Hoppa till innehåll
Anime.se

Favorittecknare


Mr Mustachio
 Share

Rekommenderade inlägg

Yukito Kishiro är en annan. Han har kläckt ur sig GUNNM, men inte säderles mycket mer.

 

Som jag nämnde i min post... glöm inte hans Aqua Knight! En i mycket väldigt fin liten historia på tre böcker... Mycket renare och "elegantare" än Alita, men en helt annan sorts berättelse som tyvärr inte är lika stark..

 

 

Sedan råkade jag i min förra post glömma(!) en av mina största favoriter, och en av dem som har haft stört inflytande på min egen stil - Chynna Clugston-Major!

Hon ligger bakom den smått vansinningt fina och underbara "Blue Monday", samt "Scooter Girl". Hon har också tecknat i Buffy The Vampire Slayer, X-Men, Jingle Belle och Hopeless Savages och vunnit många välförtjänta priser.

Hon är amerikan, men använder nån slags halv-mangastil...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Bra tecknare? Hm, jag är ingen konstnär men såna jag tycker gjort riktigt fint:

 

Hayao Miyazaki

Masamune Shirow

CLAMP (dvs Mokona Apapa)

Kaori Yuki

 

Om Naoko Takeuchi kunde rita händer och fötter halvvägs proportionella, skulle hon få en plats på min lista. Som det blir nu får hon bara ett hedersomnämnande ;)

 

och, argh, vad heter tecknaren bakom Sanctuary och Crying Freeman? Fantastiskt bra måste jag säga

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Den jag konkret tänkte på är Eiichiro Oda. Jag gillar verkligen hans stil.

Den är lite slapp samtidigt väldigt tydlig. Karaktärerna är ju riktigt humörstecknade. Alltså när Ruffy/Luffy är arg så ser man det från 10 meters håll.

 

Håller faktiskt med dig där.Och Oda har en sån unik stil att man kan inte annat än att tycka om den xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Kentaro Miura och Rando Ayamine är mina favoriter. Berserk och GetBackers wins my day, rent teckningsmässigt. They win my day rent... alltmässigt, i och för sig.

Eiichiro Oda vinner idiotpriset (han tecknar PUCKAT, and I like it). Naoki Urasawa får vara med på ett relativt stort hörn för hans renderingar av japanskt 70-tal i 20th Century Boys.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Jag vet inte om jag kan välja bara en favorittecknare sådär, det finns så många otroligt bra världen över. Om vi ska koncentrera oss på anime-stil är nog Hyung Tae-Kim min absoluta favorit. (Magna Carta/War of the Genesis III.) Det finns en slags känsla av överlägsen elegans och stil i hans teckningar som inte är närvarande i andra liknande tecknares skapelser, enligt mig. Hans sätt att hantera karaktärer är väldig egen och på så vis intressanta. [1] Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är alltid, men stilen är definitivt någonting som jag beundrar. [2]

 

Om vi nu inte behöver vara så noga att hålla oss till enbart anime-tecknare (eller tecknare med anime-stil) skulle jag nog behöva påstå att Yoshitaka Amano är den bäste tecknaren genom tiderna. (Karaktärsdesigner/koncept artist till RPG-serien Final Fantasy, spel 1-6 och 9.) Det finns inga särskilda teckingar som sticker ut - alla är de präglade av fullbordad intelligens och nyskapande känslomagi. Kolla in hans officiella hemsida så förstår du vad jag menar. Jag rekommenderar helhjärtat hans teckningar till anime-filmen Vampire Hunter D.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
  • 2 years later...

Svårt att bestämma sig men jag älskar Rumiko Takahashis enkla men otroligt charmiga stil. Annars så tycker jag att CLAMP överlag också är fantastiskt bra och de varierar sig väldigt mycket från manga till manga. Sedan så är Ken Akamatsu också en lite utav en favorit, trots den repetiva forumlan i alla hans mangor så lyckas de alltid underhålla mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom tråden lever igen, så måste jag göra det som måste göras. De bästa tecknarna är utan tvekan, Oh Great! (Tenjou Tenge, Airgear), Hiroya Oku (Gantz) och Kentarou Miura (Berserk). Serierna är både grymt snygga och storyn är i världsklass!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oh Great! (Tenjou Tenge, Airgear)

Hur kunde jag glömma dom? Helt klar bland topskiktet när det gäller teckning och storyn på deras mangor är inte fy skam den heller. Synd bara att den engelska utgivningen av TenTen är så grötig vad det gäller censuren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har det senaste året helt snöat in på de här tecknarna:

 

Ima Ichiko - Hennes pseudonym betyder "halvdan" eller "sisådär", vilket hon verkligen inte är. Superenkla teckningar som visar hela känslospektrumet och känns jordnära. (Hyakki Yakoushou, Otona no Mondai mfl)

 

Mari Okazaki - Tecknar manga som ser ut som poesi låter. Oerhört skicklig på att bygga upp stämningar och illustrera känslor som är svåra att sätta fingret på. (Suppli, BX, Shutter Love mfl)

 

Ai Yazawa - En av de mer moderiktiga tecknarna som verkligen har en unik stil. (Nana, Gokinjo Monogatari, Paradise Kiss mfl)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Det är många, varav större delen kan jag inte namnet på. Men när det kommer till detaljer och omgivningar så är Makoto Shinkai den absoluta favoriten, redan sedan jag slängde ett öga på "She and her cat" samt hans lilla Wind-trailer (och lite annat). Mumma för ögonen på det sistnämnda, den första är bara... underlig... på ett intressant sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...