Hoppa till innehåll
Anime.se

Shoot Em Ups


Fjall Raven
 Share

Rekommenderade inlägg

Skall du spela en massa flygande pangpangspel så är det bara en maskin som gäller igentligen och det är en gammal saturn som på något sätt kan spela japanska spel då det största och bästa bibloteket hör hemma där. Men då det är gamecube och playstation vi pratar om så. Klarar dina maskiner av utländska spel så finns det en hel del att importera. Mobile light force 1 & 2 är två väldigt värdelösa amerikanska titlar (namnet alltså) som döljer spelen gun bird 2 och det ursprungliga shikigami no shiro bakom sig. Rayforce, Raystorm och någonting till som började på Ray kan också rekomenderas. Likaså kan man väl även rekomendera donpachi, dodonpachi och det sista spelet i serien. Har för mig att de skall finnas på playstation. Många bra spel finns det, även till PC men din gamecube får nog sammla lite damm tror jag då det kanske inte finns mer än två, max tre bra "shmups" till den. Du skulle även kunna leta sådana spel till PC ^^

 

*Ior som saknar dedikation nog för att bli bra på dessa spel.*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Till ps2 finns det en hel del

 

Esp-galuda om du vill ha en bra ny vertikalscrollande shooter.

 

Gradius V är prexis lika mysigt fast horisontellt.

 

Sen om du gillar lite äldre lir så kan du ju kolla på återutgåvan av strikersspelen som ju är rätt roliga.

 

Gamecube vette fan... ont om shooters där

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen kan man ju också roa sig med att spela på PC:n man sitter på.

 

Jag är ingen skjutspelsfantast, kan jag upplysa Fjällräven om, men jag har trots allt spelat en hel del av dem i min dar och ingenting, jag upprepar ingenting är så underbart välgjort som Shanghai Alices skjutspel till PC. Det är så bra som spel bara kan bli av att de görs av endast en människa. Och de är vackrare än något annat skjutarspel jag sett. Eller vad sägs om: http://www16.big.or.jp/~zun/html/th08ss.html

 

Å andra sidan har jag inte spelat Psyvariar som ju enligt uppgift skall vara väldigt bra. Det mesta jag har kört förutom skjutspelen på C-64:an (mest då Delta och Armalyte) är Radiant Silvergun till Saturn och Giga Wing 2 till Dreamcast.

 

Men så kom Shanghai Alices spel och var bättre. Var tvungen att köpa ny PC för att kunna spela dem... min PC var den enda jag testat på som dissade dessa enkla spel som inte kräver mer än kanske 800 mhz processor.

 

Trialversioner där du bara har tre banor och du får klara dig med musiken i midi, kan du tanka ner på www16.big.or.jp/~zun/. Behöver du hjälp att navigera, hojta till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, jag har ett exemplar kvar av The Embodiment of Scarlet Devil och ett av Imperishable Night. De kostar 150 pengar styck. Sen har jag några exemplar av trialversionen av Immaterial and Missing Power. De har jag nästan inte mage att ta betalt för, men en femtilapp kanske. Porto orkar jag inte bry mig om.

 

Scarlet Devil vill bara funka om man har operativet inställt på Japanska. Den inställningen verkar inte gå att göra i andra Win-operativ än XP. Alternativet är ett japanskt Win2000. Men som sagt går det att ställa om i XP Pro.

 

25 dollar är ett rimligt pris, det är det. Men för den som inte har bråttom lär jag köpa ikapp mig på Shanghai Alice-spel varje gång jag åker till Japan, så tag på dem kommer det att gå att få.

 

Kan passa på att nämna här att från 1700 till 2300 fredagen den 19 november kommer det vara TV-spelskväll på Ungdomens Hus i Sundbyberg (Landsvägen... 26 var det kanske?). Jag tänkte dra dit och köra en nördspelshörna, och alla som är intresserade av Shanghai Alice-spel får gärna komma dit.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan nämna att embodiment of scarlet devil går igång jättesnällt på windows2000 också om man ställer in det att leka på japonesiska.

 

Spelen blir snyggare och snyggare hela tiden och musiken ändrar sig en del mellan spelen. Svårighetsgraden går även den upp för varje spel vilket gör imperishable night snuskigt svårt. Man blir lika förundrad varje gång man tankar ner en repris och ser någon ta sig igenom hela spelet utan att dö och får så snuskigt hög poäng att det bara inte finns.

 

*Ior som skulle vilja ha diciplin nog att sätta sig ner och bli bra på de här spelen.*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du som är insatt. Vilket av spelen anser du är det bästa?

 

Jag är svag för Cherry Blossom eftersom det var det första jag spelade, och jag fortfarande tycker att musiken där är den bästa. Scarlet Devil gillar jag dock för att det inte är så mycket tjafs i spelet, det är liksom "skjut" som gäller; Cherry Blossom har det där körsbärssystemet som krånglar till det lite. Å andra sidan berör det (nästan) bara poängen. Mitt problem med Imperishable Night är att man mer eller mindre måste satsa på att samla tidsbonusar om man alls vill klara spelet. Klantar man häcken av sig kommer nämligen tiden ta slut innan banorna hinner göra det och det känns trist. Annars är fördelen med Imperishable Night att det är så förbannat satsnyggt att det är rent utsagt otroligt.

