Hoppa till innehåll
Anime.se

vad anser ni vara en bra anime


tetsuo-shima
 Share

Rekommenderade inlägg

Humor och Action, och style... alltså bra karaktärer och inte plottrig.

Ett bra exempel på det är Bleach, min absoluta favorit MANGA...

Den har vissa karaktärer som kan se lite bimbo-aktiga ut,

men dem har verkligen en djup personlighet och förflutet... :/

vissa har ett skrämmande förflutet o_o to.m en av huvudpersonerna...

har också världens bästa humor och stil... särkilt kapitel namnen.

 

"crossing the rubicon"

"How Do You Eat It?"

"Headhittin'"

"Awaken [to the threat]"

"Quincy Archer Hates You"

 

hehehe... inte bara historien ska vara bra, men stilen också :P

och så tycker jag att Bleach har en fantastisk tecknar stil också V_v

 

one_wingedangel.jpg

a one winged angel... :P~~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker om de mesta i anime. Jag menar det är ju själva stilen och japsarnas sätt att tänka som har fått mig att älska denna underbara underhållning ^^

 

Men om vi ska gå in lite mer detaljerat så vill jag gärna ha:

 

Djup

Mkt känslor

Ngn Romans

Smarta kommentarer överlag

Tuffa karaktärer

Bra animering (Detta är inte det viktigaste, helt klart.)

 

Jag skulle vilja säga att de flesta serier har dessa inslag, men en del är bättre och andra sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla gillar olika som sagt, men jag föredrar seriösa serier som har dialog med "the bad guys" riktigt folk. Lite trist faktiskt med serier som har fiender, ex "aliens" känns inte så riktigt på något vis, jag vill ju veta lite mer om dem eller lära känna dem osv.. men som sagt jag gillar det mesta ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En bra anime bör ha:

 

En bra handling i grunden, kanske lite historia bakom den också.

Om handlingen är gripande brukar man även bli mer insatt i serien.

Känslor och djup är som ElgeN sa också viktigt, någon romans bör det alltid finnas(i större eller mindre form), det ger alltid det där lilla extra till serien som gör den så bra, och det bidrar även till att serien ofta blir lite mer seriös(vilket jag ser som positivt).

 

Det ska vara bra animeringsstil, dialogerna ska vara underhållande och ibland också smarta.

Karaktärerna är nästan det viktigaste, utan bra karaktärer blir det ingen höjdare.

Humor måste den inte ha, det kan ses opassande i vissa serier, men i många är det också ett plus.

Musiken ska givetvis vara i toppklass, vilken sorts musik som är toppklass avgörs hur bra den passar in(mao, den behöver inte nödvändigtvis följa något speciellt mönster).

 

Sist men inte minst brukar serier som får en att tänka efter också tyckas bättre.

 

Allt de ovanstående är givetvis inte ett krav, men se det mer som exempel på hur en anime kan göras bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker också att dialogerna är jätteviktiga. Lite jobbigt med te.x anime serier som Yumeria där det enda en av karaktärerna säger är "Mone mone mone mone mone" ~_~ jösses... också en anledning varför jag gillar Bleach.

 

"Yes, we have no destiny.

Only those swallowed up by ignorance and fear

who take false steps, shall plunge us into

the muddy waters called "destiny"" ~Bleach

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker att alla saker ni sagt är viktiga, men en sak som är bortglömt ar budskap. En bra film har ofta ett djupt budskap, dock förstår man inte alltid budskapet i filmerna och inte tycka att de är alltför bra, men när man väl förstår budskapet brukar de bli bra... har inget exempel här man nån kanske kan hjälpa mig lite på traven... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...

Det beror mycket på vilken genre man gluttar på. Men överlag så behöver en "bra" animè en av två följande:

 

En intressant historia

Intressanta karaktärer

 

Det går att göra suvärena animèer utan historia eller karaktärer. Det gäller bara för regissörern att vara så kreativ som möjligt. Efter att ha sen en film så funderar jag ofta om den lyckas med den vill och dömmer den därvid.

Budskap och moralkakor ska hållas på lågskolenivå. Animè för mig är underhållning, inte nåt man ska behöva antränga sig för att njuta av. Resten är bara ytputs.

 

Uppdatering: småfel osv

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

väldigt väldigt mycket ligger i karaktärerna, även storyn. Ex är ju Get Backers, i början är den upprepande men karaktärerna är intressanta och roliga. Cowboy Bebop har Ed och Spike, även Vicous är intressanta - den serien har en cool stil över sig, bra musik - den lever inte på storyn.

