inte jag dissade den helt, utan den föll nog mest i glömska när annat var mer intressant. Kan nog vara ok som lättsmält tidsfördriv.
Rokudo's Bad Girls - Inte helt övertygad än, men ska väl kika lite slött framöver och se ifall den blir bättre. Vart inte imponerad och tyckte den var lite slarvigt gjord. Våldsmaskinen Ranna är intressant och kul, men blev lite väl sockersöt när hon träffade på Rokudo. Nja är väl betyget så här långt.
Tengoku Daimakyo - Hoppsan, det här var inte det jag förväntade mig direkt. Det här kan definitivt vara något att följa denna säsong. Påminner till viss del om Coppelion. Har ingen aning om vart det är på väg eller vad det eg. handlar om men jag gillar det jag ser. 
Insomniacs after school - Den höll för förväntan än så länge. Kan nog bli säsongens slice of life.
Otaku Elf - Rätt kul öppning faktiskt och jag ser fram emot nästa avsnitt så det betyder ju att den har något iaf. Vill nog se ett par till för att verkligen landa i den men än så länge så gillar jag denna.
The Dangers in My Heart - Än så länge rätt platt och innehållslös, inte riktigt så som jag minns mangan men kanske går att slötitta på. Förväntar mig ingen action här.
My Home Hero - Sådärja, här var det pang på rödbetan direkt! Kändes som om det gick lite väl fort det här... Lite annorlunda i stilen vilket ju är kul men vi får se om ett par avsnitt till om den håller. 
My Love Story with Yamada-kun at Lv999 - Gäsp... Inte min kopp te.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En tillfällighet eller har det plötsligt börjat bli populärt med monster och små (vithåriga) tjejer? 🤣 

Grundhistorierna är ju olika så anar jag ändå en liten trend. Eller vad säger ni? 

Ancient Magus Bride
The Tale of Outcasts
Sacrificial Princess & The King of Beasts?
AncientWatch The tale of outcasts - CrunchyrollSacrificial Princess & the King of Beasts Anime Unveils Teaser Visual -  News - Anime News NetworkThe Ancient Magus' Bride (TV Series 2017– ) - IMDb

Redigerad av Ebhen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...