Hoppa till innehåll
Anime.se

SUN-AI-hörnan - november


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Visste ni att Europas billigaste butik för japansk manga på japanska finns i Stockholm? Jag tänkte här göra reklam för denna min favoritbutik genom att här posta listorna på vad de får in till butiken varje månad. Den här butiken förtjänar att få fler kunder! Jag tycker vi skall vara stolta över att vi har en så praktisk butik som säljer japansk originalmanga i Stockholm.

 

Men först en förklaring:

Sun-Ai OCS har funnits i många år men det är förvänansvärt få som känner till butiken. Det är en liten butik på Tegnergatan 15 i Stockholm, mitt emot butiken Japanska torget. De säljer huvudsakligen japanska böcker, lite matvaror och annat men har också en växande mangahylla.

 

Här kan man beställa senaste numrena av Berserk, Hellsing, One Piece, Naruto... och få tag på saker som inte finns översatta än. För de som inte kan japanska kanske det känns avigt, men med en prislapp på 50 kronor för en 400yensbok är det värt det. Varför inte öva japanskan? Är man medlem i Mangakai får man dessutom rabatt.

 

Nackdelen är att de har liten lagerplats och inte ekonomiska möjligheter att köpa in stora mängder som de inte vet om de säljer. En bok som säljer 4 exemplar har sålt bra. Ditt lilla enstaka köp påverkar. Tveka inte att säga till dem om du tycker att de borde ta in mer av en viss serie, eller om du vill beställa vissa bakåtnummer.

 

En annan nackdel är att de kör med båtfrakt (tar 2 månader) för att hålla priserna nere. Men personligen tycker jag inte det spelar någon roll. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

 

Sun Ai får in sina varor i slutet av varje månad. Observera att vissa tar de bara in ett enda exemplar av. Om det är slut när ni kommer, säg till, så vet de till nästa gång. Ni kan i värsta fall yla i de här trådarna eftersom jag varje månad ögnar igenom listan av manga som publiceras och tipsar om vad de borde ta in.

 

Detta är de mangor Sun Ai kommer få in i slutet av november:

"Hungry Hearts" (3) fotbollsmanga av Captain Tsubasa-författaren

"Black Jack jiken to hanzai" av Osamu Tezuka

"Rosen Maiden" (3) som går som animé nu.

"Skrotbilsdagboken meisohen" (3) för alla som gillade den i Manga Mania

"O gudinna" (29) Ah My Goddess för de som inte kan svenska.

"Negima Magister NegiMagi" (7) av Love Hina-författaren.

"Hajime no Ippo" (70) boxning

"Love Roma" (3) en suverän romansmanga

"Sailor Moon Short Stories" (2)

"BLEACH" (14)

"Tsuppari Momotaro" (5) av Mangataro

"Ängelns Rouge" (1) av författaren till If I See You In My Dream

"GUNNM Last Order" (6) eller Alita Last Order som den heter i USA-land

"Seishun wa koko da!" (1)

"Fruits Basket" (15) Det ni! Bok 15!

"AI-REN" (5) Sista boken i en av världshistoriens bsäta romansserier.

"Hoshi no Kirby" (2)

"Tottoko Hamtaro" (2)

"Katteni Kaizo" (26) skämtmangans kung.

"Idejuu!" (9)

"Inuyasha" (37). Japp. Bok 37!

"Beautiful" (1) av Chiho Saito (Flickrevolution Utena)

"Angel Heart" (12) av Tsukasa Hojo (City Hunter)

"Ginga Densetsu Weed" (29) uppföljaren till Silver Fang

 

Deras lager är inte stort (knappt hundra böcker) men gå in och ta en titt. De har en hel del Hikaru no Go, Berserk och annat kul inne. Man kommer till Sun Ai enklast genom att ta T-banan till Rådmansgatan (uppgång Tegnérgatan) och gå därifrån. Själv brukar jag få från Tekniska Högskolan. Utanför butiken hänger en vit, oval skylt med ett rött.

 

Butiken ligger på Tegnérgatan 15 och kan också besökas på deras anspråkslösa hemsida www.sunai.se

 

Jag återkommer med det de kommer få in i slutet av december.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tackar, tackar. Mycket intresant lista.

Vi tar och kikar lite närmare.

"Black Jack jiken to hanzai" av Osamu Tezuka.
Goa grejer, som det heter. Riktigt goa grejer. En serie om en läkare. Det blir nog inte manligare än så här.
"Skrotbilsdagboken meisohen" (3) för alla som gillade den i Manga Mania.
...Och det gjorde man. GULD var det här.
"AI-REN" (5) Sista boken i en av världshistoriens bästa romansserier.
Goooooa grejer. Det är nästan så man börjar plugga Japanska av bara farten.
"Ginga Densetsu Weed" (29) uppföljaren till Silver Fang.
Helvete med extra ost och gurkmajonäs. Bok 29. Redan? Weed har väl inte tecknats så länge ändå?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dom är ju riktigt grymt bra att ha att göra med om man går dit och köper över disken.

 

Däremot så är dom rätt ruttna på att höra av sig ang beställningar online... beställde runt 15 mangor därifrån för jättelänge sen. Hörde inget av dom på typ ett halvår, sen dök 4 av böckerna upp + 1 bok som jag inte beställt. Resten hörde jag aldrig något om.

 

Men som sagt. Väldigt trevlig butik att gå in och fynda lite i... framförallt deras tidningsavdelning är mysig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är en liten butik som inte riktigt har personal för att handha sina postorder på ett smidigt sett.

 

När jag tittade in där hade de Silver Fang-mangan i tjock fin utgåva bok 1 till 3. Sjuttio kronor per bok. Dessutom hade redan O gudinna 29 och Tsubasa 7 kommit. Argh. Det är så billigt där att man förköper sig och slutar med hundratals böcker man inte hinner läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är en liten butik som inte riktigt har personal för att handha sina postorder på ett smidigt sett.

