Hoppa till innehåll
Anime.se

Favorittecknare


Mr Mustachio
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Jag har två favoriter:

 

Ashinano Hitoshi (Yokohama Kaidashi Kikou), som tecknar de mest härliga och lockande miljöer jag någonsin sett, och har en underbar känsla för miner.

 

Kouta Hirano (Hellsing), som tecknar grymt snyggt och detaljerat, och är riktigt vass på häftig karaktärsdesign, sett till både utseende och personlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ett dilemma när det gäller att benämna favorittecknare, och det är att det finns många tecknare som gjort en enda bra sak, men bara en, och resten inte är så otroligt mycket att hurra för. Sen finns det de som ger ut väldigt bra saker gång efter gång efter gång, sådana man vet att man alltid kan lita på, som alltid kommer göra bra saker, men kanske inte gör de allra bästa. Vem väljer man då?

 

Kentaro Miura har gjort Berserk som är en av mina absoluta favoriter genom tiderna. Men han har gjort den och bara den. (förutom några värdelösa kortisar). Är han en favorittecknare? Yukito Kishiro är en annan. Han har kläckt ur sig GUNNM, men inte säderles mycket mer. Rumiko Takahashis Maison Ikkoku är också en toppfavorit, men hennes övriga serier kommer inte i närheten (skickligt gjorda figurer, men serierna håller på för länge och får aldrig något slut). Riichi Ueshiba har BARA gjort Discommunication. Saki Hiwataris Skydda min Jord är tusen gånger guld, men hennes övriga serier är inte alls lika bra.

 

Mitsuru Adachi och Tsukasa Hojo, Hitoshi Iwasaki med flera verkar vara fullkomligt oförmögna att häva ur sig något annat än tokbra saker, så trots att ingen av deras titlar (utom möjligtvis Adachis) hamnar på min topplista torde jag påstå att de är mina favoritförfattare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har två favoriter:

 

Ashinano Hitoshi (Yokohama Kaidashi Kikou), som tecknar de mest härliga och lockande miljöer jag någonsin sett, och har en underbar känsla för miner.

 

Kouta Hirano (Hellsing), som tecknar grymt snyggt och detaljerat, och är riktigt vass på häftig karaktärsdesign, sett till både utseende och personlighet.

 

Kan bara hålla med i allt du säger, Ashinano Hitoshi är en av mina största favoriter. Teckningarna är vädligt rena, och när de är som bäst känns det som om det man läser är väldigt bra poesi nästan ;)

 

En annan tecknare jag gillar är "Oh! Great", som ritar bl.a. Tenjou Tenge. Tycker han gör fighter väldigt bra, och teckningarna i allmänhet är genomarbetade och snygga.

http://www.kaworu-nagisa.net/Reiki/index2.htm

En fansite för Tenjou Tenge (italiensk, men har lite samples från mangan under "multi")

En liten varning dock, Oh! Great är/har varit hentai manga tecknare, så det är gott om ecchi och en hel del bara bröst om man nu är känslig för sånt.

 

Tsutomu Nihei är en annan favorit; han stil är ganska anorlunda från andra manga-tecknar, vilket känns ganska uppfriskande. Dessutom passar stilen verkligen till de smått kryptiska cyberpunk storys han har.

http://www.cyberiacafe.ch/Tsutomu/Blame/index_e.html - för smakprov och info om mangan Blame!.

 

Masashi Tanaka; för mangan Gon. Nu börjar jag bli trött på att skriva, så jag länkar bara till en fansite istället ;)

http://gon.virtualglobe.de/ (sidan är inte tyskt trots .de)

Allt jag tänker säga är att Gon berättas så gott som helt utan ord, och är ändå väldigt bra.

 

Andra trevliga tecknare (blir helt plötsligt skitlat och orkar varken skriva eller ens leta sidor på internet);

Hiroaki Samura (Blade of the Imortal, härligt yvig stil),

Yukito Kishiro (Gunnm),

Tsutomu Takahashi (Alive, Sky High, Jiraishin etc, härligt brutal stil, som passar bra till de depresiva och melankoliska serierna, gillar specielt hur han tecknar ögon),

Adachi (Touch, Katsu, etc),

Miura Kentarou (Berserk),

har säkert glömt några av mina andra favoriter nu men det börjar bli väl sent nu....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En annan tecknare jag gillar är "Oh! Great", som ritar bl.a. Tenjou Tenge. Tycker han gör fighter väldigt bra, och teckningarna i allmänhet är genomarbetade och snygga.

http://www.kaworu-nagisa.net/Reiki/index2.htm

En fansite för Tenjou Tenge (italiensk, men har lite samples från mangan under "multi")

En liten varning dock, Oh! Great är/har varit hentai manga tecknare, så det är gott om ecchi och en hel del bara bröst om man nu är känslig för sånt.

