Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad tror ni om detta?


Petus
 Share

Rekommenderade inlägg

men för i helvete, lås den här tråden.

 

vad i HELVETE har priserna på produkter och producenterna med en stormning av Bahnhof och petition om att anmäla antipirat byrån att göra?

 

om ni ska diskutera sånt oväsntligt skit kan ni skapa en ny tråd.

 

jösses ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Det jag inte förstår är varför ni är så upprörda, varför?

 

Är det för att ni själva inte får ladda ner och måste betala era surt förvärvade pengar till någon girig skivbolagsdirektör?

 

Jag säger som Bruce Dickinson(ungefär) sa:

 

"If you want to go home and download our new cd, sure,

and if it is something you want to pay money for, please buy the cd.

and if you don´t like it...well then your stupid."

 

Jag tycker att man ska kunna ladda hem saker så man kan lyssna/kolla på dom innan man köper, visst man kan gå på bio, men nu var vi där igen 80-90 spänn för att se en film.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag inte förstår är varför ni är så upprörda, varför?

Själv sitter jag och gnisslar tänder över att det finns så många som delar din världsbild, ty det lägger större ansvar på de som bättre förstår hur saker och ting fungerar. Ju fler som stjäl produkter, desto mer måste de laglydiga betala. Både i svett och pengar. Både producenter och konsumenter.

 

Äsch, nu lade jag mig i igen. Jag som hade svurit att jag inte skulle posta här igen. Lämnar över till mer verbalt begåvade som verkar kunna skriva utan att framkalla de missförstånd jag alltid lyckas med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag inte förstår är varför ni är så upprörda, varför?

Själv sitter jag och gnisslar tänder över att det finns så många som delar din världsbild, ty det lägger större ansvar på de som bättre förstår hur saker och ting fungerar. Ju fler som stjäl produkter, desto mer måste de laglydiga betala. Både i svett och pengar. Både producenter och konsumenter.

 

Äsch, nu lade jag mig i igen. Jag som hade svurit att jag inte skulle posta här igen. Lämnar över till mer verbalt begåvade som verkar kunna skriva utan att framkalla de missförstånd jag alltid lyckas med.

 

 

Va vackert att de finns sånna fina och laglydiga mäniskor som dig!!

 

Jag blir så varm i kroppen! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag säger som Bruce Dickinson(ungefär) sa:

 

"If you want to go home and download our new cd, sure,

and if it is something you want to pay money for, please buy the cd.

and if you don´t like it...well then your stupid."

 

Jamen, då har ju Bruce Dickinson gett sitt tillstånd till att ladda ner, då är det en annan sak än om han inte gjort det.

Det är som skillnaden mellan att ladda ner share/freeware och senaste Microsoft-produkterna, de förra är till för nerladdning och betalning är ofta frivillig.

 

Har läst om ett antal andra artister som antingen inte bryr sig eller anser att deras fans kommer att köpa skivor vare sig de är tillgängliga på nätet eller ej (oftast mindre artister)

De är upphovsrättsinnehavare vilket ger dem rätt att säga att "visst, ta för er av just MINA saker" men jag kan inte i ditt citat hitta något allmänt stöd från Dickinsons sida att man ska ladda ner allas skivor.

 

Men ett stort antal artister och upphovsrättsinnehavare bryr sig uppenbarligen en hel del. Om man respekterar detta eller ej, är ens eget val men man ska fan inte skylla ifrån sig.

 

Vill du göra moralfråga av det bör du börja med att endast använda open source, fri musik och fri film - det tillverkas ju av personer som liksom du anser att kultur osv bör vara gratis och att man ska betala som man önskar. Men olaga kopiering är en fråga om att man väger sina själviska intressen mot chansen att åka fast, och bestämmer sig för att det är bäst för en själv att ladda ner - man tar inte hänsyn till andra.

 

Hursom för att försöka återkomma lite till ämnet - någon som vet hur det går i de faktiska händelserna med Antipiratbyrån, Bahnhof osv?

Jag tycker tidningarnas rapportering verkar antingen för översiktlig eller väldigt vinklad, så jag skulle gärna ta emot rekommendationer på nån bra källa

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så här ligger det till Hos Bahnhof. Antipiratbyron hade hittat ett antal svenska filmer samt svenska musik album på deras server. Eftersom det är svenskt matrial är det lättare att få tillstånd till vissa saker (tex väcka åtal) De fick tillstånd av åklagare att göra en Civil razzia med kronofogden (konstigt nog så skall kronofogden vara neural så igentligen får de inte vara på någons sida har jag läst).

 

Padam.. de stormar Bahnhof och tar 3-5 servrar. Men de hittar inte de filmer och mp3s som de letar efter men de hittar ca 2-3 TB (2000-3000 GB) med andra olagliga filer. Sen har jag läst att de mesta av filerna var krypterade och helt oläsbara, dock syns filnamn m.m... Tex .. Batman.avi, men som sagt oläsbar. Bahnhof kan få skadestånd för detta eftersom de inte hittade vad de letade efter. Alla andra olagliga filer är igentligen oviktiga eftersom de inte hade nämt dem i sin åtalan.

 

Många bra nyhter står på http://www.idg.se/arkiv/nyheter

Där jag jag snappat upp det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag inte förstår är varför ni är så upprörda, varför?

Därför att din inställning gör att de som faktiskt inser sitt ansvar måste dra ett tyngre lass. Vi får lida på grund av att din slapphet. Tacka fasen för att vi blir upprörda.

 

Skulle alla som åker tunnelbana betala sitt månadskort skulle SL ha mer pengar, och det skulle följaktligen vara snyggare och prydligare nere i tunnelbanan, och månadskortet kanske skulle till och med vara billigare. De som inte betalar gör att de som betalar måste betala mer. Enkel matte.

 

Om du inte kan förstå det, då är du dum i huvudet. Och om du förstår det, men struntar i det och tycker att du har rätt att snylta, då är du en självisk jävel. Det är inga personangrepp, utan raka fakta.

 

The end.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag inte förstår är varför ni är så upprörda, varför?

Därför att din inställning gör att de som faktiskt inser sitt ansvar måste dra ett tyngre lass. Vi får lida på grund av att din slapphet. Tacka fasen för att vi blir upprörda.

 

Skulle alla som åker tunnelbana betala sitt månadskort skulle SL ha mer pengar, och det skulle följaktligen vara snyggare och prydligare nere i tunnelbanan, och månadskortet kanske skulle till och med vara billigare. De som inte betalar gör att de som betalar måste betala mer. Enkel matte.

 

Om du inte kan förstå det, då är du dum i huvudet. Och om du förstår det, men struntar i det och tycker att du har rätt att snylta, då är du en självisk jävel. Det är inga personangrepp, utan raka fakta.

 

The end.

 

 

Ok, i såfall är jag en självisk jävel.

Men jag tror fortfarande att det skulle vara lika dyrt även om jag gick ner och köpte varje skitfilm som kommer ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså det här är ett ämne som alltid väcker starka känslor. Det är sorgligt att se hur Mekurion tycker att han har rätt att få allt gratis genom att ladda ner. Förr eller senare inser man att världen inte funkar så.

 

Men jag måste säga att Zimeons paralleller med att stjäla går mig lite på nerverna också. Det låter lite som att du tycker att företagen får göra som de vill och sen ska vi konsumenter bara finna oss i det. Vill man helt plötsligt chockhöja priset på CD-skivor med 200 spänn så har producenten all rätt i världen att göra det.

 

Må så vara att de har juridisk rätt att göra så, men om du kommer med ett sådant argument så är ju parallellen med att stjäla helt ogrundad då detta är ett brott vilket nedladdning inte är (idag).

 

Hurvida det är rätt eller fel att ladda ner (som just idag faktiskt är en fråga där varje individ för välja själv) låter jag vara lite. Istället tycker jag man borde se på hur man ska ändra attityden mot nedladdning och köpa. Jag laddar hem väldigt mycket, troligen bland de största nedladdarna här på forumet. Men jag är nog även en av de största konsumenterna också. När det sedan blir olagligt att ladda ner så kommer detta inte rättfärdiga mitt beteende på något sätt men det kommer inte heller få mig att få dåligt samvete. Dessutom lever jag med vetskapen om att poliser inte kommer jaga efter mig heller då de först måste kunna bevisa bortom rimliga tvivel att det faktiskt är jag som laddat ner och sen att de inte har resurser.

 

Även om det jag gör på sätt och vis är juridiskt fel så känner jag inte som person att det är moraliskt fel. Jag vill veta om en produkt är bra eller inte innan jag köper den. Jag har inte så mycket pengar att jag vill göra vissa snedsteg och köpa skit. Skit förtjänar inte att jag kastar 200 spänn på det. Så enkelt är det. Och då köper jag 6-7 skivor i månaden iaf (då det är främst musik som jag laddar ner).

 

Det här är ett attitydsproblem. Att ha en skara mp3-or på datorn istället för att ha ett fodral med en fin (okomprimerad) cd-skiva i handen är en helt annan sak. Och det är här jag tycker att företag istället för att försöka skapa hat-organisationer (APB, jag hatar dem pga deras arbetssätt och löjliga uttalanden) ska försöka möta den nya tekniken dels genom enklare nedladdning direkt via Internet (Apple) och sedan genom att göra det mer attraktivt att köpa, eller försöka köra lite pro-köpa kampanjer isf. Det här är ett problem och företagen verkar ju väldigt intresserade av att investera stora pengar i att lösa det. Lika bra att man kan få in lite nytänkande.

 

Jag tycker även att jag som konsument ska ha en del att säga till om och inte bara rätta mig efter producentens tyckande eller falla på enkla slutsatser som "Äh den var för dyr, surt då får jag leva utan den". Detta kan givetvis inte appliceras på alla områden med just med underhållning som film och musik så känns det så.

 

Om alla skulle tänka som Mekurion skulle företagsvärlden snabbt kollapsa, men om alla tänkte som Zimeon skulle jag också vilja påstå att utvecklingen mer eller mindre skulle stanna eller iaf bara utvecklas som företagen ville (jag kan ha fått fel uppfattning om det hela så jag rättar mig gärna).

 

Däremot kan jag direkt säga att den som tänker kalla mig idiot är dock ute och cyklar. Även om jag är mer för än emot nedladdning (om man ska simplifiera frågan) så gör det mig inte till någon idiot som inte förstår det minsta om företagsvärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Antipiratbyråns infiltratör köpte piratutrustning, administrerade piratservrar och lade ut mängder med upphovsrättsskyddat material.

Det påstår internetleverantören Bahnhof i en intern rapport.

Som bevis la man på tisdagen ut mängder med loggfiler på sin hemsida.

 

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/ ... 69,00.html

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm, det blir ju ganska märkligt mtp att de uppmanar folk till något som inte är olagligt än (ladda ner) genom att göra något olagligt själva (lägga upp)

 

Det här också

 

- Det händer inte särskilt mycket där. Vi har gjort lite grann men vi har ingen som är skäligen misstänkt. Vi hoppas att vi får det, säger Göran Olsson, utredare vid citypolisens utredningsrotel.

Han berättar också att förundersökningsledaren, åklagaren Britt-Marie Hägglund, är på semester över påsk.

- Det finns personer vi vill förhöra. Det blir före sommaren, men vi vet inte när, säger Göran Olsson.

 

Får mig att tänka att polisen har satt ganska rejält låg prioritet på hela röran

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm, det blir ju ganska märkligt mtp att de uppmanar folk till något som inte är olagligt än (ladda ner) genom att göra något olagligt själva (lägga upp)

 

Det här också

 

- Det händer inte särskilt mycket där. Vi har gjort lite grann men vi har ingen som är skäligen misstänkt. Vi hoppas att vi får det, säger Göran Olsson, utredare vid citypolisens utredningsrotel.

Han berättar också att förundersökningsledaren, åklagaren Britt-Marie Hägglund, är på semester över påsk.

- Det finns personer vi vill förhöra. Det blir före sommaren, men vi vet inte när, säger Göran Olsson.

 

Får mig att tänka att polisen har satt ganska rejält låg prioritet på hela röran

 

borde dom inte det?

 

Personligen tycker jag att det är viktigare att fånga våldtäcksmän och mördare istället för att förhöra finniga tonåringar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Istället tycker jag man borde se på hur man ska ändra attityden mot nedladdning och köpa.

 

Det är väl dit jag vill komma. Men när man förespråkar lite av bägge sidor blir det så att man får argumentera för den andra när alla andra bara kommer med kommentarer för den ena.

 

Nedladdning behöver inte alltid vara till ondo. Till saken hör att det bör ske med måtta och insikt om att det inte är helt korrekt. Precis som du förespråkar, med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...