 

När jag tittade in där hade de Silver Fang-mangan i tjock fin utgåva bok 1 till 3. Sjuttio kronor per bok. Dessutom hade redan O gudinna 29 och Tsubasa 7 kommit. Argh. Det är så billigt där att man förköper sig och slutar med hundratals böcker man inte hinner läsa.

 

Äh, se det som att du börjat "pensionsspara" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Fruits Basket" (15) Det ni! Bok 15!

Gooooda grejer!

 

"O gudinna" (29) Ah My Goddess för de som inte kan svenska.

Bok 29?? Jösses vad den kommit långt. Trodde inte den kommit längre än till 20. Där ser man.

 

"Black Jack jiken to hanzai" av Osamu Tezuka.
Goa grejer, som det heter. Riktigt goa grejer. En serie om en läkare. Det blir nog inte manligare än så här.

Gooda grejer.

 

Var en hel del spännande saker där måste jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag var dit en snabbis i somras, jag blev uppriktigt förvånad över hur låga priser dom hade, jag hade förväntat mig klart dyrare grejer. Synd bara att man inte lärt sig japanska än... e_e

Jag köpte ett kompendium med färdigritade mangabakgrunder, nog för att jag antagligen aldrig kommer att använda dem, samt en sushiplatta. ^^ Mamma köpte en hel drös origamipapper som användes vid den kinesiska kulturdagen i Luleå i mitten av augusti, där jag för övrigt fick göra en hel del gratisreklam för Sun Ai när jag skulle förklara var de fina papprerna kom från. :]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De låga priserna är deras styrka. Deras ganska tråkiga lager är deras svaghet.

 

Eftersom de har så liten plats är det bara det som ingen vill ha som ligger kvar på hyllorna. Vilketinte ger världens bästa intryck. Man måste hålla ögonen öppna och gå dit tidigt i varje månad för att få godbitarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Detta var minst sagt intressant (bara synd att sthm ligger en bra bit från Lund) men har de INGA svenska eller engelska mangor där?! förresten e det nån som vet ett bra ställe att köpa anime på (helst inte på nätet men skriv ifall det e nåt riktigt bra >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta var minst sagt intressant (bara synd att sthm ligger en bra bit från Lund) men har de INGA svenska eller engelska mangor där?! förresten e det nån som vet ett bra ställe att köpa anime på (helst inte på nätet men skriv ifall det e nåt riktigt bra >:D
Jodå, lite svensk manga har de också. Har skådat ett par ex Genapostel då jag varit förbi där... Kommer dock inte ihåg vilka andre svenianska mangor de hade.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De har Bonniers svenska mangor. Senast hade de DNAngel, Love Hina och något till. Men deras huvudcharm är att de säljer original från Japan. Priserna är så låga att det är värt att köpa dem bara för att få se lite i förväg.

 

Men idag tankar väl alla som vill se något i förväg... Hå hå ja ja, ur led är tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom de har så liten plats är det bara det som ingen vill ha som ligger kvar på hyllorna.

Av ren medkänsla så plockade jag lite random volymer som såg lite ensamma ut i hyllan. Dock känns det inte som jag vill köpa de där läskiga... öö.... sakerna som ser väldigt övervåldiga ut på framsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skall påpeka att de också har kalendrar och självklart möjlighet att ta in sådana från Japan om man vill ha något särskilt. Har på min vägg två stycken Hikaru no Go-kalendrar, varav den ena är fin (den i animestilen) och den andra helt underskön (mangastilen).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sun ai! Japanska bokhandeln. Där har man varit några gånger. Fräsch affär, speciellt om man kan japanska. Då skulle jag bo där kan jag säga.

 

När jag var där för ett tag sedan så hade de utförsäljning på Shonen Jump, 10 spänn för, vad är det, 500 sidor manga? Det är inte dåligt det.

 

yea.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Detta är de mangor Sun Ai kommer få in i slutet av november:

"Hungry Hearts" (3) fotbollsmanga av Captain Tsubasa-författaren

"Black Jack jiken to hanzai" av Osamu Tezuka

"Rosen Maiden" (3) som går som animé nu.

"Skrotbilsdagboken meisohen" (3) för alla som gillade den i Manga Mania

"O gudinna" (29) Ah My Goddess för de som inte kan svenska.

"Negima Magister NegiMagi" (7) av Love Hina-författaren.

"Hajime no Ippo" (70) boxning

"Love Roma" (3) en suverän romansmanga

"Sailor Moon Short Stories" (2)

"BLEACH" (14)

"Tsuppari Momotaro" (5) av Mangataro

"Ängelns Rouge" (1) av författaren till If I See You In My Dream

"GUNNM Last Order" (6) eller Alita Last Order som den heter i USA-land

"Seishun wa koko da!" (1)

"Fruits Basket" (15) Det ni! Bok 15!

"AI-REN" (5) Sista boken i en av världshistoriens bsäta romansserier.

"Hoshi no Kirby" (2)

"Tottoko Hamtaro" (2)

"Katteni Kaizo" (26) skämtmangans kung.

"Idejuu!" (9)

"Inuyasha" (37). Japp. Bok 37!

"Beautiful" (1) av Chiho Saito (Flickrevolution Utena)

"Angel Heart" (12) av Tsukasa Hojo (City Hunter)

"Ginga Densetsu Weed" (29) uppföljaren till Silver Fang

 

 

Betyder det på den här listan att de bara får in just det numret som du har skrivit eller får de in upp till det numret? Det verkade bara så lite om de får in en del och ett exemplar av varje manga.

.....Får de inga "Tsubasa"? (?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...