 

Tsutomu Nihei är en annan favorit; han stil är ganska anorlunda från andra manga-tecknar, vilket känns ganska uppfriskande. Dessutom passar stilen verkligen till de smått kryptiska cyberpunk storys han har.

http://www.cyberiacafe.ch/Tsutomu/Blame/index_e.html - för smakprov och info om mangan Blame!.

 

Masashi Tanaka; för mangan Gon. Nu börjar jag bli trött på att skriva, så jag länkar bara till en fansite istället ;)

http://gon.virtualglobe.de/ (sidan är inte tyskt trots .de)

Allt jag tänker säga är att Gon berättas så gott som helt utan ord, och är ändå väldigt bra.

 

Andra trevliga tecknare (blir helt plötsligt skitlat och orkar varken skriva eller ens leta sidor på internet);

Hiroaki Samura (Blade of the Imortal, härligt yvig stil),

Yukito Kishiro (Gunnm),

Tsutomu Takahashi (Alive, Sky High, Jiraishin etc, härligt brutal stil, som passar bra till de depresiva och melankoliska serierna, gillar specielt hur han tecknar ögon),

Adachi (Touch, Katsu, etc),

Miura Kentarou (Berserk),

har säkert glömt några av mina andra favoriter nu men det börjar bli väl sent nu....

 

Många bra tips där, keep 'em coming. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

OK, här kommer det:

1: Hiroyuki Takei (Shaman king)

2: Yuichi Kumakura (King of Bandits)

3: Masashi Kishimoto (Naruto)

 

dom gillar jag bäst!

Hiroyuki Takei...gillar den här lite smala täcknarstilen, snygga händer osv.

Yuichi Kumakura...tycker bara att det är snyggt.

Masashi Kishimoto...gillar serien, ehh...snyggt målad/ritad helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag måste säga att jag älskar Akiras Toriayamas verk!

Han ritar anatomi så väldigt bra alltså!

och även striderna!

 

Sen så gillar jag han som ritat Naruto (glömt namn) Jag tycker han ritar så många olika gubbar men alla är liksom olika!

Sen så ritar han håret snyggt också tycker jag!

Det jag tycker han ritar bäst är syskon liksom bilder från forntiden när man var liten och så!

 

(jag har inte läst/sett så många mangor/animeer jämfört med er!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
Takada Akemi (Kimagure Orange Road, Maison Ikkoku, Creamy Miami och Fancy Lala) är en utav mina absoluta superfavoriter.

 

Kanske bäst att nämna att hon är en frilansande illustratör som huvudsakligen gör målningar baserade på andra artisters verk, annars kanske du får sura Rumiko-fans efter dig :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Takada Akemi (Kimagure Orange Road, Maison Ikkoku, Creamy Miami och Fancy Lala) är en utav mina absoluta superfavoriter.

 

Kanske bäst att nämna att hon är en frilansande illustratör som huvudsakligen gör målningar baserade på andra artisters verk, annars kanske du får sura Rumiko-fans efter dig :)

 

Hoppsan! Ja jag borde kanske förklarat mer ingående. :)

Maison Ikkoku är ju självklart Rumiko Takahashis verk. Jag var kanske lite otydlig om jag verkade hävda annat.

Vad Takada Akemi gjort med dessa är alltså designen för animeérna baserade på Mangan.

Kimagure Orange Road är ju t ex Matsumoto Izumis verk. Men animen har alltså designats av Takada Akemi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

CLAMP är mina favoriter, helt oöverträffade :D För det första så ritar de (eller rättare sagt, Mokona) hur snyggt/vackert som helst. För det andra är de duktiga på att göra intressanta historier, som ibland passar ihop med varann dessutom ;D (tänker främst på Chobits/Angelic Layer)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ojoj hur har jag kunnat missa en så viktig tråd?

