Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad tror ni om detta?


Petus
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Jag hoppas att Antipiratbyrån bli nerstängd snart. De kör med olagliga metoder som hot och brottsproviserande metoder som är olagligt i Sverige. Helt otroligt att de fortfarande får bedriva sin verksamhet. Visst jag har inget imot att de har anmält och tagit fast folk som tjänar stora pengar på att sälja pirat spel, filmer m.m. Men när de börjar jaga 13 åringar som laddar hem lite musik via kazza kan Antipiratbyrån fara och flyga. Antipiratbyrån är ingen statlig myndighet och de har absolut inga rätt att leka polis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen anser jag att alla försök att legalisera nedladdning eller bli sur på alla som försöker stoppa nedladdning luktar så oerhört mycket "jag är SÅÅÅÅ rebell för liksom NEDLADDNING det är liksom KULTUUUUUR" att det per default betraktas med fnysande förakt.

 

Det är bara patetiska metoder för att urskulda sig själv. Nedladdning av upphovsrättsskyddat material är fel. Kanske inte olagligt, men det är fel. Piratbyrån är lika samling patetiska individer som försöker att desperat hitta samhällsliga argument för deras egna personliga vinnings skull. Alla som kämpar för att stoppa nedladdning gör en god gärning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

God gärning att stoppa nedladdningen?

 

Nja, jag tror inte riktigt det.

 

För det första, så betvivlar jag att det kommer gå att stoppa nedladdning, någonsin.

För det andra så tror jag även att nedladdningen inte skadar fullt så mycket som man tror.

 

Men det är vad jag tror, inte vad jag vet eller ens har undersökt. Saken är även det att, nedladdning är nästintill omöjlig att soppa med lagliga medel. Du kan förminska den, men det gör bara att folk som verkligen gillar datorer kommer göra sitt yttersta för att bryta lagen, bara för att visa att de kan. Jag är väl ibland en sådan, men oftast är jag för upptagen med annat för att orka bry mig om sådant.

 

Idag kommer protokoll efter protokoll av nedladdingsmetoder, och varje är bättre än det förra. Saken är att man borde kunna vända allting. Man ser till att saker finns på internet, lagligt att ladda ner. Och att man kan betala för att ladda ner det. SMÅ summor, men då är kvaliten dålig. Så ju bättre kvalité du vill ha ju högre summor betalar du.

Genom att göra det lagligt, så kommer det kanske hindra folk från att fiktivt göra sitt bästa för att göra det olagligt och istället skapa problem som kanske går att lösa på bättre sätt, men som man faktiskt kan tjäna på i sama veva...

 

Men vad vet jag, jag är bara en ung dåre, ej allmänbildat och förmodligen inte ens värd att få allt för mycket uppmärksamhet.

 

Gott och väl, tack och adjö.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har aldrig sett eller hört om en online-namninsamling som ger något, men nån gång ska väl vara den första.

 

Ang. nedladdning tycker jag det bör reglereras. Men med bredband som bara blir snabbare och snabbare är det naturligt att man vill kunna ladda hem saker och efter vad jag har hört verkar folk villiga att betala Apple för att lätt och lagligt kunna ladda ner. Det borde funka även med filmer (förutsatt att det inte är på det fullständigt idiotiska sättet att filmen bara funkar i 3 dar eller nåt - har jag köpt den har jag köpt den)

Slakta även DVD-regioner helt och hållet.

 

Jag tror inte man helt kan förbjuda olaga nerladdning men genom att öka möjligheten för laglig nerladdning borde normal-användarna skära ner på det ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte man helt kan förbjuda olaga nerladdning men genom att öka möjligheten för laglig nerladdning borde normal-användarna skära ner på det ordentligt.

 

Precis min mening.

 

För om man ser till att folk kan betala för det de laddar ner så kommer ju fler ladda ner och alltså kommer de tjäna in lite på det, förhoppningsvis tillräckligt mycket för att de olagliga skall te sig som oansenligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hahah Zimeon najs inlägg, nog det roligast jag läst på länge.

Jag känner mig inte direkt häftig när jag laddar ner saker, jag har andra sätt att hävda mig på. :D

 

Sedan att det är "Fel" att ladda ner håller jag inte med om. Rätt och Fel är båda relativa. Jag tycker att man ska få välja om man vill eller inte vill ladda ner saker från internet.

