Hoppa till innehåll
Anime.se

Recensionstråden för animé


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 1 month later...
  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Full metal panic

Mecha Animé är den typ av Animé som det tillverkas mest av just nu, eller det är i alla fall lätt att tro vad det gäller senaste tidens explosiva antal titlar som har landat på den Svenska marknaden. Serier som Gundam SEED och Super Robot Taisen - Original Generation. Men jag tänker inte filosofera om dessa serier, den serie jag tänker inrikta mig på är Full Metal Panic en semi-Mecha enligt min mening. Som du säkert vet så måste mecha innehålla vissa karaktärer och jag tror att Korinthian träffar mitt i plytet med sina karaktärer (för övrigt hittas dessa här: http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?t=3372 ).

 

FMP, som det också förkortas, innehåller självklart dessa odödliga typer av karaktärer, eller i alla fall vissa element av dessa. Vi har den vårdslösa charmiga Kurtz Weber, den tillbakadragna men strikt professionella Sagara Sosuke. Kurtz och Sagara är de två manliga huvudkaraktärerna i denna serie, de kan bäst beskrivas som motsatta sidor av ett mynt då båda ser på både situationer och andra könet på väldigt olika sätt. De kvinnliga deltagarna i serien är fler och mycket mer synliga än de män som passerar förbi i rutan. Chidori Kaname är den person som hela serien handlar om, även om de andra personerna också bidrar i stort till fortskridandet av storyn. Chidori kan antagligen ses som den som tar hand om Sagara, som alltid tenderar att överreagera i den roll han har fått tilldelad. Chidori är förövrigt klart överritad och på ett sätt som skulle få vilken feminist som helst att skrika högt i vånda över kroppsidealet. Dessa tre karaktärer är värda att nämna men jag ger även en kort resumé av andra personer som jag anser vara värda att nämna i serien. Theresa Testarossa är en av dessa karaktärer som är viktiga men inte med allt för mycket. Även Theresa är ritad i klara former, som karaktär är hon klumpig, men hon visar sig även vara beslutsam och målinriktad. Mellisa Mao är den sista jag tänker nämna, hon är Sagaras och Kurtz överordnad.

 

Full metal panic börjar lite plumpt mitt i en strid, där en ensam, anonym soldat jagas av helikoptrar. Med sig i sin bil han flyr i har han en viskad, ung flicka. Här kommer avstampet, för soldaten dör i sitt försök att befria denna flicka men Sagara Sosuke räddar henne mirakulöst efter en kortare strid med en helikopter. Vilket självklart sker i en splitter ny robot. Efter det här får man veta att dessa viskade personer som tydligen finns lite överallt i samhället måste skyddas, därför antar organisationen Mithrill detta uppdrag. En lite sidnotering är att Mithrill är en hemlig anti-terror organisation som jobbar från en toppmodern ubåt. Sagara, Kurtz och Mellisa får därför i uppdrag att i hemlighet infiltrera det Japanska samhället och övervaka Chidori Kaname som tros vara en viskad. Men det dröjer inte alls långt efter det att trion påbörjat sin övervakning som Chidori och hela hennes klass blir kidnappad. Storyn i stor handlar därefter om hur Sagara försöker skydda Chidori som inte på något sätt behöver hjälp av honom.

 

Själva serien i sig innehåller förvånansvärt lite Mecha för att kallas just Mecha, det är mer ett västerländskt drama där robotarna är med bara för syns skull. Själva serien bygger mer på pinsamma situationer skapade utav goda intentioner från Sagaras sida, men som på olika sätt alltid resulterar i att Chidori blir arg på honom. Det tråkiga med hela serien är att det där med Viskade och deras kunskap om Black[e] Technology[e] verkar tona ut ju fler avsnitt i serien du ser, dessutom får man aldrig riktigt se den stora bilden, för du får aldrig höra vad Black Technology är eller varför den finns. När man börjar se serien tror man att den kommer sluta med att den ultimata roboten dyker upp och räddar dagen, men man blir klart överraskad. Man kan nog påstå att serien är mer av ett ungdomsdrama där relationer av olika slag blir mer och mer viktiga ju längre du kommer i serien.

