Hoppa till innehÄll
Anime.se

Shuffle!

dinskugga

Rekommenderade inlÀgg

Presentationen nedan skriven av BlÄ.

laiNxTWYd.png

Historik

Shuffle! Àr företaget Navel's första spel skapelse som gjordes till ett eroge spel till PC. Spelet slÀpptes sedan ocksÄ som en remake för alla Äldrar till Playstation2 och heter Shuffle! On the Stage. TvÄ uppföljare har Àven gjorts till Shuffle! och har namnen Tick! Tack! och Really? Really!. BÄda spelen innehÄller samma karaktÀrer som Shuffle!. BÄda spelen Àr sidohistorier och fokuserar pÄ andra historier Àn den om Rin.

Flera olika adaptioner pÄ spelet har Àven gjorts sÄ som en anime, manga och light novel och audio drama. Och den Àr just animen som jag har tÀnkt skriva lite om hÀr och dess uppföljare Shuffle! Memories. Animen har licenserats av FUNimation och första volymen slÀpps den 26/2. GÄ in och förboka kan du göra om du vill redan nu.

TvÄ prinsessor och en man

aKTsschNx.png

Bakgrunden

Tsuchimi Rin Àr en sjuttonÄrig pojke som Àr inneboende hos familjen Fuyou. Efter en olycka nÀr Rin var liten dÀr bÄda hans förÀldrar omkom har han bott hos Fuyou dÀr familjen bestÄr av en pappa och en dotter. Dottern i huset, Kaede, Àr den som fÄr ta hand om Rin, vÀcka honom, laga mat, tvÀtta osv. Kaede's mor dog Àven i bilolyckan dÀr Rin förlorarde sina förÀldrar.

Framtiden

VÀrlden dÀr serien utspelar sig lever mÀnniskorna i harmoni med gudar och djÀvular. En dag Àr det sÄ dags för Rin och Kaede's klass att fÄ tvÄ stycken nya klasskompisar. Och det Àr inte vilka som helst heller. BÄda Àr prinsessor för respektive ras och har bestÀmt sig för att gÄ i samma klass som Rin som bÄda har tÀnkt sig som sin framtida make. Vem ska Rin vÀlja och kan det finnas fler kÀrleksbekymmer runt hörnen?

En bra historia

Jag tycker att den hÀr seriens historia Àr riktigt intressant och inte alls tillhör den kanske sedvanliga kÀrlekshistorian. För samtidigt som man följer Rin's kÀrleksproblem bjuds man pÄ massa andra historier som tar handlingen framÄt i ett bra tempo.

Serien kan liknas med Kanon och Clannad dÀr serier fokuserar pÄ en tjej Ät gÄngen och tar upp dennes problem och bakgrundshistoria. Rin Àr Àven personen som mÄste hjÀlpa till för att problemen ska lösas.

En djÀvul, en gud, ett expriment och tvÄ mÀnniskor

Fuyou Kaede

Goto Yuko; Lamune, SZS, The Melancholy of Haruhi Suzumiya

AuZpKjPlO.png

BarndomsvÀn med Rin och bor Àven just nu ensam ihop med honom dÄ hennes far Àr bortrest p.g.a arbete. Har Àven en klubb uppkallad efter sig. KKK (Kita Kita Kaede) som gör allt för att försöka separera Rin frÄn Kaede. Kaede Àr en ganska sÄ blyg tjej men trivs vÀldigt bra med att ta hand om Rin.

Nerine

Nagami Haruka; School Days

fQuJPpXRJ.png

Är dotter till demon/djĂ€vuls hĂ€rskaren. Har bestĂ€mt sig att Rin Ă€r den person som hon ska leva resten av sitt liv med. Har en otroligt bra sĂ„ngröst som hon dock inte visar upp för alla. Kan Ă€ven anvĂ€nda sig av magi.

