Hoppa till innehåll

Om du vill men inte kan posta statusuppdateringar, gå till din profil, tryck på ”Redigera profil”, och på ”Aktivera statusuppdateringar?”.

katsumoto

Sitt namn på Japanska?

Rekommenderade inlägg

aeg :D

Adam = Adamu ;P

Earth, chikyuu

^^ fast adamu e ju inte så coolt ;P

hur gör man med efternamn ?

för "Adamu Lord-Ericson" e ju inte så finnt ;P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

ja ... det gör jag >:)

e inte så haj på det där med ändra till "japanska .." men via länken ficka jag reda på adam = adamu ;P men där står ju inga efternamn (jag kan inte det där med hur dom låter osv osv osv )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

エリク (Eriku) är ett sätt att skriva det på. Men jag tror att イリク (Iriku) skulle stämma bättre. Det finns inget rätt eller fel så välj det du gillar bäst själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Varför e till i? XD Tror att japaner skulle få fnatt om de såg det med tanke på att många får för sig att vissa namn bara kan transkriberas på ett sätt. ^^;

Jag heter Erik i tredjenamn, och använder:

エリック (Erikku)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Beror på hur du vill utala det eftersom katakanan är fonetisk. エリック (Erikku) är dock fel eftersom リ redan är kort så dubbelstavningen är onödig. Koujien har allafall listat Erik som エリク så det kan du se som den officiella stavningen om man ska vara nogrann.

Edit: Stavfel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Då är du välkommen att berätta det för Excite för mig. :3 För de verkar hålla med mig om min version. XD

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Koujien

Kōjien is now widely regarded as the most authoritative single-volume Japanese language dictionary on the market.

Tror jag har större tillförlit till Koujien som faktiskt är japansk än vad jag har för Excite som är Amerikansk...

Här har du ett exempel på Erik i katakana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Tycker jag också, tyckte även att イリク gick bra. Men eftersom det uppenbarligen skulle vara 100% korrekt så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt community. Det är enkelt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu