Hoppa till innehåll
Anime.se

Dragon Ball


angel
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Du kan välja börja med att gå ner till biblioteket och läsa den. En pocket tar en halvtimme att plöja igenom.

 

Men, eftersom den samtidigt är 42 volymer så tar ju ett tag... ändå.

 

Och det du frågade efter var inte direkt någonting konkret.

Varför ska du göra ett arbete på Dragonball, if you know nothing about it?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite väl mycket att ta upp allt som är intressant med Dragon Ball i en liten forumpost, men huvudsaken är väl:

 

* Löst baserad, men ändå inspirerad, av den gamla kinesiska sagan "Resan till väst" (som heter saiyuuki på japanska). Där medverkar personer vid namn Son Goku, Cho Hakkai, Shinzo Sanso och Sa Gojo.

 

* I Dragon Ball är många döpta efter mat, dryck eller kläder.

 

* Huvudperson Son Goku är en liten pojke som är jättestark och har apsvans. Han möter flickan Bulma som är ute och letar efter de sju drakkulorna, som om de samlas ihop skall uppfylla en önskan. Son Goku följer med på äventyret, och under äventyren konfronteras de bland annat med organisationen Red Ribbon, och andra som är ute efter drakkulorna. Under den här biten av serien är Dragon Ball en fånig äventyrskomedi, med mycket troshumor och dasshumor, som är Toriyamas specialitet.

 

* Son Goku är också intresserad av att slåss, och mycket av serien fokuserar på fantasifulla slagsmål. Ibland urartar serien till att vara stridsturningar med allsköns fiender. Under en sådan turnering uppdagas det att Son Goku blir förvandlad till en jätteapa i fullmåne. Mästaren som Son Goku träffar, Sköldpaddsmästaren Kame Sennin bidrar också till humorfaktorn genom sin gubbsjuka och sin oförbätterliga vana att jaga efter flickor.

 

* Längre fram i serien visar det sig att Son Goku egentligen är en utomjording från planeten Namek, men att han har förlorat minnet. Han riktiga namn är Kakarotto (reservation för stavning). Vid det här laget har serien tagit ett hopp, Son Goku har blivit äldre och hunnit få en son vid namn Son Gohan. Andra Namekianer kommer för att hämta hem, alternativt slåss mot Son Goku av allsköns anledningar. Det är när Son Goku blir vuxen som serien också kallas för "Dragon Ball Z" (det var den tecknade filmen som använde den titeln, från och med att Son Goku blev vuxen), och här är det mycket mer action än humor, och kommer förbli så ända till slutet.

 

* En stor strid som utbryter är den mot Freezer. Son Goku och alla andra kämpar från Jorden lyckas stoppa honom till slut, efter att Son Goku lyckats lösgöra den legendariska kraften som bara finns hos Namek-bor, nämligen den som förvandlar honom till en super-saiyan (saiyan kallas saiyajin i den svenska översättninen, av någon för mig obegriplig anledning).

 

* På detta följer strid efter strid, krig efter krig mot olika universums fiender. Cell är en av dem, och i slutet möter alla hjältar en konstig filur som heter Majin Buh. Denne kan utplåna Jorden bara genom att peka på den, men Son Goku lyckas stoppa honom till slut i alla fall.

 

* Ryktena säger att Akira Toriyama själv tröttnade på serien ungefär vid bok 11, men att påtryckningar från förlaget och hans lojalitet till dem tvingade honom att fortsätta. Serien hade också tappat mycket av sitt sting efter Freezer-krigen. Han avslutade serien efter berättelsen om Majin Buh, pang bom utan att säga något till sina förläggare, och sista kapitlets sista sida var en ursäkt där han sa "förlåt att jag inte sagt något, hoppas jag inte ställer till det".

 

Något i den stilen. Hoppas det hjälpte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

anledningen till att jag ska skriva om det är för att jag skriver en uppsats om manga och ska även ta om en del serier i olika kategorier, däribland ska jag också ta upp en del stora mangaka, vilket akira toriyama är och hans största verk är ju dragonball.

 

Problemet är bara att jag inte är så intresserad av just dragonball eller någon annan av hans verk, så därför frågar jag sådana som troligtvis har läst mangan och kan därför förklara handlingen bättre än vad jag kan.

 

B) got it??

 

Och för hjälpen jag fått, tackar jag för, jag kan med största säkerhet nog få ihop det som behövs!! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag skrivit lite om Dragonball, skulle vara snällt om ni har lust att ge en kommentar om det låter bra eller om nåt behövs ändras eller läggas till!!

 

:) //X-milla

 

Dragonball handlar om en pojke vars namn är Son Goku som har en apsvans. Han träffar på en flicka vid namn Bulma som söker de sju drakkulorna, vilket gör att man får önska sig något när man funnit de sju. Son Goku följer med henne och de hamnar snart i bråk med organisationer och andra som också vill finna drakkulorna. Under deras resa får Son Goku reda på vem han egentligen är, för i början tror han att han kommer från planeten Jorden och är en vanlig människa.

Dragonball har lätt att hacka upp sig i strider vilket då gör att den ses som en manga med enbart strider, men ger man den en chans ser man att den innehåller mer än det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

* Längre fram i serien visar det sig att Son Goku egentligen är en utomjording från planeten Namek, men att han har förlorat minnet. Han riktiga namn är Kakarotto (reservation för stavning).

 

Varför de heter saiyajin kan väl vara för att det ligger bättre i munnen. Men det blir ju väldigt dåligt översatt med -jin, som sagt. Ville bara hålla med sådär...

 

Sen skulle jag vilja korrechera lite:

Son Gokus riktiga namn är (vad det står i pocketen Kakarott, som säkerligen ursprungligen kommer ifrån Kakarotto) men huvudsakligen att han faktiskt är ifrån planeten Vegeta.

 

Halvvägs in i manga-serien så utspelar sig det dock en fight på planeten Namek, som är Piccolo, Gud och många andra Namekianers hemplanet. Det är också härifrån som drakkulorna en gång härstammade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Son Gokus riktiga namn är (vad det står i pocketen Kakarott, som säkerligen ursprungligen kommer ifrån Kakarotto) men huvudsakligen att han faktiskt är ifrån planeten Vegeta.

 

Ja just fasen!

 

*springer och skäms*

 

Namek, det var ju Guds planet, ja! Men... planeten hette Vegeta? Vegeta själv är alltså namngiven efter sin egen planet?

 

Om jag själv får korrigera lite så stavas korrigera så. Men tack på påpekningen, vet vet hur länge jag annars gått och hasplat ur mig att Son Goku kom från Namek!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yup, Prins Vegeta av planeten Vegeta (som är förstörd när serien utspelar sig). Har för mig att hans farsa också hette Vegeta

 

VIlket är helt logiskt, när man tänker på att sayajinerna är grönsaker allihop.

 

Wiki-bevis:

The name is an anagram of yasai (野菜), which is Japanese for "vegetable", followed by jin (人 or じん) which is Japanese for "person".

 

Kakarotto = Carrot, morot

Raditz = Rädisa

Nappa = Kål eller nåt, har jag för mig

Burdock (Son Gokus farsa) = ...Kardborre?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Namek, det var ju Guds planet, ja! Men... planeten hette Vegeta? Vegeta själv är alltså namngiven efter sin egen planet?

 

Om jag själv får korrigera lite så stavas korrigera så.

 

Jag vet att jag stavade fel, men visste inte vad som var rätt, tack! ^^

 

Fortsättningsvis: Vegeta var prins, och väldigt stark, planeten fick sitt namn efter honom - inte tvärtom! (Hade jag för mig... men personen ovan säger annat >_<)

 

Apropå "Saiya-jin" så har jag en fråga på Tenshinhans namn. Det känns som att namnet inte ligger lika rätt/lätt i munnen som Tenshin, kan det vara att "-han"-honorificsen blivit översatt där också? Att det är Tenshin-han? Du förstår hur jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, planeten fick definitivt inte sitt namn efter prins Vegeta. Möjligen bytte den namn efter att hans far tog makten där

 

Ang. Tenshinhan så har Wikipedia verkligen massor med info om Dragonballfigurer...

His name is directly taken from a food consisting of rice with scrambled eggs and soup. When broken down into its constituent kanji characters (天津飯) his name roughly translates to "Heaven's moist cooked rice"
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*springer och skäms*

 

Namek, det var ju Guds planet, ja! Men... planeten hette Vegeta? Vegeta själv är alltså namngiven efter sin egen planet?

 

Näe Namek är den planet där Piccalo kommer ifrån och den planeten Freeza blir dödad samnt är det Nameks som skappade Drakkulorna ifrån början och det är bara NAmeks som kan göra det...

 

Tror du tänker på Kai's planet och den heter bara så också har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jasså :S jag som tycke jag läste igen det mesta så bra trodde inte det stog nåt om att det var piccalos planet men men alla kan göra fel XD

 

For my infomation så hade jag ju fan fel om hans död också run in shame :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...