Lisianthus "Sia"

Aoki Sayaka; Baccano!, D.C. II: Da Capo II, The Melancholy of Haruhi Suzumiya

MpIkvTdaw.png

Dotter till hÀrskaren av gudarna och ocksÄ en person som bestÀmt sig för att gifta sig med Rin. En ganska sÄ framÄt gÄende tjej som inte Àr de minsta blyg utav sig och Àr Àven bra kompis med Nerine.

Shigure Asa

Itou Miki; Fate/stay night, Kamichu!, Mobile Suit Zeta Gundam

zKuSFKjvc.png

Är Rin's kompis och senpai pĂ„ skolan de gĂ„r i. En vĂ€ldigt aktiv tjej trotts sin svaga kropp.

Primula

Hitomi; Happiness!, _summer

iKKVCpkKU.png

Vill inte avslöja allt för mycket om den hÀr tjejen hÀr utan föreslÄr att man ser serien för att fÄ reda pÄ mer om henne. Hon Àr en vÀldigt tystlÄten tjej och Àr Àven seriens egna lilla loli.

Shuffle! Memories

Ett tips till de som inte orkar se Shuffle! pÄ sina 24 avsnitt kan ta sig en titt pÄ den hÀr serien som Àr ett ihop klipp av Shuffle! pÄ 12 avsnitt. Jag tycker faktist att Memories gör ett bra jobb att sammanfatta hela Shuffle! pÄ och sista avsnittet bjuds man pÄ helt nytt material som inte visades i Shuffle!.

Tidigare presentation

började titta pÄ animen Shuffle igÄr . hade bara lÀst lite om den pÄ diverse forum och blev sÄdÀr intresserad av den :)

sÄ igÄr sÄ glodde jag pÄ dom 3 första avsnitten och jag tycker serien Àr hÀrlig :) .. faktiskt riktigt bra

den Àr typ en blandning av flera serier ( lÄnat av dom kanske ;) ) men typ love hina . green green . girls bravo med flera :) inget illat menat dÄ jag tycker dom serierna Àr roliga

men shuffle Àr en skön komedi / Lite (Ecchi ) :blush:

men jag rekomendera den till er som gillar serierna jag nÀmnde dÀr uppe :)

http://www.animenfo.com/animetitle,1695,buxhzo,shuffle_.html

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

• Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta Àmne

Toppskribenter i detta Àmne

Har sett nÄgra avsnitt jag ocksÄ. LÀste dock att Àven denna serie Àr skapad frÄn ett Dating hentai spel. Blir nog en till evighets serie med inget slut, dvs den slutar dÀr den startade. Men jag skall vÀl kolla pÄ nÄgot avnitt till och bestÀmma mig om den Àr vÀrd att se klar pÄ eller inte.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

hmm jag har sett pÄ denna serie sen den kom ut och hittils har den varit riktigt underhÄllande... men jag tror den liknar mest Da Capo faktist ... Iaf vem tycker ni av tjejerna Àr bÀst da?? elelr ni kanske inte har sett sÄ lÄgnt Àn? SjÀlv hÄller jag mig till Asa-Senpai =)

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

jag tycker den Àr underhÄllande ..gillar gudarna haha dom Àr sÄ roliga :D

dom bÀsta tjejerna ehh mÄste nog vara sia-senpai och asa-senpai ;)

sen tycker jag rin-chans kompis liknar han den dÀr perversa frÄn girls bravo lite som jag ej kommer pÄ namnet pÄ nu :)

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Har sett nÄgra avsnitt jag ocksÄ. LÀste dock att Àven denna serie Àr skapad frÄn ett Dating hentai spel. Blir nog en till evighets serie med inget slut, dvs den slutar dÀr den startade.

Varför skulle de bli sÄ? Anime som bygger pÄ bishoujospel brukar fÄ till nÄgot form av slut. Slutade Kiminozo, Da Capo eller Kanon dÀr de började? Om det Àr nÄgot de bÀttre bishoujospelen har sÄ Àr det vÀldigt vÀlskrivna handlingar (tillsammans med bra CG och musik).

