Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad tror ni om detta?


Petus
 Share

Rekommenderade inlägg

Det är egentligen inte lagen det är fel på (för vi VILL inte ha ett system där man är skyldig tills motsatsen bevisats, tro mig), utan moralen hos folk. Man har slutat tänka på andra och tänker bara på sig själv - och DET ser man faktiskt i nedladdningsfrågan med; folk tänker inte på ifall nån förlorar på piratkopior, det viktiga verkar vara att tänka på sig själv; jag vill HA den här, jag har möjligheten att ta den, alltså tar jag den.

 

Word.

 

Det är därför till synes små detaljer kan vara upprörande: Att bara tänka på sin egna vinning är samhällsdestruktivt, och det är den själviska inställningen i nedladdandet som är det upprörande, inte nedladdandet i sig.

 

Att försöka berättiga sitt nedladdande är i nio fall av tio bara sorgliga försök att försvara sitt själviska beteende. Men Tireces har helt rätt att betalbar nedladdning är en bra början, för i många fall är det inte gratis-aspekten, utan tillgänglighetsaspekten som är den stora attraktionen med nedladdning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Rykten och spekulationer angående media-avgifterna är som sagt det mest positiva inom detta.

 

Jag såg nyss repotaget ang. Piratkopiering på länken ovan och jag säger att de flesta där i det programet utom två verkade vara helt idiotiska.

 

Den brunhåriga flickan och den där killen som åkt fast var de enda som betedde sig någolunda... hyfsat.

 

Saken är den, om man inför en media-avgift istället för lag, som alla som har fast uppkoppling mot internet måste betala så kommer det att dra in lite av de pengar som försvinner vid den så kallade "stölden".

 

Sedan en liten detalj i just det där programet.

Dom nämner att de anser att det är fel att ladda ner något som var stulet från början...

MEN, om man köper deras DVD, och sedan kopierar den och delar ut den, då är det alltså inte längre piratkopiering. Jag köpte den och delar nu glatt med mig av den.

 

Själva hela detta spektakel är patetiskt. Och det värsta är att personer på bägge sidor börjar bete sig ytters barnsligt i jämförelse med vad de egentligen är i vardagen. Det syns till och med här i diskussion att det lätt blir konflikt, vilket inte är bra. Inte här, där vi förmodas dela ett gemensamt intresse.

 

Och om man vill ha total kontroll över detta nedladdande kommer det att krävas att vi gör en annan typ av internet. Det vill säga, vi river Internet som det är idag och bygger om det helt, renoverar. Det måste finnas superroutrar, och switchar som kollar varje paket, vilket då kommer leda till att personer kommer klaga på att någon kommer sitta och läsa deras brev, och allt vad som än kommer.

 

Denna situation kräver en kompromiss, och så som det ser ut nu så startar dom hellre ett krig än att kompromissa.

 

Herid here, over and out...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rykten och spekulationer angående media-avgifterna är som sagt det mest positiva inom detta.

- - -

Saken är den, om man inför en media-avgift istället för lag, som alla som har fast uppkoppling mot internet måste betala så kommer det att dra in lite av de pengar som försvinner vid den så kallade "stölden".

 

Om man anser att det är positivt eller ej beror väl kanske på om man är nedladdare eller inte? Det handlar om huruvida man ska betala för sig, eller om man ska betala för andra.

I många delar av samhället har vi redan så att man (=skattebetalare) betalar för alla (t.ex. skola och sånt), även om man själv inte har barn.

I andra delar betalar var och en för sig. Och det finns olika sorts samhällen, med de mest kommunistiska ideologierna (=staten tar hand om alla pengar och resurser och fördelar dem) i ena änden av skalan och de mest kapitalistiska (=få bestämma över sina egna pengar) i andra änden. (Nu funkar inget samhälle SÅ extremt, även i de mest kommunistiska länderna finns det restauranger där man faktiskt får betala för maten, det är inte BARA soppkök som gäller. Och även i de mest kapitalistiska länderna har man faktiskt skatter.)

 

Men, till saken. Eftersom jag själv inte laddar hem filmer, musik och sånt utan faktiskt KÖPER dem i butiker så vill jag förstås inte DESSUTOM behöva subventionera att andra INTE vill betala för sig på samma sätt. En sådan straffavgift skulle göra att jag gick tillbaka till modem isåfall.

Bättre då att lägga en avgift på den trafik som går in/ut från datorn; ju mer man laddar hem, desto mer betalar man.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg nyss repotaget ang. Piratkopiering på länken ovan och jag säger att de flesta där i det programet utom två verkade vara helt idiotiska.

Den brunhåriga flickan och den där killen som åkt fast var de enda som betedde sig någolunda... hyfsat.

 

Så sant! Och snubben Jens "from sweden" var ju helt sanslöst barnslig. Det enda han sa var att de skulle andra skulle nyktra till. Otroligt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Javisst!

Då menar jag givetvis upphovsrättsskyddat material, musik som banden/förlagen själva lagt upp som smakprov, eller flash-filmer som folk pulat ihop själva och vill visa gratis räknar jag inte.

 

Det kanske är en generationsfråga, men jag har växt upp med inställningen att om man vill HA nåt, så sparar man tills man har råd med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Urgh, ok, finns det någon på den här sidan som kan säga med rent samvete (förutom ZImeon) att denne ALDRIG har alddat ner anime, musik, filmer från nätet?

Jag erkänner att jag laddat ned upphovsrättsskyddat material, men jag vet samtidigt att det är fel och jag försöker inte låtsas som att jag gör något som är okej. Jag är ett girigt svin helt enkelt.

 

Inte för att det rättfärdigar mig på något sätt, men jag har också lagt ned åtskilliga tiotusenlappar på just sådant som jag laddat ned av den enkla anledningen att jag tyckte om det och ville ha det på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Urgh, ok, finns det någon på den här sidan som kan säga med rent samvete (förutom ZImeon) att denne ALDRIG har alddat ner anime, musik, filmer från nätet?

Jag erkänner att jag laddat ned upphovsrättsskyddat material, men jag vet samtidigt att det är fel och jag försöker inte låtsas som att jag gör något som är okej. Jag är ett girigt svin helt enkelt.

 

Inte för att det rättfärdigar mig på något sätt, men jag har också lagt ned åtskilliga tiotusenlappar på just sådant som jag laddat ned av den enkla anledningen att jag tyckte om det och ville ha det på rätt sätt.

Ungefär sån är jag, förutom att jag börjar allt mer köpa sådant som jag inte har sett förut. Nöjet blir ju så mycket större då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ungefär sån är jag, förutom att jag börjar allt mer köpa sådant som jag inte har sett förut. Nöjet blir ju så mycket större då.

Javisst, självfallet sådant också. Men otålig som jag är brukar jag ibland ladda dajväx-piratversioner av ny anime så snart som möjligt, för att sedan köpa dem när de släpps på tillgängligt medium. Fel, javisst, men som jag redan sagt är jag en girig jäkel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har en rätt snäv världsbild då, får jag säga... för "There's no such thing as a free lunch". Nånstans måste alltid NÅGON betala, vet du. Du ser bara till att det inte är DU, och det är mer egoistiskt än rebelliskt.

 

självfallet, men jag slipper betala, det är liksom det som är grejen med nerladdning!

 

hm, jag skulle kunna skylla på att jag bor i en inskränkt håla där man inte kan köpa anime osv osv, men jag kan faktiskt beställa från nätet åka till karlstad, så jag ska inte säga något sådant.

 

Grejen är att jag inte ser Anime som något jag vill betala för, det är bara en bonus till min livsstil. Det finns andra saker jag värderar mer och saker som jag hellre köper....hoppas ni förstår hur jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv ser jag det såhär, om jag ska betala för något, då vill jag se/höra det först, kultur ska vara gratis, om jag nu sen tycker att artisten eller skaparen förtjänar pengar för produkten så köper jag den.

Visst har jag otroligt många IOU's för jag har laddat hem bra mycket mer än jag köpt..

min ekonomi tillåter inte så mycket eftersom att allt är så fruktansvärt dyrt.

Men, jag kommer väl ikapp eftersom, nu senast beställde jag GO!GO!7188's skiva Tategami(limited edition) för 400kronor, fast det gagnar förvisso inte industrin i sverige, men ändå.

 

Dessutom, fattar inte varför svensk filmindustri klagar, dom flesta "kioskvältarna" får ju statligt stöd, dvs pengar från våra fickor, eftersom vi betalat det så har vi all rätt att se filmerna, tycker jag..

 

För övrigt:

 

dajväx

 

Damn, uttalar du det så?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kultur ska vara gratis, om jag nu sen tycker att artisten eller skaparen förtjänar pengar för produkten så köper jag den.

 

Ska vara gratis och ska vara gratis... Vadå ska? Försök säga det till teaterskådisar att deras uppträdande "ska" vara gratis bara för att det är kultur.

 

Och vad gäller det senare sällar jag mig till mister Junya Ota (skapare av Shrine Maiden-spelen) och hans åsikt: När någon bad att få betala in pengar på hans konto för kopior av hans spel (de hade inte lyckats få tag på spelen) så svarade han: "Jag ställer mig inte positiv till inställningen 'spelet var bra, därför betalar jag'. Betalning ska inte ske på villkor att man tyckte spelet var kul. Vad vill du helst se, en TV-spelsbutik endast full med spel som majoriteten tycker är kul, eller en TV-spelsbutik med en massa olika sorters spel?". Det säger något om vilken skillnad det är mellan japansk och västerländsk kapitalism. Någonstans har japanerna fattat det som vi missat. Det var visdomsord som ingen i Sverige skulle våga yttra.

 

Damn, uttalar du det så?

Klart man gör. Dajvex är ju redan ett koncept.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt mig är det alldeles för dyrt med musik/film/spel.

 

Ta tex en vanliga cd skiva, låt oss säja ungefär 200kr.

En film, en DVD ligger väl på runt 200 den med neh?

 

Om en cd istället skulle ksota runt 80 spänn, så skulle jag självfallet köpa cdn istället för att ladda ner den, men det gör den ju beviserligen inte.

 

Samma sak med spel, 500kr för ett ny producerat ungefär, det är mer än hälften av mitt studiebídrag som jag ska leva på i en månad.

 

Slutpoäng: Om dom stora starka kapitalisterna sänker periset på produkterna så kommer fler att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slutpoäng: Om dom stora starka kapitalisterna sänker periset på produkterna så kommer fler att köpa.

Det är ingen som argumenterar emot DET.

Men du får betänka vad priset ska täcka.

Först ska artisten ha lön. Han kanske har suttit och skrivit låtar i ett halvår för den där skivan. Sen ska man betala för studiotid och ljudtekniker för att spela in skivan. Sen är det produktionskostnader, lagerkostnader, transportkostnader, sen lägger grossister på sin lilla vinst, detaljisterna sin, och så vidare. Glöm inte att staten vill ha sin del av kakan också, i form av moms, arbetsgivaravgifter och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Egentligen borde jag hålla mig utanför den har diskussionen, men då Mekurion har så otroligt dåliga argument, kan jag helt enkelt inte låta bli.

