Hoppa till innehåll
Anime.se

Favorittecknare


Mr Mustachio
 Share

Rekommenderade inlägg

Vilka är era favoritmangatecknare om man ser på bara tecknarstilen och inte storymässigt? Själv är mina tre favoriter nog... ummm ... jo

 

Katsuhiro Otomo (Akira)

Rumiko Takahashi (Ranma)

och

Leiji Matsumoto (Galaxy Express 999)

 

Otomo lyser när det gäller "kameravinklar" och spännande bildlösningar. Han lyckas också alltid få till en härlig tyngd och unik...skap (unikhet?)i sina bilder där många andra artister har en begränsad bildkomposering som upprepas allt för ofta.

 

Rumiko Takahashi är visserligen en sådan artist, men det gör inget, för hon är oöverträffad när det gäller att teckna fysisk humor och fartkänsla. Det är mer fart och fläkt i hennes erier än vad det är i en genomsnittlig anime.

 

Sist har vi Leiji Matsumoto, och när det kommer till ren och skär bildpoesi så finns det ingen som kan slå honom. Hans serier är i det närmaste hypnotiska i sin skönhet och enkelhet och han ska ha all respekt i världen för att han hållt fast vid sin stil i över 30 år.

 

Andra artister som är extra bra på något speciellt är Masamune Shirow (Ghost in the Shell) som är ruggit bra på att teckna mekaniska saker, Kosuke Fujishima (Oh! My Goddess), som - i mitt tycke - tecknar väldigt vackra flickor och väldigt vackra klädesplagg på flickorna :D .

 

Idag tycker jag att att mycket manga har en ganska opersonlig tecknarstil vilket jag kan gråta en tår över ibland. Speciellt gäller detta manga baserad på anime, vilket kanske inte är så konstigt. Nåväl, jag har en tendens att lägga allt för stor vikt vid hur en manga ser ut. Det är väl trots allt ståryn som räknas. För det mesta.

 

God Middag

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Leiji Matsumoto är en av mina absoluta favoriter. Härlig tecknarstil...

Sist har vi Leiji Matsumoto, och när det kommer till ren och skär bildpoesi så finns det ingen som kan slå honom. Hans serier är i det närmaste hypnotiska i sin skönhet och enkelhet och han ska ha all respekt i världen för att han hållt fast vid sin stil i över 30 år.

Bra skrivet! Jag instämmer :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att ge denna tråd ytterligare en dimension, posta gärna länkar där man kan se exempel på de olika tecknarnas verk. Många kanske t.ex. vet vad de gillar men inte vet vem som gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

favvotecknare:

 

 

1.Ken Akamatsu [skapare av Love Hina som man kan läsa i MangaMania]

 

2.Akira Toriyama [skapare av DB,DBZ och DBGT.jag tycker att ansikterna och ögonen inte är så himla detaljerade och det är därför som han kommer tvåa.Till skilnad från ansiktena är kropparna kläderna och anatomin väldigt detaljerat!]

 

(jag kommer säkert att få lida för att jag har skrivit så hära!) (!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min favvotecknare är självklart Yoshihiro Takahasi!

Gubben som har hunnit bli över 50 bast(!) Men i alla fall, han är... nu kom jag av mig...

 

Jo, ingen kan mäta sig med honom om man ska rita manga-hundar.

Han har nämligen skrivit och illustrerat Silver Fang (Ginga: Nagareboshi Gin) och WEED (Ginga legend Weed). Jag växte själv upp med Animén till Silver Fang och den har verkligen påverkat mig som person. Men det ska jag inte gå in på (som tur är, annars hade det varit över 100 000 000 ord)...

 

Om ni vill veta mer om Silver Fang och weed rekomenderar jag er att antingen besöka http://www.hopeanuoli.com (finska/engelska) eller http://www.gingaworld.net (svenska)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste få säga att jag håller med Roz7. Yoshihiro Takahashi är också min största favorit bland tecknarna. Hans underbara historier om hundar, han verkar inte ha något annat intresse än att göra härliga och vackra äventyr med hundar ^o^ Ginga Nagareboshi Gin och Ginga no Densetsu Weed är ju bara ett fåtal av de mangas han tidigare gjort där det handlingen kretsar sig kring hundar.

Yamoto the white fighter var en av dem andra också. Sen har han ju gjort småberättelser som t.ex. Hanato.

 

Fast, ja... Ginga Nagareboshi Gin (Silver Fang / Hopeanuoli) kommer ju alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det handlar om vilken artist som man utan tvekan vet att han bara spottar ur sig bra saker så är det inte ens ett val, då kommer Mitsuru Adachi på en överlägsen förstaplats. Ingen gör serier som han. Allt han får ur sig är mästerverk.

 

Om det handlar om vilken tecknare man tyccker tecknar bäst är det en helt annan historia, men jag är enormt förtjust i Reach Ueshibas teckningar. Kentaro Miura är å andra sidan förmodligen den som tecknar bäst, vid sidan om Tsukasa Hojo.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det handlar om vilken artist som man utan tvekan vet att han bara spottar ur sig bra saker så är det inte ens ett val, då kommer Mitsuru Adachi på en överlägsen förstaplats. Ingen gör serier som han. Allt han får ur sig är mästerverk.

 

Om det handlar om vilken tecknare man tyccker tecknar bäst är det en helt annan historia, men jag är enormt förtjust i Reach Ueshibas teckningar. Kentaro Miura är å andra sidan förmodligen den som tecknar bäst, vid sidan om Tsukasa Hojo.

 

Har du några bra länkar där man kan se deras verk?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Mina favoriter är:

 

Kishimoto Masashi [Naruto]

Akira Toriyama [b.la Dragon Ball och Kajika ]

 

Men det finns massor av annan bra anime/manga från andra tecknare såklart :D Men jag tror nog att det är dom som är min favoriter.. :)

Jo föresten.. Chobits tecknaren är bra också, vem han/han nu är :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...