 

Själva serien består av 24 avsnitt som löper i ungefär 25 minuter, den är distribuerad http://www.advfilms.com på Engelska.

 

(10 är högst)

Betyg:

Karaktärer: 7 -

för deras i vissa fall både intressanta och roliga reaktioner på de situationer de hamnar i, men även för de olika relationer som byggs upp.

 

Story: 2 -

Story möter inte alls mina förväntningar på grund av att den tappar den tråd som man får i början och tar upp en ny istället.

 

Betyg: 5

 

PS. det finns både en "OAV" och dessutom kommer en säsong 2 snart. mer info på www.animenewsnetwork.com

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite udda, men jag gillar sånt här så det är bara att lyfta hatten för ännu en lyckad anime från Gonzo.

Aaah, jag gillade Gantz väldigt mycket. Fast jag måste säga att den blev sämre mot slutet. Själva slutet gjorde mig också besviken. Det man ville ha svar på... fick man inte svar på. Något av ett antiklimax.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Chrono Crusade

 

av Daisuke Moriyama

 

Det handlar om en exorsistnunna som bekämpar demoner. hennes kompanjon är en demon, vid namn Chrno. och det hela utspelar sig i 1920talets Amerika.

Huvudpersonerna är Rosette som har gått med i Magdalene orden för att bekämpa demoner.

Chrno som är en demon som Rosette träffar som liten, är bundna tillsammans genom själen av en slags tids klocka. När Chrno använder sinna rediga demon krafter så minskars Rosettes livs tid mer och mer.

Tillsammans bekämpar dom demoner och Rosette letar ständigt efter sin bror som försvann när hon var liten.

 

Ja tycker denna animen är redigt bra och är värd att se.

 

 

crusade4.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

srry, men ja e inte så bra på att skriva recensioner. Men ja tycker att det räcker att skriva namn på serien och handligen.

 

Man ska ju inte avslöja för mycke och så måste man ju inte skriva allt var den kmr ifrån, och tankarna bakom den bla..bla för då blir de för mycke.

 

Enligt mig så ska de vara hyffsat kort så att de inte ser jobbigt ut att läsa den. Men visst skulle den vara lite längre än min. Men ja hittade inte så mycket att skriva om den, så ja skrev bara handligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

sorry guys, men ja kan inte så mycket om sånt.

 

Well :D det spelar ingen roll man måste börja någonstans eller hur? Har man inga referenser så kan man ju inte göra som andra förväntar sig? Fortfarande så anser jag att en Resumé är helt OK om man bara får folk intresserade, istället för att pracka på dem ens egna helt unika och oviktiga tankar om en serie så att man inte får en objektiv vy av den. Alltså kan man nog säga att din sak var den rätta medan sådana som jag som skriver mina egna tankar först och främst är de som misslyckas.

 

Men å andra sidan är det också bra att skriva lite mer utförligt, alltså kan du tex lägga till storyn, röda trådar, karaktärer, miljö, olika saker som lyfter upp serien osv osv...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men då är det en resumé, ingen recension - vad du tycker ändrar inte så värst mycket.

 

K.

 

sluta klaga nu, det viktigaste är väl ändå att man pressenterar animen som man vill tipsa folk om. om den är kort eller lång om den har betyg eller inte spelar väl ingen roll...

 

Själv kan jag ju passa på att ta och recensera en anime när jag änå gör ett inlägg

 

 

 

My Hime

 

26 avsnitt

 

mai-hime.jpg

 

från vänster Mikoto Mai Natsuki

 

Animen börjar med att man får se Mai Tokiha (huvud personen) och hennes yngre bror sitta på en båt. Plötsligt kör båten förbi en kropp som flyter i havet som dom genast drar upp. stämningen blir ungefär som den skulle se ut i verkligheten: alla ser på och vågar inte gå fram och göra livräddning. tillslut går en kille (Tate) fram och räddar den här flickan. flickan, som heter Mikoto överlever och dom fortsätter resan.

(fortsätter jag måste jag rabla upp hela första avsnittet)

 

hur som helst, när dom är framme vid skolan får mai reda på att hon är en av tolv "HiME"s. En HiME är en tjej som kan se en viss stjärna på himmelen och har tillgång till ett super vapen och ett child (det är typ en robot/varelse som hjälper dom. aka summon XD ) som kallas "Higly advanced Mantralising Equipment". i början (domförsta 7-8 avsnitten) är animen ungefär som en sailor moon. tonårs tjejer som slåss mot monster som kommer gång på gång. Men sen blir det mer story i den runt avsnit 9 när det kommer in en organisation i det hela och man vet varför monsterna kommer och sånt.

 

 

Varning för lite spoiler här... väldigt lie

 

Men det riktigt bra i animen kommer inte förrens avsnitt 16. där alla himes får reda på att dom ska slåss mot varandra öch döda varndras childs. när ett child dör förlorar man kraften och personens närmsta (typ pojkvän mamma bror) dör. pga detta blir det mycket pakter, hat, vänner som blir fiender, svek mm.

 

slut på möjlig spioler

 

 

 

story: 9

De sista avsnitten är magiska

 

Animation: 8

karaktärerna och bakgrunden är inget utöver det vanliga men den är bra.

 

totalt: 8

Jag skulle vilja ge den mer men som jag sagt så många gånger nu: början förstör allt men den är magisk i slutet så det är värt att se egenom det tråkiga

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaså? Är det så att slutet är annorlunda eller fortsätter den bara längre? Är mangan avslutad? Ser fram emot att någon släpper den på engelska då.

 

Mangan är absolut inte avslutad. Det sista uppdraget Gantz ger i animen existerar inte i mangan.

Numera är det en massa Vampyrer och grejjer som

tillkommit så den är inte på långa vägar avslutad.

 

Angående Zakus recension så kan du ta det lugnt Zaku.

Har inte fått något intryck av att Korinthian brukar vara seriös av sig utan för det mesta full av skit så ta hans kritik med en nypa salt eller ignorera honom bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte fått något intryck av att Korinthian brukar vara seriös av sig utan för det mesta full av skit så ta hans kritik med en nypa salt eller ignorera honom bara

 

Det är ganska underhållande att folk misslyckas med att förstå den simpla innebörden av det jag skriver - bara för att det är jag som skriver det.

 

Lite löjligt att folk inte vill förstå vad en recension är.

 

Imbeciller.

 

K.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Genre: Anime

Under Genre: Ecchi

Titel: Green Green TV

Längd: 12x24 Minuter

Extra material: Omake och Preview (ca 40 Minuter)

 

Green green TV, går ut på en sak, kärlek. Som så många andra animeserier så innehåller Green en obesvarad kärlek mellan en ung tjej och en ung kille. Yuusuke som är sin skolas arbetshäst, elevrådspresident och dessutom inteligent har fått i uppdrag av sin skola att förbereda en mottagning av en annan skolklass. Detta låter i sig inte så konstigt men grejjen ligger i att hela deras skola faktiskt består av bara killar. De hela blir lite tydligare när man påpekar att den besökande klassen dessutom bara består av flickor.

 

gg07_thumb.jpg

 

Tre av eleverna i Yuusukes klass har dessutom lovat sig själva att de ska uppleva "this and that" med andra ord, de ska skaffa sig en flickvän samt att de så fort som möjligt ska bli intim med henne. Dessa tre smått galna killar utser därför kvikt varsitt offer, som de sedan skoningslöst jagar. Yuusuke å andra sidan blir jagad av en vacker flicka vid namn Chitose som av någon anledning verkar vara hejdlöst kär i honom.

 

greengreentv1_thumb.jpg

 

Sjävla storyn går sedan ut på kärleken som sakta växer fram mellan Yuusuke och Chitose och vad de blir utsatta för. Vi får dessutom veta att de båda i ett tidigare liv varit kära och att Chitose vet om detta.

 

greengreentv2_thumb.jpg

 

greengreentv3_thumb.jpggreengreentv4_thumb.jpggreengreentv5_thumb.jpg

 

Självklart blir även en annan tjej kär i Yuusuke, vilket leder till både tårar och skratt hos alla i de två klasserna.

 

De tre killarna som alltid försöker hitta på något nytt sätt att jobba sig fram till flickorna kämpar i evighet men blir dessutom argare och argare på Yuusuke som verkar få allas uppmärksamhet, oftast beror detta på att de tre alltid försätter honom i situationer som inte rikigit kan verka passande.

 

För att sammanfatta denna serie: Jag skrattade, jag såg jag blev arg. För den slutar fel som vanligt men den är nog ändå ett måste att se serien eftersom att den både är just rolig, lite snuskig och "dramatisk".

 

För mer bilder: http://b-landia.no-ip.com

 

(den blir antagligen längre :P när jag orkar skriva till mer)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Ursäkta att jag kommer med ett inlägg från en recension längre bak i tråden.

 

Den Jubei-chan vad den nu hette. En intressant grej är att Yagyu Jubei är en samurai som levde på riktigt under Oda Nobunagas tid. Vet att jag läst om honom men kommer inte ihåg vad han hade gjort för att bli ihåg kommen.

 

Han är även huvudrollen i spelet Onimusha, där han just slås mot Oda Nobunaga(visserligen i demonform). Dom kanske iofs inte har nån koppling till varanda då denna karaktär är en tjej...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...
  • 1 year later...

Vilken härlig tråd med massor av trevlig läsning av recensioner. Synd att den inte är så levande längre dock. Men för att få upp den ur mörkret så passar jag på att skriva en recension.

 

BFRwUoaAY.png

 

Avsnitt

Säsong 1: 26

Säsong 2: 26

Säsong 3: 26

Genre: Shounen, Sport

 

En dröm som skall bli verklighet!

 

Tänk om alla var lika beslutsamma eller hade samma starka känslor för en sak som Goro. Det finns ingen tvekan om vad han ska bli när han har växt upp. Redan som femåring har Goro bestämmt sig för att bli ett baseballproffs som sin egen far. Men det är en dröm som inte kan bli verklighet om man inte går in för den, något som Goro visar att han kommer att göra till hundratio procent.

 

Goros far Shigeharu Honda är ett baseballproffs som spelar för Oceans. Efter en skada på sin kastarm tvingas han dock att ge upp baseball. Men det är lättare sagt än gjort, speciellt med en son som Goro. Shigeharu skolar om sig till batter i det tysta för att försöka göra en comeback. Vid sidan om detta så uppstår även en romans mellan Goros förskolelärare Momoko Hoshino och Shigeharu.

 

Rivalerna!

 

Goro Honda/Shigeno

lQSHnBxst.pngpEemxUCuJ.pngLHYooiOPi.png

Seriens huvudperson. En färgstark karaktär som inte är blyg att säga vad han tycker och tänker och går allt som oftast sin egen väg.

 

Toshiya Sato

OtPjYAETr.pngabKhcKYDd.pngqlCPYVTwV.png

Vad vore en sportserie utan någon rival? Inte alls lika spännande kanske. Goro är den som får Toshiya att upptäcka baseball.

 

LlkUArBMA.png

Det är en härlig vännskap mellan dessa två och båda besitter vinnar instinkten samt en unik talang för baseball. Spännande matcher utlovas mellan dessa herrar.

 

Baseball för alla?

 

Jag själv har aldrig sett på någon baseball match eller äns testat att spela det. Närmast jag kan komma är nog brännbollen som man hade i skolan. Och när man tänker på den så kanske man tänker att det här kan knappast vara spännande eller fartfyllt. I början av serien bjuds man faktist inte på mycket baseball alls, även fast den finns med där i bakgrunden. Utan i stället så bjuds man på drama i högstafart. De sex första avsnitten är något speciellt måste jag ta och säga och man kan inte låta bli att ryckas med.

 

I matcherna är det mycket tankegångar som man får följa om olika strategier, känslor m.m. Det är spännande och man följer även motståndarna och det byggs även upp en viss bakgrund på många så att man även ska få sympati för dessa.

 

Ljudet:

 

Ljudet är bra och klingandet när en boll träffas är härliga. Musiken är kanske inget speciellt i serien men ibland kommer det härliga tongångar när något spännande händer. Jag själv har även fått starkt tycke för alla OPn och EDn.

 

Animationen:

 

Kanske den svagaste punkten i serien. Den är absolut inte urusel men den är inge speciell heller. Ibland känns det som att den tappar på vissa ställen och höjer sig till andra, men överlag så är det nog inget att klaga på då jag själv inte stört mig på något.