 

Så, kort sagt har jag lite svårt att välja mellan dem. Kanske skulle Perfect Cherry Blossom vara det jag gillar bäst, men det torde då bara bero på att det var det jag såg först.

 

Lägg dock till att jag definitivt inte är bra på den här sortens spel. Jag spelar för upplevelsens skull, att bombmattorna är vackra och att musiken är bra. En Shrine Maiden-nörd skulle nog ha andra åsikter.

 

*Zimeon som fortfarande försöker klara The Story of Eastern Wonderland*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du är välkommen att plocka upp lite shanghai alice spel åt mig när du är i japan nästa gång :P

 

Risken finns väl att jag plockar hem dom ifrån himeya innan men ifall du nu köper in spel och säljer för 150kr som du tydligen gör nu så är jag klart på att köpa alla 3.

 

Just nu har jag då verkligen inte råd med någonting alls då jag nyss köpte en xlåda, har hyran och betala, och ska fara ner till södra sverige och träffa folk i en vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du är välkommen att plocka upp lite shanghai alice spel åt mig när du är i japan nästa gång

 

Det lär inte bli förrän i januari tror jag, men eftersom jag hyser en hemlig dröm om att bli Shanghai Alice-missionär här i Sverige så kommer jag nog köpa på mig spel nog att ha några över.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den enda shoot'em up-spelserie som jag gillar är Parodius och det är inte för spelsättet utan för den underbara humorn. Jag är totalt värdelös på sådana här spel och brukar oftast undvika alla genrer som bara går ut på att få högsta poäng.

 

 

Parodius är dock fantastiskt, men jag brukar spela med odödlighetsfusk på eftersom jag enbart är ute efter att se spelets alla banor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag suger ganska fett jag också på schmuppar, men det hindrar mig inte från att spela dem. Till skillnad från många andra spel är de hjärndödande samtidigt som de är mycket koncentrationskrävande, och det känns ibland väldigt befriande. Koncentrera dig, men tänk inte!

 

Att få se nästa bana ser jag som moroten att klara. Poäng vill jag egentligen inte spela för, men det händer ändå ibland att man gör vansinnigheter för att plocka upp "den där bonusen".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Hur skall man räkna då? Addition, multiplikation, subtraktion eller något annat? (Höhö... jag var bara tvungen.)

 

Man skall räkna addition: 1+1+1+1+1+1+1+1=8

Sen skall man räkna subtraktion (ett av spelen är inte ett skjutspel) 8-1=7

Sen skall man räkna subtraktion igen (ett av spelen är ett VS-skjutspel och inte upplagt som de andra) 7-1=6.

 

Shanghai Alices spel är som sådana:

 

The Highly Responsive to Prayers ~ touhoureiiden

The Story of Eastern Wonderland ~ touhoufuumaroku

Phantasmagoria of Dimension Dream ~ touhoumujikuu

Lotus Land Story ~ touhougensoukyou

Mystic Square ~ touhoukaikidan

The Embodiment of Scarlet Devil ~ touhoukoumakyou

Perfect Cherry Blossom ~ touhouyouyoumu

Imperishable Night ~ touhoueiyashou

 

Reiiden är en galen version av Arkanoid, och Mujikuu är en VS-variant, där man kör på delad skärm och i likhet med Puyo Puyo försöker flärpa över dumheter på motståndarens skärm. De övriga är genuina skjutspel precis som vanligt, och bygger på varandra. Idén med graze tror jag föddes i Gensoukyou och så finns det olika varianter för poängsamling i de olika spelen (drömpoängen i Kaikidan, Körsbärspoängen i Youyoumu och så vidare). Alla spel fram till och med Kaikidan var till PC98, och Koumakyou och framåt är till Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var windowsspelen jag snackade om då de äldre spelen väl är i princip omöjliga att få tag i?

 

Köpte ett extra ex av perfect cherry blossom också btw om nån är sugen på att köpa det. Fast lutar mot att det hamnar på tradera.

 

Zimeon: Du tror inte att du kan tänka dig att uhm... ta beställningar nästa gång du far till Japan och ska plocka upp dojin-spel?

Du ville väl sprida den scenen lite till sverige om jag fattat det rätt och jag skulle gärna kunna tänka mig att ge dig typ en tusenlapp nästa gång du drar till japan för dig att spendera fritt på dojin-spel som du tycker verkar bra och ta med tillbaka :)

 

Naturligtvis får du väl några kronor imellan då också isåfall...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var windowsspelen jag snackade om då de äldre spelen väl är i princip omöjliga att få tag i?

 

Man kan olagla ner dem om man vill. Det finns PC98-emulatorer att tillgå. För övrigt den enda emulatorn jag kör över huvud taget.

 

Zimeon: Du tror inte att du kan tänka dig att uhm... ta beställningar nästa gång du far till Japan och ska plocka upp dojin-spel?

 

Det skulle jag kunna göra. Men jag vet inte om jag vill ta med mig pengar från andra. Till saken hör att fri tillgång till galna nördspel för en tusenlapp är bara enkelt att fixa om man åker dit till en Comics Market. De nördspel som säljs i butik är inte alls lika många.

 

Nästa gång jag åker kommer jag köpa med mig i alla fall lite Shanghai Alice-spel för folk att köpa. Jag är måttligt intresserad av penningvinst (känns som om det finns bättre saker att tjäna pengar på än några hundralappar för några spel) så jag hoppas kunna hålla mig lite billigare än resten av världen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...