 

Film Regissörerna, Speltillverkarna osv osv får ändå tillräckligt med pengar, kanske inte lika mycket som om inte nerladdning fanns, men ändå tillräckligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För det första, så betvivlar jag att det kommer gå att stoppa nedladdning, någonsin.

För det andra så tror jag även att nedladdningen inte skadar fullt så mycket som man tror.

1) Nej, det kommer aldrig gå att stoppa nedladdningen, men det är ingen anledning att försöka urskulda den.

2) Huruvida nedladdningen skadar eller inte är upp till den vars vara laddas ner att bestämma.

 

Sedan att det är "Fel" att ladda ner håller jag inte med om. Rätt och Fel är båda relativa. Jag tycker att man ska få välja om man vill eller inte vill ladda ner saker från internet.

Ursäkta mig, Merkurion, men du är den mest tankemässigt skadade person jag någonsin hört uttala sig över huvud taget. Vadå rätt och fel är relativt? Från vilken förtappad kloak kom detta underkvalificerade skitsnack? Allas vår älskade Adolf-Tengil Benito?

 

Försök med "Jag tycker att alla själv ska få bestämma om de vill panga in skallbenet på folk, för rätt och fel är relativt"-åsikten inför en samling rimligt sansade människor och räkna sekunderna det tar innan de avfärdar dig som en lallande idiot. Jag skulle uppskatta det till 1,2.

 

Film Regissörerna, Speltillverkarna osv osv får ändå tillräckligt med pengar, kanske inte lika mycket som om inte nerladdning fanns, men ändå tillräckligt.

Wow. En flagrant uppvisning i "Jag fattar ingenting av hur världen funkar, men jag har hört talas om att det där som kallas för 'företag' har en himla massa pengar, så då borde man få ta från dem, för 'företag' kommer från yttre rymden och är en ond, ond, fiende som skall förgöras och som absolut inte består av människor!"-inbillningen. Jag trodde den dog ut någon gång på 30-talet. Före Kristus.

 

Ursäkta sarkasmen, men jag är på kasst humör. Och har du någonsin använt din hjärna för att tänka innan du bildar en åsikt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ursäkta sarkasmen, men jag är på kasst humör.

 

Istället för att kasta paj på folk kanske du skall ta ut din aggression på annat sätt kanske? Du får ju tänka på att om en 10-16 åring tycker att allt skall vara gratis så är det olämpligt att du kallar dem för lidiot osv (speciellt när du är en Moderator). Du kan ju tänka själv hur det var när du var 12-13 år. Jag är mycket tveksam att du hade ekomomsik utbilidning samt var insatt hur ett företag tjänar pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoho Zimeon, jag har nu tappat ännu mer respekt för dig, om det betyder något.

 

HUr som helst, finns det att ladda ner så laddar jag ner, så enkelt är det.

Och ja, Rätt och Fel är relativt, tex om min kompis var akut sjuk och behövde en donator för tex ett nytt hjärta, om jag då snor ett hjärta från någon annan klinki som någon annan ska ha och räddar min kompis fast samtidigt dömmer en annan, gör jag rätt eller fel? En mäniska dog i vilket fall som helst, men den mäniska som betydde mest för mig överlevde.

 

Ah nåja off topic men men.

 

ZImeon, ska jag vara ärlgit så tycker jag inte om dig, men kan vi försöka hålla våra disskutioner på en hyffsatt mogen nivå,snälla?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du får ju tänka på att om en 10-16 åring tycker att allt skall vara gratis så är det olämpligt att du kallar dem för lidiot osv (speciellt när du är en Moderator). Du kan ju tänka själv hur det var när du var 12-13 år. Jag är mycket tveksam att du hade ekomomsik utbilidning samt var insatt hur ett företag tjänar pengar.

 

Nu avslutar vi denna diskussion. Zimeon hade delvis rätt, men uttryckte sig i lite väl skarpa ordalag. Men du skall veta att Zimeon KAN sina saker. Så, punkt slut för detta och låt oss återgå till ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag fortsätter från ämnet.

 

Hoho Zimeon, jag har nu tappat ännu mer respekt för dig, om det betyder något.

Nej, när en människa som anser det är den våldtagna flickans fel att hon blev våldtagen tappar respekt för mig bryr jag mig inte för fem öre. Det torde snarare ses som en komplimang.

 

Och ja, Rätt och Fel är relativt, tex om min kompis var akut sjuk och behövde en donator för tex ett nytt hjärta, om jag då snor ett hjärta från någon annan klinki som någon annan ska ha och räddar min kompis fast samtidigt dömmer en annan, gör jag rätt eller fel?

Du gör fel och det inser samtliga rimligt funtade människor.

 

HUr som helst, finns det att ladda ner så laddar jag ner, så enkelt är det.

Men den underbara argumentationen kan man också hävda: "Jag slår ihjäl svartskallar som inte slår tillbaka, så enkelt är det."

 

ZImeon, ska jag vara ärlgit så tycker jag inte om dig, men kan vi försöka hålla våra disskutioner på en hyffsatt mogen nivå,snälla?

Jag erkänner att jag var på ovanligt kasst humör igår, men jag tror inte en som tycker att a) det är helt okej att stjäla grejer bara för att de ligger framme och B) det är diskutabelt huruvida det är fel att ha ihjäl en oskyldig för sin egna vinnings skull, skall komma och hävda att diskussionerna skall hållas på en mogen nivå. Vill du bli behandlad på en mogen nivå får du själv se till att hålla dig på en. För närvarande har dina inlägg formligt bolmat ur sig "moraliskt förtappad galning" och jag behandlar dig därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sverige är som bekant ett underbart dubbelmoral-land... vi är (har jag läst) det enda land i världen där det är straffbart att köpa sex, men inte att sälja. Det är likaledes (fast tvärtom) straffbart att sälja narkotika, men inte att använda (har jag för mig). På samma sätt har vi haft det med piratkopiering; det är straffbart att tillhandahålla/sälja, men inte att ladda ner/köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sverige är som bekant ett underbart dubbelmoral-land... vi är (har jag läst) det enda land i världen där det är straffbart att köpa sex, men inte att sälja. Det är likaledes (fast tvärtom) straffbart att sälja narkotika, men inte att använda (har jag för mig). På samma sätt har vi haft det med piratkopiering; det är straffbart att tillhandahålla/sälja, men inte att ladda ner/köpa.

 

Jo något sådant, men det kommer en lag 1 Juni (eller Juli) som skall göra det straffbart att ladda hem också! Men om det ger någon effekt återstår att se.

 

Och som "Dancing Moon" sa tidigare. Ni som inte såg Debatt den 15 mars 22:00 om Piratkopiering kan kolla in SVT:s Hemsida. Det går att kolla på internet!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, jag hoppas bara att det blir straffbart att sälja sex också, och att köpa narkotika. Det sänder ju så förvirrande signaler att bara kriminalisera ENA halvan av transaktionen.

 

Jo pricis. Det verkar inte heller vara straffbart att gruppvålta en 13 åring tjej (syftar på det som hände någon månad sedan). Men jäklar om du åker fast för att man har kopierat lite film och spel. Ja då blir det fängelse och massor av skadestånd. Det är ju märkligt att pengar fortfarande är mer värt än människor. Massor av lagar måste ändras!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo pricis. Det verkar inte heller vara straffbart att gruppvålta en 13 åring tjej (syftar på det som hände någon månad sedan).

Nu är vi off-topic, men ändå - det där ÄR faktiskt straffbart. Det svåra är bara att bevisa det. Och det vet och utnyttjar de jävla våldtäktsmännen.

Det är egentligen inte lagen det är fel på (för vi VILL inte ha ett system där man är skyldig tills motsatsen bevisats, tro mig), utan moralen hos folk. Man har slutat tänka på andra och tänker bara på sig själv - och DET ser man faktiskt i nedladdningsfrågan med; folk tänker inte på ifall nån förlorar på piratkopior, det viktiga verkar vara att tänka på sig själv; jag vill HA den här, jag har möjligheten att ta den, alltså tar jag den.

Skrämmande lika tankegångar faktiskt....

 

Givetvis är det en jäkla skillnad på att piratkopiera och att våldta, men det är den ALLMÄNNA urholkningen av moralbegreppet i samhället jag blir så besviken och ledsen över...

Och "Det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål", som bekant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, visst var jag utanför topic. Men jag tycker att det är mycket anmärkningsvärt. Det skall komma nya internet tjänster i framtiden sa de i går på debatt. Tex som itunes i USA, det tror jag på. Om det tex finns 2 bra låtar på en skiva som kostar 199:- så är det inte konstigt att folk laddar ner de 2 och struntar att köpa cd skivan. Man skulle tex kunna köpa dem för 10-15kr styck på en internettjänst ? Jag tycker att det är en början.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...