 

Slutord:

 

Om det inte framgick så gillar jag den här serien väldigt mycket. Även därför som jag skriver om den, vore lite konstigt annars. Man hejar och tjoar bäst det går för att Goro ska vinna och man blir lika ledsen och glad med honom. Tre säsonger har gått och det är verkligen en serie som växer för varje säsong. Fyran som skall komma till nästa år (2008) har jag själv höga förväntningar på och tror inte heller att jag kommer bli besviken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hitohira

 

Utgivningsdatum: 2007

Speltid: 12x ~24 min

Genre: Komendi / Drama

 

Handling:

 

Kan anses som episode 1 spoiling

Serien inleds med flickan Mugi Asai upptäcker att hon har kommit in på den Highschool hon ville.

Mugi är en mycket mycket blyg flicka som knappt kan stamma ett ord till någon annan än hennes bästa kompis Kayo Tōyama.

 

När Mugi och Kayo ankommit till skolan blir de tvugna att ansluta sig till någon klubb. Skolan är fylld av alla möjliga sorters klubber.

Kayo som älskar att fotografera ansluter sig genast till fotografklubben, medans Mugi inte har en aning om vilken klubb hon ska välja. På något sätt lyckas "Drama Research Society" värva henne.

 

Klarar Mugi, förmodligen skolans blygaste flicka, vara med i en dramaklubb?

 

Förlåt, inte så välskrivet (min första rescension), men det var en väldigt trevlig anime ifall jag får säga vad jag tyckte.

Jag fällde några tårar genom serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Iblard Jikan

 

Oj säger jag bara. Det här är något jag varmt rekommenderar folk att se. Detta är den 30 minuter långa produkten som samarbete mellan Naohisa Inoue och Studio Ghibli gav upphov till, och detta är sannerligen unikt enligt mig. De mer bevandrade kanske smiskar mig på fingrarna och påstår att "sådant här har gjorts förut", men jag har aldrig sett något liknande i varje fall.

 

Vad är det då? Jo, Iblard är namnet på den fantasivärld som avbildats i Inoue's målningar, och som Studio Ghibli har animerat med vad man på ANN kallar selektiv digital animering. Det förekommer ingen handling, och heller ingen dialog. Istället bjuds tittaren på en rundvandring i Inoue's Iblard ackompanjerad av ett soundtrack som är lika färgsprakande och unikt som resten av produktionen. Det visuella godiset föll mig väl i smaken. Tänk dig underbara tavlor föreställandes en charmigt mysig fantasyvärld, med fantastisk miljö och arkitektur, som sedan väcks till liv genom den selektiva animeringen. Det är svårt att beskriva det bättre än så, och i det här fallet får jag väl konstatera att en bild säger mer än tusen ord. Samtidigt är det väl som så att ett filmklipp i det här fallet säger mer än tusen bilder, men ni får hålla till godo med ett par screenshots som jag klippte ut.

 

vlcsnap-29507.png

Ett ensamt träd på en enorm slätt. Vackert animerat vatten.

 

vlcsnap-29878.png

Undersköna, lummiga miljöer.

 

vlcsnap-30497.png

En vacker "akvarell" där varje grässtrå vajar individuellt i havsbrisen.

 

vlcsnap-30999.png

Denna spårvagnslinje är kanske den enda röda tråden genom filmen. I den här scenen lever det

animerade regnet och de handmålade gatustenarna i perfekt symbios.

 

vlcsnap-34047.png

Som sagt, miljöerna är fantastiska. Jag skulle gärna sitta i den där lilla ekan som guppar på den

näst översta vattenringen.

 

vlcsnap-34267.png

Mot slutet får man se lite mer bebyggelse. Här är ett café alternativt en restaurang.

 

Att se detta i BlueRay-format med DTS-ljud var en rogivande fröjd för både ögon och öron. Glöm bort öppen-spis-DVDs och akvarie-DVDs. Har du en fräck plasma i vardagsrummet och dessutom möjligheten att spela upp BlueRay? Tja, då finns det ett i mina ögon klart bättre alternativ. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...