 

Hunter X Hunter har allt! finns inget mer att säga än att den är klockren! (för de som gillar den sortens serier)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en bra och tät story är de viktigaste i all film oavsett kategori.

just inom anime är animationerna mycket viktiga... tycker jag.

en trist teknad anime är sällan särskillt underhållande även om story kanske är godkänd.

även röstskådespelet är viktigt... en röst måste "klä" karaktären och måste även vara realistisk och sansad (asså vissa gånger i filmer med röst skådespel , inte bara inom anime kan rösterna i många fall låta överdrivna vilket förstör ganska mycket)

 

men men... detta är mina åsikter, ni andra kanske tycker anorlunda :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en bra och tät story är de viktigaste i all film oavsett kategori.

just inom anime är animationerna mycket viktiga... tycker jag.

en trist teknad anime är sällan särskillt underhållande även om story kanske är godkänd.

även röstskådespelet är viktigt... en röst måste "klä" karaktären och måste även vara realistisk och sansad (asså vissa gånger i filmer med röst skådespel , inte bara inom anime kan rösterna i många fall låta överdrivna vilket förstör ganska mycket)

Håller med. Storyn är viktigare än allt annat. Animationerna är också mycket viktiga, om en serie är dåligt animerad sitter jag mest och stör mig på det istället för att sätta mig in i vad jag ser. Och en serie med intressanta personer men har helt kassa röstskådespelare är outhärdlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag i stort sätt kräver är, att man på något sätt "lär känna" karaktärerna, så att sedan när serien tagit slutat saknar man karaktären. Har varit så i ALLA Anime jag sett, utan Hellsing och Appleseed :D

 

Sen ska själva serien ha ett budskap, en röd tråd som hela tiden följer det ursprungliga budskapet [Hur ska man skriva? :D]

 

Rurouni Kenshin

Hikaru No Go

Hajime No Ippo

Initial D

 

Är exempel på serier där jag efter att sett klart serien saknat karaktärerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nyskapande, något man inte sett i andra serier, det är det jag följer som mönster genom mina serier!

Boogiepop som jag sagt förut är en kanon serie! :D

 

Och så är jag välldigt förtjust i serier där man slåss i turneringar och liknande, Flame of Recca är helt klart superkul att kolla på!

 

Jag hatar dock anime/manga som handlar om söta pojkar/söta flickor gillar varandra som springer runt och är ecchi/komedi.

Sådant har jag aldrig gillat!

Inte min typ av stil helt enkelt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag tittar mest efter är innovasion, men jag tycker egentligen inte att det är hyperviktigt att särskilda element finns med i en anime. Jag kan se en film eller en kort OVA och tycka att den är bra fastän det inte finns tid för någon vidare karaktärsutveckling eller väldigt ingående handling, liksom jag kan se en långkörarserie och njuta av den just pga dessa förekomster. En serie som Gankutsuou tilltalar mig pga handlingen, dialogen och "rit"stilen, en serie som Hikaru no Go pga karaktärsutvecklingen, en serie som Kino's Journey pga filosofiska betänkligheter, en serie som Tenshi na Konamaiki pga humorn, en film som Perfect Blue pga psykologiska inslag, en serie som Genshiken pga otaliga referenser och saker som jag kan känna igen mig i, osv i all oändlighet.

 

Uppriktigt sagt så tycker jag alltså inte att någon särskild av alla aspekter som man kan plocka fram ur anime är essentiell. Så länge som ingen av dem är genomgående usel och därmed förstör filmupplevelsen som sådan (förfärlig dubbning, streckfiguraktig animering...) så finns det alltid någonting bra i varje produktion, varför jag inte kan sätta fingret på en enstaka grej och säga "det här behövs i en bra anime, annars är den dålig". Det skulle nästan kännas lite trångsynt, men jag har kanske bara ovanligt bred smak.

 

/Scab, tillfälligt utan access till sitt riktiga konto

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skriver under på det Scab skrev. Tänkte skriva ett liknande inlägg, men han (hon?) hann före.

 

Men det finns en sak, måhända abstrakt, som jag märkt att en animé behöver: en agenda. Alltså, någon i bakgrunden som faktiskt vill berätta något, säga något och göra något. Om det nu är att framföra en bra berättelse, visa på konstfulla animationer, presentera några idealmänniskor eller dumma sig i största allmänhet är mindre viktigt.

 

Utöver det krävs hantverket för att föra fram agendan: skall en bra berättelse framföras bör det framföras så att tittaren fattar, inte i en enda lång monolog av en uttröttad inkompetent röstskådis som läser ur manus.

 

Vill någon ha något sagt/gjort, och det sägs/görs bra, då brukar resultatet bli bra. Det värsta som finns är animéer som inte har någon annan agenda än att sälja, och att hantverket dessutom är kasst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...