Hoppa till innehåll
Anime.se

CLAMP


Dancing Moon
 Share

Rekommenderade inlägg

Någon mer än jag som älskar detta team?

 

Får erkänna att jag framförallt gillar den äldre, överfyllda stilen med enorma ögon, anorektiska karaktärer och mängder av detaljer, men t.ex. Chobits blir bättre och bättre för varje kapitel.

 

Favoritserier:

Tokyo Babylon - Utan tvekan. Helt enkelt bäst på alla plan, och jag kompletterade nyligen min samling. Äntligen, efter år av endast dåliga scanslations att läsa, känslan av att hålla i Subaru och Seishirous berättelse var ljuvlig.

Clover - Hjärtkrossande manga. Fantastisk vacker, jag gillar den skarpa kontrasten mellan de rena tomma layouterna och de där underbara detaljerna i Mokonas bilder

X - Melodramatisk? Ja. Blodig? Ja. Repetitiv? Definitivt. Underbar shoujo-läsning som skvätter av angst? Yup. I love it :D

RG Veda - Har läst långt ifrån hela än *otålig* men det jag sett var bra, bra bra

 

Saker att sukta efter: Mokona Apapas egna artbook. Och alla andra CLAMP artbooks som existerar så klart

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som gör CLAMPs serier så njutbara är att de alltid lägger in någon släng, någon kritik, eller en uppochnervändning av någon klyscha i alla sina serier. Ibland måste man söka för att finna dem, men det brukar vara värt det.

 

Personligen undrar jag om inte xxxHolic hör till en av deras mest lyckade serier. Annars är jag likt Dancing Moon svag för Tokyo Babylon.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har bara läst 2 volymer av Tokyo Babylon... ajj va liten text de va i den tyska utgåvan ibland, man fick anstränga sig lite. Hursomhelst är det en av favoriterna tillsammans med xxxHoLic och Tsubasa. Det roliga med Tsubasa är att alla gamla karaktärer som är ihopblandade i en enda stor röra.

Kunde inte förstå den japanska utgåvan av xxxHoLic tillräckligt bra, har därför bara läst 3 delar men jag är lyrisk över det jag har läst hittils!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv har jag blivit helt förälskad i den tyska TB och RG Veda utgåvorna. Så småååå och gulliga och jättefint papper och... kawaii! ögonblick>

 

Då hade jag större problem med Carlsen's första utgåva av X. Inte så bra tryck, inte så bra papper och ibland satte de saker för långt ute i kanten alt. inne i mitten så man inte fick med hela pratbubblan. Väldigt störande

 

Andrautgåvan är bättre dock, och de flesta nya saker från Carlsen håller högre standard

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, det är tyskt från början tror jag... Bonnier däremot är svenskt. Nu vet jag inte riktigt hur det ligger till, men jag har för mig att Bonnier köpte upp den svenska delen av Carlsen (Carlsen Comics) och voilà och så lite alkemicirklar, klapp i händerna och vips vi fick Bonnier Carlsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Vi har visst samma smak när det gäller Clamp. Jag tycker att Tokyo Babylon, X och Clover är både bäst bland deras verk teckningsmässigt, men framförallt berättelsemässigt. Sen är jag hemskt svag för Cardcaptor Sakura och uppföljaren Tsubasa - Reservoir Chronicles.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

CLAMP är ett gäng damer som gör manga. De har hållit på länge nu, och medlemsantalet har krympt. Började med doujinshi (typ fanart serier) och idag är de rika som troll ^.^

 

Jag tycker de har en egen stil, fast den såklart utvecklats sen deras första saker. Huvudtecknerskan är Mokona Apapa som är väl den som mest står bakom de enorma ögonen, flygande håret, och allmänt über-detaljerade bilderna.

 

De har gjort t.ex. Chobits som går i Manga Mania, fast den är inte direkt deras snyggaste serie

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Banzai!!! :D Tack så mycket!!! :D:D:D:D Arigato!!

 

Själv prenumererar jag på Manga Mania, men har inte tänkt så mycket på CLAMP.

Tack så mycket!

Ska försöka va lika bra.. :P Hehe!!

Om du själv prenumererar på den så kanske du få se nåt framöver. :D

Man är inte bäst och inte direkt nybörjare heller.

Så man få se hur det blir.

 

Tack för svaret!! OTROLIGT TACKSAM!!

ARIGATO!! ARIGATO!!! Hai! Hai! :D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har CLAMP att tacka för att jag alls började med anime och manga och mitt tecknande.

Den första mangan jag fastnade för var en gammal kinesisk volym av en tämligen okänd clampserie, Cluster, som ramlade ut från min bokhylla. Jag är inte så bra på kinesiska så jag har fortfarande inte läst den men bilderna var så fantastiskt vackra att jag kunde sitta och bläddra i boken hur länge som helst.

 

Sedan dess har jag läst hela RG Veda, första delen av Magic Knight Rayeart, sett X-animen och läst lite av Chobits.

Av det som jag reagerar på mest med CLAMP är förutom deras tecknarstil, som jag alltid uppskattar oavsett hur den ter sig, de oväntade sluten. I samtliga CLAMP-serier som jag sett sluten av har det funnits en överraskande twist i slutet. Detta och den stilrena grafiken tycker jag gör att CLAMP sticker ut från mängden av shoujotecknare.

De lyckas t.o.m. vända en stereotypisk och enkelspårig serie som Magic Knight Rayearth genom att ge den djup i och med twisten i slutet.

CLAMP är legender, jag skulle helt klart vilja läsa mer av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 3 months later...
  • 3 months later...

Clamp är ruskiga att de började och lyckades vid en sån tidig ålder och att allt de rör verkar gå hem hos fansen. Sen så kan deras mangor vara lite obalanserade i bland. (clover är dock deras artistiskt mest fulländad vad jag hört)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...