 

Nåja, mina favorit-tecknare är:

 

* Takeshi Takebayashi [Maxion]

 

* Johji Manabe [Drakuun, Caravan Kidd etc]

 

* Myung Jin Lee [Ragnarök]

 

* Gensho Sugiyama

 

* Koh Kawarajima

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Masamune Shirow är kungen :)

(fransk fansida, den största)

 

Andra mer eller mindre kungliga:

Katsuhiro Otomo (akira)

Yukito Kishiro (alita, aqua knight)

Tohru Fujisawa (GTO)

Tsutomu Nihei (blame!, noise)

 

Och några gaijins:

Adam Warren (the dirty pair)

Federico Bertolucci (witch)

Alessandro Berbucci (witch, monster allergy)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

inget slår tecknaren bakom princess mononoke och spirited away... glömt.. hans namn.. men princess mononoke är lungt den bästa anime filmen jag sett... riktigt bra... den gjordes 1997.. om ni inte har sett den så borde ni det.... visar hur riktig anime ska se ut. enligt mig.. :P

 

Nu kom jag på... Han heter Hayao Miyazaki. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
inget slår tecknaren bakom princess mononoke och spirited away... glömt.. hans namn.. men princess mononoke är lungt den bästa anime filmen jag sett... riktigt bra... den gjordes 1997.. om ni inte har sett den så borde ni det.... visar hur riktig anime ska se ut. enligt mig.. :P

 

Nu kom jag på... Han heter Hayao Miyazaki. ^^

 

Håller med Miyazakis stil är en av dem bästa jag sett.Har själv princess Mononoke( eller Mononoke Hime) och Spireted away och gillar dem ricktigt mycket. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Egentligen har jag ingen direkt favorit men här är en kort lista:

(på alla som jag för tillfället kommer på) :D

 

Hayao Miyazaki( spireted away...)

Eiichiro Oda( One Piece...)

Ken Akamatsu( Love Hina)

Masamune Shirow( Ghost in the shell...)

Katsuhiro Otomo( Akira...)

Yukiro Sugisaki( D.N.Angel...)

Rumiko Takashi( Ranma ½...)

Yu Watase( Fushigi Yuugi...)

Kasuke Fujishima( Oh my godess...)

Clamp( X...)

Arakawa Hiromu ( Full metal alchemist...)

Yubuki Kentaro (Black Cat...)

Mukai Natsumi ( +Anima...)

 

Det var nog nästan alla :P

(kommer ej ihåg så många fler...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Goseki Kojima är suverän när det gäller att teckna bakgrunder, tycker jag. Särskilt hans träd är alldeles fenomenala. Samura närmar sig honom, men är inte riktigt lika bra just på det.

 

Tezuka kan f.ö också rita väldigt bra naturbakgrunder, som man kan se i Buddha och här och var i Fenix-historierna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Arina Tanemura. Arina Tanemura och kanske tillockmed Arina Tanemura. i luv her! *visslar på I*hjärta*U* kan inte läsa någon av hennes mangor utan att gråta. jag förväntar mig mycket av hennes nyaste manga Shinshi Doumei Cross (vill nån ha japanska kapitel 1 som jag scannat så skicka mig ett mail eller adda min msn) som har lite shounen-ai inslag, och jag har andledning att tro att en av "tjejerna" är en kille :D ohohoho. och där är ett superskumt djur som tydligen är ett mini-får som säger "shaaa!!". lol?

det finns inget engelskt kapitel ute än, inte ens att ladda ner, den ända scannen som finns är min japanska. och dessutom finns bara ett kapitel ute och en kort special på 3 sidor (lol) ute änsålänge. eller nej, kapitel 2 kom ut i ribonen som kom ut i japan igår. och prova sök på google efter shinshi doumei cross, det finns ingenting, om inte min fansida har kommit upp... ja jag har den första fanwebsidan om shinshi doumei cross *harklar stolt*

 

 

annars gillar jag clamp också. de är bra ^^ de ritar snygga killar XD mm Eriol-kuun~ Yue-sama~ och mina små detektiver också *hjärta*

och Yuu Watase är oslagbar. Fushigi Yuugi, Ayashi No Ceres, Imadoki, Alice 19th, Imadoki, Zettai Kareshi och alla andra, de är wandaforu

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...