Vad gÀller Shuffle! sÄ finns det en hel del substans. Visst, det Àr ingen av de absoluta toptitlarna och ironisk nog i början mest kÀnt för att Navel hade stake att slÀppa det samma dag som Type Moons Fate/stay night (och för att den vÀldigt kÀnda illustratören Aoi Nishimata var inblandad), men det Àr ÀndÄ helt okej.

Du kan vara ganska sÀker pÄ att Ätminstone andra halvan av serien kommer bjuda pÄ en och annan överraskning nÀr relationerna mellan de olika personerna klarnar till. TÀnk ocksÄ pÄ att serien Àr satt till 24 avsnitt. Det normala för bishoujospel->anime Àr 12-13 avsnitt (bÄda Da Capo serierna har fÄtt 26). Sen ska det bli intressant att se vems scenario de kommer att vÀlja som sluthandling. Jag misstÀnker Asa (dock nÄgot modifierat), men det ÄterstÄr att se.

För den som bryr sig sÄ slÀpptes nyligen ett nytt spel frÄn Navel, Tick-Tack, som Àr en liten spinoff som verkar kretsa runt Nerine.

Iaf vem tycker ni av tjejerna Àr bÀst da??

Om jag sÀger att jag köpte den hÀr?

sen tycker jag rin-chans kompis liknar han den dÀr perversa frÄn girls bravo lite som jag ej kommer pÄ namnet pÄ nu

Fukuyama.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker ocksÄ att Shuffle! Àr en riktigt hÀrlig serie.

Gillar oftast liknande komedi/romans/ecchi serier, men de flesta brukar vara rÀtt löjliga och dryga pÄ olika sÀtt(Ichigo 100% Àr ett bra exempel, tÀnk senaste OVAn, och mÄnga andra episoder).

Det Àr inget direkt speciellt med serien, det som skiljer den frÄn mÄnga andra liknande serier Àr helt enkelt bara att den gör det mesta bra(och Àr lite mer "mogen" och seriös).

Shuffle har en riktigt mysig animering och design, bÄde pÄ karaktÀrerna och omgivningen, en sÄndÀr varm sommarkÀnsla. Mycket bra flickor ocksÄ, vilket spelar stor roll :)

Inga dryga scener med dessa vanliga "missförstÄnd" dÀr huvudkaraktÀren misstas att taffsa och fÄr en smÀll pÄ kÀften(och flyger 20 meter bort), vilket Àr skönt att slippa.

Hitills har det inte varit nÄgra trÄkiga, meningslösa avsnitt heller. Relationerna verkar tas ganska seriöst ocksÄ, vilket Àr kul.

Det enda jag stör mig pÄ Àr dessa störtlöjliga beundrargrupper(som av nÄgon skum anledning jagar en kille 20mot1 runt skolan för att han rÄkar vara den som har turen att vara favoriten bland flickorna de förföljer)...mycket störande. Det verkar försvinna sakta men sÀkert nu dock.

Asa, Kaede och Sia Àr favoriterna, hoppas pÄ ett bra slut med Sia i fronten :)

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

• 2 weeks later...
Shuffle har en riktigt mysig animering och design, bÄde pÄ karaktÀrerna och omgivningen, en sÄndÀr varm sommarkÀnsla. Mycket bra flickor ocksÄ, vilket spelar stor roll ;)

Aoi Nishimoto Àr en gudinna.

Kanske kan vara intressant att se skillnaden mellan anime och spel:

asarina5hj.th.jpgasaring4xn.th.jpg

Tycker de lyckades fÄnga in den ursprungliga designen bra.

Hur som helst sÄ verkar handlingen ta ordentlig fart i och med avsnitt 12 nÀr sanningen om ett och annat börjar dyka upp.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

• 2 weeks later...

ohh jeklar vilken handling serien börja fÄ nu .. börja bli lite seriös och sÄdÀr dramaktig handling :) .. ganska kul att dom visar en sÄn hÀr sida av en komedi/ecchi/romance serie

dock sÄ hoppas jag att den blir som den var innan igen om nÄrga avsnitt

dÄ jag gillar kombinationen som den hade innan det var kul :)

btw sÄ verka den blivit lite fan service nu i reklampause klippet hehe ;)

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Hehe, tycker precis tvÀrtom :)

Massa överdrivet dramatiska scener om en totalt ointressant karaktÀr, nej tack!

