Hoppa till innehåll
Anime.se

Gunbuster


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har sett på animé i över sjutton år.

 

För två dagar sedan trodde jag att jag visste vad japansk tecknad film var. För två dagar sedan trodde jag att kände till animévärldens största pelare. För två dagar sedan var jag fruktansvärt obildad.

 

För två dagar sedan hade jag inte sett Gunbuster.

 

Det känns som om ord inte räcker till. Med min fattiga kunskap i språket mäktar jag inte beskriva vilket vansinnigt, omätbart mästerverk jag just beskådade. Jag började bara gråta. Ytligt sett såg det ut som vilken rymd-robot-animé som helst, om än oerhört mycket högre kvalitet. Men ändå, bara en rymd-robot-animé. Den var måhända vemodig, men definitivt inte sorglig. Och jag började bara gråta. Mitt otillräckliga sinne orkade inte ta emot alla intryck, och tårarna bara rann.

 

Varenda scen, varenda replik, varenda animation fullkomligt strålade ut sitt arv på ett sätt jag aldrig någonsin förut varit med om. Bakom varje figur kände man tyngden av över tjugo års animétradition. Bakom varje cell åratal av entusiasm. Från varje avsnitt hördes skriet som ekat i animévärlden i över femton år. I en så hög kvalitet att man fick svindel. I en sådan kompakt form att sinnet baxnade.

 

I en rymdopera på sex ynka halvtimmesavsnitt slinker Gainax in så mycket konkret och abstrakt kvalitet i så många lager att det är ett rent under att animémarknaden inte kollapsade. Hur någon efter detta kan ha vågat göra rymdanimé övergår mitt förstånd. Detta Gainax' övermänskliga dåd från 1989 får alla kontemporära animéer att framstå som dåliga skämt.

 

Ibland, vid ett fåtal tillfällen, känner man att dessa sjutton år av ens liv som man har vigt till japansk tecknad film kanske inte är helt bortslösade.

 

Idag är en sådan dag.

 

För idag har jag sett Gunbuster.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Najs, gunbuster är helt klart riktigt jävla bra, framförallt mot slutet. Fast har Gainax någonsin misslyckats med något? (mahoromatic var iofs kanske inget mästerverk direkt) ;)

 

Minns att jag satt och sträcksåg den för ett par år sen på en sunkig vhs-kopia :)

Skulle inte säga nej till att se om den på lite bättre kvalitet så det kanske blir att plocka upp den på dvd någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Köpte Gunbuster på auktion på en Odåga visning för minst två år sedan. Jag hade inte mycket erfarenhet i bagaget vid den tidpunkten. Jag hade lånat Evangelion VHSer och ägde Macross filmen samt Ghost in the Shell, men det här var något speciellt.

 

Jag hade inga förväntningar alls, men allt eftersom man såg igenom avsnitten blev man ganska tagen på sängen (Ordspråk - red). Storyn var engagerande och spännande helt plötsligt, och jag kunde inte låta bli att känna mig rörd under vissa moment - särskilt slutet.

Svårt att fortsätta på det här, men jag kan säga att jag trodde direkt att det var en anime klassiker som jag fått vantarna på när jag vann auktionsbudet. Lite förvånad att Gunbuster aldrig nämnts som en klassiker, för det är väl 'klassiker' som har engagerande berättelser och en gripande handling utöver det vanliga?

 

En underhållande OAV, på flera sätt och vis. Jag kunde bara inte låta bli att flina åt hur Gunbuster dödar några hundratals miljoner fiender med en enda energistråle. Det kändes bara för overkligt. *skratt*

Rekommenderas varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, det är svartvitt mot slutet av serien.

 

Helt klart högklassig KONCENTRERAD anime. Korta serier och filmer är enligt min ringa mening det man ska lägga krutet (och kosingen) på. En serie som går i TV med 25+ avsnitt BLIR urvattnad efter ett tag, dessutom kostar det för mycket att köpa den och tar för mycket tid att titta på.

 

Kul också att veta att man var ungefär 10 år före Zimeon med att se på Gunbuster! ^__^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmmmm väldigt länge sen man såg på den, har inga minnen av att den skulle vara så superbra som folk här säger... kanske får lov att se om nångång när man har tid typ om 3 år...

Håller med b8q, korta serier brukar vara bättre än korta. Finns ju några 26 episodare som slår allt, men annars är det mest korta saker och filmer som är "bäst"...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

LizZiGicLae: Gunbuster är en Direkt-på-video i sex avsnitt från 1989. Det där en samlingsutgåva, komplett med alla avsnitt. Just den där utgåvan fanns på rea på sf-bokhandeln för ett tag sedan, för typ 150-någonting. Fast sak samma. 290 för en hel serie är ganska billigt. Särskilt om man betänker hur kvalitativ den är. (Nej, jag har inte sett hela än. Men vänta bara tills jag kommer hem... Ah... Goa grejer!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite förvånad att Gunbuster aldrig nämnts som en klassiker, för det är väl 'klassiker' som har engagerande berättelser och en gripande handling utöver det vanliga?

And you said I was mad!

Nja, okej, det gjorde ni inte, men även jag har alltid undrat varför Gunbuster får så lite kärlek, när den är så underbart bra. Bara Utena har lyckats övertrumfa den, och där hade de ju faktiskt lite mer tid på sig.

 

Efter att ha sett första avsnittet av Top wo Nerae! 2 så är jag tyvärr väldigt, väldigt rädd.

 

Förresten så är det väldigt kul att se likheterna med Ace wo Nerae! Vissa kanske skulle kalla det en rip-off, men jag anser nog att serierna har helt olika utstrålning, och bra på sina sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag fick Gunbuster (VHS collectors edition) av min polares bror...

Han tyckte den va kass (men han va oxo en idiot)

DET va bland de bästa som hänt mig och bland de sämsta som hänt min polare eftersom han oxo ville ha den :P

 

sjukt bra anime i högsta kvalite... de blir inte bättre

 

Pale Shade // Signing off

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var väldigt längesen man såg den. Har inte heller för mig att det var något direkt "super bra" med den utan den dög väll.

hmm...nu när jag tänker efter så kommer jag inte ens ihåg hur den slutar.

Får ta och damma av dom gamla VHS kasetterna och se om den kanske finns kvar där någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...