Ta tex en vanliga cd skiva, låt oss säja ungefär 200kr.
Dyra skivor lånar man av kompisar. Eller sparar till. Eller önskar sig i födelsedagspresent. Eller så inser man att man helt enkelt inte kan köpa alla skivor man vill ha, vare sig när de är nya eller någonsin, alls. Fast då större delen av all musik som görs i nuförtiden bevisligen är dålig, behöver du inte betala 200 bagare för en sådan. De flesta bra skivor finns på najs prajs för, låt oss säga max en hundring stycket. Och har du vinylspelar hemma, sjunker priset ytterligare. Säg en tia styck vid en lågprisback vid närmaste välsorterad skivaffär. Eller Skärholmens loppmarknad. (OBS. Mina Åsikter om ny musik bygger inte på individuella åsikter. De bygger på ren fakta.)
Samma sak med spel, 500kr för ett ny producerat ungefär, det är mer än hälften av mitt studiebídrag som jag ska leva på i en månad.
Och vem har sagt att du måste köpa ett nytt spel varje månad? Vem har sagt att du måste köpa nya spel samma dag som de släpps? Jo, någon mycket oekonomisk. Vänta tills spelen kommer på rea. Eller låna av kompisar. Eller gå ut och börja umgås med folk på riktigt istället för att sitta inne och mögla.

Slutpoäng: Folk som laddar dajväks är bevisligen onda, och kommer aldrig att kunna få rätt. Vad det än har för larviga bortförklaringar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med att Cds och spel är en aning för dyrt. Därimot tycker att att Dvds är värda sitt nypris på 179-229 (Eller mer för samlar dvds och boxar). Oftast får man med massor av extra material, fint fodral samt 2 DVD skivor. En vanlig Cd kostar ungefär lika mycket och det är inte mycket man får med för samma pris. Men sedan, jag är mest en film tittare också så det är väl därför jag prioriterar dvds mer.

 

Det är därför de snabbt måste få igång en internettjänst. Om 2 st köper skivan för 179:- så tror jag att 20-40 till skulle köpa 1-3 låtar från samma skiva för 10-20 kr styck om det gick att köpa via nätet. Sen kan man tex få kvitto via posten.

 

Vi lever i en helt annan tid nu än det var för 10-20 år sedan. De flesta sitter vid en data flera timmar per dag och den vanliga Tvn får mindre tid.

De stora företagen måste följa utvecklingen och hitta på nya sätt att ge ut sin film, musik men många verkar helt ovillig att göra något utan klagar på miljoner människor som inte köper deras produkter (kanske även de måste tänka om ? ). Jag känner inte så många som har en stereo med en cd spelare. De flesta kör sin cd via datan eller mp3.

 

Säkerligen kommer många butiker få stänga eller anskeda personal. Men det är väl bättre än att halva musik industrin går i backen. För det verkar som att musik industrin mest ligger i kris zonen. Jag ser internet som det framtida sättet att distribuera musik, film och spel lagligt men det verkar som att de stora "bolagen" inte är villiga att göra något åt det, än i allafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varifrån kommer den här verklighetsfrånvända inställningen "jag tycker att det skall vara billigare/gratis" ifrån?

 

Det är producenten som väljer vad varan skall kosta, han får ta vilket jämrans pris han vill. Har jag byggt en stol är det helt upp till mig om jag vill sälja den för fem spänn eller femtitusen. Och jag kan välja att sälja den på torget eller på mount Himalaya.

 

"Jag har ju inte råd!" är ett valitt argument när det kommer till mat, hyra och kläder, men inte när det rör lyxvaror. Detsamma gäller fån-argumenten "jamen jag vill kunna ladda hem dem, det är ju så jobbigt att gå till butiken, ju!" eller "jamen jag vill ha dem som MP3:or, inte på CD" eller annat tjafs.

 

Jag håller med om att det förmodligen vore ett smartare drag att låta CD-skivorna kosta 50 spänn, eller fixa något sätt för folk att tanka ner dem från Internet mot betalning. Men det är inte jag som bestämmer det; det är CD-skivsproducenterna. Att de inte gör som just jag vill är inget argument för att stjäla från dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klart som fan att jag laddar ner saker om jag tycker att dom kostar för mycket!

 

Det är ju producenternas fel att jag laddar ner (detta kommer jag att få myyycket skit för.). Om dom sänkte priset på varorna så skulle jag helt klart köpa dom. Jag ser inte vad problemet är.

 

Det är väl klart att dom som arbetat med skivan ska få lön, men va fan det säljs ju flera miljoner skivor i sverige, dom får tillräckligt med pengar!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Herrejösses. Finns du på riktigt??? ;)

 

Att bara komma på TANKEN att skylla på nån annan för vilka val du gör!

OK, alla fattar att du tankar hem som en vitglödgad smurf, men ERKÄNN förihelsifyr att det är ditt eget val, du gör det för att du är snål och bortskämd, och inte att det är nåt du är tvingad till!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ju producenternas fel att jag laddar ner (detta kommer jag att få myyycket skit för.). Om dom sänkte priset på varorna så skulle jag helt klart köpa dom. Jag ser inte vad problemet är.

Låt mig förklara så att du kan förstå:

Det finns en produkt. Den kostar. Priset bestäms av den som har gjort den. OK?

Du står där och undrar om du vill ha den. Men den kostar, som sagt.

Då har du två val: Antingen betalar du vad producenten vill ha och använder produkten. Eller så tycker du inte att produkten är värd pengarna, och då låter du bli att köpa den. Och låter dessutom bli att stjäla den.

 

Varan har kostat pengar att tillverka. Som konsument betalar du och använder, eller så betalar du inte och låter bli att använda. Att "den var för dyr, så jag dunkar in skallen på honom och snor prylen istället" anses av de flesta vara ett osamhälleligt sätt att uppträda. Så enkelt är det. Compris?

 

Med din argumentaion kan jag ta ett baseballträ, dunka in pannbenet på dig och säga "Klart som fan att jag slår in pannbenet på honom om jag tycker han är dum i huvudet! Det är ju hans fel om jag slår ner honom. Om han var smart skulle jag helt klart inte göra det. Jag ser inte var problemet är." Med ett fint uttryck kallas det för att inte ta ansvar för sina handlingar och bara skylla på andra. Om du verkligen i sanning inte ser problemet i att stjäla en sak och skylla på att den var för dyr, så tar jag tillbaka mitt uttalande att du skulle vara dum. Istället börjar jag undra på allvar om du då inte har ett förståndshandikapp. Det finns nämligen sådana som gör att man omöjligen kan se världen utifrån en annan synvinkel än sin egen. Det är kanske det du lider av.

 

Det är väl klart att dom som arbetat med skivan ska få lön, men va fan det säljs ju flera miljoner skivor i sverige, dom får tillräckligt med pengar!!!

Jovisst. Alla företag har oändligt mycket pengar. Undrar var de får dem ifrån. Dig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är väl klart att dom som arbetat med skivan ska få lön, men va fan det säljs ju flera miljoner skivor i sverige, dom får tillräckligt med pengar!!!

Jovisst. Alla företag har oändligt mycket pengar. Undrar var de får dem ifrån. Dig?

 

Plötsligt blir det uppenbart för mig varför Sverige är ett av de länder där så få vill starta egna företag... om svenskarna ser företagen som något ont som man ska motarbeta så är det ju inte så konstigt! Det är fult av andra att tjäna pengar, däremot är det HEEELT ok av mig att tjäna pengar på andra....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Herrejösses. Finns du på riktigt??? ;)

 

Att bara komma på TANKEN att skylla på nån annan för vilka val du gör!

OK, alla fattar att du tankar hem som en vitglödgad smurf, men ERKÄNN förihelsifyr att det är ditt eget val, du gör det för att du är snål och bortskämd, och inte att det är nåt du är tvingad till!

 

hmm snål och bortskämd.....knappast, men det är ju tanken som räknas.

 

Det är kul att ni tar det här forumet så personligt. :)

Det jag säger är att producenterna inte borde klaga på oss som laddar ner om dom sätter så höga priser på deras varor.

 

 

och please, skippa personangreppen tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...