De tvÄ senaste avsnitten har gjort mig riktigt besviken, sÄnt dÀr hör inte hemma i denna serien, de blandar in alla genrer som finns i princip. Fattas bara att nÄgon stÄlmannen-lik snubbe börjar flyga runt pÄ gatorna :P

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

ohh jeklar vilken handling serien börja fÄ nu .. börja bli lite seriös och sÄdÀr dramaktig handling .. ganska kul att dom visar en sÄn hÀr sida av en komedi/ecchi/romance serie

Alla har vi vÄr egen smak. Grejen Àr ju den att spelet saknade de överdrivna scenerna frÄn början av serien. Och Àrligt, hur roligt hade det varit om den hade hÄllit pÄ pÄ det sÀttet i 24 avsnitt? I alla fall jag har lite högre krav pÄ en serie Àn urtjatade skÀmt och troshumor. Gillar man sÄdant finns det andra serier som levererar det.

Dessutom skulle det vara slöseri med en bra handling som just Àr det starkaste i visual novels. Bilderna och musiken i alla Àra, men utan nÄgot vettigt att lÀsa sÄ Àr sÄdana spel rent skrÀp.

Sen med "ointressant karaktÀr", menar du Primula? Hon rÄkar vara en av nyckelpersonerna i handlingen. NÄgot som kommer bli Ànnu mer tydligt nÀr du ser avsnitt 14 (som för övrigt var klart bÀst hittills). Massor med bakgrundsinformation.

Personligen tycker jag de vÀntade för lÀnge med att komma in pÄ den hÀr delen, men Ä andra sidan sÄ har de tagit sig ganska stora friheter vad gÀller att modifiera handlingen i animen vad gÀller första halvan. NÄja, Da Capo behövde ocksÄ halva sÀssongen för att komma igÄng varefter det gick vÀldigt fort. Jag hoppas bara att de kommer avsluta serien pÄ ett bra sÀtt.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

ohh jeklar vilken handling serien börja fÄ nu .. börja bli lite seriös och sÄdÀr dramaktig handling .. ganska kul att dom visar en sÄn hÀr sida av en komedi/ecchi/romance serie

Alla har vi vÄr egen smak. Grejen Àr ju den att spelet saknade de överdrivna scenerna frÄn början av serien. Och Àrligt, hur roligt hade det varit om den hade hÄllit pÄ pÄ det sÀttet i 24 avsnitt? I alla fall jag har lite högre krav pÄ en serie Àn urtjatade skÀmt och troshumor. Gillar man sÄdant finns det andra serier som levererar det.

Dessutom skulle det vara slöseri med en bra handling som just Àr det starkaste i visual novels. Bilderna och musiken i alla Àra, men utan nÄgot vettigt att lÀsa sÄ Àr sÄdana spel rent skrÀp.

Sen med "ointressant karaktÀr", menar du Primula? Hon rÄkar vara en av nyckelpersonerna i handlingen. NÄgot som kommer bli Ànnu mer tydligt nÀr du ser avsnitt 14 (som för övrigt var klart bÀst hittills). Massor med bakgrundsinformation.

Personligen tycker jag de vÀntade för lÀnge med att komma in pÄ den hÀr delen, men Ä andra sidan sÄ har de tagit sig ganska stora friheter vad gÀller att modifiera handlingen i animen vad gÀller första halvan. NÄja, Da Capo behövde ocksÄ halva sÀssongen för att komma igÄng varefter det gick vÀldigt fort. Jag hoppas bara att de kommer avsluta serien pÄ ett bra sÀtt.

avsnitt 15 ? hmm det sÀnds ju typ idag/imorrn

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Tycker bara att de blandar in för mycket av allt. Sen hjÀlper det ju inte att vÀldigt mÄnga gör exakt samma sak(vi fÄr att en viss karaktÀr inte Àr mÀnniska, utan nÄgot helt annat), det kÀnns sÄ efterapat...och ja, jag menade Primula, helt ointressant. SÄ lÄngt jag sett sÄ Àr killen huvudrollen, och alla hans beundrare, om de Àndrar det blir jag lite sur. Men jag Àr inte oroad.

Sen sÄ Àr inte utjatade skÀmt och troshumor nÄgot som gör att jag gillar serien. Det Àr ett triangeldrama(eller kanske Ànnu mer), sÄ jag hade helt enkelt bara förvÀntad mig bra story romansmÀssigt, gillar inte alls som det Àr nu.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Shuffle! sÀnds pÄ torsdagnÀtter kring tolvslaget pÄ Wowow. Brukar kunna se det nÄgon gÄng mellan 20-21.

>>Wilcon

Tjae, om du inte fÄr vad du vÀntat dig sÄ kan jag förstÄ en viss besvikelse.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Shuffle! sÀnds pÄ torsdagnÀtter kring tolvslaget pÄ Wowow. Brukar kunna se det nÄgon gÄng mellan 20-21.

>>Wilcon

Tjae, om du inte fÄr vad du vÀntat dig sÄ kan jag förstÄ en viss besvikelse.

jag menade avsnitt 14 haha :)

kan du se den kanalen ? .. :rolleyes:

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

jag menade avsnitt 14 haha :)

kan du se den kanalen ? .. :rolleyes:

Det Àr lite svÄrt att fÄ in japanska betalkanaler via satelit nÀr man bor pÄ andra sidan jorden. Men duktiga som japaner Àr sÄ Àr det mÄnga som cappar sÄdana sÀndningar och lÀgger ut pÄ olika P2P-nÀt. Var tror alla filmer kommer ifrÄn som olika grupper textar?

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

• 4 weeks later...

Jag har ocksÄ börjat se Shuffle! nu, jag lÀste om den pÄ a.n.n. och den verkade mysig pÄ nÄt sÀtt ^__^ Jag har lÀst lite Love Hina och jag Àr lÀttad över att fÄ slippa den sortens humor (nÀmnt tidigare i denna trÄd) som nÀr Keitarou rÄkar kleta pÄ nÄgon/nÄgra av tjejerna frÄn Hinata. DÄ jag inte lÀst/sett kÀrleksserier (förutom dÄ Love Hina) sÄ kommer jag nog fortsÀtta se pÄ denna och det kommer jag nog trivas med. Den Àr som sagt mysig och det finns nÄn mysig stÀmning i serien som gör att man smÄler nÀr man kollar pÄ den och att det Àr lite ecchi i den skadar ju aldrig :rolleyes:

Jag har dock bara sett första avsnittet men den var lagom rolig mÄste jag fÄ sÀga och om serien fortsÀtter i den stilen sÄ nöjer jag mig med det :)

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

• 3 weeks later...

Avsnitt 20:

Personligen tycker jag att det helt plötsligt blev vÀldigt sorgset, Rin mÄste vara helt jÀvla blind om han inte mÀrkte hur Kaede sÄg ut och hur hon mÄr. Han Àr lite för uppslukad av Asa-Senpai...

Sigh, ja vi mÀn kan vara ganska blinda för det uppenbara ibland men det hÀr Àr ju löjligt...

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Jag tror att han börjar tÀnka pÄ sig sjÀlv mera samnt att han kÀnner sig skylldig till varför kaede kÀnner som hon gör samnt att han vill bestÀma sig för nÄt och inte göra illa alla andra samnt sÄ tycker jag att Asa senpai och Rin passar vÀldigt bra ihop *alltid gjort det* Men jag tycker att at Sia's tvilling försvan rÀtrfort iaf inte lika dramatisc som Nerines klon :| Jag igentligen int4e att nÄn av tjejerna ska rÄka illa ut utan att alla ska fÄ R :D Som Sia sa att hos gudarnas rike kan man ha flera fruar hehe... det skulle vara ett perfekt slut annser jag men men man fÄr se om det blir sÄ
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter