Hoppa till innehåll
Anime.se

Malaysiska Dvd-utgåvor


Buffi
 Share

Rekommenderade inlägg

Någon här inne som har erfarenhet av malaysiska dvdutgåvor?

 

Hittade en hel del dvds för rätt vettiga priser, och då även titlar som jag sökt efter ett tag, tex angels egg för $10 ( http://sensasian.com/cgi-bin/sensasian. ... w/V6934H-D ).

 

Hittade även Lainboxen i malyasisk utgåva för $20 vilket ju är ett ganska lagom pris :)

 

Det rör sig alltså inte om bootlegs men jag är ändå osäker på kvaliteten eftersom jag brukar vara skeptisk mot allt som inte är reg 1 eller 2...

Har dock ett par orginal hong kong utgåvor som hade fin kvalitet så man får hoppas att dom här också gör det.

 

Anyways, någon som kollat in malaysiska utgåvor och vet om dom är nåt att ha eller blir det bara att beställa och kolla själv helt enkelt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag var i Malaysia så kunde man köpa reguljära riktiga DVD'er på dyra fina varuhus. Annars var allt pirat. Massor på video-cd, ofta med kinesisk text. Och så piratkopior av reguljära dvd-utgåvor (och spel och cd-skivor). Är det billigt från Malaysia så är det nog pirat. Och är det anime så är det ofta för den inhemska kinesiska befolkningen i första hand.

 

Detta var mitt första inlägg på anime.se. Hejsan! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, ang Lain-boxen:

 

1. Den är tokbillig

2. Den är på två skivor

3. Den är region 0

4. Jag har ännu inte lyckats hitta någon hemsida för utgivaren

 

Vad är det som får dig att tro att det inte är en bootleg? Tycker den bokstavligt skriker bootleg.

 

1. Ja, den är billig men inte bootleg-billig.

Amerikanska 4-discutgåvan kostar ca 350kr, vilket går att 150kr för en malaysisk 2disc utgåva låter väldigt rimligt.

 

2. Många orginalutgåvor ifrån hongkong jag sett har fler än 6-7 avsnitt av tvserier / dvd, och även vissa Reg 1 dvder (tex utena) har detta.

Sålänge det är dual layer så är det inga problem.

 

3. Många orginalutgåvor ifrån länder som ligger i region 3 är regionsfria. Även vissa "reg 1" utgåvor är regionsfria, tex de amerikanska rurouni kenshin "reg 1" dvderna är regionsfria.

 

4. Att dom ens uppger en utgivare anser jag tyder på att det nog kan vara orginal. när jag söker på "video star anime malaysia" på google får jag upp typ 7000 porr-träffar så att man inte hittat utgivaren online är inte så konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Ja, den är billig men inte bootleg-billig.

 

150 kronor för en TV-serie på 13 avsnitt tror jag de flesta klart skulle betrakta som bootleg-billig.

 

2. Många orginalutgåvor ifrån hongkong jag sett har fler än 6-7 avsnitt av tvserier / dvd, och även vissa Reg 1 dvder (tex utena) har detta.

 

Vilka "original" från Hong Kong är det? Fingervisning: varför finns uttrycket "Hong Kong bootlegs"?

 

4. Att de ens uppger en utgivare anser jag tyder på att det nog kan vara orginal.

 

Alla bootlegs anger ett namn som utgivare. Det är bara det att det inte går att få tag på dem. Att de producerar porr skulle vara ett tecken på att de är rumsrena begriper jag inte.

 

I vilket fall som helst skulle jag aldrig köpa en TV-serie för 150 spänn. Det hörs ju direkt hur påkostade de omslagen är. Då kan man lika gärna tanka ner saken från Internet och sen göra omslaget själv med färgskrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Ja, den är billig men inte bootleg-billig.

Amerikanska 4-discutgåvan kostar ca 350kr, vilket går att 150kr för en malaysisk 2disc utgåva låter väldigt rimligt.

 

2. Många orginalutgåvor ifrån hongkong jag sett har fler än 6-7 avsnitt av tvserier / dvd, och även vissa Reg 1 dvder (tex utena) har detta.

Sålänge det är dual layer så är det inga problem.

 

3. Många orginalutgåvor ifrån länder som ligger i region 3 är regionsfria. Även vissa "reg 1" utgåvor är regionsfria, tex de amerikanska rurouni kenshin "reg 1" dvderna är regionsfria.

 

4. Att dem ens uppger en utgivare anser jag tyder på att det nog kan vara orginal. när jag söker på "video star anime malaysia" på google får jag upp typ 7000 porr-träffar så att man inte hittat utgivaren online är inte så konstigt.

 

1. Var köper du dina DVDer? Jag hittar inte US-utgåvan för under $90, och AU-boxen kostar över 500 hos webhallen.

2. Jag har inte sett en originalutgåva från hong kong

3. Ännu en gång, varifrån köper du dina US-dvder? De affärer jag kollat har alla listat Kenshin som R1

4. Som Zimeon sa, i princip alla bootlegs har en utgivare angiven.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Var köper du dina DVDer? Jag hittar inte US-utgåvan för under $90, och AU-boxen kostar över 500 hos webhallen.

2. Jag har inte sett en originalutgåva från hong kong

3. Ännu en gång, varifrån köper du dina US-dvder? De affärer jag kollat har alla listat Kenshin som R1

4. Som Zimeon sa, i princip alla bootlegs har en utgivare angiven.

 

1. Lainboxen brukar ofta reas ut för under 400kr.

 

Det är även en reg1 nyutgåva på väg av den för under $50.

Kommer tex kosta $45 på rightsstuf ( http://www.rightstuf.com/cgi-bin/catalo ... 4459/4/0/0 ) vilket ju tom är under 350kr...

 

2. Om du inte sett orginalutgåvor från hong kong så har du inte sett mycket. Jag äger själv ett par (dock äger jag ej anime från hongkong utan främst kinesiska filmer som tex the eye och hero)

 

När jag pratade om tvserier så har jag främst erfarenhet av vanliga kinesiska tvserier (som absolut inte ger mig något, men min flickvän är kines och hennes familj har en hel del). Man ser då oftast en klar skillnad på bootleg och orginal, främst på fodralen som är betydligt mer välgjorda på orginalutgåvorna. Bootlegs har i princip aldrig inserts medans orginalutgåvorna (i princip) alltid har det.

Boxar för bootlegs är oftast bara en risig plastlåda med fult tryck på medans orginalen är betydligt finare.

 

Om du resonerar så så är väl alla skivor från http://www.jpopsweden.se/ också bootleg eftersom det är overseas-versioner (dvs hongkong/kina/korea versioner)?

 

Om du vill ha ett konkret exempel på en orginalutgåva så är det bara att klicka på första bästa länk på sidan jag länkade till. Här har du en av dom dyrare och finare.

http://sensasian.com/cgi-bin/sensasian. ... ew/V9152-D

En ghiblibox utgiven i hong kong officiellt som väl skiljer sig en del ifrån bootlegboxarna eller hur?

Kantonesisk dub på samtliga filmer är ju inte direkt något som bootlegs brukar vara stolta med va? Boxen är dessutom regionskodad, vilket dyra/ovanliga utgåvor ifrån hong kong ofta är.

 

3. Ja, det står till och med reg1 på kenshin fodralen och den är listad som reg 1 men dvdn är inte regionskodad. Jag äger 2 första volymerna varav en är köpt på dvdnorden här i sverige och den andra importerad från amerikansk butik.

Dessa är garanterat orginal reg1 utgåvorna då de innehåller inserts ifrån media blasters osv om att man kan skicka in sina åsikter osv.

Funkar fint i min regionsskyddade dvdspelare till skillnad från de flesta andra "reg1" dvds.

 

4. Det kan det iofs ligga något i. Fast risken är väl rätt stor att det är som i tex Australien där i princip ett stort bolag står för alla distrubition av anime och dvderna säljs relativt billigt.

 

 

Jag säger inte att det inte är bootlegs, men jag säger att det inte är säkert på något sätt att det är det som du verkar tro.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

150 kronor för en TV-serie på 13 avsnitt tror jag de flesta klart skulle betrakta som bootleg-billig.

 

Jag har själv varit i Thailand och allting över 15kr / bootlegdvd var överpris där i princip. I Kina är det tydligen ännu billigare.

 

Lain bootleg boxar kostar runt 35kr +frakt ifrån USA på ebay ( tex http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 37618&rd=1 ) och dom köper ju ändå in boxarna ifrån Kina och säljer vidare.

 

150kr är med andra ord inte ens nära bootleg-billigt....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu hittade jag dessutom lite info på deras sida om malaysiska utgåvor

 

" Other pertinent information is the shipping origin. Sensasian.com operates shipping centers in Hong Kong and Malaysia. The "Shipping Origin" field indicates which center the item you have selected will be shipped from and hence its country version. Do not be thoroughly alarmed by this. Generally, Hong Kong versions are the most complete versions available. The majority of Malaysian versions are identical to their Hong Kong counterparts except for their packaging and instances of overtly violent and/or sexually explicit content being edited due to censorship regulations. In these cases, the Malaysian versions may be more suitable for less mature audiences. However, in instances too varied to mention - the true aficionados know this - the Malaysian versions may be longer and contain uncut material that the Hong Kong versions do not have. Titles that are out of print in Hong Kong may be available in Malaysia and vice versa. Also, to combat piracy, Malaysian versions of new major video releases, tend to be ahead of Hong Kong. Again this inconsistency is a fact of Asian video distribution and we will do our best to help you pick the version most suitable for you if you contact us..."

 

Någonsin hört talas om bootlegs som blir cencurerade? Det har nte jag i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://members.austarmetro.com.au/~mwhi ... itlist.htm

(dock osäker på hur uppdaterad den listan är, eller hur komplett för den delen)

 

Det finns legala hong kong dvd's, som är billigare än de som vi köper här eftersom det inte fungerar att hålla samma pris där (de konkurerar ju med en ganska billig piratmarknad).

 

SE: Lain finns utgiven av Odex Singapore, dock är det 4 discar i den utgåvan. Dvs det är inte samma som den på sensasian.

 

Hong-Kong/Malaysiska Region-0 dvd's är för det mesta bootleg, att affären som säljer säger att det inte är bootlegs är inte så mycket att gå på. Dessutom säger citatet inte rent ut att de inte har bootlegs, skulle inte ta det du hittade på sidan som garanti för att de inte säljer bootlegs.

 

Att det är duallayer behöver inte heller betyda att det är en legitim utgåva, det kan mycket väl vara en lite lyxigare bootleg.

 

Vid sökning på "sensasia bootleg anime" hittar man på folk i forum som säger ungefär:

"99% of all the anime at sensaisan is bootlegs".

 

Att det inte är tokbilligt, utan bara väldigt onaturligt billigt betyder inte att det inte är bootleg, det kan lika gärna vara affären som gör en jättevinst, för folk som inte bor i malaysia/HK/taiwan etc är priset ändå lågt och tillräckligt frestande.

 

Jag skulle inte köpa grisen i säcken, visst, chansen finns men är väldigt väldigt liten att det inte är bootleg. Dessutom, 200-300 kr mer är inte så himmla mycket extra pengar, jämfört med att kasta 150-200 i sjön på en eventuellt dålig bootleg, bättre att köpa en "riktig" box istället och vara säker på att man får kvalite.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...